علیرضا پیوندی نجار، دارنده مدال نقره دهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در حیطه " مدیریت نظام سلامت"، ضمن اشاره به ابعاد مختلف فضای المپیاد سال 97 ، بر ضرورت تحقق " عدالت آموزشی" از طریق ارائهی فراگیر آموزش های مجازی در حوزه المپیادهای علمی، به عنوان یک اصل مهم و در عین حال مغفول تاکید کرد.
این دانشجوی منتخب علمی که هم اکنون در مقطع کارآموزی رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل است و به عنوان معاون علمی بسیج دانشجویی این دانشگاه نیز فعالیت دارد در گفتگو با روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برنامه ها و فعالیت های خود جهت رسیدن به مقام برتر در المپیاد را اینچنین تشریح کرد: از نیمه دوم سال گذشته بطور ویژه مطالعهی منابع مرتبط با المپیاد را آغاز کردم و از آنجا که در دوره کارآموزی فرصت چندانی برای مطالعه نداشتم، سعی کردم روزانه یکساعت مطالعه را با کیفیت بالا و حجم کم، بطور مستمر داشته باشم و همزمان با آن مطالعات تحلیلی ( از جمله دیدن کلیپ های مربوط به مناظرات مسئولین حوزه مدیریت نظام سلامت کشور ) نیز انجام می شد.
علیرضا پیوندی نجار، گفت: در حال حاضر آئین نامه مدونی مبنی بر اینکه چه امتیازاتی به دانشجویان مدال آور تعلق می گیرد وجود ندارد. بحث امتیازات امسال صرفا بصورت شفاهی در مراسم اختتامیه المپیاد عنوان شد و هنوز اقدام عملی در ارتباط با آن صورت نگرفته است.
وی اضافه کرد: در خصوص حمایت از اساتید راهنما هم شرایط همین طور است و علیرغم زحمات بسیار اساتید؛ بویژه آقای دکتر مقری به عنوان مسئول حیطه مدیریت که دلسوزانه و بی دریغ تا آخرین روزهای برگزاری المپیاد راهنمای ما بودند، امتیازات و حمایت های اعلام شده از سوی مسئولین امر در رابطه با حمایتهای لازم از اساتید عملی نشد و قطعا این امر بر انگیزه اساتید در همراهی شان با دانشجویان المپیادی در سال های بعد تاثیرگذار خواهد بود.
این دانشجوی برتر علمی ضرورت توجه به بحث " عدالت آموزشی" و تحقق آن در حوزه المپیادهای علمی دانشجویان را نیز یادآور شد و گفت: دسترسی فراگیر و یکسان تمامی دانشجویان کشور به منابع آموزشی المپیاد، از طریق برگزاری دوره های مجازی و ارائه محتواهای آموزشی غیر حضوری، موضوع مهمی است که می تواند در ایجاد فضای رقابتی عادلانه تر موثر باشد و سطح علمی رقابت ها را ارتقاء ببخشد.
وی در همین ارتباط اضافه کرد: اِعمال قوانین و سیاست های یکپارچه و ابلاغ برنامه های مدون با ردیف های اعتباری مشخص از سوی وزارت بهداشت، می تواند تا حد زیادی مسیر اجرای برنامه های المپیادی در دانشگاه ها را روشن و از اجرای برنامه ها و راهبردهای سلیقه ای در این زمینه جلوگیری کند.
نیازمند " دانشگاه های نسل سومی" در کشور هستیم
دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش دیگری از صحبت های خود، به شکل گیری دانشگاه های نسل سومی در جهان اشاره و با بیان اینکه چنین دانشگاه هایی به جای مصرفی بودن، مولد دانش و ثروت در کشورشان هستند افزود: در کشور ما هم چنان چه چرخهی صنعت و دانشگاه به خوبی به یکدیگر متصل شوند، در رشته های مختلفِ فنی- مهندسی و پزشکی ( از جمله مهندسی پزشکی ) دستاوردهای قابل توجهی را خواهیم داشت که شکل گیری دانشگاه های مولد ثروت را تحت عنوان " دانشگاههای نسل سومی " عینیت خواهد بخشید.
