لزوم توجه به سلامتی،شادابی و پویایی در میان کارکنان

  • PDF

عضو هیات علمی گروه تخصصی طب کاردانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: افرادی که در محیط های اداری فعالیت دارند در حدود یک سوم عمر خود را در این محیط می گذرانند لذا توجه به شادابی و پویایی و سلامتی برای این افراد حائز اهمیت است.

دکتر فرزانه رحیم پور در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: برخلاف تصور برخی که محیط اداری را محیطی ایمن و راحت می دانند؛ عوامل بالقوه آسیب رسان در این محیط ها وجود دارد که در صورت عدم توجه به این عوامل سلامتی افراد تحت الشعاع قرارمی گیرد لذا اهمیت دارد که این عوامل شناسایی و راهکارهایی در جهت پیشگیری از آنها اتخاذ گردد.

اختلالات عضلانی و اسکلتی، اولین مشکل شایع در بین کارکنان

عضو هیات علمی گروه تخصصی طب کاردانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه زمینه اولین مشکل در حوزه سلامتی کارکنان، اختلالات عضلانی -اسکلتی است که درد شانه و گردن،درد مچ و درد کمر از شکایات شایع افراد است تصریح کرد: انجام کارهای تکراری،وضعیت ثابت و بدون تحرک  از دلایل اصلی ایجاد این اختلال به شمار می رود ؛ لذا توصیه می شود که افراد در طول روز از پشت میز خود حرکت کرده و فعالیت های کوتاهی را انجام دهند.

دکتر رحیم پور با اشاره به اینکه خرید تجهیزات و وسایل جانبی مناسب برای کارکنان در پیشگیری از اختلالات ارگونومیک و عضلانی- اسکلتی نقش بسزایی دارد، عنوان کرد: دومین شاخص شایع در بین کارکنان استرس های شغلی است که از آن جمله می توان به عدم برقراری رابطه مناسب با همکاران یا مسئول، انجام کارهایی که فراتر از قابلیت و توانمندی های فرد و برعکس محول شدن کارهایی که از سطح توانمندی فرد پایین تراست و یا عدم وجود امکانات مناسب مطابق با فعالیت کاری که باعث ایجاد استرس می شود ، اشاره کرد.

اهمیت رعایت استانداردهای لازم در استفاده از مواد شیمیائی در محیط کار

وی با بیان اینکه از شاخصه های دیگر می توان به ابهام نقش در ارتباط با عدم اطلاعات و شناخت  کافی از سمت شغلی و همچنین عدم امکان پیشرفت در شغل را نام برد، ابراز کرد: از آنجا که در واحدهای زیر پوشش دانشگاه علاوه بر محیط اداری،آزمایشگاه های متعدد نیز وجود دارد به غیر از رعایت مسائل ارگونومیک و استرس های روانی ،توجه به پرسنل آزمایشگاه که با عوامل خطر مثل مواد شیمیایی و عوامل بیولوژیک در ارتباط هستند و رعایت استاندارد هایی از قبیل تهویه مناسب ،حمل مواد شیمیایی و استفاده از وسایل حفاظتی جهت پیشگیری از بیماری هایی که برای آنها ایجاد می شود حائز اهمیت است.

طب کار؛ راهکاری برای ارتقاء سلامت کارکنان

با توجه به اهمیت آئین نامه ارتقاء سلامت کارکنان، گروه طب کار  از اواخر سال ۹۰ در دانشکده پزشکی تاسیس شد و شروع به معاینات سلامت شغلی کارکنان بیمارستان های دانشگاه کرده تا گامی در مسیر ارتقاء سلامت کارکنان باشد.

دکتر فرزانه رحیم پور با بیان اینکه  با تاسیس مرکز طب کار سجاد، در سال 95 در حیطه های مختلف از جمله پیشگیری از بیماری های شغلی، معاینات بدو استخدام، تعیین تناسب شغل با شاغلین و بررسی و تایید صلاحیت بازگشت به کار افرادی که دچار بیماری ها ی شغلی بوده اند وارد عمل شده است، ابراز کرد: سلامت کارکنان در محیط کار موضوع با اهمیتی است از همین رو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای ارتقاء سلامت کارکنان، طب کار را راه اندازی کرده است.

باتشکر از حسن توجه شما به پایگاه خبری وبدا، خواهشمند است نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را در مورد متن منتشر شده ارسال فرمایید.
پیام های ارسالی پس از بررسی منتشرخواهد شد.


آخرین اخبار