معاونت آموزشی دانشگاه علوم پژشکی مشهد یکی از فعال ترین معاونت ها طی سال های اخیر بوده است؛ که توانسته با اجرایی کردن برنامه تحول نظام آموزشی طی دو سال اخیر موفقیت های خوبی را نصیب خود کند.

به گزارش وب دا، معاونت آموزشي در حوزه آموزش به عنوان یکی از ارکان اصلی دانشگاه های علوم پزشکی به شمار مي رود و عمدتا کلیه دانشگاه ها بر اساس امر آموزش شکل گرفته اند.

در اين ميان دانشگاه ها سه نسل را پشت سر گذاشته اند؛ نسل اول را دانشگاه های سنتی شکل می دهند؛ که امر آموزش را صرفا بر عهده داشته اند.

دانشگاه ها با ماموریت پژوهشی و کاربردی، نسل دوم دانشگاه ها را تحت عنوان آموزشی و پژوهشی ايجاد كرده اند و  دانشگاه های نسل سوم نیز از گذر آموزشی و پژوهشی عبور کرده و تحت عنوان دانشگاه های کارآفرین و مولد شناخته مي شوند.

این دانشگاه ها علاوه بر امر آموزش و پژوهش باید خلاقیت و استعدادهایی که در دانشگاه وجود دارد را با استفاده از فضاهای بیرون دانشگاه شکوفا و به تربیت نیروهای مولد و کار آفرین بپردازد.

كليه اين امور موجب مي شود تا حوزه آموزش وظیفه سنگینی را برعهده داشته و به نحوی اقدام کند؛ که در بستر آموزش؛ بستر پژوهش و در بستر پژوهش بسترکارآفرینی به شکل مورد نیاز ایجاد شود.

به همین منظور وب دا دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص روند اقدامات و اجرای برنامه های نوین آموزشی در دانشگاه گفتگویی با دکتر محمد رضا دارابی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام داده است که در ذیل آمده است:

برنامه هاي آموزشی در گذشته صرفا به خواندن درس و دریافت مدرک مبتني بوده است و کوریکولوم  آموزشی نیز در دوره های گذشته به خصوص در دوره کارشناسی و پزشکی عمومی تغییر چشمگیری نداشته است.

اين در حالی است؛ که تغییرات محدودي در رشته های تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد، پی اچ دی، تخصص، فوق تخصص و فلوشیپ ايجاد شده است.

در دولت تدبیر و امید؛ وزارت بهداشت یکی از پرکارترین و موثر ترین وزارت خانه ها بوده است؛ که در سطح ملی برنامه تحول سلامت را اجرایی و در درون وزارت بهداشت نیز به اجرای طرح هایی جهت ارتقای سیستم های درون وزارتی دست زده است.

از حدود دو سال قبل در مرحله چهارم برنامه تحول نظام سلامت؛ برنامه تحول و نوآوری در نظام آموزشی تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ شد.

بر اساس این طرح، سند مترقی آمایش سرزمیني در اوایل سال 94 تدوین و به تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسيد.

بر اساس اين سند؛ کشور به 10 کلان منطقه آمایشی در بحث آموزش عالی وزارت بهداشت تقسیم و کلان منطقه 9 کشوری شامل خراسان رضوی، شمالی و جنوبی شد.

پس از تقسیم کلان مناطق و ابلاغ سند تحول و نوآوری در نظام آموزشی به دانشگاه ها؛ ماموریت هایی جهت استقرار  سند تحول و نوآوری در نظام آموزشی به دانشگاه ها واگذار شد؛ كه سهم كلان منطقه 9 كشوري 18 ماموریت مشترک و پنج ماموریت ویژه بوده است.

ماموريت ويژه مرکز تعالی و توسعه دندان پزشکی به دليل در اختيار داشتن بهترین دانشکده دندان پزشکی در ابعاد آموزشی، پژوهشی، نیروی انسانی و قدمت، يكي از ماموريت هايي است كه به كلان منطقه 9 كشوري واگذار شده است.

مرکز تعالی و توسعه علوم تغذیه با توجه به در اختيار داشتن اعضای هیات علمی خوب و علاقمند اين رشته در دانشگاه علوم پزشكي مشهد ماموريت ويژه ديگر اين كلان منطقه مي باشد.

