آموزش


دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دستیار دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) ارتودنسی شکاف لب و کام می پذیرد.

به گزارش وب دا، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: آخرین مهلت نام نویسی 17 تیر ماه است وتاریخ امتحان کتبی و شفاهی این رشته هشتم شهریور خواهد بود.

دکتر محمد رضا دارابی خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام مدیر گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد این دوره حداقل 12 ماهه و حداکثر 18 ماهه خواهد بود و اعضا هیات علمی متخصص ارتودنسی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اولویت پذیرش قرار دارند.

در همین راستا مدیر گروه ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت:  پس از پیگیری های مستمر معاونت آموزشی دانشگاه، ریاست و معاونت آموزشی دانشکده دندانپزشکی و به منظور تربیت نیروی متخصص و گسترش خدمات به بیماران شکاف کام و لب، وزارت بهداشت با راه اندازی فلوشیپ مذکور و پذیرش یک دانشجو از مهر ماه امسال موافقت نمود.

دکتر آرزو جهان بین؛ با اشاره به اینکه شکاف کام و لب یکی از ناهنجاری های مادرزادی شایع به شمار می رود خاطر نشان کرد: به دلیل ماهیت پیچیده این ناهنجاری، بیماران مبتلا نیاز به درمان های متعدد ارتودنسی و جراحی از سنین نوزادی تا بزرگسالی دارند.

استاد گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با توجه به اینکه در دوران دستیاری فرصت کافی برای آموزش کامل روش های درمانی بیماران خاص وجود ندارد، دانش آموختگان این رشته پس از فراغت از تحصیل از درمان این دسته از بیماران واهمه دارند.

دکتر آرزو جهان بین تصریح کرد: نبود مرکزی واحد برای پذیرش و درمان بیماران  و از سوی دیگر نبود آموزش کافی متخصصان در دانشگاه ها موجب سردرگمی و بلاتکلیفی بیماران شده و به همین دلیل گاهی اوقات،درمان برای بیماران در زمان خاص خود انجام نمی شود و این مساله سبب پیچیده شدن معالجه این بیماران می گردد.

مدیر گروه ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بزرگترین مرکز درمانی شرق و شمال شرق کشور به شمار می رود و هر ساله بیماران بسیاری از شهرهای مختلف کشور و ساکنین کشورهای همسایه برای درمان به کلینیک ها و مراکز درمانی این دانشگاه مراجعه می کنند، 
راه اندازی فلوشیپ ارتودنسی شکاف کام و لب در دانشکده دندانپزشکی مشهد که قدمتی 300 ساله در این زمینه دارد و تربیت متخصصین ارتودنسی مجرب در زمینه درمان بیماران مبتلا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر جهان بین با تاکید بر اینکه این نخستین دوره فلوشیپ ارتودنسی شکاف کام و لب در کشور است که در دانشکده دندانپزشکی راه اندازی می شود ، اظهار امیدواری کرد: راه اندازی این رشته گام موثری در راستای تربیت نیروی متخصص و گسترش هر چه بیشتر خدمات به بیماران باشد. 

علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنند. 


برای نخستین بار، آزمون osce  دستیاران تخصصی طب اورژانس با استفاده از سیستم  شبیه ساز مدیریت مشکل بیمار PMP (patient management problem) کاملا مشابه آزمون کشوری دانشنامه تخصصی این رشته ، در مرکز تخصصی آموزش مجازی معاونت آموزشی برگزار شد.   

به گزارش وب دا،سیستم شبیه ساز مدیریت مشکل بیمار (Patient management Problem)، یک سیستم نرم افزاری است که با هدف مدیریت دقیقتر برگزاری آزمونهای خاص در دانشگاه ها طراحی و پیاده سازی شده است.

 این نرم افزار با شبیه سازی مشکل بیمار در قالب یک سری توضیحات متنی همراه با تصاویر ثابت و متحرک ، مشکل بیمار را مطرح نموده و با نمایش یک سری سوالات، امکان اداره بیمار را برای داوطلب فراهم می سازد.

