کارگاه های "طراحی و تدوین نقشه راه گذار به دانشگاه نسل سه" و"آشنایی با مفاهیم دانشگاه های نسل سوم و چهارم" با حضورجمعی از اعضای هیأت علمی ،مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نمایندگانی از کلان منطقه 9 آمایشی برگزار شد.

به گزارش وب دا، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش را حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم عنوان کرد و گفت: در دانشگاه های نسل سوم کاربرد و بهره برداری از دانش و پژوهش صورت می گیرد و از مشخصات این دانشگاه ها ورود به بازارهای رقابت جهانی ،عدم وابستگی به بودجه دولتی ،رویکرد و عملکرد فرا رشته ای در دانشگاه و عملکرد بین الملل می باشد .

دکتر اعتضاد رضوی توسعه کارآفرینی، تدوین سند فناوری که در دانشگاه مشهد شکل گرفته است و حمایت از حضور اساتید در شرکت های دانش بنیان ومراکز رشد را از مهمترین شاخص های حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم برشمرد.

وی افزود: یکی از بخش هایی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد درحوزه ی ابر روندهای( تغییرات بنیادین عمده )آموزش پزشکی درآن ورود پیدا کرده است بخش سیمولاتورها یا شبیه سازها است که به تازگی درمرکز مهارتهای بالینی بیمارستان امام رضا(ع)مشهد افتتاح شده است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و مدرس کارگاه بیان داشت: دانشگاه نسل سوم نیازمند رهبری کارآفرین است، دانشگاه ها در کنار آموزش و پژوهش باید کارآفرینی داشته باشند که این مفهوم مربوط به هزاره ی جدید است و یک دانشگاه خوب علاوه بر آموزشهای کلاسیک باید مهارت های کارافرینی را سرلوحه ی کار خود قراردهد.

دکتر نبی پور افزود: هم اکنون دانشگاه هایی که به سوی نسل سوم گام بر می دارند در سیستم ارتقاء و استخدام اعضاء هیأت علمی به وضعیت کارآفرینی و سابقه افراد در این زمینه بسیار حساس شده اند و این شاخص را لحاظ می کنند. در این نوع دانشگاه ها استادان بیشترین زمان خود را با همکاران دانشگاهی از دیگر دانشکده ها ( تا با اعضای دانشکده خود) سپری می کنند، از این رو یکی از برترین راهبردهای حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم ،تشکیل تیم های میان دانشکده ای است که نه تنها پژوهش های همگرا و میان رشته ای یا فرارشته ای در این تیم ها انجام می شود بلکه بسیاری از دوره های فوق لیسانس نیز توسط اعضای این تیم ها ارائه می گردد.

دبیرکارگروه حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اظهار داشت: دانشگاه ها فعالیت عمده شان آموزش به دانشجویان است تا از این طریق بتوانند نیروی متخصص و حرفه ای جهت برآوردن نیازهای جامعه را تربیت کنند و دانشگاههای نسل سوم ، در کنارآموزش برای تمام دانشجویان، باید امکانات وآموزش های ویژه را برای دانشجویان برتر ،استعدادهای درخشان و دانشجویان نخبه ساماندهی نمایند تا بتوانند از نیروی خلاق آنان در پیشبرد مرزهای دانش و خلق فناوری های مرزشکن استفاده کنندکه این آموزش عام برای تمام دانشجویان و امکانات ویژه به دانشجویان برتر مدل دو گذرگاهی نامیده می شود.

دکتر نبی پور تصریح کرد: دانشگاه های نسل سوم با استادان، دانشجویان و کارکنانی از گستره ای پهناور با زمینه ها، فرهنگ ها و مذاهب گوناگون کار می کنندو بین المللی شدن برای رقابت پذیری هر سازمانی عنصری ضروری است .راهبرد بین المللی شدن یک اثر مستقیم مثبت بر روی سطح در گیر شدن دانشجویان در فعالیت های کارآفرینانه برجای می گذارد از این رو، اتخاذ راهبرد بین المللی شدن نه تنها در کیفیت آموزش دانشجویان وآماده سازی آنان به صورت افراد کارآفرین در جامعه وبازار کار موثر است بلکه موجب رقابت پذیری و پویایی و بالندگی دانشگاه ها در عرصه فرا منطقه ای می گردد.

وی افزود: :دانشگاههای نسل سوم کمتر به بودجه و مقررات دولتی وابسته هستند و به صورت مستقل فعالیت می کنند که این فعالیت در شرایطی به صورت کامل تجلی می یابد که سرمایه گذاری مستقیم دولت بر دانشگاه جای خود را به سرمایه گذاری غیرمستقیم دهد و همچنین دولت نفوذ بر برنامه آموزشی و مدارک دانشگاهی را متوقف سازد.

دکتر نبی پور درادامه کارگاه اظهار داشت: انقلاب صنعتی چهارم را باید به شکل یک منبع بی انتها از فرصت های کسب و کار نگریست. کارآفرینی در این انقلاب ساده تر ازآنچه تا کنون بوده است روی می دهد زیرا موانع پیاده سازی بلند پروازانه به واسطه فناوری به آسانی انجام می پذیرد و در یک چشم انداز در انقلاب صنعتی چهارم بسیاری از اشیاء و ماشین های به هم پیوسته در فضای اینترنتی با انسان ها در تعامل قرار می گیرند .

وی از ویژگی های برجسته انقلاب صنعتی چهارم را تشکیل جوامع و " سامانه های انسان- ماشین"یا " سامانه های تکنو انسان هوشمند"عنوان کرد و افزود: در دوران دیجیتالی یا انقلاب صنعتی چهارم ممکن است انسان از جامعه فیزیکی جدا افتاده و به انزوای دیجیتالی دچار شود و در سکوت تنهایی دیجیتالی با ماشین ها همجوش و یکپارچه شود و این همان است که به دوران " هم زیست انسان- ماشین" معروف است در چنین شرایطی افزون بر قابلیت های فناورانه آنچه که از دید اجتماعی اهمیت می یابد افزایش کنجکاوی، خلاقیت، قابلیت، انعطاف پذیری و توانمندی های شهودی است.

این عضو تیم توسعه کارآفرینی وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: درانقلاب صنعتی سوم که بر ارتباطات و اطلاعات استوار بوده است انسان ها در پیوند بسیار نزدیکی با رایانه ها و ماشین ها بوده اند اما در انقلاب صنعتی چهارم هوشمند سازی روی می دهد به گونه ای که رایانه ها و ماشین ها به صورت مستقل توسط هوش مصنوعی با یکدیگر ارتباط برقرار می سازند.

هوش مصنوعی به عنوان یک رشته دانشگاهی در سال 1956در آمریکا پایه ریزی شد و در دهه 1980 سامانه های خبره هوش مصنوعی معرفی گردید که مهارت های دانشی و تحلیل خبرگان انسانی را شبیه سازی می کرد همچنین با پیشرفت فناورانه در انقلاب صنعتی چهارم که درحیطه هوش مصنوعی صورت می گیرد کاربردهای شگفت انگیز خود را در سطحی بسیار پیشرفته نشان می دهد که امروزه آثار آن را در حوزه یادگیری و آموزش مجازی می توان مشاهده کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

خبرهای روز

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image