کارشناس مسایل خانواده در همایشی با موضوع رسانه گفت: با توجه به گستردگی و سهولت دسترسی به امکانات رسانه ای و فضای مجازی، داشتن نقشه حرکت در مسیر امواج رسانه ای و هدفمند بودن این حرکت امری ضروری می باشد.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نخستین دوره از مجموعه همایش های کارکنان متاهل دانشگاه علوم پزشکی با سه موضوع « رسانه، تربیت فرزند و مهارت های ارتباطی»، بر گزار می شود.
در نخستین همایش که 11 مهرماه با موضوع رسانه برگزار شد، حمید صادقیان به بیان فرصت ها و تهدیدات رسانه ای و تاثیرات فردی و اجتماعی آن بر افراد پرداخت و ضمن اشاره به آمار72 درصدی کاربران نوجوان و جوان در فضای رسانه ای گفت: حضور کاربرانی با میانگین سنی 15تا 29 در فضاهای مجازی و رسانه، اهمیت و ضرورت ارایه آموزش های کافی بمنظور در امان ماندن از آسیب های آن را بیش از پیش گوشزد می سازد.
این کارشناس خانواده، در خصوص تاثیرات فردی و اجتماعی رسانه ها نیز گفت: در حوزه فردی استفاده مفرط از رسانه ضمن ایجاد آسیب های جسمی( همچون چاقی، اختلالات بینایی، تغییرات استخوانی و....)، وابستگی های روانی را نیز ایجاد می کند که در نهایت می تواند زندگی معمول فرد را دچار مخاطره کند.
صادقیان در خصوص تاثیرات اجتماعی رسانه ها هم گفت: شکل گیری ارتباطات افسارگسیخته، تغییر سبک زندگی و تغییر ذائقه افراد در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، ارزشی و... از جمله تاثیرات مهم رسانه است که به هر میزان سواد رسانه و آشنایی فرد با تکنیک های رسانه ای کمتر باشد میزان این تاثیرگذاری بیشتر خواهد بود
تکنیک های رسانه ای که محتوا را جذاب تر می کنند
حمید صادقیان با بیان اینکه در بسیاری موارد، رسانه ها به جای انسان تصمیم می گیرند و با ارائه محتواهایی هدفمند نگاه آنان را جهت دهی می کنند افزود: به منظور اثر گذاری بیشتر، رسانه ها می کوشند تا محتوا را با تکنیک هایی جذاب ارائه دهند و به نوعی قدرت تفکر را از مخاطب سلب و او را در کوتاهترین زمان وادار به پذیرش محتوای فوق نمایند.
وی با برشمردن مولفه هایی همچون" ترس، اغراق، طنز ، تداعی، زیبایی و تطمیع" به عنوان تکنیک های رسانه ای، شناخت و کشف این مولفه ها در برنامه ها و تبلیغات رسانه ای توسط مخاطبان را، گامی مهم در جهت تحقق سواد رسانه ای و عدم پذیرش سطحی نگرانه محتواهای ارائه شده در این رسانه ها دانست.
این کارشناس خانواده ، به موضوع کلیشه سازی و تلقین برخی سیاست ها از طریق رسانه های مختلف اشاره و اظهار داشت: در فرایند کلیشه سازی، تولید کنندگان محتوا می کوشند تا با ارائه مداوم و مستمر پیام های صوتی و بصری موضوع خاصی را در ذهن مخاطب جا انداخته و عمق ببخشند؛ به نحوی که نگاه او با سیاست های آنان همسو گردد. نمونه این امر ساخت فیلم های ضد ایرانی " سیصد" و " بدون دخترم هرگز" است که در آن به نحوی اغراق آمیز خشونت و جنگ طلبی ایرانیان نمایش داده شده و تلاش شده تا این امر به عنوان ویژگی ذاتی و منحصر به فرد آنان شناسانده شود. در چنین مواردی چنانچه مخاطب از سواد و تکنیک های رسانه ای مطلع نباشد به راحتی نگاه و سیاست های صاحبان رسانه ها را خواهد پذیرفت.
شایان ذکر است؛ دومین همایش کارکنان متاهل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سه شنبه 18 مهرماه در تالار رازی دانشکده بهداشت برگزار خواهد شد.