ساختار برنامه به گونه ایست که سوالات و پاسخ ها بصورت درختی بهم مرتبط بوده و با اعمال روش درمان و از طریق فرایند تصمیم گیری و استدلال بالینی توسط داوطلب، روند اداره بیمار از طریق راهکارهای تکمیلی ادامه می یابد.

پس از اتمام پاسخ گویی سوالات توسط داوطلب در بازه زمانی مشخص، نتیجه عملکرد وی در قالب نمرات از پیش تعریف شده، مشخص و بصورت کارنامه عملکرد چاپ و ارائه می گردد .

همچنینبا استفاده از این نرم افزار در حین پاسخ گویی به سئولات می توان تصاویر مرتبط با فرایند اداره بیمار،ارائه فایلها رسانه ای(فیلم ، صوت و... ) در متن سوالات،زمان برگزاری آزمون در قالب تاریخ و ساعت،مدت زمان برای پاسخ گویی به هر سوال،شاخه بندی سوالات و تعیین بهترین روند درمانی را تعریف ومشخص نمود .   

گفتنی است در آزمون طب اورژانس طراحی سوالات در قالب PMP این امکان را فراهم کرد تا نهایت شبیه سازی سناریوهای بالینی در برخورد با مشکلات شایع روزمره در اورژانس بازسازی شود و قدرت تصمیم گیری بالینی فراگیران در شرایط برابر سنجیده شود.

 اغلب سوالات طراحی شده توسط اساتید گروه طب اورژانس چند مرحله ای بوده و فراگیر را در طول یک سناریوی بالینی با خود همراه کرده و قدرت تصمیم گیری و مدیریت درمانی آنها سنجیده می شود.

همچنین با توجه به متفاوت بودن نسبی ماهیت بیماران ویزیت شده در اورژانس برای دستیاران سال های مختلف، سوالات طراحی شده برای دستیاران سال یک متفاوت از دستیاران سال بالاتر بود.


تحول در نظام آموزش پزشکی با تاکید بر اولویت های کشور به عنوان گام چهارم طرح تحول نظام سلامت مطرح و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  برای ایجاد این تحول،  بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی از جمله بسته اعتبار بخشی موسسات و بیمارستان های آموزشی را تدوین نموده است.

به گزارش وب دا، یکی از محورهای بسته مذکور طراحی و اجرای بسته اعتبار بخشی موسسه ای  مراکز آموزشی و درمانی با اهداف  ساماندهی صدور مجوز آموزش برای مراکز آموزشی و درمانی براساس معیارهای ارزشیابی، اعتیار بخشی بیمارستان های آموزشی و  نظام مند نمودن فرایند نظارت و ارزیابی از مراکز آموزشی و درمانی و اعطاء مجوزآموزشی آن ها بر اساس راهنمای ارزشیابی و اعتبار بخشی اختصاصی بیمارستان های آموزشی است.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در این خصوص گفت:اجرای فرایند اعتباربخشی بر اساس راهنمای مذکور در بیمارستان های این دانشگاه از خردادماه  سال 95 آغاز شده است و به دنبال  برگزاری جلسات توجیهی در بیمارستان های تابعه این دانشگاه و انجام بازدیدهای متعدد از مراکز ،اطلاعات در سامانه مربوط  بارگذاری  شده و خودارزیابی توسط تیم ارزیاب دانشگاه متشکل از 9 نفر  به سرپرستی دکتر جعفریان ،دبیر کمیته اعتباربخشی موسسات آموزشی و درمانی دانشگاه  دربهمن ماه سال 95  به اتمام رسیده است .

دکتر اعتضاد رضوی افزود:با اتمام فرآیند خودارزیابی در مراکز آموزشی، درمانی دانشگاه و ارائه گزارش به وزرات بهداشت ارزیابی بیرونی به منظور بررسی،  جمع بندی و نحوه تحقق استانداردهای آموزشی بالینی در این  دانشگاه آغاز شده است ودر همین راستا  تیم  ارزیاب منتخب وزارت  متشکل از 6 نفر به  این  دانشگاه اعزام شدند.

