همزمان با ایام رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا(ع)، مراسم سوگواری با حضور قشرهای مختلف دانشگاهی و مردمی در مسجد حضرت زهرا (س)دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.
به گزارش وب دا ، در این مراسم که 26 لغایت 28 آبان ماه از سوی دفتر نهاد دانشگاه و با همکاری هیأت دانشجویی تشنگان علقمه برگزار شد، برنامه های ویژه ای با حضور مداحان و سخنرانان مطرح کشوری اجرا گردید.
شاخص دینداری، پذیرش مسئولیت و ولایت پذیری است
در نخستین روز این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین سوری به موضوع دینداری و شاخص های آن در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از جدی ترین پرسش هایی که در حوزه دینداری ما مطرح میشود آن است که چرا پس از سال ها عبادت و توجه به قواعد دینی هنوز احساس تعالی و انبساط روحی نداریم و حتی در مواردی از نماز و عبادت خسته می شویم؟
وی افزود: علت این امر را قرآن کریم در ایه 45 سوره بقره ( ....إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ) بیان میکند که همانا نرسیدن ما به خشوع و ماندن مان در « منیّت» هاست؛ نقصی که از حکمرانی فرعون های درونی ما خبر می دهد و نه تنها عبادت ما را بی اثر و کسالت بار می سازد بلکه منشاء بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی ما در جامعهی امروز شده و نتایج آن را می توان در افزایش پدیده هایی همچون افزایش طلاق و اختلافات خانوادگی، اختلاس، احتکار و... مشاهده کرد.
حجت الاسلام سوری در خصوص راهکار این امر نیز گفت: برای رها شدن از منیّت ها و رسیدن به خشوع، تمرین و تقویت شاخصهی « مسوولیت پذیری» بسیار مهم و کمک کننده است؛ هر چند این شاخصه با سختی و تحمل هزینه هایی همراه است که مسیر را برای حرکت انسان ناهموار می سازد.
این کارشناس مذهبی از موضوع پذیرش ولایت به عنوان یکی از مصادیق مسئولیت پذیری نام برد و افزود: پذیرفتن و تبعیت از امام و ولی فقیه زمان، به عنوان اصلی که مورد تاکید قرآن کریم است بایستی همواره مورد توجه شیعیان باشد و این نکته را نیز در نظر داشت که ولایت پذیری صرفا به معنای اعلام تبعیت از امام و ولی زمان خویش نیست بلکه به مفهوم عملی ساختن سیره و روش زندگی ایشان و الگوپذیری در تمامی ابعاد زندگی خود است.
علم سودمند، همراه با اخلاق و ایمان است
حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در دومین روز این مراسم، به دو موضوع "علم" و " فرهنگ" در فضای دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: اسلام همه را دانشجو میداند و اساساً از نظر اسلام ما فارغ التحصیل نداریم، بنابراین همه باید در همه حال دانشجو و طلبه باشیم.
رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: آن چیزی که به کار بها می دهد نیت است؛ همهی دنیا دانشگاه و تخصص دارد اما به چه هدف؟ گاهی برای ظلم به مردم و گاهی برای خدمت به آنها. جراح و چاقو کش هر دو چاقو بدست می گیرند اما یکی با هدف نجات انسانی و دیگری با نیت گرفتن جان او. بنابراین قبل از انجام هر کاری باید نیت ها را بررسی کنیم.
وی در ادامه به اهمیت علم و نقش آن در ارتقای جایگاه فردی و اجتماعی افراد اشاره و در عین حال گفت: علیرغم ارزش و اعتبار بسیار علم، چنانچه این مقوله با اخلاق و ایمان همراه نباشد نمی توان آن را وسیله نجات بخش دانست و در واقع آنچه که علم را سودمند می سازد تزکیه و تقوا است.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی همچنین از روند موجود در فضای آموزشی کشور بویژه در دانشگاه های کشور انتقاد کرد و گفت: این روند جوانان را به سمت مدرک گرایی سوق داده و نه تنها هیچ مهارت و هنری را در فرایند آموزش به آنها منتقل نمی کند بلکه سطح انتظارات و خواسته های آنان برای ورود به بازار کار را افزایش می دهد.
وی ضرورتِ پرداختن دانشجویان به مطالعه آزاد و مهارت آموزی در کنار دروس دانشگاهی را هم یادآور شد و گفت: جوانان نباید صرفا به دروس دانشگاهی اکتفا کنند و لازم است که در کنار این امر، مطالعه آزاد و کسب یک مهارت یا هنر را نیز در برنامه زندگی خود داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی همچنین، لزوم توجه به کار فرهنگی و محور قرار دادن نماز در این فرایند را خاطر نشان کرد و افزود: نماز کامل ترین عمل دینی است که همه نیازهای روحی انسان را تامین و زندگی او را هدفمند می سازد و به همین دلیل باید مبنا و اساس همه کارهای فرهنگی قرار گیرد.
تقوا، امری فراتر از اخلاق است
در آخرین روز این مراسم، حجت الاسلام پناهیان به موضوع تقوا و مقایسه آن با بحث اخلاق اشاره کرد و گفت: موضوع تقوا علیرغم اهمیتی که دارد، امروزه مهجور واقع شده و ما غالباً با این مفهوم عالی، ارتباط صمیمانهای برقرار نکردهایم. این در حالی است که مفاهیمی مانند «اخلاق» به عنوان رقیبی برای تقوا به کار می روند و هر چند اخلاق هم چیزی از جنس تقوا محسوب میشود اما هرگز نمی تواند مفهومی معادل با تقوا باشد.
وی افزود: تقوا هم در بُعد اجتماعی حیات ما نقش اساسی دارد و هم در زندگی فردی ما بسیار تعیین کننده و نجات دهنده است. اگر تقوا در وجود کسی حضور ثابتی پیدا کند، تحول عظیمی در او ایجاد خواهد شد، حتی بزرگتر از آن تحولی که با ایمان به خداوند در او حاصل شده است. چون این تقواست که ایمان را به ثمر مینشاند. خداوند در قرآن تأکید می فرماید که هر کس تقوا داشته باشد خداوند گرفتاریهای او را برطرف میکند و از جایی که نمیداند به او روزی میدهد ( وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَعَل لَّهُ مخَرَجًا* وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحْتَسِب(طلاق/2و3)).