چاپ

نشست سالانه مسئولان روابط عمومی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور اعضای هیات رییسه، مدیران و روسای این دانشگاه با رویکرد راهبردها و رویکردهای سواد رسانه ای برگزار شد.

به گزارش وب دا، این نشست به نوع خود نخستین نشستی بود که مسئولان روابط عمومی واحدها به همراه مسئولان خود حضور یافته و ضمن اطلاع از برنامه ها و اقدامات انجام شده با نقش سازمانی روابط عمومی و جایگاه سواد رسانه ای بیش از پیش آشنا شدند.

اعلام واحدهای روابط عمومی برتر بر اساس شاخص های ارزیابی استاندارد از دیگر برنامه های این نشست سالانه بود.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ابتدای این نشست به نقش و جایگاه روابط عمومی اشاره کرد و گفت: وظیفه روابط عمومی تنها انحصار به تبلیغات و خبر رسانی نیست بلکه باید ضمن ایجاد چرخه ارتباطی در درون و برون سازمان در سیاست گذاری و برنامه های دانشگاه موثر واقع شود.

حجت السلام دکتر ابراهیمی تصریح کرد: روابط عمومی یک علم مدیریتی در حیطه ارتباطات است که می تواند نقش موثری در ارتباط با سازمان ها و نهادهای مختلف و جلب مشارکت آنان در پیشبرد اهداف سازمان خود داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق رسانه ای و اطلاع رسانی بر اساس واقعیت خاطر نشان کرد: باید مسئولان روابط عمومی پیش از اطلاع رسانی از واقعی بودن خبر خود اطلاع رسانی داشته باشند و هیچ گاه سرعت را فدای دقت در خبر نکنند.

دکتر رحیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه این نشست ضمن قدردانی از حضور اعضای هیات رییسه و مدیران و روسای واحدهای زیر پوشش دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و اعلام نتایج ارزیابی واحدهای روابط عمومی دانشگاه پرداخت.

تقدیر از روابط عمومی های برتر و کارشناسانی که در سال گذشته با مدیریت روابط عمومی همکاری داشته اند و در سال جاری به کسوت بازنشستگی نائل آمده اند و یا در واحدهای دیگر مشغول شده اند از دیگر برنامه های بخش نخست این نشست بود.

برگزاری کارگاه آموزشی با محوریت سواد رسانه ای با حضور دکتر هادی خانیکی رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و مدیرگروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی از دیگر برنامه های این نشست بود.

افکار‌عمومی بزرگترین قدرت نامرئی جریانساز در حوزههای اجتماعی و فرهنگی است

دکتر هادی خانیکی که سخنرانی خود را با محوریت ذهنیت جمعی جدید و الزامات ارتباطی در روابط‎عمومی ارائه داد با اشاره به وضعیت جامعه امروز به نقش و جایگاه روابط عمومی ها پرداخت و تاکید کرد: در حال حاضر روابط‌عمومی مهم‌ترین نظام ساخت‎یافته برای گفت‌وگو و تعامل میان مردم و سازمان‎هاست.

این استاد علوم ارتباطات، با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده تغییرات مهمی در افکار عمومی ایجاد شده است که از جمله  آن می توان به رشد گرایش‌های «فردی» و «ارزش‌های مادی» ، «تضعیف همبستگی اجتماعی» و ضعف ارزش‎ها و هنجارهای انسجام‎بخش ملی و جمعی و کاهش امید اجتماعی  اشاره کرد، بیان داشت:  افکار‌عمومی بزرگترین قدرت نامرئی جریان‎ساز در حوزه‎های اجتماعی و فرهنگی است و پیش از اجرای هر سیاست یا تصمیم‌گیری باید به «افکارعمومی» پاسخ داد.

