دانشجویان برای شرکت در آزمون بورد، بیش از همه به رفرنس های درسی خود متکی باشند
دکتر ماریه علیزاده، دانش آموخته رشته داخلی، یکی از چهره های برتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آزمون بورد تخصصی سال جاری است که با کسب رتبه ده درصد برتر کشوری و احراز حد نصاب بالایی از امتیازات بخش کتبی و شفاهی در این رقابت علمی، موفق به اخذ دانشنامه تخصصی در آزمون بورد تخصصی سال 1403 شده است. پایگاه خبری وبدا ضمن تبریک این افتخار ارزشمند به جامعه فرهیخته علوم پزشکی مشهد، گفتگویی داشته با این پزشک جوان، که شرح آن را در ادامه می خوانید:
وب دا: ضمن خیرمقدم و تبریک کسب رتبه برتر در بورد تخصصی سال جاری، لطفا در ابتدا بیوگرافی مختصری در رابطه با خودتان عنوان بفرمایید؟
من ماریه علیزاده هستم، متولد سال ۱۳۶۹ درشهر مشهد، تحصیلات دوران مدرسه را در زادگاهم گذراندم و در سال ۱۳۸۸ در آزمون دانشگاه آزاد در رشته پزشکی پذیرفته شدم و با پایان این دوره، طرح خدمت را در سازمان پزشکی قانونی گذراندم و در ادامه، سال ۱۳۹۹ وارد دوره دستیاری شدم که این دوره هم با کسب رتبه برتر بورد تخصصی در سال ۱۴۰۳ به پایان رسید.
وب دا: با توجه به تحصیل در فضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در طول چهار سال گذشته این فضا را چطور ارزیابی میکنید؟
حقیقت آن است که فضاهای آموزشی و درمانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بسیار متفاوت است و به ویژه در رشتهای همچون رشته داخلی که بیمارستانهای امام رضا(ع) و قائم(عج) سانتر اصلی بیماران ارجاعی در این رشته هستند و تراکم کار بسیار بالاست، از طرفی بیشترین حجم بیماران در کشیک ها را، رزیدنتهای سال اول پوشش میدهند و در واقع تمام بیماران در ابتدای ورود توسط رزیدنت سال اول بررسی و به رزیدنتهای سال دوم، سوم و... ارجاع داده میشود.
البته کار اساتید هم بسیار فشرده و زمانبر است؛ به ویژه در رشته گوارش. خیلی از اوقات شخصا مشاهده کردم، در حالی که ساعت کار تمام شده و ما در حال ترک بیمارستان هستیم، اما اساتید هنوز مشغول درمان بیماران اند و حتی در مواقعی هنگام خروج از بیمارستان متوجه میشوند که بیمار بدحالی مراجعه کرده و به خاطر کار مریض در بیمارستان میمانند.
البته این اساتید چون کار آموزش را نیز بر عهده دارند انصافاً تلاش میکنند که این رسالت شان نیز به بهترین نحو انجام دهند؛ هرچند که حجم بسیار بالای بیماران و فشار کار، به هر حال ممکن است تاثیراتی بر کار آموزش اساتید داشته باشد،ب ر همین اساس شاید بهتر باشد که نیروهای درمانی بخش بیشتری از کار را در بخش بالین بر عهده بگیرند، تا اساتید بتوانند آموزشهای خود را با فراغت خاطر بیشتری انجام دهند.
وب دا: شرایط کار دستیاران در رشته داخلی را چطور ارزیابی میکنید؟
رشته داخلی جزو رشتههایی است که خوشبختانه گاردینگ ندارد و فشاری از سوی رزیدنتهای سال بالا به سال پایین وجود ندارد، در نتیجه رزیدنت سال اول میتواند به راحتی درباره رزیدنت سال سوم با مدیر گروه و مسئول رزیدنت ها صحبت کند و بنابراین مسائلی همچون کشیک زدن اضافه یا تحقیر کردن و ... در رشته داخلی وجود ندارد و همه همکاران با یکدیگر ارتباطی دوستانه دارند. در واقع گاردینگ وجود دارد اما به شکل نرمال آن یعنی به عنوان مثال رزیدنت سال اول باید بداند که چه وظایفی در قبال رزیدنت سال بالاتر دارد و هر چقدر این قضیه بیشتر جا بیفتد، ارتباطات بهتر میشود.
وب دا: از جمله چالشهایی که شخصاً در دوره رزیدنتی با آن مواجه بودید یک مورد را نام ببرید؟
یکی از چالشهایی که معمولاً دانشجویان سال اول دستیاری با آن مواجه هستند، عدم فرصت کافی برای مطالعه کردن است، بنده شخصاً از فرصت استراحت برای مطالعه استفاده میکردم و این موضوع به ویژه در شش ماه اول که فرد هنوز مدیریت کارها را به خوبی نمیتواند انجام دهد، شرایط را به مراتب سختتر میکند، بر همین اساس معتقدم که اگر در کنار کلاس های حضوری که برای دانشجویان سال اول قبل از ورود به بخش برگزار می شود، در طی این مدت دورههای مجازی هم بویژه برای اورژانسها بیشتر برگزار شود،، دانشجویان خیلی راحتتر میتوانند بیماران را در کشیکها مدیریت کنند. در حال حاضر اپلیکیشنهای زیادی وجود دارد که امکان برگزاری مجازی این کلاسها در آنها وجود دارد، البته از این قابلیت تا حدی در دانشگاه استفاده شده اما در موضوع یاد شده نیز میتوان از این روش استفاده کرد.
وب دا: همراهی اساتید برای آماده شدن شما جهت شرکت در آزمون بورد به چه شکلی بود؟
اساتید ما در سال چهارم رزیدنتی، کانالهایی را ایجاد کرده بودند که علاوه بر کلاس های تئوری روزانه در همه رشته ها، دانشجویان می توانستند سوالاتشان را در آنجا مطرح میکردند و اساتید در فرصتهای مختلف و حتی بین دو بیماری که در مطب ویزیت میکردند، پاسخ ما را میدادند و واقعاً وقت خود را وقف دانشجویان کرده بودند، به همین دلیل است که در طی دو سال جاری دانشجویان در آزمون بورد نتایج خوبی را کسب کردهاند.
وب دا: به نظر شما آیا موفقیت در آزمون بیشتر نتیجه تجربه فرد در حوزه بالین است یا مطالب تئوری که در منابع و تستها کار میکند؟
در گذشته ( شاید ) آزمون بورد به این نحو بود که اگر کسی خوب تست میزد، میتوانست نمره خوبی کسب کند اما در آزمون بورد امسال سوالات بسیار مفهومی بود و قطعاً فرد باید به کل محتوای تکست اشراف میداشت تا بتواند دریابد که جریان یک بیماری از چه قرار است و بر اساس آن بتواند گزینه صحیح را انتخاب کند.
وب دا: برای رسیدن به موفقیت در آزمون بورد تخصصی چطور برنامهریزی کردید؟
متاسفانه دو ماه پس از عید نوروز، پدرم بیمار شدند و من در مدتی که ایشان بیمار بودند، نتوانستم درس بخوانم اما از سال اول کتاب هاریسون را مطالعه میکردم و حتی خیلی از فصلها را از روی کتاب هاریسون خلاصه کرده بودم و زمانی که پدرم بیمار شدند، من تنها فرصت کردم که این خلاصه ها را بخوانم و از بین کتب خلاصهی موجود در بازار هم یکی از بهترین ها خریداری کردم و خواندم ، البته این کتاب خلاصه هم نیاز به خلاصه مجدد داشت و در واقع مهمترین نکات آن استخراج شد.
وب دا: نقش خانواده و اساتید خود را در کسب این موفقیت تا چه حد کمک کننده می دانید؟
خانواده حقیقتاً در حمایت از من سنگ تمام گذاشتند و همینطور همسرم چون سال آزمون بورد واقعاً سال بسیار سختی است و اگر این حمایتهای پدر و مادرم و برادرانم نبود رسیدن به موفقیت برای من سخت تر میشد، همینطور همسرم که متخصص قلب هستند در این مسیر بسیار مرا یاری کردند و حتی در مباحث علمی برخی توضیحاتی که ایشان به من میدادند بسیار مفید بود.
اساتید نیز بسیار حمایتگر بودند و طرز درس خواندن و مطالعه کردن را به ما یاد دادند و تا حدی وقت ما را آزاد کردند که بتوانیم مطالعه داشته باشیم، در همین جا از استاد فرزانه مدیر گروه داخلی و همینطور مسئول رزیدنتها دکتر خدا شاهی که بسیار خوب با ما همکاری کردند، همینطور استاد بنکدار ، استاد مظلوم، استاد احدی، استاد رضایی، استاد بهاری و دکتر مزدوریان تشکر میکنم که واقعاً در این مسیر یارگر ما بودند.
وب دا: آیا در خصوص برگزاری آزمون بورد نکته نظری دارید؟
یکی از مهمترین نکات در آزمون بورد این بود که تعداد سوالاتی که تغییر کرد، تقریبا زیاد بود و این مسأله چالش جدی برای ما ایجاد کرد، چون علاوه بر اینکه به لحاظ روانی فرد را دچار اضطراب میکرد، باعث میشد که بخشی از زمان فرد در سر جلسه آزمون از دست برود، در واقع حدود ۶ تست از مجموعه ۸ تستی که من پاسخ داده بودم، تغییر کرد چون یا دو گزینه صحیح داشت و یا گزینهها تغییر کرد.
نکته دیگر اینکه، بهتر است برای دانشجویان سال چهارم کلاسها را به صورت پرسش و پاسخ برگزار کنند؛ کاری که استاد بهاری انجام میداد، ایشان پرسشی را مطرح میکردند و بر اساس آن مطالبی را توضیح میدادند که در نهایت به ارائه پاسخ منجر میشد.
تست زدن نیز برای آزمون بورد تخصصی بسیار مهم و کمک کننده است. همچنین بنده معتقدم که سوالات آزمون شفاهی باید همانند آزمون کتبی به همراه کلیدهای سوال و باروم نمرات منتشر شود. چون حقیقتتا اینکه چطور برترینهای بورد تخصصی در مرحله شفاهی انتخاب میشوند برای دانشجویان جای سوال دارد، ضمن اینکه بهتر است جای درخواست بازنگری و اعتراض نیز برای دانشجویان پیشبینی شود تا چنانچه دانشجویی ابهامی در خصوص آزمون شفاهی داشت بتواند پاسخ آن را بگیرد.
و نکته آخر اینکه؛ در دنیایی که همه چیز در حال به روز رسانی است و هوش مصنوعی بخش مهمی از فعالیتهای آموزشی را شامل میشود، شاید نیاز باشد که ما هم از این قابلیتها استفاده کنیم و در واقع فضای آموزشی خود را آپدیت کنیم و حتی به اساتید، آموزش هایی در جهت استفاده از شیوههای تدریس بهتر ارائه شود.