بر این اساس، نشست های ارزیابی بیرونی  اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی و درمانی (افتتاحیه و اختتامیه )  با حضور دکتر مهرابی رییس دانشگاه ، معاون آموزشی دانشگاه دکتر دارابی، تیم ارزیاب بیرونی وزارت بهداشت، تیم ارزیاب  درونی دانشگاه ،روسا و معاونین آموزشی بیمارستانها  در محل سالن شورای ریاست واقع در ساختمان قرشی  برگزار شد.

دکتر اعتضاد رضوی درخصوص بازدیدها گفت: پس از نشست افتتاحیه طی دو روز تیم ارزیاب  بیرونی به همراه تیم ارزیاب درونی از  بیمارستان های امام رضا(ع)، قائم(عج)، دکترشیخ، ام البنین(س)، امید، ابن سینا، خاتم الانبیاء(ص)  و شهید هاشمی نژاد بر اساس چک لیستهای مربوط بازدید کردند .

  وی اظهارداشت :در نشست اختتامیه سرپرست تیم ارزیابی بیرونی اعتبار بخشی مراکز آموزشی درمانی  دکتر آل بویه  وتیم همراه ایشان  ، دکتر حسن زاده، دکتر ضیایی فر، خانم ها دکتر زرگر، دکتر نوحه سرا و دکتر امیری نژاد ضمن تشکر از  زحمات مسئولین ودست اندرکاران در اجرای فرایند اعتباربخشی مراکز آموزشی درمانی نتایج ارزیابی را بابرشمردن نقاط قوت وضعف در هر یک از مراکز به  ریاست دانشگاه، معاون آموزشی دانشگاه و معاونین آموزشی بیمارستانها بازخورد دادند و خواستار رفع نواقص شدند.

  در گزارش مذکور توجه به فضای فیزیکی و امکانات رفاهی دانشجویان بخصوص رسیدگی به وضع  پاویون ها ، اصلاح جایگاه معاون آموزشی در بیمارستان  توسط هیات رییسه دانشگاه و رفع اشکالات موجود درمستند سازی( در برخی از بیمارستانها )را می توان به عنوان اهم نواقص برشمرد .

در ادامه این جلسه  دکتر دارابی معاون آموزشی دانشگاه ضمن قدردانی از تلاش های تیم ارزیاب وزرات بهداشت خاطر نشان کرد که  ، یک سیستم آموزشی پویا سیستمی است که بتواند علاوه بر خودارزیابی ، ارزیابی بیرونی را هم مدنظر قرار دهد .

دکتر دارابی افزود: نواقصی را  که تیم ارزیاب وزارت بهداشت عنوان کردند برای ما مملوس بوده است ودر خودارزیابی هم ما به چنین نتایجی رسیده ایم و امیدواریم که بتوانیم با استمداد از وزارت بهداشت و هیأت رییسه دانشگاه نواقص را برطرف کنیم.

وی درزمینه مشکل مستندسازی دربرخی ازبیمارستان ها پیگیری درخواست جذب  30 کارشناس آموزشی را مطرح و خاطر نشان کردکه  هنوز معاونت نیروی انسانی وزارت بهداشت چنین مجوز ی را به دانشگاه نداده است. 

 در پایان جلسه  دکتر مهرابی رییس دانشگاه نیزاز زحمات تیم ارزیاب وزرارتخانه قدردانی و اظهار داشت: ما به دنبال رفع نواقص هستیم ولی باید در نظر داشت که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقایسه با سایر دانشگاهها به لحاظ موقعیت جغرافیایی و مذهبی جمعیت سرباری(اتباع بیگانه و زائرین )  دارد و این مسئله نیاز به توجه ویژه و اعتبارات بیشتری دارد.  


دوره آموزشی بهبود و ارتقای فرآیندها با حضور کارشناسان حوزه های معاونت غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا، این دوره آموزشی، در راستای تدوین فرآیندهای حوزه های معاونت غذاودارو و ارتقا این فرآیندها، با هدف توانمندسازی و آشنایی کارشناسان حوزه های این معاونت با روش های ارتقای فرآیندها  طی چهار روز برگزار شد.

