تمام امکانات مورد نیاز دانشجویان در محیط پردیس دانشگاه فراهم است/ لزوم ارتباط خانواده با دانشگاه

  • PDF

مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به منظور رفاه حال دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر تمام امکانات مورد نیاز دانشجویان در محیط پردیس دانشگاه فراهم شده است تا دانشجویان به خصوص دانشجویان خوابگاهی نیاز چندانی به محیط خارج از دانشگاه نداشته باشند.

به گزارش وب دا، در همایشی که به منظور اشنایی والدین دانشجویان جدیدالورود با فضا و امکانات دانشگاه برگزار شده بود ،دکتر صالح مقدم با اشاره به اینکه درگیر شدن والدین به موضوع هدایت علمی و اجتماعی دانشجویان موثر است، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همراهی والدین محیط مناسبی را برای رشد وبالندگی فرزندانتان فراهم می کند.

مسئول ستاد استقبال از دانشجویان ورودی جدید با بیان اینکه دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حقیقت همکاران آینده در حوزه سلامت مردم هستند، اظهار کرد: هنرمندی دانشگاه در تربیت علمی و حرفه ای دانش آموختگان به شکلی است که بهترین متون علمی توسط بهترین اساتید به دانشجویان آموزش داده می شود؛ اما برای پذیرش نقش در سازمان و آموزش روحیه مسئولیت پذیری همراهی والدین نیاز است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو بهترین دانشگاه های سطح کشور است، تاکید کرد: بیش از 10 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه آموزش می بینند و بالاترین سطوح آموزش تخصصی در این مرکز آموزشی به دانشجویان ارائه می شود.

دکتر صالح مقدم با بیان اینکه در مشهد دانشکده های پزشکی، پرستاری و مامایی، علوم پیراپزشکی، دندان پزشکی، طب سنتی و 4 دانشکده اقماری در شهرستانهای کاشمر، قوچان، درگز و خواف دانشجو پذیرش و آموزش می دهد، اظهار کرد: علاوه براین دانشگاه علوم پزشکی مشهد مسئولیت فوق العاده سنگین ارائه خدمات درمانی و بهداشتی را نیز برعهده دارد و نزدیک 30 هزار نفرتحت پوشش این دانشگاه به مردم خدمت می کنند.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه به منظور رفاه حال دانشجویان در سه وعده غذایی با سه منو غذایی از دانشجویان با مبلغ بسیار اندک پذیرایی می شود، گفت: ورود و خروج دانشجویان به فضای خوابگاهی به خصوص برای دختران دانشجو با ضوابط خاصی انجام می شود علاوه براین شرایط هتلینگ خوابگاه ها به منظور رفاه حال دانشجویان در حد مطلوبی قرار دارد.

حجت الاسلام طباطبائی، مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه والدین مانند باغبانی که نهال نورس خود را در مرحله شکوفایی می بیند از این لحظه لذت می برند، عنوان کرد: مشکلات فرزندان با بزرگ شدن آنها نیز بزرگ می شود بنابراین نباید والدین این طور تصور کنند که فرزندانشان بعد از ورود دانشگاه نیاز به حمایت عاطفی و معنوی ویا آموزش مهارت های اجتماعی ندارند، زیرا مسئله اجتماعی شدن دانشجویان با ورود به دانشگاه مطرح می شود.

وی ادامه داد: والدین نباید هیچ وقت در هیچ مقطع تحصیلی اطمینان کامل از شرایط آموزشی و یا فرهنگی فرزند خود داشته باشند زیرا در محیط های آموزشی علی رغم دلسوزی مسئولان به خاطر حجم بالای دانشجویان نمی توان رسیدگی مانند رسیدگی والدین به دانشجویان ابراز شود.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ارتباط دختر وپسر در محیط دانشگاهی پیش می آید، برای پیشگیری از چالش ها در این حوزه خانواده و به خصوص پدر خانواده باید رابطه عاطفی خود را با فرزندانش داشته باشد، بیان کرد: دانشگاه نیاز علمی و تحصیلی دانشجویان را به صورت حداکثری پیگیری می کند اما در حوزه مسائل عاطفی ومعنوی مسئولیت اصلی برعهده خانواده است.

