دانشگاه علوم پزشکی مشهد بار دیگر توانست نام خود را درخشانتر از همیشه در عرصه علمی کشور به ثبت برساند. در هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور، فرزندان این دانشگاه با اراده، دانش و تلاش پیگیرانه خود، افتخاراتی ماندگار رقم زدند و با کسب رتبهها و مدالهای ارزشمند، پیامآور امید و پویایی برای آینده نظام سلامت کشور شدند.
به گزارش وب دا، این رویداد ملی که از ۲۲ تا ۲۶ شهریورماه در تهران برگزار شد، صحنه رقابت بیش از ۲۰۰ نخبه از دانشگاههای علوم پزشکی کشور بود؛ رقابتی علمی، پرشور و پرهیجان در شش حیطه مختلف، که آزمونی از دانش، تعهد و نگاه آیندهساز جوانان این سرزمین به شمار میرفت.
دکتر لیلا مشهدی، فلوشیپ بیهوشی قلب، عضو هیئت علمی و معاون مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (EDC) دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در مراسم استقبال از دانشجویان برگزیده در گفتگو با وب دا گفت:به لطف خدا و با تلاش دانشجویان و تیم همراه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق شد رتبه دوم کشوری در حیطه استدلال بالینی، دو مدال نقره در حیطه اخلاق پزشکی در بخش انفرادی و یک مدال نقره در بخش گروهی آموزش پزشکی را کسب کند.
وی با تبریک به دانشجویان و قدردانی از زحمات اساتید و همراهان، این موفقیت را نشانهای از توان علمی و تلاش هدفمند دانشگاه عنوان کرد.
دکتر علیرضا حیدری بکاولی دانشیار گروه قلب و عروق و دبیر کارگروه هوش مصنوعی در آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در حاشیه این مراسم ضمن ابراز خرسندی از موفقیتهای درخشان دانشجویان این دانشگاه گفت:بسیار خوشحالیم که امروز میزبان دانشجویانی هستیم که موفق به کسب رتبههای ممتاز و مدالهای طلا در این رقابت ملی شدهاند. این دستاورد، مایه افتخار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نشانهای از تلاش، پشتکار و توان علمی بالای دانشجویان ماست.
وی با تأکید بر نقش این موفقیتها در آینده علمی کشور افزود:امیدواریم این مسیر علمی با انگیزه و پشتکار ادامه یابد و زمینهساز پیشرفتهای بزرگتر در عرصههای پژوهشی و آموزشی شود.
دکتر حیدری در پایان ضمن قدردانی از تلاشهای دانشجویان، اساتید و مسئولان آموزشی دانشگاه خاطرنشان کرد: موفقیتهای بهدستآمده حاصل همافزایی، حمایت و برنامهریزی دقیق در حوزه آموزش و پژوهش است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنان در مسیر تقویت و ارتقای جایگاه علمی خود گام برمیدارد.
مرتضی گرمه ای، دانشجوی کارشناسی ارشد هماتولوژی، با اشاره به موفقیت خود در بخش انفرادی «اخلاق پزشکی» گفت:این نخستین تجربه حضور من در المپیاد بود و خوشبختانه موفق شدم مدال نقره کسب کنم. موضوع امسال المپیاد "جمعیت و ناباروری" بود و تمرکز من بر بررسی چالشهای اخلاقی، حقوقی و فکری مرتبط با این مسائل قرار داشت. به همه دانشجویان توصیه میکنم چنین فرصتهایی را غنیمت بشمارند.
او چالشهای اخلاقی مرتبط با ناباروری را شامل مسائلی همچون رحم اجارهای، اهدای اسپرم و تخمک و حق فرزنددار شدن دانست و به ابعاد حقوقی و فکری این موضوع نیز اشاره کرد.
پژمان حسینزاده، دانشجوی سال سوم پزشکی و مدالآور نقره در بخش «آموزش پزشکی»، نیز در خصوص فعالیت تیم خود توضیح داد:کار ما بر تدوین یک تم بلندمدت در حوزه برنامههای درسی مرتبط با جمعیت متمرکز بود. هدف این بود که مباحثی همچون بهداشت باروری، جمعیتشناسی پزشکی، سلامت مادر و کودک و اخلاق در مسائل جمعیتی به صورت پایدار در آموزش پزشکی گنجانده شود.
در همین بخش، امیررضا قانعی، دانشجوی ترم یازدهم پزشکی، بهعنوان عضو تیم آموزش پزشکی که موفق به کسب مدال نقره شد، گفت:ما بر چالشهای کهنسالی تمرکز کردیم؛ موضوعی که آموزش پزشکی هنوز آمادگی کافی برای آن ندارد. طرح ما با هدف بهبود آموزش پزشکان در حوزه سالمندی طراحی شد و مورد توجه داوران قرار گرفت.
او به موضوعاتی مانند بیماریهای مزمن سالمندان، نیاز به طب سالمندی و مراقبتهای روانی–اجتماعی این گروه سنی بهعنوان اولویتهای نظام سلامت اشاره کرد.
همچنین نیما اکبری، دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه، توانست در نخستین دوره برگزاری رشته «اخلاق پزشکی» در المپیاد، مدال نقره کسب کند. وی با ابراز خوشحالی از این موفقیت گفت:اخلاق پزشکی برای رشته دندانپزشکی نیز اهمیت زیادی دارد؛ از صداقت در ارتباط با بیمار گرفته تا دسترسی عادلانه به خدمات درمانی. خوشحالم که در اولین دوره این بخش توانستم مدال کسب کنم.