پیام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز دانشجومعاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توسعه کیفی آموزش مجازی و انسجام آموزشی منطقه‌ای به خصوص در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا به عدالت آموزشی و شفافیت و انسجام در پیشبرد مأموریت‌های واسپاری شده منجر شده است.

به گزارش وب دا، معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به عنوان متولي اولين رسالت دانشگاه يعني آموزش و تربيت نيروي انساني توانمند، در راستای حفظ، توسعه و ارتقاء سلامت جامعه، نقش مهم و حياتي در پيشبرد اهداف دانشگاه در سطوح ملي و بين‌المللي را دارا است.

معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با افتخار به همجواری با بارگاه منور رضوی در مشهد، باتکیه بر ارزشهاي اسلامی و ایرانی و استفاده از توانمندی‌های درون بخشی و فرصت‌های برون‌بخشي، بر اساس سند چشم‌انداز 1404، درصدد است جزو 3 دانشگاه برتر در مسير اعتباربخشی در سطح کشور قرار گیرد و برطبق سند آمایش جغرافیایی توسعه آموزش عالی سلامت، اجرای دستورالعمل های جذب دانشجوي خارجي و ايجاد تعاملات بین‌الملل در دنباله برنامه‌ریزی‌های آینده‌نگری خود را در دستور کار دارد.

همچنین این معاونت با توجه به پتانسیل‌های علمی خویش، خواهان کسب نماد آموزش عالي در حوزه سلامت و دانشگاه و به عنوان شاخصی در چرخه علم و نوآوری در ابعاد داخلی و بین‌المللی می‌باشد تا با ارتقای جایگاه ویژه خود در آموزش پزشکی نقش مهم خود را در تحولات و پيشرفت‌هاي كشور ايفا کند.

در راستای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت‌وگویی را با دکتر فریبرز ثمینی، معاون آموزشی این دانشگاه صورت داده‌ایم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید؛

دکتر ثمینی گفت: معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان تنها قطب تکنولوژی آموزش در پزشکی کشور، تربيت دانشجوی تکنولوژی آموزشی در مقطع ارشد به شکل مجازی را عهده دار بوده است و با تأکید بر تحول در نظام آموزش علوم پزشکي خود را متعهد به تربيت فراگیران پزشكي و پيراپزشكي و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و بالینی کرده است و قصد دارد نيروهاي انسانی كارآمد، محققان برجسته و متخصصان حوزه سلامت را به جامعه تزریق نماید و ضمن تحقق این رسالت علمی، توسعه و تعالي طب تسكيني در جامعه رو به پیری را رسالت ملي و فرادانشگاهي خود می‌داند.

وی افزود: در حال حاضر معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به توسعه کیفی آموزش مجازی و انسجام آموزشی به خصوص در شرایط کرونا که به عدالت آموزشی و شفافیت و انسجام در پیشبرد ماموریت های واسپاری شده منجر می شود تاکید داشته این امر موجب اهمیت طرح تحول مطابق نیازهای آموزشی خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر 10 هزار دانشجو در 12 دانشکده، موسسه و مرکز آموزشی تحت پوشش این دانشگاه در حال تحصیل هستند که از این تعداد 1244 نفر از آنان دانشجویان جدید‌الورود هستند، خاطرنشان کرد: این دانشجویان در دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت و طب ایرانی و مکمل مشهد، پژوهشکده بوعلی مشهد، موسسه آموزش سلامت خواف، مرکز آموزشی فوریت‌های پزشکی درگز و دانشکده‌های پرستاری قوچان و کاشمر در حال تحصیل هستند.

دکتر ثمینی در رابطه با فعالیت‌های حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تبادلات علمی و تحقیقاتی با دانشگاه‌های داخل و خارج کشور، بیان کرد: در سال‌های اخیر همکاری‌های بسیارخوبی را با دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل و خارج در حوزه آموزش داشته‌ایم و در آخرین مورد آن با مسئولان دانشگاه پزشکی دولتی مرادقاری‌یوف ترکمنستان در خصوص همکاری‌های علمی و تحقیقاتی و همچنین پذیرش و تبادل استاد و دانشجو به توافق رسیدیم و قبل از آن هم توسعه همکاری‌های بین‌المللی را با دانشگاه مک‌کوئری استرالیا داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه کیفی آموزش مجازی و  انسجام آموزشی منطقه‌ای در شرایط شیوع کرونا به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: توسعه کیفی آموزش مجازی و  انسجام آموزشی منطقه‌ای به خصوص در شرایط بحران کرونا که به عدالت آموزشی و شفافیت و انسجام در پیشبرد مأموریت‌های واسپاری شده منجرشده در دستور کار است و همواره بر اهمیت طرح تحول مطابق با نیازها تاکید داریم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: توسعه کیفی آموزش مجازی و انسجام آموزشی منطقه‌ای به خصوص در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا به عدالت آموزشی و شفافیت و انسجام در پیشبرد مأموریت‌های واسپاری شده منجر شده است.

دکتر ثمینی ضمن اشاره به جایگزینی آموزش الکترونیک به جای آموزش کلاسیک در شرایط بحرانی کرونایی، تصریح کرد: در شرایط کرونایی و در راستای حفظ سلامت دانشجویان، نحوه آموزش دانشجویان از حالت حضوری به مجازی تغییر پیدا کرده است و در جلسات متعدد وبیناری معاونان آموزشی سراسر کشور تصمیم بر این شد که اکثر دروس تئوری به‌صورت مجازی ارائه شود که خوشبختانه بستر لازم برای انجام این کار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فراهم است.

وی با بیان اینکه در مورد دروس عملی نیز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی از روش‌های حضوری استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: حتی در برخی موارد می‌توان از آموزش مجازی برای این نوع دروس استفاده کرد که بستر آن فراهم است و برای امتحانات پایان ترم هم سعی بر این است که در دروس عملی حضوری  و در دروس تئوری به صورت مجازی انجام شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت بیمارستان‌های غیردانشگاهی در حوزه آموزش در تمامی رشته‌ها، گفت: از ظرفیت بیمارستان‌های غیردانشگاهی در حوزه آموزش در تمامی رشته‌ها استفاده می‌شود، اما این موضوع به معنای دخالت بر امر درمان نبوده و نیست و اقدامات درمانی توسط پزشک مربوطه انجام می‌شود و دانشجو تنها از آموزش‌های استاد برخوردار می‌شود.

دکتر ثمینی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 1400-1399 تعداد 9151 دانشجو و 961 استاد در 82 گروه آموزشی و 172 رشته و مقطع در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم، تصریح کرد: در پایان سال تحصیلی گذشته 1139 نفر فارغ‌التحصیل شدند و طبق سهمیه‌بندی اختصاص یافته از سوی سازمان سنجش 1058 نفر ورودی جدید خواهیم داشت که شامل 808 پذیرفته شده از کنکور سراسری و 250 پذیرفته‌شده از کنکورهای کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی بوده است.

وی ضمن اشاره به تصویب برون‌سپاری آموزش مداوم جامعه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تأکید کرد: در نشست شورای آموزش مداوم که به‌منظور تصمیم‌گیری خط مشی‌های آتی و برنامه‌های آموزشی پیشنهادی در شرایط همزیستی با ویروس کرونا برگزارشد واگذاری اجرای برنامه آموزش مجازی همزمان به بخش خصوصی و چگونگی اجرای این وبینارها مورد تبادل نظر و تصمیم‌گیری قرار گرفت .

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اجرای وبینارهای برخط و همزمان آموزشی توفیق و تجربه مطلوب و راهی برای کاهش هزینه‌ها، مدیریت زمان و به‌روز بودن اطلاعات در شرایط شیوع ویروس کرونا و بعد از آن را به همراه دارد، ضمن اینکه بر ارتقای کیفیت و کمیت هرچه بیشتر و ادامه مسیر برای تولید و اجرای برنامه‌های آموزشی به‌صورت مجازی به شرط دقت در کیفیت مؤثر است.

دکتر ثمینی خاطرنشان کرد: هدف کلی قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی ارتقای سطح دانش و مهارت‌های شغلی جامعه پزشکی و بهينه‌سازی خدمات بهداشتی و درمانی کشور و دستيابی به استاندارد‌های کارآمد و مطلوب خدمات پزشکی و حرفه‌ای وابسته و منطبق با نيازهای جامعه بوده است.

وی ضمن اشاره به تولید 569 محتوای آموزشی در مرکز تخصصی آموزش الکترونیک، بیان کرد: برنامه‌ریزی مختلفی برای آموزش از راه دور در رشته و مقاطع مختلف انجام شده است و تاکنون 569 محتوای آموزشی توسط این مرکز تولید شده است؛ محتوای آموزشی در استودیوهای مرکز و یا توسط خود اساتید براساس آموزش‌های داده شده، تهیه می‌شود و به‌صورت محتوای چندرسانه‌ای در سامانه آموزش مجازی دانشگاه بارگذاری می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه براساس اطلاعات رایابان، رتبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه آموزش مجازی بین سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه 15 تا 20  کلاس وبینار به‌صورت ویدئوکنفرانس در مقاطع بالینی برگزار می‌شود و آزمون‌های نیمسال تحصیلی گذشته نیز بیشتر  به‌صورت الکترونیکی برگزار شد و تعدادی از دانشجویان با حضور در مراکز آزمون الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این آزمون‌ها شرکت کردند.

دکتر ثمینی در خصوص پیگیری کمبودهای حوزه آموزش، گفت: در نشست وبیناری توسعه آموزش‌های مجازی مرکز جامع الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد که با حضور ویدیوکنفرانسی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد دکتر نمکی جایگاه این دانشگاه را در سطج کشور و منطقه بسیار خوب ارزیابی کرد و از عملکرد این دانشگاه به عنوان یک الگوی موفق نام برد؛ همچنین در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قول مساعد در جهت رفع کمبودهای حوزه آموزش داد.

