يک کارشناس خانواده ضمن تاکید بر هدفمند بودن برنامه های رسانه ای و تلاش مدیران آن در جهت دهی به افکار عمومی، رمز گشایی از اهداف این برنامه ها، بمنظور جلوگیری از آسیب های آن را ضروری دانست.

به گزارش وب دا، حميد صادقیان در همايشي که ويژه دانشجويان متاهل در تالار رازي دانشکده بهداشت به همت نهاد رهبري دانشگاه علوم پزشکي مشهد برگزار شد، بایدها و نبایدهای زندگی مشترک را تحت عنوان « ویتامین ها و ویروس های زندگی مشترک» مطرح و گفت: ازمهمترین ویتامینهای زندگی مشترک؛ اعتماد، گذشت، وفاداری، رازداری و معنویت و مهمترین ویروس ها؛ مجادله، قهر، سرزنش و نبش قبر خاطرات است.

وي اظهار داشت: در بحث آسیب های رسانه ای تلاش می شود، نگرش مخاطبان نسبت به این باید ها و نبایدها تغییر کرده و رفتارهای نابهنجار جایگزین رفتارهای بهنجار و عامه پسند شود.

وی ادامه داد: این تغییر رفتار، که اغلب با بهره گیری از پس زمینه های هنری همچون، موسیقی، رنگ، زاویه نمایش و... صورت می پذیرد، به حدی آرام و نامحسوس است که نه تنها حساسیتی را در فرد ایجاد نمیکند بلکه او را به موضع گیری در برابر ارزشها و هنجارهای حاکم بر جامعه وا می دارد.

صادقیان نقش شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر روابط زوجین را نیز یادآور شد و افزود: حضور مداوم و بی هدف همسران در چنین فضاهایی علاوه بر افزایش احتمال انحرافات اخلاقی، سبب ایجاد شکاف عاطفی و بوجود آمدن سو ءظن بین آنها میشود.

این کارشناس خانواده همچنین، بهره گیری مناسب از رسانه را منوط به « زمانبندی» و « مدیریت » محتوای آن از سوی مخاطبین دانست و  تاکید کرد: با توجه به حضور کاربران مختلف در فضای مجازی و احتمال سو استفاده از آن، فایل ها و تصاویر شخصی تا حد ممکن نباید به فضای مجازی منتقل شود.

وی در پایان با بیان این نکته که همه ما ناگزیر به استفاده از رسانه و حضور در فضای مجازی هستیم افزود: داشتن سواد رسانه ای ( که به معنای دریافت پیام محتوا و شناخت تکنیک های ارایه آن می باشد) کمک شایانی به درک هدف رسانه و پذیرش یا رد پیام های آن خواهد کرد و لذا افراد باید با نگاهی نقاد و نه منفعلانه محتوای موجود در چنین فضاهایی را بررسی کنند.


خبرهای روز

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image