وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید هنر «ما میتوانیم »را بهخوبی برای دانشجویان تبیین کنیم و رابطه پدر و فرزندی یا مادر و فرزندی بین اساتید و دانشجویان وجود داشته و مشهود باشد.
به گزارش وب دا، دکتر بهرام عیناللهی در آیین اختتامیه نخستین دوره آموزشی و فرهنگی «همراه با حکیمان »و تجلیل از اساتید برتر کشور در مشهد، اظهار کرد: کارهای فرهنگی پایانی ندارد و اختتامیه اولین دوره آموزشی و فرهنگی «همراه با حکیمان» آغاز یک دوره جدید از انجام کارهای گسترده و اثرگذار آموزشی و فرهنگی است که برای انجام آنها و به فرموده رهبر معظم انقلاب، تلاش در جهت جهاد تبیین ، باید شاکر خدای متعال باشیم و از خداوند بخواهیم که یاریگر ما در انجام درست وظایفمان باشد.
وی بیان کرد: ما در برابر خونهای پاک شهدا و ارزش های انقلاب که شهدا جان های پاک خود را نثار آن کردند، مسئولیت داریم و باید این امانت الهی را در مسیر آرمانهای اسلامی حرکت دهیم و از نسلی به نسل دیگر منتقل کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه توصیه میکنیم این دورهها بهطور مستمر در طول سال برگزار شود و تنها به ۳ ماه تابستان اکتفا نگردد، گفت: معتقدیم همانگونه که برای رشته تخصصیمان تلاش میکنیم باید در مسیر تعهد و معرفت افزایی دینی و انقلابی هم بکوشیم، زیرا تخصص را به تنهایی کافی نمیدانیم و تخصص، تعهد و بصیرت دینی و انقلابی باید در کنار هم قرار گیرند.
دکتر عیناللهی با بیان اینکه مهمترین مسأله جامعه، امیدآفرینی در جوانان است و این موضوعی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، خاطرنشان کرد: هدف اصلی دشمنان ناامید کردن جوانان است و ما باید با امیدآفرینی در این گروه سنی برای دستیابی آنان به جایگاه مرجعیت علمی تلاش کنیم و دشمنان را ناکام بگذاریم.
وزیر بهداشت گفت: معتقدیم استاد با شاگرد معنا میشود و مهمترین وظیفه استاد، دانشجو پروری است، دانشگاه را با استاد میشناسند و فرد آموزش دهنده باید به معنای حقیقی نقش استادی را در همه ساحات و وجوه ایفا نماید.
وی اضافه کرد: آموزش اولین و مهمترین وظیفه اساتید است که امروز تحولی عظیم پیدا کرده و نمی توان تنها به دادن جزوه به دانشجویان اکتفا کرد، بلکه باید از روزآمدترین و کاربردیترین فناوری های آموزشی بهره جست تا دانشجو با مهارتهای نوین حرفه ای و تخصصی آشنا شود و در مسیر پیشگیری و درمان از آنها استفاده کند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که استاد باید از تازه ترین دستاوردهای علمی و دانش روز برخوردار باشد، تصریح کرد: توصیه ما به همه اساتید این است که مطالعه مستمر و روشمند داشته باشند تا از اطلاعات روز رشته تخصصیشان آگاه باشند و بتوانند به پرسش ها و ابهامات دانشجویان به جامع ترین روش پاسخ دهند.
دکتر عیناللهی با تاکید بر اینکه هنر استاد این است که مشکلات و گرفتاریهای شخصی خود را به کلاس درس منتقل نکند، گفت: هنر «ما میتوانیم» را بهخوبی برای دانشجویان تبیین کنیم، موضوعی که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر آن تاکید شده و اگر بهخوبی دنبال شود تبلوری عظیم در همه عرصه ها ایجاد خواهد کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که هدف اصلی ما تعلیم و تربیت دانشجویان است، عنوان کرد: اساتید در این سفر نورانی با امام رضا(ع) میثاق میبندند که کیفی ترین خدمت را در حوزه تعلیم و تربیت ارائه کنند و در این صورت مشمول توجهات حضرت علی بن موسی الرضا( ع) واقع شده و آن امام همام نیز یاریگرشان خواهد بود.
