با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت: افتتاح مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوری های نوین آموزشی در مشهد

  • PDF

مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوری های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صبح امروز با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان کشور در بیمارستان امام رضا (ع)  افتتاح شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه افتتاح این مرکز گفت: مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوری های نوین آموزشی در راستای ماموریت ویژه تکنولوژی آموزشی محول شده به منطقه 9آموزشی است که در ساختمانی به مساحت دو هزار متر و بمنظور ارائه مهارتهای بالینی و برگزاری آزمونها ی صلاحیت بالینی به دانشجویان و دستیاران پزشکی راه اندازی شده است.

دکتر اعتضاد رضوی با بیان اینکه مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناورهای نوین اموزشی هم اکنون یکی از قطب های مهم تکنولوژی در کشور به شمار می رود افزود: در این مرکز که به آزمایشگاه وت لب( آزمایشگاهی که بصورت عملی روی بافت های حیوانی کار می کند) و سیمیلاتورهای اموزشی از جمله رباط آدم نمای نسل 5  و دستگاه های  سیمیلاتور لاپاراسکوپی هیبرید و آنژیوگرافی مجهز است آموزش گیرندگان پیش از ورود به فضای واقعی درمان آن را به شکلی مطلوب تجربه خواهند کرد.

دکتر اعتضاد  رضوی با اشاره به همکاری و مساعدت مطلوب وزارت بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تجهیز این مرکز گفت: حدود 8میلیارد تومان برای مرکز فوق هزینه شده که با توجه به بازخوردهای اساتید دانشگاه، قطعا در ارتقای آموزش های مهارتی و ازمون های صلاحیت بالینی موثر خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با اشاره به همکاری دانشگاه با شرکت های داخلی و خارجی در زمینه توسعه و تبادلات تکنولوژی و بازیابی آن گفت: قراردادهایی با شرکت های خارجی و از جمله شرکت ادیوس روسیه و شرکت های دانش بنیان داخلی منعقد شده و این تعاملات در آینده ادامه خواهد داشت.

جلب مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان، کلید استمرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است

  • PDF

معاون آموزشی وزارت بهداشت، برنامه ریزی برای استقرار و استمرار برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را یکی از مسئولیت های مهم مراکز مطالعات دانشگاههای علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی های ویژه ای برای ایجاد گفتمان های دانشجویی و اعضای هیات علمی و اجماع در زمینه برنامه تحول و نوآوری در آموزش صورت گرفته و امیدواریم با همکاری دانشگاهها این برنامه ها اجرایی شود.

به گزارش وب دا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نشست کارگروه آموزش، تحقیقات و فرهنگی یکصد و نهمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است، با اشاره به مبحث تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: با اجرای این برنامه ها در دانشگاههای علوم پزشکی نتایج خوبی به دست آمده و اکنون لازم است برنامه ریزی شود تا این برنامه ها در سطوح مختلف دانشگاهها نفوذ کند.

دکتر لاریجانی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای تداوم اجرای برنامه های تحول گفت: ضروری است تا مفاهیم این برنامه ها در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان نفوذ کند و مشارکت ایشان در اجرای این برنامه ها جلب شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت هدف از طرح بحث برنامه های تحول و نوآوری در این نشست را بررسی راهکارهای تداوم اجرای برنامه ها در نظام آموزش عالی سلامت عنوان کرد و افزود: تلاش های زیادی برای جلب مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان علوم پزشکی در اجرای برنامه های تحول صورت گرفته و امیدواریم با این تلاش ها شرایطی فراهم شود تا تغییرات مدیریتی برنامه های این حوزه را تغییر ندهد.

وی از تشکیل کمیته های دانشجویی برای اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش سخن گفت و اظهار کرد: طی نشستی که در چند روز آتی برگزار خواهد شد راهکارهای مشارکت دانشجویان در این برنامه ها با مشارکت خود دانشجویان تدوین خواهد شد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: برنامه های تحول و نوآوری در آموزش، نقشه جامع حرکت دانشگاه ها در حوزه آموزش است و الزاماتی را در بر می گیرد که برای ارتقای آموزش باید اجرا شود.

وی در ادامه گفت: ظرفیت های دانشگاه های علوم پزشکی کشور با یکدیگر متفاوت است و انتظار می رود دانشگاه ها متناسب با ظرفیت خود تمامی بسته های تحول را پیگیری کنند و بسته ای مغفول نماند.

دکتر لاریجانی به نقش مراکز مطالعات دانشگاهی در جلب مشارکت اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: مسئولیت هایی به مراکز مطالعات داده شده و در چند روز گذشته ۱۵۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مسئولین مراکز مطالعات به صورت مجازی در خصوص موضوع دانش پژوهی در آموزش به بحث پرداختند. این تجربه بسیار خوبی است و در سایر موضوعات نیز لازم است چنین اجماعی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه ها ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان لازم است در نقشه توسعه دانشگاه ها دیده شود. امیدوارم دانشگاه ها به زودی نقشه توسعه علمی خود و محاسبات نیروی انسانی مورد نیاز خود را ترسیم کنند.

دکتر لاریجانی تغییر دیدگاه مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه ها را الزام مهمی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش ذکر کرد و اظهار داشت: حوزه آموزش علوم پزشکی اکنون با چندسال قبل قابل مقایسه نیست و اکنون تمام دانشگاه ها استراتژی روشنی در آموزش دارند و لازم است از این فرصت استفاده کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه ها ضروری است مسیر آتی خود را مشخص کنند و تعیین کنند که چه نقشی در توسعه علمی کشور خواهند داشت. به عبارتی جایگاه خود را در نقشه علمی کشور روشن کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: دیدگاه برنامه های تحول در آموزش دیدگاهی آینده نگارانه است و برای رفع چالش های آتی نظام سلامت طراحی شده است.

