فرهنگی


مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این دانشگاه در حوزه تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی همواره جزو مقام‌آوران در سطح کشوری بوده و از بین ۶۵ دانشگاه شرکت کننده در المپیاد ورزشی جزو ۵ دانشگاه برتر کشور است.

عباس چمنیان در گفتگو با وب دا درخصوص فعالیت‌های اداره تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تابستان گفت: فعالیت‌های ما در تابستان به دلیل وجود اوقات فراغت دانشجویان و کارکنان دانشگاه به ۲ برابر افزایش می‌یابد.

وی در مورد المپیادهای ورزشی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: یکی از فعالیت‌هایی که به صورت مداوم در تابستان‌ها اجرا می‌شود المپیادهای ورزشی در سطح کشوری است. این المپیادها به شکل چرخشی برگزار می‌شود و به گونه‌ای است که تابستان امسال در بخش دختران و تابستان سال بعد در بخش پسران اجرا می‌شود .

 مدیر امور تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تابستان امسال المپیاد ورزشی  دختران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ۱۰ رشته ورزشی برگزار می‌شود. برنامه‌ریزی تیم‌های ورزشی حدود ۵ الی ۶ ماه قبل از سال ۹۸ انجام شده  و در تمام رشته‌ها دانشجویان دختر فعال هستند. تعداد افراد اعزامی این دانشگاه در المپیاد امسال به حدود ۹۰  نفر می‌رسد.

چمنیان با اشاره به اینکه «رشته‌های اعزامی شامل فوتسال ، والیبال،  بسکتبال،  شنا،  دومیدانی،  تیراندازی، تنیس روی میز، آمادگی جسمانی، بدمینتون و ورزش های رزمی است»، خاطر نشان کرد: حضور کاروان دانشگاه ما در ۸ رشته  قطعی است. در ۲ رشته‌ی آمادگی جسمانی و ورزش‌های رزمی اگر افراد به حد نصاب برسند می‌توانیم شرکت کنیم.

 وی نسبت به موفقیت کاروان اعزامی اظهار امیدواری کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد همواره جزو مقام‌آوران در سطح کشوری است وهمیشه از بین ۶۵ دانشگاه شرکت کننده در المپیاد ورزشی جزو ۵ دانشگاه برتر کشور است. امسال هم همانند سال‌های گذشته نسبت به مقام‌آوری دانشجویان امیدوارهستیم.

مدیر امور تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت تابستانی برای فرزندان کارکنان  دانشگاه خبر داد وافزود: در ۱۲ رشته ورزشی شرکت کننده داریم که در۵ رشته دختران و در۷ رشته پسران به فعالیت می‌پردازند و حدود ۶۰۰ نفر ثبت نام کننده داریم که در رده سنی ۷ تا ۱۵ سال از صبح تا ظهر در اماکن ورزشی مشغول به فعالیت هستند.

چمنیان در خصوص فعالیت مجموعه آبی و پیست دوچرخه سواری دانشگاه علوم پزشکی  مشهد افزود: در مجموعه آبی دانشگاه علوم پزشکی حدود ۴۳ هزار نفر عضو داریم که به طور متوسط روزی ۷۰۰ نفر مراجعه می‌کنند و این مجموعه یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه تربیت بدنی  است. همچنین روزهای فرد دوچرخه سواری دختران در پیست انجام می‌شود که به صورت آزاد هم برای کارمندان و هم برای دانشجویان برگزار می‌شود. 


جمعی از پزشکان و دانشجویان جهادگر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه  علوم پزشکی مشهد با حضور در مناطق روستایی کم برخوردار شهرستان نیشابور اقدام به ارائه خدمات عمومی و تخصصی نمودند.

دبیر ستاد اردوهای جهادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این اردو از 30 تیر الی  ۵ مرداد با حضور ۱۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده دندان پزشکی و ۱۰۰ جهاد گر بمدت یک هفته در روستاهای عشق آباد، فدیشه و قاسم آباد و با مشارکت کانون های جهادی سحاب و صراط الحمید بسیج دانشجویی و همچنین سپاه پاسداران، کمیته امداد امام و دانشکده علوم پزشکی نیشابور در حال برگزاری است.