وی با بیان اینکه اگر دانشجو در محیط منزل پاسخ عاطفی خوبی را دریافت نکند این موضوع را در بیرون از خانواده جستجو می کند، گفت: برای حضور فرزندان در منزل والدین برنامه داشته باشند و در محیطی دور از رسانه های جمعی و فضای مجازی فضای گفتگو بین اعضای خانواده ایجاد شود.

حجت الاسلام طباطبائی اظهار کرد: نیازمعنوی فرد نیز باید در بستر خانواده تامین شود و از تاثیر نماز بر سلامت جسم و روان نیز نباید غافل شد بنابراین مسئله مهارت اجتماعی برای ورود به فضای اجتماع، دانشگاه و یا تشکیل خانواده و نیاز معنوی و عاطفی فرد باید در نهاد خانواده تامین شود تا دانشجو دچار چالش های اجتماعی در محیط دانشگاهی نشود.

علاوه براین در همایش والدین دانشجویان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، والدین با برنامه های فرهنگی وفوق برنامه دانشگاه آشنا شدند که دانشجویان برای آشنایی با مهارت های ارتباطی و اجتماعی می توانند از آنها استفاده کنند.

طرح رویش یکی از فعالیتهای فوق برنامه دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که در قالب برنامه های اردویی مهارت های مختلفی از جمله حل مسئله، اصول کارتیمی، ضرورت کارفرهنگی وتشکلی، سبک زندگی اسلامی ، مهارت تفکر نقاد، آشنایی با شبکه های اجتماعی، مدیریت استرس، اصول  وبایسته های فرهنگی و تشکلی از آن جمله است. 

مراسم آغازین سال تحصیلی جدید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مراسم آغازین سال تحصیلی جدید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مراسم آغازین سال تحصیلی جدید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

راه اندازی داروخانه مدل آموزشی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از راه اندازی داروخانه مدل آموزشی در این دانشکده خبر داد.

دکتر بیژن ملائکه در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این داروخانه بمنظور کسب مهارت و توانمندسازی دانشجویان پیش از ورود به عرصه ی مستقیم ارایه خدمات دارویی، در دانشکده داروسازی راه اندازی شده است.

وی خاطر نشان کرد: داروخانه مدل فضایی است تا دانشجویان در آرامش بیشتر و زیر نظر مستقیم و دقیق اساتید بتوانند با اصول اولیه نسخه خوانی و شناخت داروها آشنایی پیدا کرده و با فراگیری منوگراف یا نسخه های دارویی هر دسته دارویی،اصول مشاوره با بیمار و مشاوره بین حرفه ای،تجویز داروهای بدون نسخه،آشنایی با قوانین بیمه ای و مقررات و اقتصاد داروخانه به کسب مهارت های لازم در زمینه تحصیلی و حرفه ای خود دست یابند.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: روند تجهیز این داروخانه در مساحت 25 متر مربع از زمستان1397 آغاز و در مردادماه 1398 بصورت آزمایشی آغاز بکار نمود و همزمان با شروع سال تحصیلی98-99 بصورت رسمی گشایش یافت.

دکتر ملائکه  تصریح کرد: در این راستا سعی شده است تمام  نمونه های دارویی موجود در کشور حتی داروهای گران قیمت ، کمیاب ، داروهای یخچالی ، برخی اقلام داروهای گیاهی، تجهیزات پزشکی، مکمل ها، شیر خشک و فراورده های آرایشی- بهداشتی نیز جهت آشنایی بیشتر و آموزش  کامل تر دانشجویان در این داروخانه مدل فراهم شود.

