رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: طی یک سال گذشته بیش از ۳۷۱ هزار مأموریت اورژانسی انجام شده و سه پایگاه شهری و جادهای جدید به بهرهبرداری رسیده است.
دکتر علی یزدانی در گفتوگو با وبدا ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و نام شهدای دولت گفت: در طول یک سال اخیر اقدامات مهمی در حوزههای عمرانی، بازسازی و توسعه آمبولانسها، آموزش نیروها، اعتباربخشی و ارزیابی عملکرد در اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته است.
وی با اشاره به حجم بالای خدمات اورژانس افزود: از شهریور سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۵۸۷ تماس با مرکز اورژانس ۱۱۵ برقرار شده و در همین مدت ۳۷۱ هزار و ۲۵۳ مأموریت اورژانسی انجام شده است.
دکتر یزدانی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عملیاتها پوشش خدمات فوریتهای پزشکی در دهه پایانی ماه صفر با حضور میلیونی زائران بارگاه منور امام رضا(ع) بود. همچنین اورژانس مشهد بیش از ۱۵ مراسم و رویداد ویژه را در شهر پوشش داده است.
توسعه پایگاهها و نوسازی ناوگان
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در طول یک سال گذشته سه پایگاه شهری و جادهای افتتاح شده و بازسازی ۴۴ دستگاه آمبولانس فرسوده نیز آغاز گردیده است. با توجه به تحریمهای ظالمانه امکان خرید آمبولانس جدید فراهم نشده بود، اما این خودروها پس از بازسازی کامل به چرخه خدمت بازمیگردند.
وی افزود: با پیگیریهای انجام شده و همکاری سازمان اورژانس کشور، ۱۴ دستگاه آمبولانس جدید تحویل و راهاندازی شد.
دکتر یزدانی با اشاره به توسعه خدمات سریع اورژانس شهری اظهار کرد: تحویل و راهاندازی ۱۱ دستگاه موتورلانس در مشهد یکی از اقدامات مهم امسال بوده است که به کاهش زمان خدمترسانی به بیماران و مصدومان کمک کرده است.
وی ادامه داد: از شهریور ۱۴۰۳ تاکنون بیش از یکهزار و ۲۶۷ بیمار با احتمال سکته حاد قلبی و مغزی تحت خدمات اورژانس قرار گرفتند. همچنین توسعه خدمات پزشکی از راه دور و بهرهگیری از تلهکاردیولوژی برای بیماران قلبی (کد ۲۴۷) در اولویت قرار گرفته و آمبولانسهای اورژانس در حال تجهیز به این فناوری هستند.
آموزش نیروها و ارتقای کیفیت خدمات
رئیس مرکز اورژانس مشهد تأکید کرد: در سال گذشته بیش از ۷۰۰ ساعت دورههای آموزشی استاندارد و عملی شامل ATLS، PHCLS، کارگاههای تریاژ تلفنی، مهارتهای بالینی و رانندگی تدافعی برای پرسنل برگزار شد. این آموزشها نقش مهمی در کاهش مرگومیر بیماران داشته است.
وی با اشاره به نتایج نظرسنجیهای انجامشده گفت: بیش از ۸۷ درصد پاسخدهندگان به پیامکها و تماسهای مرکز، از خدمات اورژانس رضایت داشتهاند.
دکتر یزدانی در پایان با قدردانی از خیّران سلامت استان خاطرنشان کرد: حضور خیّران در توسعه کمی و کیفی خدمات اورژانس بسیار حیاتی است و امروز شرایطی فراهم شده که با کمک آنان میتوان گامهای مؤثری در ارتقای خدمات فوریتهای پزشکی در سطح استان برداشت.