دکتر علیرضا ابراهیم زاده خاطر نشان کرد: در این اردوی جهادی ۱۷ یونیت دندان پزشکی در اختیار جهادگران قرار گرفته است و روزانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ نفر ویزیت شده و خدمات درمانی دریافت می کنند و پیش بینی می شود در پایان این مدت به ۱۵۰۰ نفر خدمات ارائه شود.

 


 همزمان با ایام ولادت حضرت معصومه (ع) و امام رضا (ع)، جمعی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اماکن و  بخش های مختلف حرم مطهر رضوی در آستان قدس رضوی بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این بازدید که با هماهنگی دفتر نهاد رهبری و روابط عمومی آستان قدس رضوی صورت گرفت، شرکت کنندگان ضمن تشرف به حرم امام رضا (ع) و زیارت عالم آل محمد (ص)، از موزه های مختلف آستان قدس رضوی از جمله موزه قرآن و نفایس، موزه مردم شناسی، شمیم رضوان و... دیدن کردند.

در طی این بازدید کارشناسان حرم مطهر رضوی ، ضمن ارائه توضیحات کامل در خصوص هر بخش به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفتند.

 

 

 

 


حجت الاسلام حریری مدرس حوزه و پژوهشگر موسسه مطالعات معارف اسلامی در همایش " عفاف و حجاب " ضمن اشاره به طرح موضوع حجاب در ادیان مختلف و از جمله دین اسلام گفت: اشاره‌ی صریح قرآن کریم به موضوع حجاب و حیا ( آیه 31 نور و 59 احزاب ) به دلیل اهمیت و تاثیری است که این امر بر سلامت جامعه دارد و نادیده گرفتن آن می تواند آسیب های جدی را بر فضای خانواده داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همزمان با ایام بزرگداشت واقعه مسجد گوهرشاد مشهد و روز عفاف و حجاب، همایشی با همین عنوان و با حضور 500نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تالار رازی برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام و المسلمین رضا حریری، ضمن تبیین بحث حجاب در مقاطع تاریخی و ادیان مختلف، اهمیت این موضوع در دین اسلام را متذکر شد و گفت: علیرغم برخی تصورات که واجب شدن حجاب و حیا در اسلام را نوعی محدودیت برای افراد و بویژه زنان می داند و در رسانه های ضد دین نیز این موضوع را به عنوان یک ظلم بزرگ در حق آنان معرفی می کند، اسلام این امر را واجب کرده تا حضور و رشد زن و مرد در عرصه های مختلف اجتماعی تسهیل و توانمندی های انسانی آنان مجال بروز یابد؛ در واقع حجاب و حیاء ابزاری است برای کنترل تمایلات غریضی و هیجانات جنسی که می تواند زمینه ساز تحریک پذیری افراد در فضای اجتماعی و انحراف آنان از مسیر درست زندگی باشد.

وی میزان برنامه ها و فعالیت های فرهنگی پیرامون بحث حجاب و عفاف در کشورمان را ناکافی و در مواردی ناکارامد برشمرد و با اشاره به فعالیت بیش از 200 پژوهشکده غربی در این حوزه گفت: در حالیکه موضوع پوشش در دنیا به یک صنعت تجاری عظیم تبدیل شده و فرهنگسازی در جهت سودآوری این صنعت با جدیت از سوی سرمایه گذاران آن دنبال می شود در کشور ما بعضاً عملکردی منفعلانه را در این حوزه شاهد هستیم و تقریبا اقدام موثر و راهگشایی در خصوص آن انجام نمی شود.

این محقق و پژوهشگر دینی، از جمله راه حل های برون رفت از شرایط فرهنگی موجود در بحث حجاب را " ایجاد فضای گفتگوی آزاد و چهره به چهره " دانست و تاکید کرد: پیش از طرح سوالات و شبهات مختلف پیرامون حجاب که اغلب از طریق درگاه های مجازی مطرح و افکار عمومی را جهت دهی می کند، باید ابتکار عمل را بدست بگیریم و با طرح سوالات و شبهات احتمالی در محافل گفتگوی مستقیم ، ذهن افراد و بویژه جوانان را نسبت به موضوع حجاب روشن کنیم؛ البته این امر با سختی ها و مقاومت هایی همراه خواهد بود که تا حدی طبیعی است و نباید مانع پیشروی ما در این مسیر شود.  