دکتر عیناللهی با بیان اینکه ما بدون شک، قویترین حوزه سلامت منطقه ایم و جمهوری اسلامی ایران به برکت خونهای پاک شهدا در بالاترین سطح دیپلماسی سلامت قرار دارد، خاطرنشان کرد: ما در مهار بیماری کرونا از برترین کشورهای دنیا هستیم و با وجود تحریمهای ظالمانه یکی از بهترین مدیریتها را در این همه گیری داشتیم.
اساتید دانشگاهها و دانشکدهها به دانشجویان خود به عنوان فرزندان معنویشان نگاه میکنند
در این مراسم حجتالاسلام مصطفی رستمی، نماینده ولی فقیه در دانشگاههای کشور، تصریح کرد: بسیار خرسندیم که در آستانه اربعین حسینی توفیق تشرف به بارگاه منور رضوی نصیبمان شد و امیدواریم که به برکت امام رضا(ع) تاثیرات مثبت دورههای آموزشی و فرهنگی در حوزههای بهداشت و درمان به نحو احسن شاهد باشیم.
وی تاکید کرد: حوزه سلامت در ایام بحران کرونا خوش درخشید و در این روزها مقدمات خدمترسانی به زائران پیاده حسینی و رضوی را برنامهریزی کردهاند تا این ماموریتها را به نحو احسن اجرا نمایند.
حجتالاسلام رستمی افزود: پدر اُمت بودن ائمه اطهار(ع) ویژگی بارزی است که اساتید دانشگاهها و دانشکدهها هم به دانشجویان خود به عنوان فرزندان معنویشان نگاه میکنند و در این مسیر اساتیدی موفق هستند که با دانشجویشان همانند فرزندشان برخورد کنند و هیچ چیزی را برایشان کم نگذارند.
وی با تاکید بر اینکه در ایام اربعین حسینی حضور گروههای مختلف جامعه از جمله اساتید و دانشجویان دانشگاهها و دانشکدهها را میبینیم، گفت: در مسیر ۸۰ کیلومتری نجف اشرف به کربلای معلی جمعیت میلیونی زائران پیاده حسینی را با وجود تمامی مشکلاتی که همه به آن آگاه هستند میبینیم و در کنار آن جاماندگانی را میبینیم که بابت عدم توفیق حضور در جمع ناراحت هستند و امیدواریم که این زیارت بهزودی نصیبشان گردد.
نماینده ولی فقیه در دانشگاههای کشور ادامه داد: امام حسین(ع) برای مبارزه با جهالت آمدند و اساتید دانشگاه هم به عنوان حکیمان جامعه باید ضمن بهرهگیری از آموختههای خود، این آموزهها را به درستی به دانشجویانشان انتقال دهند.
حجتالاسلام رستمی با ذکر این نکته که دانشجویان امانتی در دست اساتید هستند، تاکید کرد: اکثر کسانی که در کلاسهای درس اساتید حضور دارند کسانی هستند که به دلیل باورهای غلط رایج در جامعه و نوع سبک زندگیشان یک فرد خام هستند و هنر استاد در کنار آموختن دروس تخصصی، پخته کردن آن فرد بوده تا در زمانی که میخواهد در جامعه به مردم خدمت کند دیگر همچون زمان ورود به دانشگاه ناتوان نباشد و از توانمندی و توانایی کامل در مسیر خدمت به مردم برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: بیشک هیچ کس تاثیرپذیر از استاد برای دانشجو نیست و با توجه به اینکه استاد بیشترین میزان ارتباط را با دانشجو دارد میتواند با انتخاب یک شیوه درست در امر تعلیم و تربیت بیشترین میزان اثرگذاری را در دانشجو داشته باشد، اثرگذاریای که حتی شاید از پدر و مادر هم بیشتر باشد.