دکتر خانیکی با بیان اینکه با توسعۀ ابزارهای ارتباطی افکار عمومی هر روز قدرتمندتر و مؤثرتر می‌شود تصریح کرد: امیدآفرینی، اعتمادبخشی و تصمیم‎سازی سه هدف راهبردی روابط‎عمومی برای برقراری ارتباط است.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات به مسائل و چالش های روابط عمومی ها اشاره کرد و گفت: نبود راهبرد ارتباطی یکپارچه، ضعف تصویرسازی مناسب ،ضعف در مهارت‎آموزی در حوزۀ روابط‎عمومی در دانشگاه‎ها و سازمان‎ها،تزلزل و نامشخص بودن جایگاه روابط‎عمومی در سازمان‎ها و نگاه صرفاً اجرایی و خدماتی به روابط‎عمومی و بی‎بهره ماندن از ظرفیت کارشناسانه از مهمترین چالش های روابط عمومی به شمار می رود.

دکتر خانیکی با بیان اینکه در بسیاری از سازمان ها به ساختار و جایگاه روابط‌عمومی به شکل سلیقه ای توجه می شود اظهار کرد: «رسانه‎محوری» ،حضور نیروهای غیرمتخصص در روابط‎عمومی‎ها و بی‎اعتقادی مدیران به فعالیت‎های روابط‌عمومی‎ها از دیگر چالش های روابط عمومی به شمار می رود.

ارتباطات افقی و شبکهای جایگزین ارتباطات عمودی و جمعی شده است

استاد علوم ارتباطات با بیان اینکه رشد رسانه های مجازی در مدل های مختلف موجب ایجاد ارتباطات افقی و شبکه‎ای به جای ارتباطات عمودی و جمعی شده است اظهار کرد: فناوری‎های ارتباطی جدید دسترسی عموم به اخبار را بیشتر کرده است و سهم سازمان‎ها و رسانه‎های رسمی در مرجعیت اخبار را کمتر کرده است.

دکتر خانیکی با بیان اینکه در حال حاضر با رشد رسانه های مجازی مخاطبان فعال آغازگر ارتباطات شده‎اند خاطر نشان کرد: این امر موجب بروز چالش هایی از جمله افزایش میل به شنیدن خبرهای منفی و گسترش اخبار جعلی شده است.

لزوم توجه به روابط عمومی ها به منزلۀ نهاد «گفتوگو» و «تعامل» با مخاطبان

وی تنها راهبرد برون رفت از این چالش را توجه به روابط عمومی ها به منزلۀ نهاد «گفت‎وگو» و «تعامل» با مخاطبان دانست و گفت: ادغام نشدن روابط‎عمومی در بخش‎های دیگر سازمان،برون‎سپاری خدمات و کیفی‎سازی روابط‎عمومی و تدوین برنامۀ ارتباطی سالانۀ روابط‎عمومی از دیگر راهبردها به شمار می رود.

دکتر خانیکی تدوین دستورالعملی برای حضور در فضای مجازی،توسعۀ روابط‌عمومی الکترونیک،ارزیابی علمی عملکرد روابط‌عمومی‎ها،تشکیل سازمان نظام صنفی روابط‎عمومی و جلوگیری از تبلیغات پرهزینه و کم اثر را از دیگر راهکارها برشمرد.

وی با بیان اینکه دوران «مهندسی افکار عمومی» به سر آمده و در شرایط فعلی روابط‎عمومی نباید انتقادها را با هدف کمرنگ شدن صدای مخالف پایش کنند تاکید کرد: مدیران روابط‎عمومی باید یاد بگیرند تصویری منسجم، یکپارچه و قابل فهم از خود در جامعه ارائه دهند.

معارفه و گفتگوی صمیمانه با مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیان چالش ها و مشکلات واحدها پایان بخش این نشست بود که با حضور فعال مسئولان روابط عمومی برگزار شد.

علاقمندان برای دریافت تصاویر این گزارش به اینجا مراجعه نمایند. 

نشست سالانه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشست سالانه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشست سالانه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشست سالانه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشست سالانه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشست سالانه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشست سالانه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد