فرهنگی


در دومین روز از سومین همایش فعالان کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ۸ کارگاه آموزشی و تخصصی با موضوع ومحوریت قرآن کریم  به طور همزمان زیر نظر اساتید برجسته قرآنی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا، این کلاس‌های تخصصی زیر نظر مدرسان این دوره برگزار شد و شرکت‌کنندگان فعال کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی اعم از دانشجویان دختر و پسر با گذراندن این کلاس‌های آموزشی، سطح دانش خود را نسبت به موضوعات تخصصی قرآن کریم بالا بردند.

روانشناسی مهارتهای ارتباطی در سه سطح فردی، اجتماعی و اداری، جریان‌های فهم قرآن، روانشناسی مهارت‌های ارتباطی، مدیریت در فعالیت‌های قرآنی، جریان‌های فرهنگی در ایران معاصر، مهارتهای پیشرفته و مقدماتی مقاله و طرح تحقیقاتی، روانشناسی مهارتهای ارتباطی در سه سطح فردی، اجتماعی و اداری، نشریات، مدیریت فضای مجازی، روابط عمومی، مهارتهای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و نقادی از جمله مباحث مطرح شده در این کارگاه‌های تخصصی بود.

دکتر مصطفی عباسی مقدم رییس اسبق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، دکتر حسام‌الدین علامه قائم مقام برنامه‌ریزی ونظارت  معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، حسین همتی رئیس اداره ترویج و تبلیغ مرکز قرآن و عترت‏، حجت الاسلام حلوائیان استاد دانشگاه، دکتر سلامت پناه، دکتر  کمالوند،دکتر خسروپناه، سرکار خانم دهقانی و... از مدرسان این دوره از کارگاه‌های تخصصی بودند.

این کارگاه‌های تخصصی امروز نیز با برگزاری 16 کلاس آموزشی زیر نظر  اساتید در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه خواهد داشت.

 


مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به حضور بیش از هفت هزار نفر از خانواده بزرگ این دانشگاه در بیست و دومین جشنواره قران و عترت اظهار داشت: در سال های اخیر با رشد فعالیت های فرهنگی و قرآنی، حضور و مشارکت کارکنان نیز در این زمینه افزایش یافته است.

به گزارش وب دا، دکتر شاکری در همایش قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است، خاطر نشان کرد: بسیار مایه خرسندی و افتخار است که دور نخست همایش فعالان کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد مقدس برگزار شد و هم‌اکنون نیز سومین دوره آن در پایتخت معنوی جهان اسلام در حال برگزاری است.

وی با اشاره به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برگزاری بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت در سال ۹۵ اظهار داشت: یقینا برگزاری این جشنواره به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی وزارت بهداشت و رقابت دانشگاهیان اعم از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی در رشته‌های مختلف سبب افزایش انس و علاقه‌مندی بیشتر دانشجویان با قرآن و آموزه‌های دینی می‌شود از این رو باید هر سال این جشنواره به لحاظ کمی وکیفی با گستردگی بیشتری برگزار شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین به مشارکت ۷ هزار نفری دانشگاهیان این دانشگاه در جشنواره بیست و دوم قرآن و عترت وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: دانشگاه مشهد با ۷ هزار شرکت‌کننده اعم از دانشجویان و کارکنان در مرحله مقدماتی ونهایی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت بیشترین تعداد شرکت‌کننده را در میان ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی  داشت که این آمار چشمگیر و استقبال زیاد دانشجویان ، به برکت وجود مبارک حضرت رضا(ع) در مشهد مقدس است. در حالی که در سال ۹۳ این آمار حدود ۱۱۰ نفر بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد: همان طور که به لحاظ کمی تعداد شرکت‌کنندگان و دانشگاهیان خود را نسبت به فعالیت‌های قرآنی و حضور در جشنواره‌های قرآنی افزایش داده‌ایم بتوانیم به لحاظ کیفی نیز سطح فنی فعالیت‌های خود را در عرصه قرآن و آموزه‌های دینی بالا ببریم.

دکتر شاکری تاکید کرد: قطعا دانشگاه علوم پزشکی مشهد ظرفیت‌های لازم را برای افزایش سطح کمی و کیفی برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دارد. 

وی همچنین به برگزاری شایسته جشنواره بیست ودوم قرآن و عترت وزارت بهداشت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دوره بیست و دوم به لحاظ تعداد شرکت‌کننده در رده دانشجویان، اساتید و کارکنان رتبه سوم را به دست آورد واز لحاظ رتبه نیز موفق شد از میان دانشگاه‌های مختلف، رتبه ششم را کسب کند که این مایه افتخار و مباهات است.

