برگزاری کارگاه هنر ایجاد تغییر و رهبری آن

  • PDF

در راستای توانمند سازی اعضای هیأت علمی، کارگاه هنر ایجاد تغییر و رهبری آن با تدریس دکتر "علی جعفریان استاد گروه جراحی و رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران" به همت مرکز مطالعات و توسعه آموزش معاونت آموزشی دانشگاه برگزار  شد.

به گزارش وب دا؛ مهارت های " لیدر شیپ" از جمله مهارت هایی است که اخیرا با عنوان مهارت های مورد نیاز آینده یا future skills  مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه آموزش قرار گرفته است از این رو در آموزش مدرن نیروی انسانی به این نکته اشاره شده است که افراد تاثیر گذار، جدای از مهارت های مرتبط با رشته تخصصی خود، نیازدارند درمورد مهمترین مهارت های پیشنهادی در قرن جدید توانمند شوند. 

 یکی از مهارت های مورد تأکید در این حوزه ،کسب مهارت های لیدر شیپ برای فراگیران تمامی رشته هاست،اینکه بتوانیم نسبت به توانمندی های فردی خود آگاه شویم و  با اتکا به آن در جهت رشد و پیشرفت خودمان  برنامه ریزی داشته باشیم، در قالب گروه نقش پذیری و عملکرد مقتضی از خودنشان دهیم،گروه های کوچک و بزرگ را هدایت کنیم، برای تغییر محیط اطرافمان تلاش کنیم و در جهت تعالی محیط کار، سازمان ، نهاد یا دانشگاه خودمان اقدامات عملی انجام دهیم .

دکتر جعفریان در این کارگاه با اشاره به ضروری بودن ایجاد تغییر در محیط شغلی و اجتماعی گفت: شرایط به طور دائم در حال تغییر، نیازهای دائما در حال تزاید و انتظارات در حال افزایش افراد جامعه برای داشتن جامعه ای بهتر،برهانی برای ضرورت تغییر است .

این عضو هیأت علمی در ادامه به اهمیت تشکیل تیم در ایجاد تغییر و فهمیدن نقش افراد در تیم ها و نحوه تصمیم گیری گروهی پرداخت و ان را پیش نیاز یک تغییر موفق دانست .

وی بر اهمیت شناخت فردی به عنوان قدم اول رشد فردی تأکید کرد و گفت ، دو نوع اگاهی نسبت به ویژگی های افراد وجود دارد : internal awareness ( آگاهی داخلی) و external awareness ( آگاهی خارجی) ، که شناخت دقیق هرکدام، از ملزومات رشد فردی و ارتقای مهارت های رهبری است .

استاددانشگاه علوم پزشکی تهران از الگوی swot  یا شناخت نقاط قوت، نقاط ضعف ، فرصت ها و تهدید ها به عنوان چهارچوبی برای شناخت خود یاد کرد و افزود: یکی از ویژگی های مهم یک رهبر و لیدر موفق ریسک پذیری و خروج از منطقه (comfort zone) است که خروج از منطقه امن ابتدا با ورود به منطقه ترس، سپس منطقه یادگیری و بعد از آن منطقه رشد همراه می شود.

دکتر جعفریان دو راه بسیار موثر برای بهبود ویژگیهای فردی را انجام reflection  ( باز اندیشی و ارزیایی خود) و گرفتن feedback (بازخورد و نقد سازنده دیگران) عنوان کرد.

قابل ذکر است در این کارگاه حدود 80 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد مفاهیم تغییر و رهبری را فراگرفته و تمرین کردند.

 

دومین پویش آگاهی از مقاومت آنتی بیوتیکی در مشهد به اجرا در آمد

  • PDF

با همکاری جمعی از اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دومین پویش آگاهی از مقاومت آنتی بیوتیکی در مشهد به اجرا در آمد.

به گزارش وب دا، امروزه  از مقاومت آنتی بیوتیکی بعنوان یکی از بزرگترین چالش های سلامت جهانی و امنیت غذایی نام می برند که تمام افراد جهان را با هر سن و سال تهدید می کند. تجویز  نا مناسب و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک علاوه بر افزایش هزینه های درمان برای فرد بیمار و جامعه، محیط زیست و اقتصاد کشاورزی را  نیز بعنوان نخستین تامین کننده غذایی انسان در معرض آسیب های جدی قرار داده است.

بدین منظور سازمان ملل 16 تا 22 نوامبر را به منظور  افزایش آگاهی عمومی و سیاست گذران حوزه بهداشت و سلامت، هفته جهانی آگاهی درباره آنتی بیوتیک نام گذاری کرده است.

در این راستا کمیته توسعه آموزش دانشکده با مشارکت کانون دانشجویی محیا ،دانشجویان دانشکده داروسازی و انجمن داروسازان مشهد دومین مرحله پویش آگاهی از مقاومت آنتی بیوتیکی را  با هدف افزایشِ سطح آگاهیِ عمومی با عنوان مهمترین گام و راهکار برای مقابله با معضل باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک و استفاده اثربخش و درست از آنتی بیوتیک در طی دوره درمان ،در روزهای 23 و 24 آذر ماه در سطح درمانگاه ها و داروخانه های منتخب شهر مشهد(درمانگاه بیمارستان قائم،اورژانس عدالتیان،درمانگاه فجر،درمانگاه شهید شوریده،درمانگاه شهید چمران،داروخانه دکتر مدهوشی،دکتر آبنوس و دکتر ناصری) به اجرا در آوردند.