علی رغم این که در طب و هنر فعالیت های خوبی در كشور انجام شده است؛ اما درك مساله حضور هنر در طب آن گونه که باید در جامعه به باور مندي نرسيده است.

بر اين اساس معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در تلاش است زمینه های هنر هفت گانه در طب را که به لحاظ روحی و روانی در درمان بیماری ها موثر است با اجراي ماموريت ويژه مرکز تعالی و توسعه طب هنر توسعه دهد.

مرکز تعالي و توسعه علوم اعصاب و نوروساینس از دیگر مراکزی است که ماموریت رشد و تعالی آن به كلان منطقه 9 كشوري سپرده شده است.

علی رغم این که در سطح کشور تنها پنج دانشکده به تربیت نیروی علوم اعصاب مشغول هستند؛ اما به لحاظ سابقه کاری و نیروهای خوبی که در این حوزه در دانشگاه علوم پزشكي مشهد وجود دارد توسعه علوم اعصاب به اين دانشگاه واگذار شد.

توسعه و تعالي طب تسکینی؛ آخرین ماموریت ویژه ای است كه از سوي وزارت بهداشت به معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد واگذار شده است و اين معاونت در تلاش است؛ تا در ماموریت های مشترک و ویژه، نظام نوآوری در آموزش را استقرار دهد.

در خصوص ماموریت های مشترك 18 گانه در معاونت آموزشي مبحث مهم بین المللی سازی مورد توجه قرار گرفته است.

دانشگاه علوم پزشكي مشهد در بحث اعتبار بخشی و جذب دانشجوی بین الملل بستر بسيار خوبي دارد؛ كه اين مهم به دلیل مجاورت با کشورهای ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و نزدیکی با كشور تاجیکستان است.

از سوی دیگر وجود بارگاه امام هشتم (ع) در شهر مشهد موجب جذب دانشجویان شیعه مذهبی از كشورهاي عراق، سوريه و لينان شده است؛ که تمایل دارند در اين شهر تحصیل خود را ادامه دهند.

به لحاظ جغرافیایی و طبقه بندي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در میان دیگر دانشگاه های کشور در جذب دانشجوی بین الملل موفق عمل کرده است.

طي اين مدت معاونت آموزشي توانسته است با جذب 200 دانشجوي بين الملل  در مقاطع کارداني، کارشناسی و دکترای حرفه ای نسبت به ديگر دانشگاه هاي كشور موفقیت بیشتری كسب كند.

بر اين اساس علاوه بر جذب دانشجوی خارجی در این رشته ها؛ کارگروه بین المللی سازی بر اساس طرح تحول نظام آموزشي ايجاد و پس از برگزاري جلسات متعدد در هیات رئیسه دانشگاه به تصويب رسيده است.

با تلاش معاون پژوهشی و مجموعه دانشگاه؛ اعتبار بخشی بین المللی ايجاد و بر این اساس فوکایل پوینت یا مرکزیت ارتباط، با کشورهای چین، استرالیا و افغانستان به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار شد.

مجموعه این عوامل در کارگروه بین المللی سازی موجب شد تا دانشگاه علوم پزشكي مشهد بتواند در نرم افزار کشوری «اجوکیشن ایران» اطلاعات خود را بارکدگذاری و لوگوی دانشگاه در این برنامه کشوری ثبت شود.

بر اين اساس حدود 33 رشته تحصیلی در دانشگاه علوم پزشكي مشهد آماده پذیرش دانشجويان بين الملل در رشته های تحصیلات تکمیلی  است.

مجموعه تلاش هاي صورت گرفته در اين راستا در معاونت پژوهشي در خصوص جذب دانشجوي بين الملل موجب شده است تا بارگذاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد «اجوکیشن ایران» از لحاظ تعداد بازدید كنندگان در جایگاه اول قرار گيرد.

اين مهم موجب درخواست متقاضیان بسیاری از کشورهای عراق، افغانستان و تاجیکستان جهت ادامه تحصیل در رشته های تخصصی، فلوشیپ، کارشناسی ارشد و پی اچ دی در دانشگاه علوم پزشكي مشهد شده است.