وی ضمن اشاره به تأکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گسترش برنامه‌های آموزش مجازی، افزود: تاکنون 51 هزار و 200 محتوای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شده و در دسترس دانشجویان و گروه‌های هدف قرار گرفته است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه در مرکز مهارت‌های بالینی نیز با استفاده از وبینار آموزش مجازی با بهترین کیفیت به دانشجویان ارائه می‌شود، تصریح کرد: به‌منظور توسعه آموزش‌های مجازی، مرکز جامع الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نتیجه رسیده است، این دانشگاه در ارزشیابی‌های ملی و بین‌المللی حائز رتبه‌های برتر شده است و در آخرین ارزشیابی تایمز طلایی رتبه نخست را در میان دانشگاه‌های کشور به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا در سطح کشور مشکلات زیادی در تمامی بخش‌های حوزه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از جمله مشهد ایجاد کرده است، تأکید کرد: با این وجود، مدیریت بسیارخوبی صورت پذیرفت و در این راستا بیمارستان 610  امام رضا(ع) که یکی از برترین مراکز درمانی آموزشی کشور است را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد طبق اظهار نظر مسئولان وزارتخانه بهترین عملکرد کشور را در بحث مدیریت و مهار ویروس کرونا داشته است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از ظرفیت‌های طرح تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی در مقابله با بحران همه‌گیری کووید ۱۹ به بهترین شکل ممکن استفاده شده است، خاطرنشان کرد: لزوم توسعه شیوه‌های مدرن آموزشی و گسترش آموزش مجازی از جمله موارد مهم دیگری است که اهمیت آن در ایام بحران کرونا نمایان‌تر شد، یکی از مهمترین راهبردهای آموزش علوم پزشکی، آموزش‌های جامعه محور، آشنایی با مولفه‌های اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت و همچنین ورود زودهنگام دانشجویان به عرصه‌های اجتماعی است و در بحران همه‌گیری ویروس کرونا اهمیت افزایش پاسخگویی اجتماعی در بین اساتید و دانشجویان نمایان‌تر شد و تلاش‌ها باید معطوف این شود که با استفاده از این فرصت گامی جدی در جهت جامعه محور نمودن دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی برداشته شده و اقدامی اثربخش در راستای ارتقای پاسخگویی اجتماعی محقق گردد.

دکتر ثمینی گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در چند حیطه طبقه‌بندی شده و کمیته علمی مدیریت پیشگیری کرونا در 3 کارگروه تخصصی آمار و اطلاع‌رسانی، آموزش و کاهش ترس و اضطراب در جامعه فعال شده است و تعداد 25 نفر شامل معاون بهداشت، درمان، رئیس دانشکده و متخصصان ریه، عفونی، پزشکی اجتماعی، پاندمی، ایمونولوژیست و آمار زیستی عضو این کمیته هستند و در کارگروه‌ها در زمینه‌های اختصاصی و علمی ارائه پیشنهاد دارند که در جلسه اصلی به بحث گذاشته می‌شود و دستورالعمل‌های آن به ریاست دانشگاه جهت ابلاغ ارائه می‌شود.

وی ضمن اشاره به فراخوان اعطاي بورس نوع دوم به دانشجويان غيرايراني مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري تخصصي (Ph.D)، افزود: بر اساس مصوبات شوراي بورس دانشگاه، بورس تحصيلي يک ساله به دانشجويان بين‌المللي شهريه‌پرداز دکتري تخصصي (PhD) اعطا مي‌شود؛ همچنین دانشجويان غيرايراني شهريه‌پرداز مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري تخصصي(Ph.D)  که در دانشگاه علوم پزشکي مشهد مشغول به تحصيل هستند، در صورت داشتن توانمندي و سوابق آموزشي، پژوهشي و فرهنگي بر اساس شيوه‌نامه مربوطه و تاييد در شوراي بورس دانشگاه از بورس يک ساله برخوردار خواهند شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از محدود دانشگاهای کشور در امر سامانه الکترونیک اعضای هیات علمی است، گفت: در حال حاضر تمامی فعالیت‌های 7 گانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه‌های اجرایی، آموزشی، پژوهشی، ارائه خدمات بهداشتی درمانی، فرهنگی و توسعه فردی از طریق سامانه الکترونیکی صورت می‌گیرد که این امر مزایای زیادی در صرفه‌جویی در وقت و هزینه را به‌دنبال دارد.

دکتر ثمینی بیان کرد: سامانه الکترونیکی انتظار 6 ماه تا یک ساله اعضای هیأت علمی دانشگاه را به یک ماه رساند، چراکه ترفیع اعضای هیأت علمی در گذشته ظرف چند ماه تا یکسال زمان لازم بود تا به نتیجه برسد، اما با راه‌اندازی این سامانه ترفیعات به صورت ماهیانه صادر می‌شود و پرداخت‌ها بنا به ترفیع به‌روز خواهد بود.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image