وی افزود: از دیگر امکانات این داروخانه می توان به تجهیزات کمک آموزشی، کتب مرجع داروسازی، به روز ترین منابع الکترونیکی و وبسایت ها جهت استخراج اطلاعات دارویی و نرم افزار نسخه خوانی با قابلیتهای آموزشی متعدد برای افزایش مهارت نسخه خوانی اشاره کرد.

دکتر ملائکه تصریح کرد:  دانشکده داروسازی مشهد این آمادگی را دارد تا درخصوص بهره برداری از داروخانه مدل بمنظور آشنایی و آموزش دانشجویان سایر حرف پزشکی که مستقیم یا غیر مستقیم با ارایه خدمات دارویی در عرصه ی سلامت جامعه همراه و مرتبط هستند، بر اساس مکاتبات سایر دانشکده ها اقدام نماید.

 

 

 

مصاحبه با دانشجوی برتر یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور

  • PDF

دارنده‌ی دو مدال نقره‌ از المپیاد علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور:

مدال‌آوران عرصه های علمی، نیازمند حمایت های بیشتر دانشگاه هستند

فایزه موحدیان فر دانشجوی برگزیده یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت حمایت هر چه بیشتر دانشگاه از دانشجویان المپیادی گفت: قطعا این پشتیبانی ها در افزایش تعداد مدال ها و درخشان تر شدن آنها موثر خواهد بود.

این دانشجوی برتر علمی که در المپیاد سال جاری در بخش های انفرادی و گروهیِ حیطه‌ی " مدیریت نظام سلامت " موفق به کسب دو مدال خوشرنگ نقره شده است در گفتگو با روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به فرایند برگزاری یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: پس از ثبت نام اولیه در پاییز سال گذشته و اعلام منابع از سوی وزارتخانه، مطالعات دانشجویان آغاز و کلاس هایی با حضور اساتید مرتبط برگزار شد ( البته در حیطه ما این امکان بسیار محدود بود و بخش عمده‌ی برنامه‌ی مطالعاتی دانشجویان متمرکز بر تلاش های شخصی آنان پیش می رفت)، بعد از طی جلسات آمادگی نخستین آزمون غربالگری در اسفندماه برگزار و 10 نفر از دانشجویان برای شرکت در آزمون کشوری و ورود به مرحله المپیاد کشوری معرفی شدند که در این مرحله نیز طی دو مرحله گزینش ها انجام و در نهایت برترین ها راهی تهران شدند .

  وی در پاسخ به این پرسش که " انتظار کسب همزمان دو مدال در رقابت های امسال را داشتید؟ " گفت: در بخش انفرادی تقریبا هیچ پیش بینی نمی توانستم داشته باشم، چون آزمون ها مرحله ای برگزار می شد و در هر مرحله امتیازات نوسان داشت . اما در بخش گروهی علیرغم اینکه موضوع حیطه‌ی مدیریت متفاوت از سنوات قبل بود، ولی انتظار کسب مدال تا حد زیادی وجود داشت زیرا اعضای تیم بسیار همدل، منسجم و ماهرانه کار می کردند و رضایت داوران از نحوه عملکرد و گزارش نهایی‌مان این پیش بینی را قوت بخشیده بود، در نهایت هم با اختلاف بسیار اندکی توانستیم پس از دانشگاه تهران در جایگاه دوم رقابت های گروهی در حیطه مدیریت نظام سلامت قرار بگیریم.

 مسئولان با مدال آوران جلسه بگذارند و سخنشان را بشنوند

فائزه موحدیان فر در ادامه‌ی گفتگو، با اشاره به مهجور ماندن موضوع المپیاد علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با اینکه موفقیت در المپیاد علمی هم برای دانشجو ثمراتی دارد و هم در رزومه‌ی دانشگاه تاثیر گذار است ( به ویژه دانشگاه مشهد که در فهرست دانشگاه های مادر قرار دارد)، اما نحوه برخورد مسئولان مربوطه بگونه ای است که تصور می شود بحث المپیاد علمی در دانشگاه چندان اهمیتی ندارد؛ بویژه زمانیکه این موضوع را با دانشگاه های دیگر از جمله تهران، شیراز و تبریز مقایسه می کنیم.