میزبانی از بیش از هزار استاد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور در قالب ۱۲ دوره آموزشی و فرهنگی در مشهد
در این مراسم دکتر عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیان کرد: با توجه به اینکه اساتید در طول سال تحصیلی درگیر کلاسهای درس هستند از فصل تابستان به عنوان فرصتی ویژه برای برگزاری اولین دوره آموزشی و فرهنگی همراه با حکیمان استفاده کردیم تا میزبان اعضای هیات علمی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور باشیم.
وی اضافه کرد: در این دوره که در قالب ۱۲ نوبت برگزار شد میزبان بیش از هزار استاد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی مشهد که در بازه زمانی ۴۰ روزه بودیم و برنامههای فرهنگی، آموزشی و زیارتی هر گروه به مدت ۷۲ ساعت برگزار شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه دهد: این اولین دورهای بوده که در این سطح برگزار میشود و دولت سیزدهم پیشگام آن بود و امیدواریم خروجیهای اثربخش آن را در سال تحصیلی جدید و در سر کلاس درس دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور ببینیم.
دکتر شیراوژن با بیان اینکه همواره قدردان تلاشهای خستگی ناپذیر اساتید و اعضای هیات علمی هستیم، خاطرنشان کرد: ما برگزاری دوره آموزشی و فرهنگی همراه با حکیمان را با هدف قدرشناسی از خدمات ارزنده اساتید اعضای هیات علمی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد برگزار کردیم تا در کنار انجام فعالیتهای آموزشی و فرهنگی آن تشرف خانوادگی هم به بارگاه منور رضوی داشته باشیم و در اینجا جا دارد که میزبانی شایسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مجمتع شهدای سلامت این دانشگاه به عنوان میزبان اولین دوره آموزشی و فرهنگی همراه با حکیمان هم که از بیش از ۳ هزار مهمان امام رضا(ع) میزبانی کردند تقدیر و تشکر ویژه نماییم.
ارسال آئین نامه ۸ مادهای برنامههای حوزه آینده پژوهی به معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور
در بخش دیگری از این مراسم دکتر یونس پناهی، معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) توصیه بر پرسشگری کردند و مقام معظم رهبری هم بر شکر نعمت، عمل صالح، رفتن به میان مردم، طراحی نقشه جامع، داشتن نیت الهی و اولویت بندی سرفصلها تاکید فرمودند.
وی بیان کرد: امروزه تولید علم و دانش یکی از نمادهای قدرت در دنیا بوده و از آن به عنوان به یک قدرت بازدارنده نام برده میشود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه مدیر کار بلد کسی استدکه آینده پژوهی را در کنار آینده نگری ببیند، تصریح کرد: طبق تاکید مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه ویژهای روی موضوع آینده پژوهی صورت پذیرفته و در همین خصوص آئین نامه ۸ مادهای به معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور ارسال شده و در این بندهای ۸ گانه به موضوعاتی بسیار مهمی همچون تحول در پژوهش، تشکیل کمیته تخصصی آینده پژوهی، حمایت از شرکتهای دانش بنیان و استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان اشاره شده است.
دکتر پناهی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان تولید و اشتغال دانشبنیان نامگذاری شده و ما هم در حوزه تخصصیمان و در جهت تحقق شعار سال میخواهیم که به جایگاه حقیقیمان در حوزههایی همچون تولید ثروت و دانش، شاخصهای فناورانه و دستاوردهای علمی دست یابیم.
وی با ذکر این نکته که در آخرین رتبهبندی جهانی ایران در رتبه پانزدهم جهان در حوزه تولید دانش بوده است، تاکید کرد: ایران در تولید علم از کشورهای همچون مالزی، سنگاپور، اندونزی، قطر و عربستان بالاتر است ، اما معتقدیم با توانمندیهایی که داریم میتوانیم به جایگاههای بهتر دست یابیم.
دکتر پناهی با بیان اینکه باید عرصه علم و فناوری مسیرهای پیشرفت و ارتقاء را به خوبی طی کنیم، خاطرنشان کرد: ما باید با توسعه علم و فناوری به سرعت به سمت دانشگاه نسل ۴ حرکت کنیم و حرکت از نسل یک به نسلهای ۲، ۳ و ۴ نباید به کندی صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: ما همانگونه که در تولید علم و دانش تاکید داریم باید در صادرات محصول هم اینگونه باشیم و صرفاً یک مصرف کننده محصولات وارداتی نباشیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر توجه ویژه به موضوع دیپلماسی سلامت تاکید کرده و معاونت پژوهش و فناوری این وزارتخانه مکلف به توسعه ارتباطات بینالملل و همچنین تلاش در مسیر ارتقاء مجلات علمی شده است.