 در سومین همایش فعالان کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۹۳ دانشجوی دختر و ۱۵۷ دانشجوی پسر فعال در عرصه کانون‌های قرآنی دانشگاه‌های مختلف در طول مدت سه روز برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی، در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی زیر نظر مربیان و اساتید برجسته قرآن شرکت خواهند کرد.

در این همایش، دانشجویان فعال کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و همچنین فعالان نشریات قرآنی دانشگاه‌ها، در خصوص افزایش سطح کیفی فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت و همچنین ارائه راهکارهای لازم به منظور بهبود فعالیت‌های این کانونها با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.


مسابقات انفرادی دارت در دومین المپیاد فرهنگی ورزشی کارکنان وزارت بهداشت ویژه بانوان با کسب مقام نخست و سوم این رقابت ها توسط بازیکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مقام نایب قهرمانی توسط بازیکن ستاد وزارت بهداشت به کار خود پایان داد.

به گزارش وب دا،  راحله کریمی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد با شکست حریفان خود در رشته دارت انفرادی به مدال طلا دست یافت.

 مدال نقره دومین المپیاد فرهنگی ورزشی بانوان وزارت بهداشت نیز به فائزه تصوری ورزشکار تیم دارت ستاد وزارت بهداشت رسید. همچنین رقیه رحمتی و مرضیه پاکیزه از دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشترکا به مقام سوم دست یافتند.

راحله کریمی, دارنده مدال طلای مسابقات انفرادی دارت با اشاره به نفس‌گیر بودن رقابت های امسال گفت: هدف از ورزش در ابتدا سلامتی و شادابی است و برگزاری مسابقات و تورهای ورزشی نیز انگیزه ورزشکاران را افزایش و هدفمندتر می کند.

کریمی با اعلام اینکه در سال گذشته مقام سوم مشترک را کسب کرده بود گفت: رقابت های امسال در سطح حرفه ای برگزار شد.

راحله کریمی ورزش را نیاز ضروری کارمندان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه استرس کار زیاد است ورزش در ایجاد نشاط و تمرکز خیلی تاثیر دارد.

فائزه تصوری, نفر دوم مسابقات دارت انفرادی با بیان اینکه ورزش باعث بالا رفتن روحیه زنان کارمند می شود گفت: اولین تجربه ورزشی بنده در سال گذشته با کسب مقام ششمی مسابقات تیمی و انفرادی به دست آمد اما طی یک سال گذشته تمرینات زیادی داشتم و امسال با انگیزه بیشتری و برای کسب مقام در این مسابقات شرکت کردم.

تصوری ورزش را برای بانوان لازم و ضروری دانست و ابراز داشت: ورزش باعث بالا بردن روحیه زنان کارمند و مدیریت بهتر کارها و فعالیت های آنها می شود.


قائم مقام نظارت و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: اولین قدم و ساده‌ترین گام در راستای اصلاح زیرساخت‌ها، تقویت شایستگی‌های فردی وتوانمندسازی افراد است.

دکتر حسام الدین علامه در آیین افتتاحیه سومین همایش فعالان کانون‌های قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد،برگزاری همایش‌های فعالان کانون‌های قرآن و عترت دانشجویان را سبب ارتقای سطح فنی شرکت‌کنندگان نسبت به قرآن و آموزه‌های دینی عنوان کرد و گفت: قطعا برگزاری کلاس‌ها وکارگاه‌های آموزشی عمومی وتخصصی با محوریت و موضوع قرآن می‌تواند فعالان قرآنی را به اهداف مورد نظرشان نزدیک‌تر سازد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بحث مساله فرهنگی می‌فرمایند که مساله‌یابی فرهنگی و اینکه اکنون دغدغه و خلاء و مشکل کجاست ، این خودش یک هنر است.

قائم مقام نظارت و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: فعالان کانون‌های قرآن وعترت دانشگاه‌ها باید در مسیر فعالیت‌های خود قدرت حل مساله داشته باشند و آن را در خود تقویت کنند چرا که این روش، به صورت یک فرایند و نظام در آمده است از این رو باید آن را بیاموزیم.

وی بر افزایش شایستگی‌های فردی تاکید کرد و گفت:فعالان کانون‌ها باید شایستگی‌های فردی خود را ارتقاء ببخشند. باید به سمتی برویم که بسترها را اصلاح و همچنین برنامه جامعه دینی را تهیه کنیم و این یک کار سخت و پیچیده‌ای است و برای این کار باید شایستگی‌های فردی خود را مضاعف کنیم.

دکتر علامه با اشاره به اینکه موبایل و تلگرام، ما را سطحی بار می‌آورد گفت: شما فعالان کانون‌های قرآنی باید به سمت مطالعه و کتابخوانی بروید وانس خود را با کتاب بیشتر کنید و اهل مطالعه باشید. البته تلگرام و فضای مجازی ابزاری است که باید از آن استفاده بهینه و درست کرد اما شما که فعال حوزه قرآنی هستید باید برای پیشبرد اهداف معنوی و قرآنی خود، حتما اهل کتاب باشید و با حضور در کارگاه‌ها وهمایش‌های مختلف قرآنی، سطح معلومات و دانش قرآنی خود را افزایش دهید. یار امام زمان(عج) بودن و سرباز امام زمان(عج)  بودن حرفش یک ادعاست و عمل کردنش بسیار سخت و پیچیده، از این رو حتما باید درمسیر درست حرکت کرد.

وی خطاب به فعالان کانون‌های قرآن و عترت گفت: اگرمی‌خواهیم یک آینده درخشان و قرآنی بسازیم، باید بستر یک نظام تمدنی را بر مبنای اندیشه توحیدی ومهدوی ایجاد کنیم و برای این که ما یک سلطه معرفتی داشته باشیم در وهله نخست باید یک نظام حکمرانی معرفتی داشته باشیم و در این مسیر نیاز به دانشمندانی داریم که نظریه پردازی‌های قوی می‌کنند از جمله مرحوم علامه طباطبایی که به واقع یک نظریه پرداز معرفتی و دینی بود. البته در سیستم‌های غربی و در دانش معرفت غربی نیز دانشمندان و علامه هایی نظیر هگل و کانت بودند که به خوبی تئوری پردازی و نظریه‌پردازی می‌کردند.

قائم مقام نظارت و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت به بحث تولید نظام اشاره کرد و گفت:ما باید از مبنای نظریه معرفتی تولید نظام کنیم. یک نظام‌سازی با توجه به مبانی، انجام دهیم و شهید مطهری یک نظام ساز بود و شما اگر مروری به کتاب‌های شهیدمطهری بیندازید به خوبی نظام‌سازی را در آثارش می‌بینید.

دکتر علامه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث میان رشته‌ای قرآن کریم اشاره کرد و بر لزوم تقویت فعالیتهای فعالان کانون‌های قرآن و عترت نسبت به مباحث میان‌رشته‌ای تاکید کرد وگفت: شما فعالان کانون‌های قرآنی باید نسبت به انجام فعالیت‌های بین رشته‌ای متناسب با اهمیت آن اقدامات موثری انجام دهید و قطعا این کار با بارش افکار و همفکری و برگزاری جلسات هم‌اندیشی ،شدنی است.

وی تاکید کرد: ما در حوزه سلامت ودین باید متخصصان سلامتی باشیم که آشنا به حوزه دین است اما قطعا اگر در تیم‌مان متخصص دینی و عالم دینی  آشنا با حوزه سلامت نباشند نمی‌توانیم به اهداف‌مان نزدیک شویم و کارمان التفات و برداشت‌هایمان برداشت‌های غیر روش‌مند می‌شود.

دکتر علامه افزود: اگر شما فعالان قرآنی می‌خواهیدبه صورت تیمی جلو بروید باید سعی کنید نخبگان و کارشناسان هر علمی را در گروه تان داشته باشید و از تخصص‌های آنها استفاده کنید و همچنین رویکرد مساله‌یابی و مسلط شدن به تکنیک‌های حل مساله را به خوبی بدانید و مداخله‌گر چند بعدی خوبی باشید و از زوایای مختلف به یک مساله نگاه کنید نه این که یک جانبه به مساله بنگرید.

وی خطاب به شرکت‌کنندگان در همایش فعالان قرآنی گفت: شما باید در مسیر فعالیت‌های قرآنی خود و در مهارت‌های ارتباطی، شایستگی‌های فردی خود را بالا ببرید و در راستای توانمندسازی خود گام‌های موثری بردارید.

 


 رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به نصب تابلوی نصب پردیس دانشگاه به جای تابلوی سابق دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: تلاش داریم علاوه بر تابلوی پردیس دانشگاه که میان ما و دانشگاه علوم پزشکی مشترک است، تمام درب‌های ورودی دانشگاه فردوسی را طوری طراحی کنیم تا نماد «دانشگاه فردوسی مشهد» کاملا مشخص باشد تا تاکیدی بر هویت این دانشگاه و جبران تابلوی سابق آن باشد.

به گزارش وب دا، دکترمحمد کافی اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1328 تاسیس شد و با ایجاد مدرسه بهداشت، دانشگاه آغاز به کار کرد و سپس با گسترش آموزش عالی در کشور تعداد دانشکده های این دانشگاه افزایش یافت و در سال 1353 مجموعه دانشگاه مشهد به دانشگاه فردوسی مشهد تغییر نام داد.

