مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اهمیت تغذیه دانشآموزان و نقش آن در رشد جسمی و ذهنی اظهار کرد: حدود ۱۷ درصد دانشآموزان تحت پوشش این دانشگاه دچار اضافهوزن یا چاقی هستند و توجه به آموزش والدین، میانوعدههای سالم و پایگاههای تغذیه در مدارس میتواند نقش مؤثری در بهبود سلامت نسل آینده داشته باشد.
دکتر زهرا اباصلتی در گفتگو با وب دا با اشاره به بازگشایی مدارس و اهمیت سلامت تغذیهای دانشآموزان گفت: ویژگیهای خاص این گروه بزرگ از جامعه، شامل تنوع سنی، رشد جسمی و روانی و ورود به مراحل مختلف تکامل فردی و اجتماعی، ایجاب میکند که برنامهریزی تغذیهای آنان با دقت بیشتری انجام شود.
وی افزود: اگرچه در ساعات مدرسه وعدههای غذایی محدودی مصرف میشود، اما وعدههای مهمی همچون صبحانه، میانوعده و در برخی موارد ناهار، نیازمند برنامهریزی اصولی هستند. غفلت از تغذیه صحیح در سالهای گذشته، امروز ما را با چالشهایی مانند اضافهوزن و چاقی دانشآموزان روبهرو کرده است.
دکتر اباصلتی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار، ۱۷ درصد دانشآموزان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. این وضعیت میتواند زمینهساز بروز بیماریهای مزمنی همچون دیابت، اختلالات متابولیک، بیماریهای قلبی و عروقی و حتی برخی سرطانها در آینده شود.
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: آموزش همگانی برای والدین درباره اصول تغذیه سالم و خطرات چاقی ضروری است. همچنین مدارس بهترین مکان برای مشارکت فعال دانشآموزان در شناخت مشکلات و راهحلهای مرتبط با تغذیه هستند.
وی با اشاره به اینکه سوءتغذیه به دو شکل کمبود مواد مغذی و پرخوری نامتعارف دیده میشود، گفت: کمبود ویتامین D، ویتامین A، روی و در برخی مناطق محروم حتی کمبود پروتئین و انرژی همچنان در میان دانشآموزان مشاهده میشود. بنابراین برای رفع این چالش به توجه و عزم همگانی نیاز است.
دکتر اباصلتی با اشاره به اهمیت میانوعده سالم خاطرنشان کرد: میانوعده باید شامل پروتئین، کربوهیدرات و فیبر باشد. استفاده از غلات کامل مانند نان سبوسدار، پنیر، تخممرغ، ماست، شیر کمچرب و کره بادامزمینی توصیه میشود. همچنین میوه، سبزیجات و لقمههای خانگی مانند نان و پنیر یا نان و خرما بهترین جایگزین برای مواد غذایی صنعتی و کمارزش هستند.
وی افزود: کودکان میانوعده صبحگاهی را دوست دارند. اگر دانشآموز صبحانه کامل نخورده است، میتوان بخشی از صبحانه را در قالب میانوعده در مدرسه در اختیار او قرار داد. همچنین باید به کودکان آموزش داد تنها در زمان احساس گرسنگی غذا بخورند.
وی گفت: پایگاههای تغذیه سالم در مدارس نقش مهمی در آموزش و ارتقای سلامت تغذیهای دانشآموزان دارند. مراکز بهداشت و آموزشوپرورش نیز موظفاند بر کیفیت این پایگاهها از نظر مکان و مواد غذایی عرضهشده نظارت داشته باشند.