در این دوره آموزشی در خصوص مواردی چون: آشنایی با مفاهیم فرآیندها، آشنایی با مفاهیم رویکرد فرآیندی ( مدیریت مبتنی بر فرآیندها )، آشنایی با نحوه مدلسازی( مستندسازی فرآیندها )، آشنایی با نحوه پایش فرآیندها،  آشنایی با روش های بهبود فرآیند، آشنایی با تکنیک FOCUS PDCA و ... بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

شایان ذکر است: در دوره آموزشی بهبود و ارتقای فرآیندها،کارشناسان هر مدیریت بصورت گروهی نسبت به پیاده سازی تکنیک های بیان شده در خصوص فرآیندهای حوزه خود اقدام نمودند.

 


دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دستیار دوره تکمیلی  (فلوشیپ) ارتودنسی شکاف لب و کام می پذیرد.

به گزارش وب دا، مدیر امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: آخرین مهلت نام نویسی 17 تیر ماه است وتاریخ امتحان کتبی و شفاهی این رشته هشتم شهریور خواهد بود.

حسن قوامی خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام مدیر گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد این دوره حداقل 12 ماهه و حداکثر 18 ماهه خواهد بود و اعضا هیات علمی متخصص ارتودنسی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اولویت پذیرش قرار دارند.

در همین راستا مدیر گروه ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت:  پس از پیگیری های مستمر معاونت آموزشی دانشگاه، ریاست و معاونت آموزشی دانشکده دندانپزشکی و به منظور تربیت نیروی متخصص و گسترش خدمات به بیماران شکاف کام و لب، وزارت بهداشت با راه اندازی فلوشیپ مذکور و پذیرش یک دانشجو از مهر ماه امسال موافقت نمود.

دکتر آرزو جهان بین؛ با اشاره به اینکه شکاف کام و لب یکی از ناهنجاری های مادرزادی شایع به شمار می رود خاطر نشان کرد: به دلیل ماهیت پیچیده این ناهنجاری، بیماران مبتلا نیاز به درمان های متعدد ارتودنسی و جراحی از سنین نوزادی تا بزرگسالی دارند.

استاد گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با توجه به اینکه در دوران دستیاری فرصت کافی برای آموزش کامل روش های درمانی بیماران خاص وجود ندارد، دانش آموختگان این رشته پس از فراغت از تحصیل از درمان این دسته از بیماران واهمه دارند.

دکتر آرزو جهان بین تصریح کرد: نبود مرکزی واحد برای پذیرش و درمان بیماران  و از سوی دیگر نبود آموزش کافی متخصصان در دانشگاه ها موجب سردرگمی و بلاتکلیفی بیماران شده و به همین دلیل گاهی اوقات،درمان برای بیماران در زمان خاص خود انجام نمی شود و این مساله سبب پیچیده شدن معالجه این بیماران می گردد.

مدیر گروه ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بزرگترین مرکز درمانی شرق و شمال شرق کشور به شمار می رود و هر ساله بیماران بسیاری از شهرهای مختلف کشور و ساکنین کشورهای همسایه برای درمان به کلینیک ها و مراکز درمانی این دانشگاه مراجعه می کنند، 
راه اندازی فلوشیپ ارتودنسی شکاف کام و لب در دانشکده دندانپزشکی مشهد که قدمتی 30 ساله در این زمینه دارد و تربیت متخصصین ارتودنسی مجرب در زمینه درمان بیماران مبتلا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر جهان بین با تاکید بر اینکه این نخستین دوره فلوشیپ ارتودنسی شکاف کام و لب در کشور است که در دانشکده دندانپزشکی راه اندازی می شود ، اظهار امیدواری کرد: راه اندازی این رشته گام موثری در راستای تربیت نیروی متخصص و گسترش هر چه بیشتر خدمات به بیماران باشد. 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image