دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به مناسبت هفته آموزش و جشنواره شهید مطهری امسال میزبان صاحب نظران حوزههای تخصصی طب سنتی و مکمل به منظور بررسی جایگاه طب سنتی و مکمل در افق پزشکی بود.
به گزارش وب دا، معاون آموزشی دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: یکی از مهمترین نیازهای توسعه طب سنتی و مکمل در نظام آموزشی ایران هماهنگی و ارتباطات بین رشته ای است و از سویی دیگر این ارتقاء نیازمند زمینه سازی تولید شواهد علمی است.
دکتر محمدرضا نورس خاطر نشان کرد: دانشکده طب سنتی و مکمل تلاش کرده است با یک نگاه سیستماتیک علمی و عالمانه و تدوین یک برنامه راهبردی در این مقوله ها حرکت کند.لذا در هفته آموزش میزگردی با عنوان گفتمان دومکتب طبی شامل طب نوین و طب سنتی و مکمل باحضور اساتید برجسته و صاحب نظر دانشکده پزشکی و طب سنتی و مکمل برگزار شد.
در این نشست دکتر مهدی یوسفی از اعضای هیأت علمی دانشکده طب سنتی و مکمل و به نمایندگی از دفتر کل طب سنتی وزارت بهداشت به ارائه رویکردهای جاری دنیا در حوزه طب سنتی و مکمل پرداخت و گفت: در حال حاضر در ایران وزارت بهداشت رویکرد طب تلفیقی را به منظور استفاده و بهره برداری از ظرفیت های طب سنتی و مکمل در کنار طب رایج دنبال میکند و در دانشگاهها، دانشکدهها و گروههای طب سنتی با رویکردهای آموزشی، پژوهشی و درمانی خدماتی را ارائه می دهند.
در ادامه دکتر فرید حسینی استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در دنیا در زمینه طب مکمل کارهای زیادی انجام شده است و ضرورت توجه به آن نیز در ایران وجود دارد، اما آسیب های زیادی به دلایل مختلفی از جمله ورود افراد مختلف و غیرتخصصی به حوزه درمان در طب سنتی ، سوء استفاده های مالی ، گمراه کردن بیماران و دخالت های غیرموجه در برنامه درمانی آن ها به این مکتب طبی وارد شده است که باید برای آن اقداماتی انجام شود.
وی در ادامه افزود: با توجه به پیشرفت های سریع علوم پزشکی این طب باید تلاش کند فاصله زیاد بین خود و طب رایج را کم کند.
دکتر محسن نعمتی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین میزگرد گفت: در طب مدرن مرزهای درمانی و تنگناهای آن، سطوح دسترسی و مکان های ارائه خدمات، محدوده های پاسخ به درمان، داروها و راه های درمان کاملا مشخص و به طور یکسان در دنیا ارائه می شود، اما در حوزه طب سنتی این محدوده ها کاملا تعریف شده نیست گاهی در حوزه درمان ادعاهای خیلی بزرگ مطرح می شود. داروها و داروخانه هایی که باید این داروها ارائه شوند کاملا تعریف شده و مشخص نیستند بسیاری از رویکردهای درمانی، شواهد بالینی آن ارائه نمی شود؛ لذا با توجه به توسعه حوزه طب سنتی و مکمل این ضرورت مبنی بر تولید شواهد علمی کاملا وجود دارد اما باید در یک برنامه مدون در جهت اصلاح و ارتقاء حرکت کند.
دکتر موسی الرضا حاجی زاده استاد فیزیولوژی دانشکده پزشکی با طرح مبانی نظری و پایه ای دو مکتب طبی گفت: که طب رایج براساس تئوری مولکولی و تغییرات دینامیک و طب سنتی براساس طب اخلاطی بنا شده است. برای تلفیق این دو طب و درنظر گرفتن آموزش های مشترک می بایست برنامه ریزی کاملا آگاهانه و عالمانه در جهت تبیین و معرفی و نزدیک کردن این دو مبانی باشد.
دکتر محسن فروغی پور استاد گروه اعصاب دانشکده پزشکی با حضوردر این میزگرد گفت: عنوان رشته طب سنتی با توجه به زمینه های قابل استفاده توسط گروههای مختلف غیرتخصصی و سوء استفاده های زیاد نیاز به تغییر به عنوان دیگری دارد.
وی تاکید کرد: که باید متخصصین این رشته خود را از سایر مدعیان این طب جدا کرده و به بیان معرفی و توانمندی های خود بپردازند و در عین حال جایگاه واقعی خود را نیز تعریف کنند و به محدودیت های درمانی در حوزه طب سنتی و مکمل نیز توجه داشته باشند.
دکتر مجید انوشیروانی عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی و مکمل از رویکردهای مختلف تلفیق و به بیان مصداق هایی برای بیان آن از جمله تلفیق در ابزارها، رویکردهای درمانی ، روش های تحلیل و تشخیص، ناکامی های درمان، شواهد بالینی موضوعاتی را مطرح کرد و خواستار توجه به رویکردهای تلفیق شد.
دکتر هدی عزیزی متخصص طب چینی و عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی و مکمل نیز به بیان رویکردهای جاری دنیا در حوزه طب سنتی و مکمل پرداخت و نکاتی درباره پروژه تحقیقاتی مشترک R25 مربوط به رویکردهای تلفیق طب سنتی و مکمل در طب جاری بیان کرد.
این پروژه با اعتبار پژوهشی بسیار بالایی توسط موسسه ملی سلامت آمریکا و کشورهای عضو، برنامه ریزی شده بود.
درانتهای جلسه دکتر محمدرضا نورس معاون آموزشی دانشکده طب سنتی و مکمل با جمعبندی مطالب ارائه شده ضمن تقدیر و تشکر از حضور اعضای پانل گفت که مجموعه گفتگوها نشان میدهد: همه اعضا بر ضرورت توسعه طب سنتی و مکمل نظر موافق دارند اما ملاحظات مختلفی از جمله: تغییر عنوان رشته، تولید شواهد علمی، تعیین حدود معین در جهت ادعاهای درمانی، ارائه جلسات مشترک لازم دارد.
دکتر نورس در ادامه افزود: ما در برنامهریزیهای سال جاری به نشستهای مشترک علمی با گروههای مختلف تخصصی و برگزاری جلسات ژورنالکلاب، گزارش مورد، طراحی طرحهای تحقیقاتی و پایاننامه های مشترک، تدریس دروس مشترک توجه کردیم و در این راستا تفاهم نامه نیز تنظیم شده است.
وی اظهار امیدواری کرد: این نشست منجر به تسهیل درادغام آموزشهای مکتب طب سنتی در طب رایج در حوزه پزشکی و تصویب دو واحد درسی در دوره پزشکی عمومی و مقاطع تخصصی گردد.