وی اضافه کرد: به عنوان یک دانشجوی مدال آور از مسئولان و متولیان المپیادهای علمی در دانشگاه‌مان درخواست می کنم با دانشجویان مدال آور جلسه بگذارند و حرفها و دردل های آنان را بشنوند؛ اگر چنین شود قطعا در انگیزه‌ی دانشجویان و هموار شدن مسیر المپیاد علمی در سال های آینده تاثیرات مثبتی حاصل خواهد شد.

موحدیان فر در پایان با اشاره به همراهی دلسوزانه برخی از اساتید دانشگاه تا واپسین روزهای برگزاری المپیاد گفت: این اساتید بزرگوار علیرغم اینکه همکاری شان هیچ امتیازی برای ایشان نداشت و مسئولیتی نیز در قبال ما بر عهده آنان نبود دلسوزانه ما را مساعدت و همراهی کردند که از همه آنها بویژه خانم دکتر زمرشیدی و آقایان دکتر اخوان و دکتر مقری کمال سپاسگذاری را دارم.

 

 

 

 

طب متعالی چشم اندازی برای پزشکی آینده

  • PDF

کارگاه دوروزه طب متعالی و پزشکی آینده، ویژه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  به منظور توانمندسازی و ارتقاء معرفت شناختی دست اندرکاران علم پزشکی با توجه به ابعاد وجودی انسان برگزار شد.

به گزارش وب دا، در این کارگاه که به همت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، مدیر مركز مطالعات و تحقيقات اخلاق پزشكي وزارت بهداشت اظهار داشت: تاکنون بیشتر کارهایی که در خصوص پزشکی انجام شده براساس مطالعات بیولوژیک بوده است که در این مسیر از حیوانات استفاده زیادی کردیم تا دانش بیولوژی و فیزیولوژی و پزشکی پیشرفت کند، ولی چشم انداز آینده طب و سلامت در جهان برآن است که از اراده و شناخت که ریشه در نفس انسان دارند برای درمان بیماری ها استفاده کنند.

دکتر سید ضیاء الدین تابعی افزود: از آنجا که یکی از پایه های اساسی دین اسلام معرفت و شناخت است باید تلاش کنیم تا در ایجاد و گسترش طب نوین و متعالی سهم عمده تری داشته باشیم.

دکتر تابعی در خصوص موضوع طب متعالی گفت؛ روند طب و پزشکی به چهار قسمت تقسیم می شود، طب سنتی( traditional medicine)،  طب فعلی ،طب نوین و طب متعالی.

طب سنتی ، طب فعلی و طب نوین هرسه در خط ممتد و با چون و چرایی خاص در کنار یکدیگر به تکمیل طب متعالی کمک می کنند .

 طب متعالیه با در نظر گرفتن پیرایه های طب سنتی و مباحث طب فعلی، به شناخت انسان از بدن خود می پردازد و تلاش می کند نقاط مثبت و کم هزینه تر و به مبنای وجودی انسان نزدیک تر سه نوع طب دیگر را استخراج کرده و با کمک اراده ،شناخت و مسایل عاطفی انسان به درمان بیماری ها بپردازد.برهمین مبنا کالبد وجودی انسان دارای روح و مشی متعالی است و پزشکی آینده بر خلاف علم دامپزشکی نه تنها جسم، بلکه روح و ذهن و  نفس را در خود جای می دهد.

این نظریه پرداز در ادامه بیان داشت: اساس علم، طب «سلامتي»است و اگر بخواهيم تعريف  كاملي از سلامت داشته باشيم بايد بدانيم كه غير از سلامت جسماني، سلامت عقلاني و سلامت قلبي یا روحانی نيز در آن تعريف شده در واقع با نگاه كل نگر درمی یابیم كه اگر سلامتي واقعي بخواهيم بايد پي درمان روح باشيم تا در نتيجه آن سلامت جسم حاصل شود .

