فرهنگی


مشارکت 64 هزار نفر از دانشگاهیان علوم پزشکی کشور در جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشتزمان برگزاری آزمون غیر حضوری بیست وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام شد.

به گزارش وب دا، کارشناس مسئول اداره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارداشت: شرکت کنندگان در رشته های ترجمه خوانی،اذان، دعا و مناجات خوانی، آیین سخنوری و همخوانی و تواشیح می توانند روز یکشنبه 24 تیر ماه جهت ضبط صدا و تصویر از اجرای خود، به مدیریت فرهنگی دانشگاه ( پردیس دانشگاهی، دانشکده داروسازی قدیم) از ساعت 9 الی 13 مراجعه نمایند و یا فایل اجرای خود را در قالب لوح فشرده (صوتی و تصویری) حداکثر تا 25 تیرماه  به اداره توسعه فعالیت های قرآن و عترت دانشگاه مدیریت فرهنگی تحویل نمایند.

راهله حسینی محراب  افزود: شرکت کنندگان در بخش پژوهشی  شامل مقاله نویسی، تالیف کتاب، بررسی و نقد کتاب و تلخیص کتاب ، نیز میتوانند فایل های خود را در قالب لوح فشرده حداکثر تا دهم مرداد به  اداره توسعه فعالیت های قرآن و عترت مدیریت فرهنگی دانشگاه تحویل دهند.

وی همچنین در خصوص بخش فناوری و ادبی  و هنری گفت: شرکت کنندگان در بخش های فناوری ( تولید اپلیکیشن و ربات، کانال های مجازی قرآنی ) ، ادبی (شعر، داستان نویسی، نمایشنامه نویسی، فیلمنامه نویسی ) ، هنری(خوشنویسی، معرّق و منبّت ،عکاسی، تذهیب، فیلم کوتاه،  نقاشی، طراحی پوستر، نمای(تئاتر صحنه) ، پی نما (کمیک استریپ)) نیز فایل های خود را در قالب لوح فشرده حداکثر تا دهم مرداد  به اداره توسعه فعالیت های قرآن و عترت مدیریت فرهنگی دانشگاه تحویل نمایند.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره، تمهیداتی پیش بینی شده است که کلیه آثار ارائه شده، مورد ارزیابی اثباتِ انتسابِ اثر به خالق اثر قرار گیرد؛ این ارزیابی از طریق اجرای زنده اثر و یا برگزاری آزمون عملی و یا ارسال عکس و فیلم از مراحل تولید اثر و یا اخذ استعلام از مراجع ذیصلاح و ... خواهد بود؛ بنابراین لازم است شرکت کنندگان در رشته های غیرحضوری بویژه رشته های هنری، همزمان با تولید اثر، نسبت به تهیه فیلم و عکس از مراحل تولید اثر( به گونه ای که اثر و صاحب اثر به طور مشخص قابل شناسایی باشند)، اقدام نمایند و آمادگی لازم جهت ارائه مستندات لازم و یا موارد ذکر شده را داشته باشند.

کارشناس مسئول اداره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: شرکت کنندگان در رشته "عکاسی"، همزمان با تولید اثر، نسبت به اخذ عکس از زوایای مختلف تصویر اقدام نمایند و آمادگی لازم جهت ارائه مستندات لازم را داشته باشند.

* شرکت کنندگان در رشته "فیلم کوتاه" همزمان با تولید اثر، نسبت به تهیه فیلم خام (راش) از فیلم تولید شده اقدام نمایند و آمادگی لازم جهت ارائه مستندات لازم را داشته باشند.

گفتنی است: شماره های تماس 38823260 داخلی 335 و 344 آماده  پاسخگویی به سئوالات احتمالی شرکت کنندگان در این زمینه است.


مهلت  نام نویسی در بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی تا پایان مرداد تمدید شد.

