چاپ

 

 

نشست بررسی چالش‌های آموزش  روز جمعه، ۳ اسفندماه، با حضور اعضای کمیسیون آموزش مجلس، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیأترئیسه دانشگاههای فردوسی و علوم پزشکی مشهد در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این جلسه، دکتر محمود شبستری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با تأکید بر لزوم تأمین زیرساخت‌های آموزشی و درمانی پیش از افزایش ظرفیت دانشجویان، اظهار داشت: یکی از چالش‌های اساسی در افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، نبود زیرساخت‌های لازم برای آموزش نظری و بالینی است

.کمبود امکانات آموزشی و چالشهای  افزایش ظرفیت

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از ۱۱ هزار دانشجو و ۱۱۰۰ عضو هیأت علمی، نسبت استاد به دانشجو ۱۰ به ۱ دارد و به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم آموزشی و پژوهشی کشور، در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی جایگاه برجسته‌ای دارد.

دکتر شبستری تصریح کرد: تمامی رشته‌های پزشکی که در سراسر جهان تدریس می‌شوند، در این دانشگاه نیز آموزش داده می‌شوند. 

وی با اشاره به مشکلات ناشی از افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی گفت: دانشجوی پزشکی سه سال آموزش نظری دارد و سپس چهار سال آموزش بالینی را در بیمارستان‌ها می‌گذراند. در حال حاضر، ظرفیت بیمارستان‌های آموزشی ما برای دانشجویان فعلی کافی نیست، چه برسد به اینکه این ظرفیت ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

تأثیر افزایش ظرفیت بر آموزش بالینی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر، یک استاد هنگام ویزیت روزانه بیماران، آموزش خود را در کنار ۱۰ دانشجو انجام می‌دهد. اگر این تعداد به ۱۵ یا ۲۰ نفر افزایش یابد، کیفیت آموزش و درمان کاهش خواهد یافت، زیرا زیرساخت‌های لازم برای این افزایش فراهم نیست.

وی تأکید کرد: زیرساخت‌های آموزش نظری و آموزش بالینی با یکدیگر متفاوت‌اند. افزایش تعداد دانشجویان پزشکی اقدامی مثبت است، اما به شرط آنکه قبل از آن، زیرساخت‌های آموزشی و درمانی تأمین شوند. برای مثال، در یک درمانگاه که تاکنون ۱۰ دانشجو در کنار استاد به معاینه بیماران می‌پرداختند، افزایش این تعداد به ۱۷ نفر بدون توسعه امکانات، منطقی نیست.

  

مشکلات بیمارستانهای بدون بیمار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین به مشکلات بیمارستان‌های کم‌کاربرد در استان اشاره کرد و گفت: در برخی از شهرهای استان، بیمارستان‌هایی ساخته شده‌اند که حتی یک بیمار هم ندارند، اما بار آموزشی آن‌ها بر دوش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. ما درآمدی نداریم و طبق بررسی‌های انجام‌شده، تنها ۳۵ درصد هزینه‌های بیمارستان‌ها از بیماران و بیمه‌ها تأمین می‌شود. در نتیجه، بیمارستان‌های ما در بهترین حالت زیان‌ده هستند.

بحران مالی و ضرورت اصلاحات

وی ادامه داد:  امروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد از این مبلغ، ۶ هزار میلیارد تومان بدهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بازار، دارو و ملزومات پزشکی است. نباید اجازه دهیم که آموزش علوم پزشکی بیش از این آسیب ببیند.

 

جمعبندی و درخواست از مسئولان

وی در پایان اظهار داشت: کمیسیون های آموزش و بهداشت مجلس شورای اسلامی  می‌تواند با یک برنامه‌ریزی اصولی، شرایط بهتری را در حوزه آموزش، درمان و دیگر بخش‌های مرتبط با سلامت ایجاد کند. ما نیز در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی آماده همکاری برای بهبود این شرایط هستیم.