مدیر پرستاری بیمارستان امام رضا(ع) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون بیش از 20 هزار شاخص آموزش به بیمار در کلینیک پرستاری آموزش سلامت این مرکز ارائه و ۷۷۴ بار بازدید از بخشهای مختلف برای ارزیابی اثربخشی آموزش به بیمار انجام شده است.
آتوسا آریافر در گفتگو با وب دا با اشاره به دستاوردهای برجسته و نوآورانه در حوزه آموزش به بیمار خاطر نشان کرد:میانگین اثربخشی آموزش به بیمار از 80 درصد به بیش از ۸۳ درصد در سال جاری ارتقا یافته که نشانگر تلاشهای بیوقفه همکاران ما در ارائه آموزشهای دقیق و کاربردی به بیماران است.
وی با بیان اینکه کلینیکهای پرستاری آموزش سلامت از ابتدای سال تاکنون به ۳۲۰۰ مراجعه مردمی خدمترسانی کردهاند تصریح کرد: علاوه بر این، ۴۷۴۷ بیمار ترخیص شده از ابتدای سال، فالوآپ تلفنی دریافت کردهاند تا از تداوم مراقبتهای بعد از ترخیص اطمینان حاصل شود.
مدیر پرستاری بیمارستان امام رضا(ع) با بیان پرستار پیگیر ( فالوآپ) به معنای پیگیری زنجیرهای سلامت بیمار به مدت ۴۸ ساعت، یک هفته، ۲ هفته، یک ماه تا یک سال بعد از ترخیص از بیمارستان و ارائه راهنماییهای لازم به بیمار است؛ خاطرنشان کرد: بر اساس این برنامه از ابتدای سال تا کنونCOPD 457 بیمار، ۵۸ آمپوتاسیون ،558 سوختگی،111 اعصاب و روان، 318 CHF، 187 بیمار مزمن کلیه، 181 بیمار پرفشاری خون، 325 کانسر، 152 سکته قلبی توسط کارشناسان آموزش سلامت این مجتمع فالوآپ شدهاند.
آریافر با اشاره به اقدامات نوآورانه در این زمینه گفت: تدوین بیش از ۲۰ پمفلت آموزشی جدید و ۱۲ عنوان مولتیمدیا آموزشی، همراه با بارگذاری بیش از ۳۰۰ عنوان پمفلت روی سایت بیمارستان از جمله دستاوردهای اخیر حوزه آموزش به بیمار مجتمع میباشد.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیتهای الکترونیکی خاطرنشان کرد: همچنین، تمامی پمفلتهای آموزشی با کد QR ثبت شدهاند تا بیماران بتوانند به راحتی و با اسکن کد، به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.
آریافر با تأکید بر اینکه در این کلینیک سیاستهای جوانی جمعیت هم اجرا میشود اذعان داشت: فالوآپ كليه مادران زايمان كرده، پايش و آموزش شیردهی با حضور 2 نفر ماما جهت ارزيابي آموزش شيردهي و مشاوره شيردهي تمام روزهاي هفته انجام میگردد.
وی تأکید کرد: در زمینه نوآوری، استفاده از محتوای الکترونیکی و کاهش چاپ کاغذی از گامهای مهمی بوده که نه تنها به حفظ محیط زیست کمک کرده، بلکه دسترسی بیماران به منابع آموزشی را نیز تسهیل نموده است.