وی بر لزوم حمایت مسئولین دانشگاه ها از فعالیت های اعضای هیات علمی در مسیر بسته های تحول آموزش تاکید کرد و اظهار داشت: ضروری است تا برای استقرار و استمرار برنامه ها تلاش شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی نفوذ برنامه ها در زیرمجموعه دانشگاه ها مثل دانشکده ها، بیمارستان های آموزشی، گروه های آموزشی و ... را از الزامات اجرای این برنامه ها ذکر کرد و گفت: حوزه آموزش دانشگاه ها با حجم زیادی از فعالیت های جاری مواجه هستند.

وی افزود: به عنوان مثال در سال حدود ۴۸ آزمون علوم پزشکی برگزار می شود و تنها آزمون کارشناسی ارشد ۷۰ هزار شرکت کننده دارد.‌ این فرایند های جاری حجم زیادی در حوزه آموزش دارند.

دکتر لاریجانی گفت: برنامه های تحول در کنار این فعالیت های جاری در همین ساختار فعلی دانشگاه ها می تواند اجرا شود.

وی استفاده از ساختارهای مجازی و انعطاف پذیر برای تسهیل اجرای برنامه ها را از برنامه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت ذکر کرد و اظهار داشت: مراکز مطالعات دانشگاهی ضروری است استقرار بسته های تحول را به صورت جدی تر پیگیری کنند و شاخص های مناسبی برای ارزیابی اجرای این برنامه ها رصد شود.

 

برگزاری سمینار سراسری آشنایی با دانش پژوهی آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

سمینار سراسری «آشنایی با دانش پژوهی آموزشی در آئینه آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی» بصورت وبینار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا، سمینار مجازی آشنایی با دانش پژوهی آموزشی در آئینه آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی با محورهای مبانی و مفاهیم پایه دانش پژوهی آموزشی، ارزیابی دانش پژوهی آموزشی، راهکارهای ترویج دانش پژوهی آموزشی و دانش پژوهی آموزشی در آئینه ارتقا، با همکاری مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی مجازی ومرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه مشهد همزمان با سراسرکشور برگزار شد.

معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی ومشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در این سمینار بیان داشت: دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی چهار فرایند تولید، مدیریت، انتقال ( آموزش) و به کارگیری دانش را بر عهده داشته و می تواند منشاء ارائه خدمت به جامعه درعرصه های علمی باشد .

دکتر شهرام یزدانی افزود: به منظور ارتقای علمی در راستای آموزش، بایستی تمامی فعالیتهای دانشی واجد کیفیت های پذیرفته شده آکادمیک باشند، رضایتمندی، هدفمندی، نظام مندی، مستند بودن،تعمیم پذیری و  نقد پذیر بودن، همگی کیفیت های مستتری هستند که درپژوهش وجود دارند و باید در سایر فعالیتهای دانشی نیز وجود داشته باشد و دانشی که دارای کیفیت های آکادمیک باشد می تواند به عنوان دانش قابل ارزش بر آن صحه گذاشت.

به همت مرکزمطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با توجه به اهمیت فعالیت های دانش پژوهی آموزشی در ارتقای آموزش دانشگاه های علوم پزشکی و فرصت ایجاد شده در این موضوع که می تواند انگیزه خوبی برای علاقمندان به آموزش ایجاد کند، همزمان با سایر دانشگاه ها امکانات حضور و ارتباط با سمینار مجازی در سالن کنفرانس ساختمان قرشی فراهم و اعضای هیات ممیزه ، اعضای هیات علمی، مدیران، کارشناسان، صاحب نظران و متخصصان آموزش پزشکی دانشگاه ، در این وبینار حضور فعال داشتند.

همچنین در جریان برگزاری این سمینار سوالات حاضرین بصورت آنلاین و طبقه بندی موضوعی در اختیار سخنرانان قرار می گرفت که پاسخگویی به برخی از سوالات بصورت شفاهی و پاسخ های دیگر به صورت کتبی در بخش سوالات متداول سایت جدید مرکز مطالعات وزارت بارگذاری می شود.

آزمون کارشناسی ارشد رشته های علوم پزشکی برگزار شد

  • PDF

آزمون کارشناسی ارشد سال 99-98 رشته های گروه علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

مدیر امور آموزشی و نماینده تام الاختیار دانشگاه در برگزاری آزمون ها در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این آزمون در 2 روز متوالی 27 و 28 تیرماه 98 طی 4 نوبت صبح و عصر با حضور بیش ازشش هزار داوطلب ،که از این تعداد  4340  نفر زن (72درصد) و  1688  نفر مرد(28درصد) بودند در 51 رشته تحصیلی برگزار شد.

دکتر حسن قوامی خاطر نشان کرد: مهمترین تغییر آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال ۹۸، لزوم کسب حد نصاب نمره زبان انگلیسی است ،که بر این اساس کسب حداقل نمره ۱۰ از نمره‌ی ۴۰ یا به عبارتی ۲۵ درصد نمره در درس زبان انگلیسی از سال ۹۸ و بعد از آن الزامی است.
این آزمون با توجه به مصوبه مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت پس از تعویق یک ماهه به دلیل وقوع سیل سال جاری در کشور به همت مدیریت آموزشی، مرکز جامع آزمونها، مرکز حفاظت آزمونها و همکاری دانشکده های پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امنیت و سلامت کامل همزمان با سراسر کشور برگزار گردید.

ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود230 نفر اعلام شده است و کلید اولیه سئوالات از طریق سایت اینترنتی  www.sanjeshp.ir  در دسترس خواهد بود.

 

 

آخرین اخبار