به گزارش وب دا؛کارشناس امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: اين جشنواره که سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي متولّي اجراي آن است به منظور بهره‌گیری هرچه بيشتر جامعه از انديشه‌ها، آموخته‌ها و آثار دانشجويي و نيز تجليل و ارج نهادن به كوشش‌هاي علمي دانشجويان نويسنده و مترجم، در كليه رشته‌هاي دانشگاهي برگزار مي شود.

علی ابراهیمی  در ارتباط با بخش‌های مختلف جشنواره افزود: بخش اصلی این جشنواره شامل کلیه رشته‌های دانشگاهی از جمله علوم پزشکی است و بخش ویژه با 6 موضوع اختصاصی برگزار می‌‌شود که از آن جمله می‌توان به موضوعاتی همچون «اخلاق و محیط زیست»، «حمایت از کالای ایرانی»، و «الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» اشاره کرد. در بخش جنبی نیز موضوعاتی همچون عکس، نماهنگ، فیلم صدثانیه‌ای، نمایشنامه و فیلمنامه در نظر گرفته شده است.

دانشجویان برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به نشانی www.isba.ir و در صورت تمایل با تکمیل فرم‌های مربوطه نسبت به ثبت نام در جشنواره اقدام نمایند.


کاهش تصدی گری  برنامه های فرهنگی با تکیه بر دانشجویان از برنامه های مهم معاونت دانشجویی فرهنگیمعاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: امروز اگر بخواهیم نگاهی کارشناسانه به بحث قرآن در دانشگاهها داشته باشیم باید دید خود را از مسائل ظاهری فراتر ببریم چرا که شاخصهای ظاهری در دانشگاههای مختلف با یکدیگر به هیچ وجه قابل مقایسه نیست

به گزارش وب دا، حجت الاسلام دکتر ابراهیمی خاطر نشان کرد: فعالیتهای قرآنی ما امروز چه در دانشگاه و چه در دیگر مراکزی که متولی بحث قرآنی هستند بسیار کلیشه ای و در یک چارچوب کاملا سنتی در حال برگزاری است و اگر تغییری هم دارد آن تغییر بسیار جزیی است و این موضوع پاسخگوی نیاز نسل امروز نیست.

وی افزود: امروز مباحث قرآنی برای این نسل باید با یک ادبیات نوگرایانه مطرح شود که بتواند پاسخگوی نیاز نسل جوان و به خصوص دانشجو را داشته باشد.

وی در ادامه به ارتباط تنگاتنگ گروه معارف دانشگاهها با معاونتهای فرهنگی دانشجویی تاکید کرد و گفت: باید جشنواره های قرآنی را به سمت یک جشنواره معرفتی ببریم و حتی ایجاد سوال در ذهن دانشجو کنیم که اصلا آیا قرآن به درد ما میخورد یا خیر؟  خودمان چالش ایجاد کنیم و دانشجو را ترغیب کنیم به برگزاری نشست های کوچک معرفتی، همان کاری که ما در جوانی و قبل از پیروزی انقلاب می کردیم ، و این خود بشود پارامتر و امتیازی برای دانشجو.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر برگزاری نشستهای کارشناسانه با حضور صاحب نظران بحثهای قرانی تاکید کرد و گفت:باید دور هم جمع شویم و ببینیم چگونه می توانیم سطح معرفتی قرآنی دانشجویان را ارتقاء دهیم.

 


راه یابی 40 برگزیده دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترترییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: جذب حداکثری دانشگاهیان به فعالیت‌های قرآنی و ترویج فرهنگ تابناک قرآن کریم و اهل بیت‌علیهم‌السلام در بین آنها از مهمترین برنامه های این مرکز به شمار می رود.

به گزارش وب دا، بحرالعلوم ؛افزایش سطح کیفی فعالیت‌ها و تأثیرگذاری بر مخاطبان را از دیگر برنامه های این مرکز برشمرد و خاطر نشان کرد و اظهار داشت: در سال های اخیر مشارکت دانشگاهیان علوم پزشکی در جشنواره های قرآنی سیری صعودی داشته است و  در سال جاری  تاکنون حدود ۶۴هزار نفر از دانشگاهیان در این جشنواره  مشارکت داشته اند که این روند نشان از این دارد که فعالیت‌های مرکز قرآن و عترت و فعالیت‌ معاونان فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال‌های گذشته منجر به جذب بیشتر دانشگاهیان به فعالیت‌های قرآنی شده است.

