ستاد تحول آموزش و آمایش سرزمینی کلان منطقه 9 در سال 99 ضمن کسب نمره 100، موفق به کسب رتبه برتر کشور شد.
دبیر ستاد تحول آموزش و آمایش سرزمینی کلان منطقه 9 کشور در گفتوگو با خبرنگار وب دا، اظهار کرد: حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دبیری ستاد تحول آموزش و آمایش سرزمینی منطقه 9 کشور را بر عهده دارد و در سال 99 موفق به کسب عنوان برتر در حوزههای مختلف آموزشی در میان کلان مناطق سطح کشور شد.
دکتر فریبرز ثمینی افزود: كسب رتبه اول آموزش در بین تمام دانشگاهای کلان منطقه با امتیاز 100، کسب رتبه اول در ایران در بُعد اخلاق پزشکی،کسب رتبه اول در ایران در بعد آموزش پاسخگو، کسب رتبه برتر در بُعد بینالملل و کسب رتبههای عالی در ابعاد مختلف از جمله آموزش مجازی، مرجعیت علمی و کار آفرینی، نشان از پويايی، كارآمدی، تعامل اساتید، مدیران و دانشجویانی است که با همافزایی، هماندیشی، صداقت، شجاعت و امانت در جهت انجام رسالت خطیر خود فعاليت میكنند.
دبیر ستاد تحول آموزش و آمایش سرزمینی منطقه 9 کشور با بیان اینکه بر اساس ارزیابیهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر کسب رتبه نخست در حوزه آموزش توسط کلان منطقه 9، دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کسب رتبههای برتر در خروجیهای تأثیرگذار شده است، خاطرنشان کرد: این موارد شامل دانشگاه اخلاقمدار، پاسخگو به جامعه، تراز بینالملل، دانشگاه در بعد همگرایی، و دانشگاه مرجع و پیشتاز با رهیافت همگرایی علوم بوده است.
دکتر ثمینی تصریح کرد: در این رتبهبندی دانشگاههای علوم پزشکی بر اساس 10 شاخص در حوزه عملکردی، 64 شاخص در حیطه اهداف بستههای تحول و 49 شاخص در خروجیهای تأثیرگذار مورد بررسی قرار گرفتند و براساس ارزیابی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کسب رتبه نخست در حوزه اخلاق پزشکی در میان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور شد.
وی بیان کرد: برگزاری نشستهای مستمر و بررسی موضوعات مختلف در جهت توسعه آموزش اخلاق پزشکی مبتنی بر ارزشهای ایرانی–اسلامی و همچنین نشستهای نظریهپردازی اخلاق پزشکی، برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههایی با موضوعات مرتبط با اخلاق پزشکی وحرفهای برای اعضای هیأت علمی دانشگاه، حرفهمندان، کارکنان نظام سلامت و اجرای برنامه مدون آموزش اخلاق پزشکی از جمله اقدامات انجام شده در این راستا به شمار میرود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به راهاندازی رشته تغذیه پزشکی( Nutrition Medical) ) در این دانشگاه، تأکید کرد: در راستای برنامه پیشنهادی کارگروه توسعه و تعالی علوم تغذیه در زمینه بینالمللیسازی این رشته، شورای گسترش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با راهاندازی رشته تغذیه پزشکی مقطع کارشناسی ارشد ویژه پزشکان خارجی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد موافقت کرد.
دکتر ثمینی با بیان اینکه طرح درس راهاندازی رشته تغذیه پزشکی از سوی شورای گسترش مورد تصویب قرار گرفته است افزود: کوریکولوم این رشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال طراحی بوده و طول دوره این رشته 2 سال است که علاوه بر گذراندن دروس تئوری، 9 ماه از این دوره صرف آموزشهای عملی در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه میشود.
وی ضمن اشاره به کسب رتبه نخست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه اخلاق پزشکی، گفت: یکی از اقدامات مؤثر صورت گرفته در بحث راهاندازی مرکز زیست بانک مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همت دپارتمان علوم اعصاب دانشکده پزشکی و کارگروه ویژه توسعه و تعالی این علوم در کلان منطقه 9 کشور بود، اقدامی که به منظور فراهم كردن زمینه تحقیقات نوین برای متخصصان بیماریهای سیستم عصبی بهویژه بیماریهای پیشرونده و پیچیده مانند آلزایمر، پاركینسون، اسكیزوفرنی، صرع، MS و بیماریهای ناشی از ضربات مغزی تأسیس شده است و مواردی همچون ارتقاء دانش و توان پژوهشی متخصصان سلولهای بنیادی، ترویج روشهای درمانی نوین در این حوزه و ارتقاء سطح سلامت از جمله اهداف اصلی در راهاندازی این مرکز به شمار میرود.
دبیر ستاد تحول آموزش و آمایش سرزمینی منطقه 9 کشور با تأکید بر اینکه در راستای اجرای سند آمایش سرزمینی، کشور به ده منطقه تقسیم شده است که منطقه خراسان بزرگ (خراسانهای رضوی، شمالی و جنوبی)، به عنوان قطب 9 کشوری است، بیان کرد: در همین راستا 7 مأموریت ویژه شامل توسعه دندانپزشکی و علوم مرتبط، توسعه دانش هنر و سلامت، توسعه دانش علوم اعصاب، توسعه علوم تغذیه، توسعه دانش طب تسکینی، فناوریهای نوین آموزشی و توسعه و تعالی امنیت و سلامت غذایی بر عهده منطقه 9 کشور نهاده شده است.
دکتر ثمینی با بیان اینکه در این راستا دبیرخانه منطقه با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: همکاری در تدوین، بازنگری و توسعه کوریکولومهای آموزشی مرتبط، گسترش زیرساختهای لازم برای تربیت سرمایه انسانی مورد نیاز منطقه و کشور، تلاش در جهت تأمین اعضای هیأت علمی و نیروهای متخصص و شناسایی و جلب همکاری سایر مراکز و دانشگاههای علوم پزشکی کشور از جمله اقداماتی است که در این راستا در دستور کار قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: از دیگر اقدامات شاخص صورت گرفته در ستاد تحول آموزش و آمایش سرزمینی منطقه 9 کشور میتوان به همکاری با دانشگاه مونستر آلمان در مسیر توسعه و تعالی علوم اعصاب، تدوین کتاب برنامهریزی آمایشی گروههای آموزشی و دانشکدههای علوم تغذیه کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری 1500 نخبه و خبره دانشگاهی رشتههای مختلف علوم تعذیه به عنوان برنامه راهبردی آیندهنگاری آمایش علوم تغذیه در کشور، راهاندازی سامانه تعالی دندانپزشکی در کلان منطقه 9 کشور با همکاری 600 استاد منتخب از کلیه دانشکدهها و برخی اساتید ایرانی خارج از کشور، راهاندازی سیستم رجیستری علوم اعصاب به همراه تأسیس دپارتمان علوم اعصاب و پذیرش دانشجوی PHD و کسب 2 جایگاه منتخب کلان منطقه 9 آمایشی در نخستین جشنواره دانشجویی آتا اشاره کرد.