طرح ضیافت اندیشه اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرداد و شهریورماه سال جاری با حضور بیش از200 شرکت کننده برگزار شد.
به گزارش وب دا، عناوین ارائه شده در این طرح شامل: اندیشه سیاسی، تاریخ تمدن اسلامی، معرفت شناسی، اصول تعلیم و تربیت و اخلاق علمی و حرفه ای می باشد که در دو سطح ( یک و دو ) و در قالب جلسات کارگاهی سه روزه در محل دانشکده داروسازی برگزار شد.
اندیشه سیاسی؛ تبیین مفاهیم و نظریات مرتبط با سیاست
در کارگاه اندیشه سیاسی سطح یک استاد دانشمندی، کارشناس علوم سیاسی به تبیین سه مفهوم مردم سالاری، مشروعیت و سکولاریسم پرداخت و ضمن اشاره به مقولهی حکومت اسلامی و ولایت فقیه، سیر تاریخی ولایت فقیه و سرانجام ولایت مطلقه فقیه را مورد تحلیل قرار داد.
درکارگاه اندیشه سیاسی سطح دو نیز مختصرأ به نظریات روابط بین الملل، رئالیسم و ایده الیسم و نیز مفاهیم مرتبط با سیاست خارجی پرداخته شد. همچنین 4 موضوع مهم " انرژی هسته ای ایران "، " مسئله فلسطین "، " قدرت نرم و دیپلماسی عمومی" و " تروریسم " در این کارگاه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
تاریخ تمدن اسلامی؛ قیاس تمدن اسلامی با دیگرتمدن ها
در کارگاه تاریخ تمدن اسلامی (سطح یک) دکتر وکیلی ضمن ارائه تعاریف پایه ای درخصوص مفهوم فرهنگ و تمدن، موضع اسلام و سنت پیامبر اکرم (ص) در برخورد با فرهنگ ها و تمدن بشری را تحلیل و توضیحاتی را در رابطه با تعاملات فرهنگ اسلامی و ایرانی و امتیازات آن بر تمدن های پیشین و همجوار در طول تاریخ و ارائه کرد.
همچنین بنا به درخواست شرکت کنندگان در این کارگاه، موضوع تهاجم اعراب مسلمان به ایران و روابط اسلام و ایران به تفصیل بیان و شبهات مربوط به آن پاسخ داده شد.
در جلسات پایانی کارگاه، علل شکوفایی تمدن اسلامی و افول آن و نیز زمینه های احیای تمدن اسلامی در دورذان معاصر به بحث گذاشته شد.
اصول تعلیم و تربیت اسلامی؛ شیوه های مهم اصلاح باطن
در کارگاه 4 روزهی " اصول تعلیم و تربیت اسلامی" که با حضور دکتر سید حمیدرضا علوی برگزار شد، موضوع " اعطای بینش " به عنوان یکی از شیوه های مهم اصلاح باطن مورد بحث قرار گرفت. در این کارگاه دکتر علوی بر نقش باطن و نگرش فردی، بر رفتارهای ظاهری تاکید کرد و گفت: برای تغییر یا اصلاح یک رفتار ابتدا باید نگرش فرد تغییر داده شود که این امر به شیوه های متفاوتی انجام می شود و بهترین روش در این خصوص می تواند استفاده از شیوه " اعطای بینش " باشد.
وی در توضیح این شیوه گفت: در روش اعطای بینش تلقی انسان از امور مختلف و بویژه " نظام هستی، حقیقت دنیا، انسان و مرگ" به شکل تدریجی و به نحوی عمیق متحول شده و همین امر زمینه تغییر در ظاهر و رفتارهای عینی او را نیز فراهم می سازد.
معرفت شناسی( سطح یک )؛ تبیین و قیاس اسلام و مدرنیته
دکتر عبدالرسول مشکات در کارگاه 3 روزهی " معرفت شناسی سطح یک " ضمن تبیین و قیاس مبانی اسلام و مدرنیته به تفاوت دیدگاه های معرفت شناختی درحوزه های هستی شناسی، انسان شناسی و غایت شناسی اشاره و راهکار حل معضلات بوجود آمده توسط مدرنیته را " ایجاد تغییر در مبانی معرفت شناسی"، " تغییر غایت صرفا مادی به انگیزه و غایت متعالی به علم "و " الزامات رسیدن به علوم طبیعی قدسی" عنوان کرد.
شایان ذکر است؛ کارگاه " تاریخ تمدن اسلامی سطح دو " با حضور دکتر منتظرالقائم دبیر هم اندیشی دانشگاه اصفهان برگزار شد.