فعالیت در تشکل ها و کانون های دانشجویی همزمان با تحصیل
علیرضا پیوندی نجار در پاسخ به این پرسش که" آیا فعالیت های غیر درسی در زمینه های مختلف فرهنگی، ورزشی و... هم در دانشگاه دارید؟" گفت: بله، البته با آغاز دوره کارآموزی و به دلیل مشغله های تحصیلی، حجم این فعالیت ها کمتر شده اما همچنان ادامه دارد.
وی در توضیح این فعالیت ها گفت: تا یک سال گذشته، در زمینه های قرآنی، حفظ و تدریس قرآن ( روخوانی و روانخوانی ) را در کانون قرآن و عترت دانشگاه دنبال می کردم و هم اکنون در حوزهی بسیج دانشجویی نیز به عنوان معاون علمی فعالیت دارم. در زمینه های ورزشی نیز رشته های شنا و دومیدانی را به عنوان فعالیت های شخصی در برنامه زندگیام دارم.
عضو کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص موفقیت های خود در مسابقات قرآنی دانشجویان نیز گفت: در سال 95 در مسابقات قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که از سوی وزارت بهداشت برگزار شد مقام اول را در رشته حفظ ده جزء قرآن کریم بدست آورده و درهمان سال موفق به کسب مقام سومی مسابقات سراسری دانشگاه های کشور در رشته حفظ ده جزء شدم.
علیرضا پیوندی نجار که تجربه شرکت در طرح های جهادی دانشگاه را نیز دارد، در رابطه با سوالی با همین مضمون گفت: سال گذشته و همچنین تابستان امسال طرح های جهادی در مناطق سرخس و فریمان برگزار شد که به همراه جمعی از دانشجویان دانشگاه در آنها شرکت داشتم و علاوه بر خدمات درمانی، آموزش های پیشگیرانه بویژه در خصوص بیماری های بومی به مردم و اصلاح سبک زندگی و تغذیه ارائه شد.
معاون بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در پاسخ به این پرسش که " چگونه می توان برنامه های فرهنگی را تقویت و میزان مشارکت دانشجویان و نگاه آنان در خصوص ارزش های دینی را قوت بخشید گفت: این موضوع را باید در دو بخش بررسی کرد؛ نخست بخشی که مربوط به زمینه خانوادگی و تربیتی هر یک از ماست و به اینکه در چه محیطی رشد کرده ایم و بخش دوم بر می گردد به عملکرد متولیان امر.
وی ادامه داد: باید همواره یک نکتهی مهم را در نظر داشت و آن اینکه فعالیت های ارزشی و فرهنگی همیشه از جمله سخت ترین کارهاست، چون شما هر چقدر هم تلاش کنید دهها برابر آن در جای دیگر از سوی مخالفانتان در حال انجام است. بنابراین ما بطور مداوم در یک جنگ فرهنگی واقعی قرار داریم و در این جنگ باید ضمن حفظ و تقویت ظواهر که مساجد، هیئت ها و... نمادهایی از آن است، فضایی غیررسانه ای و دور از التهاب و تعصبات فکری را برای اظهار عقاید افراد و از جمله دانشجویان فراهم کنیم تا آنان در بستری مناسب نقد ها و صحبت هایشان را اظهار کنند.کرسی های آزاد اندیشی هم که در سال های اخیر مورد تاکید قرار گرفته در واقع همین کارکرد را دارد و در صورت تحقق این شرایط خواهیم دید که موضع بسیاری از دانشگاهیان به یکدیگر نزدیکی قابل توجهی دارد و هم چنین مهم تر از رسیدن به نتیجه ای واحد، دلها به یکدیگر نزدیک خواهد شد و محبت بین همه طیف های دانشگاهیان، فزونی خواهد یافت.