ايجاد معاونت امور بین المللی در دانشگاه از ديگر برنامه هاي در دست اقدام معاونت آموزشي است كه موفق  به دريافت مصوبه هیات رئیسه دانشگاه و به دنبال دریافت مصوبه هیات امنا  و وزارت بهداشت مي باشد.

بر اين اساس اطلاعات کامل و جامع به وزارت بهداشت ارسال؛ تا اين دانشگاه بتواند جزء دانشگاه های برتر در زمینه جذب دانشجوی بین الملل در کشورهای همسایه و سایر کشورها باشد.

طبق آیین نامه وزارتی در بحث تحصیلات تکمیلی؛ دانشگاه ها باید 30 تا 40 درصد دانشجویان خود را به این دانشجویان اختصاص دهند.

معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين راستا رشد بسیار زیادی در توسعه رشته ها و مقاطع تحصیلات تکمیلی داشته و رشته های جدیدی در مقاطع کارشناسی ارشد و پی اچ دی تاسیس كرده است.

وجود دو هزار و 900 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد، پی اچ دی، دکترای تخصصی، فلوشیپ و فوق تخصص نشان مي دهد، معاونت پژوهشي بیش از 30 درصد دانشجویان خود را به دانشجويان تحصيلات تكميلي اختصاص داده است.

یکی از اقدامات موثر در راستای طرح تحول در نظام آموزشی، توسعه علم نوروساینس بوده؛ که در ابتدای این برنامه بستر کار در دانشگاه آماده تا اين دانشگاه بتواند در سطح بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشد.

گام نخست جهت رسيدن به اين مهم ايجاد دپارتمان علوم اعصاب با همکاری دانشگاه و رئيس دانشکده پزشکی با هزینه ای بالغ بر هفت میلیارد ریال بوده است.

پس از ايجاد دپارتمان؛ اعضای هیات علمی مورد نياز استخدام، امکانات بسیار خوبی در علوم اعصاب مستقر و کارگروه علوم اعصاب توانست ارتباط خوبی با دانشگاه مونستر آلمان برقرار کند.

در نتیجه این تلاش ها؛ اولین کنگره بین المللی نورواینترنیشن با همکاری اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه مونستر آلمان برگزار و اولین فستیوال دانشجویی علوم اعصاب در حاشيه این کنگره برپا شد.

معاونت آموزشي در سال چهارم كار دولت تدبير و اميد در تلاش است به مناسبت روز معلم مراسمي را در بيست و دومين روز از ارديبهشت ماه جاري برگزار و با حضور تعداد بسياري از دانشگاهيان از اساتید بازنشسته و ارتقا پیدا کرده و افرادی که در بحث آموزش نمونه شده اند تقدیر كند.

در خصوص اعضای هیات علمی در معاونت آموزشي؛ موضوع بازنشستگی اعضای هیات علمی به صورت شاخص در دستور کار اين معاونت قرار دارد و بیش از 80 نفر از اعضای هیات علمی در این مدت بازنشسته شده اند.

در حال حاضر تعداد کل اعضای هیات علمی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و حدود بیش از  80 عضو هیات علمی طی سال های 92 تا کنون طی فراخوان ها و حدود 70 نفر نیز به شکل قراردادی، استفاده از فضای فیزیکی، ارائه خدمات قانونی و ضریب کا جذب دانشگاه شده اند.

در حال حاضر معاونت پژوهشي علی رغم مطلوب بودن تعداد اعضای هیات علمی؛ اما بر اساس شاخص های مورد نظر به عنوان آموزش در همه ابعاد؛ با كمبود 275 عضو هیات علمی مواجه است.

البته توزيع نامتناسب اعضاي هيات علمي موجب شده است؛ تا دانشکده های پیراپزشکی، طب سنتی، پرستاری و بهداشت با كمبود عضو هيأت علمي و معاونت پژوهشي نسبت به جذب هیات علمی جدید اقدام نمايد.

سامانه ثبت فعالیت های هیات علمی نیز در دانشگاه علوم پزشكي مشهد شکل گرفته است؛ که اعضای  هیات علمی در اين سامانه تمام گزارشات خود را اعم از فعالیت های پژوهشی، آموزشی حضور فیزیکی و ... ثبت می کنند.

مدیریت ای دی سی معاونت آموزشي نيز برگزاري جشنواره های شهید مطهری، بستر طرح تحول و نوآوری در نظام آموزش، ايجاد رشته جديد در دانشگاه و ... را بر عهده دارد.

