دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه بینالمللیسازی آموزش پس از دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی مؤفق به کسب رتبه سوم کشور شد.
دبیر کارگروه بینالمللیسازی آموزشی منطقه 9 آمایشی کشور در گفتوگو با وب دا، اظهار کرد: کارگروه بینالمللیسازی آموزش علوم پزشکی منطقه 9 آمایشی بر اساس ابلاغ بستههای تحول و نوآوری آموزش پزشکی مبتنی بر برنامه آموزش عالی حوزه سلامت در سال 94 تشکیل شد و پس از آن جلسات این کارگروه بهطور منظم با حضور نمایندگانی از دانشگاههای منطقه 9 کشور برگزار میشود.
دکتر ابوالفضل خواجویراد خاطر نشان کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در کارگروه بینالمللیسازی میتوان به کمیته پذیرش و جذب متقاضیان غیرایرانی پیرو مجوز ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت سیاستگذاری، تصویب فرآیندهای اجرایی و بررسی درخواستهای رسیده متقاضیان غیرایرانی، پذیرش دانشجو در رشته و مقاطع مختلف و راهاندازی دورههای کوتاهمدت جهت مهارتافزایی در دانشگاههای منطقه 9 بهصورت حضوری، مجازی و ترکیبی متقاضیان غیرایرانی اشاره کرد.
دبیر کارگروه بینالمللیسازی آموزشی منطقه 9 آمایشی کشور به دستاورد ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تکمیل و بهروزرسانی سامانه Education Iran اشاره کرد و گفت: کسب رتبه دوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیشترین تعداد رشته مقاطع معرفی شده و بیشترین تعداد بازدیدکننده در سطح کشور به گزارش وزارت متبوع از جمله شاخصترین افتخارات کسب شده توسط این دانشگاه بوده است.
دکتر خواجویراد خاطرنشان کرد: تدوین سند بینالمللیسازی آموزشی دانشگاه، تصویب بسته حمایتی تشویقی فعالیتهای بینالمللی اعضای هیأت علمی مؤثر در فرآیند بینالمللیسازی دانشگاه، تصویب بورس به متقاضیان غیرایرانی و اجرای فراخوان آن بهصورت سالیانه، اخذ مجوز نظام پزشکی برای دستیاران غیرایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اخذ مجوز راهاندازی کارشناسی ارشد رشته تغذیه پزشکی، کارشناسی ارشد داروسازی (Mpharm/PharmD) و دورههای فوقتخصصی در رشته قلب برای دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از زمره اقدامات مهم کارگروه جهت تسهیل فرآیند جذب و پذیرش متقاضیان غیرایرانی بوده است.
وی ضمن اشاره به برگزاری جلسات متعدد با دانشکدههای تابعه دانشگاه در خصوص بینالمللیسازی آموزشی و تأثیرپذیری مثبت آن، بیان کرد: عقد قرارداد با بخش خصوصی جهت بازاریابی و معرفی دانشجویان و متقاضیان غیرایرانی در رشته مقاطع تحصیلات تکمیلی، برگزاری جلسات با سایر دانشگاههای کشور جهت استفاده از تجربیات بینالمللیسازی آن دانشگاهها، برگزاری مدارس تابستانه با حضور اساتید غیرایرانی در برخی از دانشگاههای منطقه، تهیه و تدوین کتابچه، فیلم و پمفلت معرفی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و برخی دانشگاههای منطقه به زبان انگلیسی از جمله اقدامات کارگروه جهت توسعه فرآیند بینالمللیسازی بوده است.
دبیر کارگروه بین المللی سازی با اشاره به این موضوع که استرالیا از زمره کشورهای واگذار شده به منطقه 9 آمایشی میباشد، تصریح کرد: در راستای بررسی و مطالعه ساختارمند نظام آموزشی کشورهای مأموریت داده شده به کلان منطقه 9 آمایشی، پیشنهاد راهاندازی کارگروه همکاریهای علمی و آموزشی ایران و استرالیا را ارائه کردیم که در پی آن و پس از مکاتبات مختلف با رایزن علمی و سرپرست دانشجویان در شرق آسیا و اقیانوسیه، اولین جلسه مجازی با هدف تبادل افکار و نظرات و آشنایی با پتانسیلهای موجود برگزار شد و امیدواریم که منجر به بهرهمندی از پتانسیلهای آموزشی دانشگاههای استرالیا و دانشگاه علوم پزشکی مشهد بشود.
دکتر خواجویراد در پایان ضمن اشاره به کسب رتبه سوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه بینالملل در ارزشیابی و رتبهبندی آموزشی سالانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیان کرد: این رتبهبندی هر ۴ سال یک بار انجام میشود که در نوبت اخیر، حوزه بینالمللیسازی آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی موفق به کسب رتبه سوم کشور شد.