در طب متعاليه سيكل برقراري سلامت در انسان از روح شروع می شود و روح «اراده »یا عقل عملی انسان را به کار می اندازد و اراده هم به سهم خود منجر به برقراری سلامت روان یا رفتار فرد خواهد شد و در نتیجه سلامت در رفتار، سلامت جسم تامین خواهد شد.

 دکتر سید ضیاء الدین تابعی ضمن اشاره به فلسفه علم و اهمیت آن در آموخته های پزشکی بیان کرد: علمی که اکنون در اختیار ماست علمی تجربی و دور از فلسفه وجودی آن است  و این در حالی است که در دنیای  پزشکی آینده ریز فناوری ها ،اطلاعات و فناوری ، زیست فناوری ،علوم شناختی ، فرهنگ ، اراده و شناخت انسان و سلامت، نمود واقعی خود را می یابند.

در پزشکی متعالی ،اخلاق با مشاغلی که با مسائل بزرگ انسانی سرو کار دارند درگیر است و دانش و مهارت در علم پزشکی مي بايست در راستاي رعايت و حفظ اصول اخلاقي باشد.

وی  در بیان راه های کسب و بکارگیری علم پزشکی در جامعه و علم نوین اظهار داشت:  علو تبع ، شجاعت و جسارت و همچنین  تحقیق و پژوهش باید اساس کار  باشد و تحقیق است که راه پیشروی علم  را باز می کند.

مشخصات یک محقق ایده آل از دیدگاه این استاد در مشاهده گربودن، فرضیه پردازی، توجیه گری بر اساس علم و عقل و مفسر آگاه بودن است و همچنین یک مفسر،علاوه بر تلاش در اثبات نظری فرضیات و تفسیر آن باید از درون نیز دارای علو تبع و منش متعالی و عرفانی بوده و  همچون پدر و مادری که برای فرزند از خود گذشتگی دارند  باید از خط مشی ولایی برای دستیابی به نتیجه برخوردار باشد.

دکتر تابعی ادامه داد: انسان ،کامل مطلق نیست و امکان خطا درآموزش هست و مأیوس نشدن از شکست و غره نشدن بر موفقیت راه را برای شناخت معرفت باز می کند.

 وی تصریح کرد:  اگرچه در غرب، مقوله «معرفت شناسي»و ضرورت آن، به شكل آكادميک، از قرن نوزده شکل گرفت و تحت عنوان  “Epistemology “يا “Knowledge of Theory “مطرح شد، اما انسان از هنگامي كه آفريده شد، با برتري و شناختش، از ساير موجودات ممتاز شد و حتي از فرشتگان  الهي كه مجردات هستند، پيشي گرفت .

این نشست دوروزه  با بیان این مطلب که شناخت و نیاز، عزم و جزم راسخ، تفکر، مشورت ،توکل و در راستای همه اینها صبوری  موجب می شود تاعلم از سمت نقص به سمت کمال پیش رود  و طب نوین علاوه بر پرداخت به علم تجربی و مادی باید در زیر لوای قلب سلیم و سالم  و روح متعالی انسان قرارگیرد، خاتمه یافت.

قابل ذکر است نظریه‌ طب متعالیه با برداشتی از حکمت متعالیه ملاصدرا که رویکرد و نگرشی کل‌نگر دارد  ارائه شده است. در این حکمت طب شاخه‌ای از معرفت است که در حالات تندرستی و بیماری در تن آدمی نظر می‌کند و با استفاده از وسایل شایسته‌ سلامتی (حالت تعادلی که تندرستی نامیده می‌شود) را نگاه می‌دارد و چنانچه زایل شده باشد، آن را باز می‌گرداند. اصل موضوع بیولوژی و طب،حیات است. از مشکلات پیچیده طب برقراری رابطه‌ منطقی بین حیطه‌هایی نظیر «روح» و «ذهن» و «نفس» و جسم فیزیکی انسان است.