چاپ

بخش شبیه سازهای جراحی و اندوواسکولارمرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوری های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشكي مشهد آغاز به كار كرد.

به گزارش وب دا؛ با حضور دكتر محمدرضا دارابي؛ رئيس، دكتر اعتضاد رضوي؛ معاون آموزشي و جمعي از مديران، اعضاي هيات علمي و اساتيد دانشگاه علوم پزشكي مشهد، مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي كار خود را آغاز كرد.

دكتراخوان؛ مسئول مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ابتداي اين مراسم به شرح مهارت‌هاي موجود چهار سميلاتور مستقر در مرکز پرداخت و گفت: يكي از محصولات مستقر شده در اين مركز ربات بيمار نماي نسل پنج به نام«ADAM» است؛ كه ويژگي هاي بسيار به روز و مدرني دارد.

وي ادامه داد:  ADAM در ميان مولاژهاي نسل پنج بهترين بستر را براي ما فراهم مي كند كه به شكل پایه سناريو از دانشجو بخواهيم آموزش‌هاي لازم را دريافت كند.

مسئول مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، تصريح كرد: اين مولاژ كاملا هوشمند بوده و تمام ويژگي هاي يك انسان طبيعي را دارا مي باشد. بر این اساس در بستر تعريف سناريوها اتفاق خوبي رخ مي دهد و مانند بيمار واقعي دارو دریافت می کند.

دكتر اخوان بيان داشت: اين شرايط اين امكان را به دانشجو مي‌دهد سرنگ‌ها را تزريق و ربات به شكل هوشمند مقدار داروي تزريق شده را درك، نوع دارو را تشخيص و اثري كه بر بيمار مي‌گذارد را مشخص و تعريف كند.

وي ابراز داشت: اين سميلاتور از نظر احياي قلبي و ريوي اين قابليت را دارد كه دانشجو بتواند بر روي دستگاه تمرين و به اساتيد عكس العمل ها را نشان دهد كه در اين احيا چه اتفاقاتي بر اساس مشكلات بيمار رخ مي‌دهد.

مسئول مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، تصريح كرد: گروه هدف اين مولاژ اساتيد گروه‌هاي بيهوشي، گروه طب اورژانس و گروه اطفال مي‌باشد كه در گروه اطفال مولاژ در ابعاد كوچك جهت استفاده موجود است.

وي تاكيد كرد: خوشبختانه در مقاطع مختلف دانشجويان پزشكي، فيزيوپاتولوژي، كارورزان، دستياران تخصصي و فلوهاي ICU مي‌توانند از اين دستگاه استفاده كنند. اين دستگاه داراي قابلیت منحصر به فردي دارد؛ كه بر اساس آن هر نوع ونتيلاتوري قابليت نصب بر روي دستگاه را دارا مي‌باشد.

دكتر اخوان تاكيد كرد: دو سميلاتور ديگر در اين بخش در مبحث لاپراسكوپيك فعال مي‌باشند و يك سميلاتور ديگر به مبحث آندووسكولار اختصاص دارد؛ كه گروه‌هاي هدف آن همكاران اينترونشنال كارديولوژيست، اورولوژيست و گروه جراحي اعصاب است.

رئيس مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد بيان داشت: تلاش داريم در مدت دو هفته آينده با حضور اساتيد برجسته ظرفيت‌هاي بيان شده از سوي كمپاني ساخت دستگاه‌ها را مورد بررسي و مشاهده قرار داده؛ تا اساتيد كيفيت سناريوهاي عنوان شده را بر روي دستگاه‌ها كنترل كنند.

دكتراخوان خاطر نشان كرد: اميد داريم اين مركز به يك مركز آموزش منطقه‌اي سميلاتورهاي جراحي تبديل شود؛ كه اين مهم يقينا با همت همه اعضاي هيات علمي دانشگاه اتفاق خواهد افتاد.

مسئول مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، بيان داشت: تاكيد بسيار جدي بر توليد داخل سميلاتور و انتقال تكنولوژي وجود دارد و بر همين اساس دو شركت در كشور آغاز كننده اين كار مي‌باشند.

وي افزود: در حقيقت در بحث آندووسكولار نمونه ايراني سميلاتور وجود دارد و تلاش داريم تا هماهنگي‌هاي لازم را براي حضور شركت‌هاي ايراني جهت دموی (نسخه نمایشی) محصولات مستقر در اين فضا ايجاد كرده؛ تا اساتيد بتوانند كيفيت هر دو محصول را با يكديگر مقايسه كنند.

دكتر اخوان تاكيد كرد: در تلاش جهت برگزاري دوره‌ها و بين المللي سازي با حفظ استانداردهاي آموزشي مي‌باشيم كه در اين راستا تاكيد معاون آموزشي دانشگاه برگزاري دوره‌هاي كوتاه مدت حرفه‌اي با هماهنگي اساتيد است.

مسئول مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افتتاح ديگر فازهاي اين بخش خبر داد و اظهار داشت: تلاش داريم در فازهاي بعدي اين بخش بيمارستان شبيه سازي شده را به افتتاح برسانيم. در اين مركز اتاق‌هاي بخش‌هاي مختلف بيمارستان را شبيه سازي و دانشجويان در اين فضا مهارت آموزي خواهند كرد.

گفتني است؛ در انتهاي اين مراسم با حضور كارشناسان روسي طرز كار چهار سميلاتور مستقر در مركز جامع مهارت‌هاي باليني و فناوري‌هاي نوين آموزشي در حضور رياست دانشگاه، معاون آموزشي و جمعي از مديران و اعضاي گروه‌هاي آموزشي دانشگاه مورد بازديد قرار گرفت.

مر کز بالینی