معاون اداره مالی و پشتیبانی دانشکده دندانپزشکی مشهد، گفت: بررسی و بازبینی کوریکلوم دندانپزشکی کشور و ارتقاء تعالی سازمانی از مهمترین برنامه های این دانشکده به شمار می رود.
به گزارش وب دا؛ دکتر رضا زارع محمود آبادی در ارائه گزارش دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سالهای گذشته و چشم انداز این دانشکده برای آینده، گفت: ما برای این دانشکده در دو راستا در حال برنامه ریزی هستیم.
خوشحالیم که دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب منطقه 9 کشوری شناخته شده است و در همین راستا کمیته فعالی شکل گرفته است که علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه بیرجند و بجنورد نیز در آن عضو هستند؛ این کمیته مسئول بررسی و بازبینی کوریکولوم دندان پزشکی کشوری است.
دومین تلاش ما بحث تعالی سازمانی است، که دانشکده دندان پزشکی به عنوان یکی از پیشگامان بحث ایزو در این خصوص ورود پیدا کرده است و مراحل انتهایی را طی می کند، ما امیدواریم تا قبل از سال 96 بتوانیم گواهی ایزو را با کیفیت بالا دریافت کرده و در این خصوص نیز سرآمد در استان و کشور باشیم.
سطح قبولی در رشته های تخصصی و عناوین علوم پایه نشان می دهد اساتید ما نهایت تلاش خود را در بحث آموزش انجام داده و دانشجویان نیز در بحث فراگیری تلاش خوبی داشته اند و ما از این جهت رضایتمندی خوبی داریم.
تنها مشکل ما در حال حاضر کمبود فضای فیزیکی است که به عنوان یکی از مهمترین چالش ها و دغدغه های دانشکده مطرح است. دانشجویان بین الملل همه ساله به دانشگاه ما وارد می شوند و این در حالی است که این دانشگاه در بحث فضای فیزیکی نسبت به دیگر دانشگاه ها شرایط کاملا متفاوتی دارد.
در دیگر دانشکده ها با افزایش صندلی در یک کلاس درس، استاد می تواند کار خود را ادامه دهد؛ اما در دانشکده دندانپزشکی با توجه به این که آموزش همگام و همراه با تجهیزات است، بحث فضا بسیار مهم و نبود فضای فیزیکی بسیار ملموس تر است.
ظرفیت دانشکده دندانپزشکی در ابتدای کار جهت پذیرش دانشجو بین 35 تا 40 دانشجو بوده است؛ اما امروز با حدود دو برابر شدن دانشجویان در کنار دانشجویان بین الملل و تخصصی، این فضا همچنان با شرایط سابق باقی است.
علاوه بر این پذیرش دانشجویان تخصصی نیز به حدی رشد کرده که ما را به عنوان قطب آموزشی دانشجویان بین الملل مطرح کرده است؛ که این دانشجویان نیز نیازمند فضای فیزیکی و امکانات و تجهیزات هستند.
یک دانشجوی دندان پزشکی در کنار دست خود نیازمند یک یونیت دندان پزشکی است تا بتواند هر چه بهتر خدمت کردن به مردم را آموزش ببیند، این یکی از تفاوت های شاخص این دانشکده است.
دانشکده دندانپزشکی در واقع یک دانشکده آموزشی، پژوهشی و درمانی است و در کنار آموزش به بحث پژوهش نیز می پردازد؛ این دانشکده جایگاه بسیار بالایی در بحث پژوهش دارد و این توان و پتانسیل نیازمند فضای فیزیکی بزرگتری است.
جهت رفع مشکل فضا با مسئولان دانشگاه چندین بار مکاتبات داشتیم البته این مکاتبات با واحدهای مختلف، مراکز داخل و خارج (استانداری) دانشگاه و دیگر مراکز انجام شده است، که امیدواریم بتوانیم به فضای جدید دست پیدا کنیم.
البته در دانشکده نقشه های طرح مورد نظر طراحی شده است و در صورتی که تا شش ماه آینده اعتبارات لازم به دانشکده داده شود خواهیم توانست بخشی را به اندازه 100 یونیت به دانشجویان تحویل دهیم.
اعتبارات مورد نیاز جهت انجام این کار حدود چهار میلیارد تومان (دو میلیارد تومان جهت ساخت فضا در زمینی در مجاورت دانشکده و دو میلیارد تومان نیز برای تجهیز) است که در صورت تامین نهایی تنها شش و حداکثر یک سال زمان جهت ساخت این مکان نیاز داریم.
معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه نیز در این راستا از ما حمایت های لازم را انجام و با دقت نظر خوبی مشکلات را مورد توجه قرار داده است که ما امیدواریم بتوانیم در این جلسات به نتیجه برسیم.
در خصوص اعضای هیئت علمی در برخی گروه های آموزشی(جراحی و پروتز) جهت حذب عضو هیئت علمی با کمبود روبه رو هستیم.
تعداد اعضای هیئت علمی دانشکده 113 عضو است که در کنار این 10 گروه مصوب(آسیب شناسی یا پاتولوژی دهان،ترمیمی، جراحی، دندان پزشکی کودکان، درمان ریشه(اندو)، پروتز، رادیولوژی، ارتودونسی، جراحی لثه و بیماری های دهان) و یک گروه غیر مصوب آموزشی (دندان پزشکی اجتماعی و جامعه نگر) داریم.
دانشجویان علوم پایه دانشکده دندان در مقطع دکترای حرفه ای 210 نفر هستند که از این تعداد 70 دانشجو خانم و 60 دانشجوی آقا به صورت روزانه و 52 دانشجوی خانم و 28 دانشجوی آقا به صورت پردیس خودگردان مشغول به تحصیل هستند.
تعداد دانشجویان بالینی دانشکده 353 نفر هستند که در دو مقطع رشته دندان پزشکی و دکترای حرفه ای و دندان پزشکی و دکترای تکمیلی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 290 دانشجو به صورت روزانه( 174 خانم و 116 آقا) و 42 دانشجوی به عنوان پردیس خودگردان(28 خانم و 14 آقا) حضور دارند.
دانشجویان تخصصی دانشکده نیز 100 نفر هستند که در مقاطع تخصصی، فلوشیپ، کاردانی و دکترای تخصصی(ph.D) و در رشته های پاتولوژی فک و دهان، دندان پزشکی کودک، پروتزهای دندانی، پریودانتیکس، ارتودانتیکس، دندان پزشکی ترمیمی، اندودانتیکس، بیماری های دهان و تشخیص، رادیولوژی دهان و فک و صورت، جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی بیمارستانی، بهداشتکار دهان و دندان و سلامت دهان و دندانپزشکی تحصیل می کنند.
در نهایت یک نفر هم دانشجوی فلوشیپ بیمارستانی داریم که در مجموع این دانشکده دارای 666 دانشجو است که 122 نفر از این تعداد را دانشجویان پردیس و خودگردان به تفکیک 80 آقا و 42 خانم تشکیل می دهند.
واقعیت امر این است که ما به عنوان یکی از دانشکده های اثر گذار در سطح کشور هستیم، هنگامی که دبیر خانه شورای تخصصی وزات خانه بررسی و بازبینی کوریکولوم و برنامه ریزی ساختار دندان پزشکی کل کشور را به ما می دهد ناشی از توانایی های این دانشکده است.
تلاش صادقانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارمندان دانشگاه در این خصوص بسار تاثیر گذار است و ما نمی توانیم به تفکیک بگوییم سهم هر قسمت در این موفقیت تا چه اندازه است زیرا همه در کنار هم مانند یک خانواده این افتخار را کسب کردیم.
تعرفه ای که از بیمار در دانشکده گرفته می شود بسیار کم است؛ اما با این وجود قیمت را افزایش نداده ایم تا تعداد بیماران و آموزش در دانشکده با افت روبه رو نشود، به همین خاطر در شیفت صبح تا اندازه ای با مشکل مالی روبه رو هستیم زیرا بایدجهت ارائه خدمات مواد مصرفی بخریم.
در قسمت پایانی این گزارش باید به تلاش وزارت بهداشت جهت افزودن چند مقطع رشته کاردانی به دانشکده اشاره کنم که رشته های کاردانی رادیولوژی دهان، تجهیزات دندان پزشکی، بهداشت دهان و دندان، پروتزهای دندانی و پرستار دندانپزشکی از آن جمله است.
کارمندان دانشکده دندانپزشکی سنگرسازان بی سنگر هستند که بی اندازه خدمت می کنند و همچنین بیماران که اجازه می دهند تلاش دانشجویان ما به لطف آن ها تبدیل به فرصت خدمت شود.
در این میان از حمایت های مسئولان قبلی و فعلی دانشگاه تشکر می کنم و امیدوارم روزی را ببینیم که این دانشکده در سطح بین المللی رتبه اول شناخته شده که البته این مهم نیز دور از انتظار نیست.