 

 

 


امروز 23 تیرماه که در تقویم قمری مصادف با یازدهم ذی‌القعده است سالروز ولادت هشتمین ستاره‌ی تابناک آسمان امامت و ولایت و آخرین روز از دهه‌ی کرامت می‌باشد.

در طول سال، میلیون‌ها نفر از عاشقان حریم اهل بیت از سراسر جهان اسلام و حتی کشورهای غیر اسلامی به زیارت مرقد نورانی آقا علی‌بن‌ موسی الرضا(ع) می‌آیند و شاید بتوان گفت، بزرگ‌ترین مرکز زیارتی جهان پس از مکه‌ی مکرمه، شهر مشهدالرضا است، چنانکه، یک استاد دانشگاه مونستر آلمان، از نبود و فقدان چنین مرکز بزرگ مذهبی در غرب که بتواند میلیون‌ها نفر را گرد خویش فراخواند و چنین اجتماع معنوی بزرگی ایجاد کند به عنوان نقص معنوی مغرب‌زمین یاد کرده بود.*

به هر روی، اعمال دینی، زیارت اماکن و بقاع مقدس، شرایط معنوی آرامش‌بخشی را برای زائرین پدید می‌آورد1 و ایمان دینی، کمک زیادی به رفع تنش‌های روانی می‌نماید.2

پارگامنت و ماتون در 1992 طی پژوهشی دریافتند که انجام اعمال دینی مثل زیارت و عبادت، موجب کاهش عصبانیت و اضطراب می‌گردد.3

ونیس و ونیتراب نیز در تحقیق دیگری در 1995 به این نتیجه رسیدند که شرکت آزمون‌شوندگان (400 نفر) در مراسم دینی و از جمله زیارت، تأثیر قابل توجهی در کاهش اختلالات روانی نسبت به سایر افراد دارد.4

در این یادداشت به این نکته می‌پردازیم که علی رغم تبلیغات دشمنان اسلام، تبلیغات دینی و اعمال و مناسک مذهبی، تأثیر بسیار زیادی در حفظ سکینه و آرامش روانی افراد دارد و علاوه بر این، یکی از عوامل مهم وحدت اجتماعی در کشورهایی همچون ایران که فرهنگ مذهبی دارند، همانا اعتقادات دینی است.

اما بحث این یادداشت، تأثیر زیارت مراقد بزرگان و پیشوایان دینی در سلامت فکری و روانی افراد است. کسانی که در این مرکز مقدس افتخار خدمت داشته‌اند و یا در هنگام حضور و زیارت حرم، در رفتارهای زائرین دقت کرده باشند به خوبی می‌دانند که در حرم، هیچ‌گاه بین دو یا چند نفر یا دو یا چند گروه از افراد، هیچ نزاع و دعوایی در نمی‌گیرد.

آقای محمد م. یکی از خدام با سابقه‌ی رضوی می‌گفت: تمام افرادی که در شرایط عادی و در بیرون از حرم با یکدیگر نزاع و دعوا و حتی درگیری‌های شدید‌تری دارند، همه‌ی مشکلات و اختلافات خود را پشت ورودی‌های حرم جا می‌گذارند و در این مکان مقدس، به احترام صاحب حرم، هیچ انعکاس شدید و خشنی از خود بروز نمی‌دهند و حتی الفاظ زشت و رکیک نیز در این مکان، بر زبان نمی‌آورند.

همچنین شاهد بوده‌ایم که اگر در حرم، یک حادثه‌ی اتفاقی بین دو یا چند نفر بر سر مسائل عادی رخ دهد که در بیرون ممکن است به وقایع خونینی بینجامد، در اینجا به حرمت مکانیت و زیارت حضرت، هیچ تنش و درگیری ایجاد نمی‌شود و افراد بسادگی از گناه و خطای طرف، گذشت می‌کنند.