وی در بخش دیگری از گزارش به آمار میزان رتبه‌های کسب شده توسط دانشجویان علوم پزشکی کشور در جشنواره‌ ملی قرآن و عترت دانشگاهیان در چهارسال گذشته اشاره کرد و گفت: در بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور فقط ۴ رتبه توسط دانشجویان علوم پزشکی کشور کسب شد. در سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت نیز دانشجویان علوم پزشکی کشور موفق به کسب دو عنوان مقام شدند.

بحرالعلوم افزود: این روند با اقدامات و فعالیت‌هایی که در مرکز قرآن و عترت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در چندسال گذشته انجام دادند تغییر کرد چنانچه شاهد این هستیم که در سی‌و یکمین جشنواره قرآن و عترت تعداد رتبه‌های کسب شده دانشجویان علوم پزشکی به ۱۶ رتبه افزایش یافت و این عدد در جشنواره سی‌و دوم به ۴۲ رتبه  افزایش یافت که نشان از رشد ۱۶۲.۵ درصدی در چهار سال گذشته است.

رییس مرکز قرآن و عترت با تأکید بر این‌که این روند منجر به کسب رتبه نخست توسط وزارت بهداشت در سی و دومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان برای اولین بار در بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شد، گفت: مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در تلاش است با ادامه این روند و با کمک مدیران و مسئولان دانشگاهی مسیر مشارکت حداکثری دانشگاهیان در فعالیت‌های قرآنی را هموارکند و در این مسیر طراحی‌ها و برنامه‌های متعددی را طراحی کرده است.


رییس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت گفت: «تعیین نقشه‌راه مطالعات و پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت» در کنار «برنامه‌ریزی  برای توانمندسازی افراد و مراکز پژوهش و آموزش عالی و استانداردسازی روش‌های پژوهش و آموزش عالی قرآن و سلامت» از جمله راهبردهای آتی این کمیسیون است.

مهدی صالحی در نشست یازدهمین اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به تبیین فعالیت‌های «کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت» پرداخت و گفت: سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی، قانون برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی، سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری،  قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نقشه جامع علمی سلامت، منشور توسعه فرهنگ قرآنی و مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی از مطالبات و اسناد بالادستی کمیسیون به شمار می‌رود.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، تصریح کرد: شناسایی فعالان و پژوهشگران برتر حوزه قرآن و سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی، برگزاری همایش‌های ملی قرآن پژوهی و طب با حضور ۱۱۴ نفر از پژوهشگران و صاحبان اثر در حوزه قرآن پژوهی و طب در دی ماه سال ۱۳۹۰ را میتوان از جمله اقدامات  انجام شده در این راستا دانست.

صالحی ابراز داشت: اخذ مجوز جهت انتشار دو مجله علمی پژوهشی با عناوین قرآن و طب و سبک زندگی اسلامی و انتشار شش شماره از مجله علمی پژوهشی قرآن و طب و پنج شماره از مجله سبک زندگی اسلامی تا کنون نیز از موفقیت های این کمیسیون است.

وی ابراز داشت: در سال ۱۳۹۵ کارگروه پژوهشی کمیسیون در معاونت تحقیقات فناوری وزارت بهداشت ایجاد و تدوین پیش‌نویس نقشه راه کمیسیون در طی نشست‌ها و جلسات کارشناسی آماده شد.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت افزود: تدوین پیش‌نویس سند راهبردی کمیسیون طی نشست‌ها و جلسات کارشناسی، حمایت از همایش‌های علمی و پژوهشی با موضوع قرآن و سلامت و برگزاری نشست‌های کارشناسی اتاق فکر با حضور صاحب نظران حوزه پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت از فعالیت‌های انجام شده از بدو تشکیل کمیسیون است.