وی افزود: در سال 1364 و در پی تصویب قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رشته‌های پزشکی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی جدا و به وزارتخانه جدید منتقل شد. پیامد این رویداد در مشهد نیز تفکیک دو دانشگاه فردوسی مشهد و علوم پزشکی از یکدیگر بود که می‌بایست با تفکیک زمین‌ها، ساختمان‌ها، کارکنان، اساتید و دانشجویان همراه می‌شد؛ اتفاقی که در آن سال با مدیریت و نظارت دکتر حبیبی، وزیر وقت دادگستری، مبنی بر تفکیک اموال دو دانشگاه، ساختمان‌ها و نیروی انسانی انجام شد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در آن زمان در بسیاری از موارد میان دو دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد کلی گویی شد که همین موضوع باعث شد در طول 32 سال مالکیت برخی از اموال و اراضی میان دو دانشگاه نامشخص بماند وهمواره اختلاف نظر وجود داشته باشد که این امر موجب شده که طی این سال ها فرصت های بسیاری حاصل از عدم همکاری میان آن‌ها از دست برود.

کافی افزود: در گذشته برای تفکیک اراضی دانشگاه این تصمیم گرفته شد که سه قطعه 21، 22، 15 که شامل درب شرقی دانشگاه تا میدان علوم و قطعه‌ای در بخش جنوبی دانشگاه می‌شود، به اراضی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد داده شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این اختلاف 32 ساله میان این دو دانشگاه به حضور دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پردیس دانشگاه، سرانجام من به عنوان رییس دانشگاه فردوسی و دکتر مهرابی بهار، رییس علوم پزشکی مشهد تصمیم گرفتیم که با تشکیل جلسات متعدد برای رفع این مشکلات اقدام کنیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال‌هاست که در این اراضی حضور داشته، ولی تابلوی مشخصی نداشته است و تابلوی سابق دانشگاه فردوسی مشهد در اراضی این دانشگاه قرار داشت.لذا آنان به ما اعلام کردند که می خواهند تابلویی برای دانشگاه علوم پزشکی در این اراضی نصب کنیم، بنابراین ما باید این درخواستشان را پیگیری می‌کردیم.

کافی تاکید کرد: چون تابلو در محوطه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی بوده است با نظر داور بین دو دانشگاه تصمیم گرفته شد تابلوی مشترک در این محل نصب شود، زیرا پردیس دانشگاه فردوسی مشهد بزرگ است و ما می توانیم در چند نقطه دیگر تابلوی دانشگاه فردوسی مشهد را نصب کنیم .

وی با بیان اینکه ما اگر می‌خواستیم این تابلو را حفظ کنیم، مشکلات میان دو دانشگاه بیشتر می‌شد و حتی از جانب شهرداری نیز با ما برخورد می‎‌شد، تاکید کرد: درحال حاضر باید محل دانشکده های الهیات فردوسی و داروسازی علوم پزشکی که در اراضی یکدیگر قرار دارند، جابجا شود؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با احداث دانشکده جدید داروسازی، آمادگی خود  را برای این جابه جایی اعلام کرده است، و اگر ما میخواستیم این تابلو را حفظ کنیم شاید دانشگاه علوم پزشکی تا این اندازه در این زمینه ها با ما همکاری نمی کرد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه عدم تعامل ما با دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضررهای زیادی را برای ما به دنبال داشت و ما باید ساختمان‌های بیشتری را به آن‌ها واگذاری می‌کردیم، ادامه داد: شاید در این تابلو نام دانشگاه فردوسی کوچکتر شده باشد، ولی ما چشم اندازمان این است که بتوانیم با دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعاملات خود را گسترش دهیم و اگر بخواهیم با دانشگاه علوم پزشکی چالش داشته باشیم، نمی توانیم بسیاری از حقوق خود را بگیریم.

 کافی درخصوص انتخاب نام تابلوی «پردیس دانشگاه»، عنوان کرد: پردیس دانشگاه به معنا محوطه دانشگاه، نامی عامیانه است و مجموعه دانشگاه با این عنوان خطاب می‌شود، بنابراین ما تصمیم گرفتیم این نام را برای تابلو درنظربگیریم.

وی خاطرنشان کرد: مذاکراتی نیز با مسئولین شهرداری برای تغیر نام ایستگاه مترو پارک ملت به ایستگاه دانشگاه فردوسی صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: برخی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد نظرشان این است که نام و آوازه دانشگاه فردوسی آنقدر بزرگ و معروف است که  نیازی به تابلوی بزرگ و تبلیغ ندارد.

کافی اضافه کرد: حرف بیشتر دانشجویان این است که دانشگاه فردوسی مشهد با نصب این تابلو دیگر هویت ندارد، اما باید درنظر داشته باشید که هویت دانشگاه فردوسی بایک تابلو زیرسوال نخواهد رفت. 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image