در طی این پویش دانشجویان و اساتید داروساز با ارایه اطلاعات مناسب و مفید درباره مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک ها  و آشنایی نسبی مراجعین و بیماران با آسیب ها و خطرات مصرف بی رویه، دانش و آگاهی جامعه  را در حوزه سلامت،درمان های رایج و اثر بخشی داروها  و سلامت ارتقا دادند.

لازم به ذکر است  نخستین مرحله این پویش در شهریورماه سال جاری با استقبال خوب مردم و مراجعان داروخانه ها و درمانگاه های هدف مواجه شده بود.

 

 

ارزیابی کیفی پیشرفت اقدامات راهبردی کلان منطقه 9 در اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش

  • PDF

ارزیابی کیفی پیشرفت اقدامات راهبردی کلان منطقه 9 در اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با حضور ارزیابان منتخب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شد.

رییس دبیرخانه ستاد تحول کلان منطقه 9 آمایشی در گفتگو با وب دا اظهار کرد: چهارمین دوره ارزیابی کیفی وزارت بهداشت از نحوه اجرای بسته های تحول و نواوری در آموزش با حضور ازریابانی از کلان منطقه شش با بررسی روند اجرای 11 ماموریت مشترک به اجرا درآمد.

دکتر رضا پروانه با بیان اینکه سالانه دو ارزیابی کیفی از نحوه اجرای برنامه تحول و نوآوری توسط وزارت بهداشت انجام می شود خاطر نشان کرد: کلان منطقه 9 در حوزه کیفی سازی آموزش از مناطق پیشتاز کشور محسوب می شود و تا کنون اقدامات مهمی را در این راستا به اجرا رسانده است.

در این مرحله ضمن نشست با حضور ارزیابان بیرونی و ارائه گزارشی از پیشرفت برنامه و اقدامات راهبردی کلان منطقه 9، از مرکز مهارت های بالینی و تکنولوژی آموزشی واقع در بیمارستان امام رضا(ع)، مرکز جامع آزمون هاو مرکز توسعه علوم اعصاب واقع در پردیس دانشگاه بازدید شد.

در حال حاضر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی مشهد، بیرجند، بجنورد، سبزوار،گناباد، تربت حیدریه، نیشابور ، اسفراین و تربت جام عضو کلان منطقه 9 در اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش هستند و اجرای 7ماموریت ویژه و 11 ماموریت مشترک بر عهده  این منطقه قرار گرفته است.

 

برگزاری همایش صفر تا صد المپیاد علمی دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

همایش صفر تاصد ویژه متقاضیان  شرکت در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور به همت مرکزاستعدادهای درخشان معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا، در این همایش که باحضور جمعی از اعضای هیات علمی ، دانشجویان استعداد های درخشان،  اعضای بنیاد ملی نخبگان و  دانشجویان شرکت کننده در المپیادهای علمی یازدهم و دوازدهم علوم پزشکی کشور برپاشده بود، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اهداف برگزاری المپیاد علمی دانشجویی علوم پزشکی را شناسایی و ترغیب دانشجویان با استعداد،هدفمند کردن فعالیت های علمی و فوق برنامه برای ایجاد روحیه با نشاط علمی، وتبادل اطلاعات در زمینه های علمی و فرهنگی در دانشگاه ها برشمرد.

دکترسرآبادانی ضمن تاکید بر اهمیت حضور و تلاش دانشجویان در المپیادهای علمی، آن را راهی برای کسب تجربه های جدید و پیشرفت در زمینه ی علمی و پژوهشی  دانسته و افزود در راستای حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، دانشجویان و اساتید باید  راه های کسب علم و ارائه علم را با تلاش بیشتر  و نوآوری هموار کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشگی تهران و رئیس سابق این دانشگاه بعنوان سخنران مدعو در  این همایش ضمن اشاره به نوع نگرش انسانهایی که هدف و مسیر خود را در راه پیشروی به کمال انتخاب کرده اند، بیان داشت: انسانها به دو گروه تقسیم می شوند؛ انسانهایی که به طور غریزی در مسیر عادی زندگی خود حرکت کرده که این مسیر  بصورت معمول خوب ولی کافی نمی باشد، در کنار این افراد، دیگرانی هستند که ظرفیت خود را بیش از اهداف عادی می پندارند و با انتخاب مسیر درست، همت افزون و نوآوری فکری، سعی در ساختن آینده ای بهتر برای خود و دیگران دارند .

دکتر علی جعفریان، فوق تخصص پیوند کبد و عضو هیات علمی  دانشگاه علوم پزشکی تهران، با  تاکید بر نواوری و هدفمندی علمی، خطاب به دانشجویان هزاره سوم  تاکید کرد: پیشروی راه نرفته ای باشید که بهره وری برای خود و جامعه داشته باشد.

 شایان ذکر است در این همایش از 18 دانشجوی برگزیده و دارای مدال و اساتید حامی وهمراه این دانشجویان در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور در حیطه های کارآفرینی ، آموزش پزشکی ، استدلال بالینی، مدیریت نظام سلامت ، علوم پایه و مطالعات میان رشته  علوم انسانی و علوم پزشکی، تجلیل به عمل آمد .

همچنین روش و فرایند حضور متقاضیان شرکت در المپیاد علمی از صفرتاصد، توسط دانشجویان برگزیده و مدال آور در المپیادهای گذشته تشریح شد.