محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هدف ارتقای کیفیت آموزش در حوزه رادیولوژی، تارنمای آموزشی تخصصی تصویربرداری را طراحی و اجرا کردند. نتایج ارزیابیها نشان میدهد که این سامانه علاوه بر افزایش سطح یادگیری، رضایت بالای دستیاران تخصصی را نیز به همراه داشته است.
دکتر حسین کریمی مونقی استاد گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استاد راهنمای این پروژه در گفتگو با وب دا با اشاره به ضرورت بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی در پزشکی اظهار داشت: طراحی یک تارنمای تعاملی ویژه دستیاران رادیولوژی، گامی مؤثر در بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری در این رشته به شمار میرود.
این پژوهش با هدایت علمی دکتر بیتا عباسی، دانشیار رادیولوژی و دانشآموخته کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، در دو مرحله طراحی و ارزیابی انجام شد. در مرحله نخست، چارچوب کلی تارنما با ویژگیهایی همچون طراحی واکنشگرا، سرتیتربندی شفاف، امکان بازگشت به صفحه اصلی در تمامی بخشها و نظرسنجی آنلاین تدوین و سپس دامنه آن خریداری و محتوای آموزشی بارگذاری گردید.
در این سامانه ۱۰ سرفصل آموزشی و ۶۵ مطلب تخصصی شامل حداقل چهار بیمار آموزشی و دو ماژول تعاملی ارائه شده است. محتوای آموزشی نیز بهگونهای سازماندهی شد که قابلیت استفاده در رایانه، تبلت و تلفن همراه را داشته باشد.
ارزیابی عملکرد تارنما با استفاده از پرسشنامههای نظرسنجی، مصاحبههای عمقی با دستیاران رادیولوژی و بررسی شاخصهایی مانند سرعت بارگذاری و دسترسیپذیری انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که کاربران این پلتفرم، سطح بالای ارزش آموزشی، طراحی کاربرمحور و محتوای متنوع آن را تأیید کردهاند.
محققان در جمعبندی این پژوهش بر ضرورت بهروزرسانی مداوم محتوا، توسعه منابع آموزشی و افزودن قابلیتهای تعاملی بیشتر مانند آزمونهای آنلاین و شبیهسازی بالینی تأکید کردند. همچنین پیشنهاد شد از این الگو در سایر دورههای تخصصی پزشکی نیز استفاده شود تا گامی مؤثر در مسیر دیجیتالسازی آموزش پزشکی در کشور برداشته شود.