نهادینه کردن مجموعه ای از دیدگاه ها و رفتارها در پزشک و دانشجوی پزشکی که باعث شود فرد همیشه منافع بیمار را مافوق منافع شخصی بداند را پروفشنالیزم تعریف کرده اند.
به گزارش وب دا؛ دکتریدالله زارع زاده عضو هیأت علمی دانشگاه مجازی کشور در کارگاه توانمند سازی اساتید کلان منطقه 9 آمایشی با موضوع حرفه ای گری(professionalism ) ضمن بیان مطلب فوق، اولویت دادن منافع و رفاه بیماران به هرنوع منفعتی، احترام به آنها و تلاش در جهت عدالت دسترسی به خدمات بهداشتی برای همه را از ارزشهای اساسی حرفه ی پزشکی ذکر کرد و افزود :حرفه ای گرایی ادعای علنی خدمتی بی بدیل و صادقانه به بشریت- با الویت دادن منافع جامعه برمنافع خود- است ونشان دادن اینکه اهالی این حرفه با انتخاب این حرفه به چیزی ورای منافع شغلی و مادی خود می اندیشند.
وی در رابطه با ویژگی های حرفه پزشکی گفت: اشتغال به این حرفه عموما نیاز به دانش، مهارت تخصصی، آموزش طولانی و استعداد بالا دارد، جامعه به اعضا این حرفه امتیازات خاصی را اعطا می کند و از آنها انتظار دارد در ارائه خدمات اجتماعی منافع سلامتی بیمار و جامعه را برمنافع خود مقدم بدارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه مجازی کشور افزود: در حرفه گرایی دو اصطلاح کیفیت و موقعیت اجتماعی عنوان شده است بدین معنی که جامعه از پزشکان ارائه خدمات با کیفیت بالا و نیز پزشک از جامعه حفظ موقعیت اجتماعی را انتظار دارد که شامل مسائل مالی نیز می باشد، که در این تبادل بین حرفه و جامعه اگرخدمات مطلوبتری ارائه شود موقعیت اجتماعی نیز حفظ خواهد شد ، همچنین هر چه جامعه به بلوغ فکری بیشتری رسیده باشد این تعادل به نحو بهتری برقرار می شود.
این عضو هیات علمی و متخصص آموزش پزشکی اظهار داشت: موضوع گفتمان بسیار مهم است هر چیزی در ابتدا باید به گفتمان و سپس به عمل تبدیل شود در غیر این صورت ارزشی نخواهد داشت و اگر اخلاق حرفه ای گری را با رعایت اصول اخلاقی نتوانیم به گفتمان غالب جامعه تبدیل کنیم نباید انتظار این را داشت که انسانها اخلاق حرفه ای را رعایت کنند چون گفتمان ها هستند که رفتارها را شکل می دهند.
وی تاکید کرد؛ پزشکی یک قرارداد اجتماعی است، که اگر حرفه ای گرایی در آن رعایت نشود نه تنها کاهش اعتماد عمومی را در پی خواهد داشت بلکه امنیت اهل این حرفه ( شخصی، شغلی، احترام و.....) نیز به خطر خواهد افتاد.
در ابتدای این کارگاه آموزشی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: می توان حرفه ای گرایی را ابراز ارزشها، باورها و رویکردهایی که نیازهای فرد دیگر را فراتر از نیازهای شخصی خود قرار دهد تعریف نمود.
دکتر سرآبادانی تاکید کرد؛ بر طبق تحقیقات انجام شده در راستای نقش دانشگاه های علوم پزشکی در حفظ و ارتقای حرفه ای گرایی، دانشکده های پزشکی و بیمارستان های آموزشی باید در حیطه های بهبود فرآیندهای گزینش دانشجویان پزشکی، بهبود آموزش رسمی دانشجویان و پاکسازی محیط های آموزشی از عملکردهای غیر حرفه ای فعالیت نمایند. همچنین اولین موضوعی که شایسته است به دانشجویان آموزش دهیم، آموزش حرفه ای و فواید اخلاق مند بودن است .