معاونت آموزشي طي سال هاي اخير رشته های متعددی در دانشگاه ها، مجتمع عالی سلامت استان و دانشکده های اقماری تاسیس کرده است.

هدف از این کار؛ استقرار رشته های کاردانی و کارشناسی در مجتمع عالی سلامت و دانشکده های اقماری و تربیت دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و پی اچ دی به مرکزیت دانشگاه علوم پزشكي مشهد است.

واحد استعدادهای درخشان در واحد ای دی سی مستقر و به شناخت دانشجویان موفق در زمینه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی می پردازد.

آموزش مداوم به عنوان مصوبه مجلس شوراي اسلامي تلاش دارد؛ تا مطالب علمی اساتید را به روز نمايد؛ كه در معاونت آموزشي این مصوبه در دوره های کوتاه مدت و به صورت مدون فعالیت می کند.

واحد آموزش مداوم معاونت آموزشي با همکاری معاونت درمان دانشگاه بر کلیه فعالیت های آموزشی در سطح شهر مشهد نظارت و کنترل دارد و در صورت مشاهده تخلف برخورد خواهد کرد.

اداره کل آموزش از حساسترین حوزه ها در معاونت آموزشي و اولین محل ورود دانشجویان پس از قبولی در کنکور، زمان دانش آموختگی و حتی پس از آن است.

طي سال هاي اخير در هنگام ثبت نام همکاری بسیار مناسبي بین حوزه آموزش اداره آموزش و معاونت دانشجویی شکل گرفته است؛ که به واسطه اين همكاري دانشجو در هنگام ثبت نام به شکل متمرکز تمامی کارهایش انجام می شود.

در اداره آموزش ظرفیت های پذیرش دانشجو با گرفتن استعلام از دانشکده ها در روال منطقی قرار داده مي شود.

البته پذيرش دانشجو در عمده رشته ها از جمله  رشته هاي پزشکی، دندان پزشکی، پرستاری، داروسازی، علوم پیراپزشکی و رشته های تخصصی بیش از ظرفیت دانشگاه است و این موضوع معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد را با كمبود 32 هزار مترمربع فضای آموزشی رو به رو ساخته است.

معاونت آموزشي در بحث تحصیلات تکمیلی در هفت سال گذشته رشد بسیار زیادی داشته است و اکنون در 153 رشته از مقاطع کاردانی تا فلوشیپ و فوق تخصص دانشجو پذيرش شده است.

بر اساس مجوزی که معاونت آموزشي از وزارت بهداشت دريافت كرده است اين معاونت مي تواند 30 درصد از دانشجویان همه مقاطع تحصیلی خود را به دانشجویان خارجی اختصاص دهد؛ که معاونت آموزشي طي سال هاي گذشته این درصد را در تحصیلات تکمیلی در 20 درصد حفظ كرده است.

حوزه آموزش در اجرایی کردن برنامه عملیاتی به عنوان برنامه ای؛ که چشم انداز ها، راهبردها و اهداف کلان حوزه آموزش را در بر دارد رتبه اول کشوری در شش ماه سال گذشته را به دست آورده است.

دانشگاه علوم پزشكي مشهد در مجموع داراي بيش از هشت هزار دانشجو است؛ كه در سال گذشته موفق به انتقال دانشجويان خود از ساختمان دانشكده قديم داروسازي به ساختمان بسيار مجهز جديد شد.

دانشگاه علوم پزشكي مشهد با انتقال دانشکده طب سنتی در کنار دانشكده پزشکی و ساخت دانشکده پیراپزشکی طي اين سال ها، در تلاش جهت افزايش دادن فضاي آموزشي خود است.

بر اين اساس هیات امناي دانشگاه بنا دارد تا پنج درصد از درآمدهای اختصاصی را به تملک سرمایه ای و مسائل عمرانی اختصاص دهد؛ كه اميد است اين اتفاق كمبود فضاي آموزشي دانشگاه را تامين كند.

اين معاونت در رتبه بندي دانشگاهي در آموزش مداوم رتبه دوم کشوری و در رتبه بندی آموزشی امتحانات برد سال گذشته نيز همين رتبه را به دست آورده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

خبرهای روز

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image