دوره های معرفتی طرح ضیافت اندیشه اساتید که هر ساله با هدف ارتقاء سطح توانمندی فرهنگی و سیاسی اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می گردد در سال جاری نیز ذیل 4 عنوان معرفت شناسی اسلامی ( جریان شناسی روشنفکری دینی در ایران معاصر )، اخلاق علمی-حرفه ای ( سطح1 )، اندیشه سیاسی اسلام ( انقلاب اسلامی- جهان امروز و افق های آینده با تاکید بر بیانیه گام دوم) و تاریخ تمدن اسلامی(سطح2 )، از تاریخ پنجم الی 21 شهریورماه در دانشکده داروسازی برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این طرح که با همکاری معاونت آموزشی و دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه علوم پزشکی در حال اجراست، دوره های معرفتی اساتید در قالب جلسات 16ساعته و بصورت کارگاهی در طول 3 یا 4 روز برگزار خواهد شد.
امتیازات فرهنگی اساتید منوط به فعالیت های مختلف است
در مراسم افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید که همزمان با روز نخست تشکیل کارگاه های معرفتی برگزار شد، مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ضرورت تشکیل دوره های فوق جهت افزایش سطح توانمندی های فرهنگی و معرفتی اساتید اشاره و با تاکید بر جایگاه ارزشمند آنان در تربیت نیروی انسانی شایسته گفت: برخورداری از نگاه تربیتی توأم با آموزش های حرفه ای در بین اساتید نکته مهمی است که می تواند در پرورش هر چه بهتر نسل جوان دانشجو موثر باشد و داشتن این نگاه مستلزم آن است که خود استاد صاحب نگرش و بینش تربیتی باشد.
وی همچنین با اشاره به آیین نامه برگزاری دوره های معرفتی اساتید، کسب امتیازات فرهنگی بمنظور تبدیل وضعیت و ارتقاء اساتید را منوط به فعالیتهای آنان در حوزه های مختلف فرهنگی،پژوهشی، هنری و.... دانست و با ذکر این نکته که صِرف حضور در دوره های معرفتی نمی تواند تضمین کننده کسب امتیاز کامل فرهنگی برای اساتید باشد گفت: شرکت در جلسات کارگاهی تنها یک بند از بندهای چندگانه آیین نامه ارتقاء اساتید را پوشش می دهد و در دیگر بندها فعالیت هایی همچون تدوین مقالات، کتب و یا هر اثر فرهنگی ( که در سطح دانشگاه یا وزارتخانه پذیرفته شده باشد)، پرداختن به مشکلات فرهنگی حوزه های بهداشت و درمان، ارائه مشاوره های فرهنگی به دانشجویان، حضور در خوابگاه های دانشجویی، برگزاری کرسی های نقد و نظریه پردازی و نمایشگاه های هنری و... به عنوان فعالیتهایی است که می تواند امتیاز فرهنگی برای اساتید به همراه داشته باشد ذکر شده است.
تبیین اندیشه های انقلاب نیازمند نظریه پردازی های قوی است
در نخستین کارگاه معرفتی اساتید که با موضوع انقلاب اسلامی ایران ( در ذیل عنوان اندیشه سیاسی اسلام) برگزار شد، دکتر ابراهیم متقی عضو هیأت علمی و استاد گروه روابط بین الملل دانشگاه تهران ضمن اشارهی کلی به روند شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران و تحولات پس از آن در طول چهار دهه گذشته، عدم تبیین صحیح و کامل اندیشه های انقلاب در داخل کشور از یک سو و تفسیر تحریف شده این اندیشه ها در رسانه های فارسی زبان خارجی از سوی دیگر را از جمله نقدهای وارد بر حوزه نظریه پردازی مرتبط با بحث انقلاب در داخل کشور دانست و تاکید کرد: عدم کار کلاسیک و آکادمیک در فضای نظریه پردازی و بنیهی تئوریک ضعیف کتابهای تالیف شده در رابطه با موضوع انقلاب، در مقایسه با کتب خارجی، ما را در موضعی پایین قرار داده و در یک جمله میتوان گفت که ما با خلأ نظریه پردازی درباره موضوعاتی روبرو هستیم که خود کنشگر آن بوده ایم.
وی در ادامه با اشاره به تدریس کتاب انقلاب اسلامی در دانشگاه های کشور گفت: نگاه سطحی به فرایند انقلاب و عدم پرداخت تئوریک و بنیادین در خصوص آن سبب شده تا در دانشگاه نیز این مهم آنگونه که باید مورد توجه قرار نگیرد و اهمیت آن به مرتبهی گذراندن یک واحد درسی تنزل یابد؛ حال آنکه در مراکز دانشگاهی و مطالعاتی دیگر کشورها از انقلاب ایران به عنوان یک رویداد بزرگ که موازنهی قدرت را در منطقه تغییر داده و اکنون نیز نقش آن تعیین کننده است، یاد می شود.
این استاد دانشگاه، از آثار نویسندگانی همچون حامد الگار، رومن رولان، اسپوزیتو و کرین برینتون به عنوان نمونه هایی از کتب تألیف شده پیرامون انقلاب های رخ داده در جهان یاد کرد و با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب در یکی از جلساتی که اوایل انقلاب با ایشان داشتیم این پرسش را مطرح کردند که آیا در کشور نویسندهای همچون رومن رولان که کتاب روسپیر را با آن اختصار و الهام بخشی نوشته اند داریم که بتواند ویژگی های شخصیتی و الگوهای رفتاری امام خمینی ره را بنویسد و درونی کند.... ( ادامه این جلسه هفتم شهریورماه برگزار خواهد شد).