وی به تحلیل چالش‌های عملکردی کمیسیون پرداخت و گفت: یکی از مشکلات تدوین نشدن و عدم وجود چشم اندازی روشن از پژوهش‌های میان رشته ای قرآن و  سلامت و همچنین عدم وجود تعریفی جامع و مانع از نسبت میان قرآن و علوم سلامت و به عبارتی نقشه جامع و نظام حکمرانی علمی که مبتنی بر روشمندی خاص این موضوع بین رشته ای و یا فرا رشته ای است.

صالحی ابراز داشت: عدم وجود متدولوژی علمی و کاربردی مطالعات میان رشته‌ای بین علوم دینی و سایر علوم به صورت عام و مطالعات قرآن و سلامت به صورت اخص، وجود دو نگاه افراطی میان معتقدان به امکان بهره برداری از مضامین و معارف قرآن در حوزه سلامت و نقطه مقابل آن که خصوصا در بافت نظام سلامت، گفتمان سازی علمی در این موضع را دشوار می نماید از دیگر چالش های ما به شمار می رود.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، بیان داشت: ضعف و یا عدم وجود پژوهش‌های بنیادی به منظور تشریح و تبیین مبادی و مجاری ورود به مطالعه و تحقیق در حوزه قرآن و سلامت، نگرانی از سوء استفاده و یا تنزل مفاهیم و مضامین اعتقادی در عرصه‌های کاربردی سلامت به علت فقدان متدولوژی متقن و علمی در این زمینه از دیگر چالش‌های موجود به شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به اولویت‌ها و برنامه‌های کمیسیون گفت: تحلیل و آسیب شناسی کارکرد کمیسیون از گذشته تا کنون، تدوین روش تحقیق علمی در پژوهش‌های بین رشته‌ای قران و سلامت با توجه به تمام جوانب و دانش های مرتبط، تدوین دانش نامه قرآن و سلامت و تفسیر موضوعی قرآن و سلامت از دیگر اولویت های این سازمان به شمار می رود.

صالحی ابراز داشت: ایجاد سامانه جامع پژوهشگران و پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت با کارکرد بانک اطلاعات ، آموزش مجازی مشارکت علمی  اطلاع رسانی از دیگر اولویت‌های این کمیسیون است.

وی به محورهای ۱۰ گانه مرتبط با موضوع مطالعات و پژوهش‌های بین رشته‌ای سلامت و دین اشاره کرد و افزود: مباحث نظری و مبادی ورود به موضوع سلامت و دین، مباحث روشی مربوط به موضوع مطالعات و پژوهش‌های بین رشته‌ای سلامت و دین، مباحث تاریخی حقوقی واژه شناسی و زمانه شناسی از جمله محورهای ۱۰ گانه به شمار می‌رود.

صالحی راهبردهای آتی کمیسیون را مورد توجه دانست و ابراز داشت: تعیین نقشه راه مطالعات و پژوهش‌های بین رشته‌ای قرآن و سلامت بر اساس سرفصل و محورهای ۱۰ گانه مرتبط با موضوع با رویکرد روشمند و برنامه ریزی ملی برای توانمند سازی افراد و مراکز پژوهش و آموزش عالی از این جمله است.

وی به ساماندهی و هدفمندسازی تحقیقات طلاب و پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه سلامت و دین اشاره کرد و گفت: این کمیسیون ایجاد سامانه پایش و ارزیابی پیوسته نهادها، برنامه ها و پروژه های پژوهش و آموزش عالی قرآن و سلامت را در دستور کار دارد.

گفتنی است «کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت» یکی از کمیسیون‌های چهارگانه «شورای توسعه فرهنگ قرآنی» که یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که وظیفه مطالعه و پژوهش در خصوص موضوعات بین‌رشته‌ای قرآن و سلامت را بر عهده دارد.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image