این‌گونه موارد نشان می‌دهد که اعتقاد به مقدسات دینی و ایمان به امور مذهبی، نقش بسیار مهمی در کنترل اعمال و افکار روانی دارد و می‌تواند شخص را در مواقع عصبانیت و خشونت، به کنترل درآورد و تنش‌های روانی او را کاهش دهد. همچنین زیارت، به خاطر اینکه در هنگام حضور در حرم و نیایش با خدا و ائمه، باعث گریه و اشک‌ریزی می‌شود، نقش بسیار ارزنده‌ای در تخلیه‌ی روانی دارد و آرامش بسیار خوبی به انسان هدیه می‌نماید.

البته کسانی که اعتقادات دینی دارند و برای کسب فیض و معنویت راهی زیارت اماکن و بقاع مقدسه می‌شوند به دنبال فلسفه‌ی این کار نیستند و چندان نگرشی هم به این مسائل و ابعاد روانی ندارند.

بسیاری از روان‌پزشکان و روان‌شناسان، به جد اعتقاد دارند و به بیماران خودشان توصیه می‌کنند برای پرهیز از تنش‌های روانی و حتی وسواس‌های فکری و عملی، به اعتقادات و مناسک دینی روی آورند و از نماز و یاد خدا غافل نشوند.

این امر نشان می‌دهد که روان آدمی، عمیق‌تر و پیچیده‌تر از آن است که در ظاهر دیده می‌شود و هنوز هم با تمام پیشرفت‌های علمی، کسی پی به کنه تأثیرات اعمال و رفتارهای شخصی با زمینه‌ی مذهبی بر روح و روان افراد نبرده است. چنانکه قوی‌ترین شکنجه‌ها بر بدن و روان افراد مؤمن و معتقد تأثیر شکننده ندارد و مبارزینی که اعتقادات مذهبی عمیق و محکم دارند، هر گز در برابر شکنجه‌ی زندان‌بانان، سر تسلیم فرود نمی‌آورند.

از سوی دیگر، فرهنگ شهادت و ایثارگری که حاصل اعتقاد دینی است برای آنها که چنین اعتقاداتی ندارند کاملا قابل درک نیست و برای این دسته از افراد، اصلا توجیهی ندارد که کسی صرف اعتقاد به پاداش آخرتی یا صفای باطن یا یک دستور دینی، حاضر باشد جانش را فدا کند.

به هر روی، آنچه هدف نظر این یادداشت است تأثیر زیارت در کاهش آلام و بیماری‌های روحی و روانی است. بهتر است که روان‌پزشکان و روان‌شناسانی که با بیماران روح و روان آزرده سر وکار دارند، این مهم را در نظر داشته باشند و از آرامش و سکینه‌ی روحی که اعمال مذهبی در روان افراد ایجاد می‌کند غافل نشوند و از این خصیصه‌ی فکری مذهبی در درمان بیماران‌شان کمک بجویند. شاید زیارت را بتوان بهترین داروی کاهش آلام روانی برای کسانی دانست که زمینه‌ی اعتقادات مذهبی در آنها فراهم است و درمانگر می‌تواند آنها را به سمت و سوی تقویت این اعتقادات و کسب آرامش روان از این مسیر هدایت نماید.

 

*گفتگوی پرفسور ملستار، استاد مغز و اعصاب دانشگاه مونستر با وب‌دا، پس از دیدن حرم مطهر رضوی در برنامه‌هی جنبی کنگره، 20 خرداد 98

1- تأثير دين و باورهاي ديني در سلامت رواني فرد و جامعه، مهدي رمضاني زين آباد، تارنمای سازمان تبلیغات اسلامی.

2- پژوهشکده‌ی باقرالعلوم، آرامش روانی در پرتو ایمان به خدا.

3- سبحانی، اسرافیل و همکاران؛ آثار روان‌شناختی زیارت در سلامت روانی و زندگی انسان، مجله معرفت، سال 23، شماره 205، دی ماه 93 .

4- همانجا.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image