دکتر پناهی گفت: اگر با ایرانیان مقیم خارج از کشور ارتباط بگیریم میتوانیم با نتایج و دستاوردهای بهتر هم برسیم، زیرا این مهم را حق خودمان میدانیم و نباید در این خصوص از دیگر کشورها عقب بمانیم.
وی افزود: ما باید آینده نگاری در شاخصهای علمی داشته باشیم، در این حوزه هماکنون در عدد زیر ۱۵ هزار در میان تولید علمی سالیانه هستیم و باید در سال ۲۰۲۵ به عدد بالای ۲۵ هزار در این عرصه برسیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه باید برای سمت علوم جدید حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: باید روی موضوع سلول بنیادی درمانی و ژن درمانی نوین و همچنین علوم جدید و بهروز برای درمان بیماریهای جدید از جمله ALS، PLS، MS و غیره کار کنیم و در کنار آن نیز معتقدیم که مراکز جزیرهای به شبکهای تبدیل گردد و به جای داشتن چندین پژوهشکده، یک پژوهشگاه جامع و کامل ایجاد نماییم.
پزشکان خدمت کننده به محرومان و نیازمندان با خدا معالمه کردهاند
دکتر حسن رحیمپورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: ما پزشکان برجسته زیادی در کشورمان داریم که در تمامی زمینهها از جمله حوزههای تدریس، طبابت و خدمت به مردم نمونه هستند و امام رضا(ع) هم در سخنان گوهربار خود بارها به نقش بیبدیل طبیبان و اثرپذیری این گروه در حفظ سلامت جامعه اشاره کردهاند.
وی افزود: ایثارگریها و از خودگذشتگیهای پزشکان در عرصهها و دورانهای مختلف بهخوبی دیده شده که نمونه بارز آن جبهه مبارزه با ویروس کرونا بوده و در طول ۳۰ ماهه کرونایی بارها و بارها این نقشآفرینیها را دیدهایم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این نکته که تعداد زیادی از پزشکان ایرانی هستند که حضوری پررنگ و ثمربخش در برنامهها و اردوهای جهادی دارند، تاکید کرد: همچنین به جز این گروه هستند پزشکان دیگری که روزانه به جای یک نوبت، ۲ تا ۳ نوبت کار میکنند، اما پولی بابت نوبتهای دوم و سوم دریافت نمیکنند و میگویند ما اینجا با خدا معالمه کردهایم، زیرا برای خدمت به محرومان و نیازمندان آمدهایم و اجر و مزدمان را از حقتعالی میگیریم.
دکتر رحیمپورازغدی با اشاره به اینکه ما پزشکان زیادی داشتیم که در جبهههای حق علیه باطل حضور داشتند و در بهداریها در جهت درمان مجروحان جنگی تلاش میکردند و تعدادی زیادی از آنان جزو شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی هستند، بیان کرد: مشابه این حضور پررنگ و اثربخش را در جبهه مبارزه با بحران کرونا هم دیدیم و ایثارگری مدافعان سلامت در این ایام بهخوبی دیده شد، کسانی که جان خویش را در جهت نجات جان همنوعشان به خطر انداختند و در اینجا نام و یاد تمامی شهدای عرصه سلامت از جنگ تحمیلی تا نبرد با کرونا گرامی میداریم و برای جانبازان و مدافعان سلامت درگیر بیماری کرونا آرزوی بهبودی و شفای عاجل داریم.
وی خاطرنشان کرد: به پزشکان و اساتید دانشگاه توصیه میکنیم که به شاگردان و دانشجویان خود اخلاق اسلامی در حرفه تخصصیشان را آموزش دهند و به توصیههای پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در این خصوص عمل نمایند.













