رییس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد آموزش جاده ای را به عنوان بهترین عامل در کاهش خطر مرگ و میر سوانح ترافیکی دانست و گفت: حضور در میزگردها و اطلاع رسانی مردم؛ اولین حرکتی است که در راستای آموزش قوانین جاده ای می توان بر روی آن تمرکز داشت.

 شهرام طاهر زاده در گفت‌وگو با وب دا ؛گفت:از آن جایی که اقتصاد مقاومتی یکی از نکات مهم و ارکان اساسی در حوادث ناشی از مباحث ترافیکی بوده و در منویات و فرمایشات رهبری معظم انقلاب به عنوان اولویت برای دولت تعیین شده؛ دانشگاه در شش محور مناسبت هایی را در این راستا تدارک دیده است.

شهرام طاهر زاده آموزش جاده ای را به عنوان بهترین عامل در کاهش خطر مرگ و میر دانست و بیان داشت: در این آموزش ها بر ترویج استفاده از سامانه حمل و نقل عمومی جهت کاهش ترافیک و مصرف سوخت، افزایش ایمنی، آموزش فرهنگ رعایت سرعت مجاز در مناطق مسکونی و... تاکید می شود.

 طاهر زاده ابراز داشت: آموزش مدارسی که در حاشیه جاده ها و راه ها قرار دارند، عدم استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی، پرهیز از رانندگی در حالت خواب آلودگی و خستگی، بستن کمربند ایمنی و فرهنگ سازی جهت بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان صندلی عقب و مسافرین اتوبوس ها، استفاده از کلاه ایمنی برای موتور سواران نیز در این آموزش ها مورد توجه است.

 رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطر نشان کرد: در این مجموعه فعالیت هایی با محوریت سازمان های مردم نهاد (NGO) در دست اقدام است و بر این اساس همایش هایی تحت عنوان بار ناشی از حوادث ترافیکی در کودکان بی سرپرست، حوادث ترافیکی مجروحین و معلولین و حوادث ترافیکی مادران داغدار برگزار شد.

 وی اضافه کرد: این همایش ها به ترتیب در سه دانشگاه رشت، اصفهان و مشهد از سوی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها برگزار شد که در خصوص مبحث مادران داغدار ناشی از حوادث ترافیکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد با  از دست دادن دکتر علی پویان از متخصصان مغز و اعصاب در اولین روزهای به بار نشستن زحمات وی در جاده کاشمر از این جهت بیشترین ضربه را خورده است.

 حضور در میزگردها و اطلاع رسانی مردم در خصوص رعایت قوانین ترافیکی دارای اهمیت است

 طاهرزاده بیان داشت: نقش مرکز مدیریت و فوریت های پزشکی در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از این گونه حوادث، می طلبد تا برخی اقدامات در این راستا صورت پذیرد که حضور در میزگردها و اطلاع رسانی مردم؛ اولین حرکتی است که در این راستا می توان انجام داد.

 رییس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: حضور همکاران در مدارس مقاطع مختلف تحصیلی با تمرکز بر نقش و مسئولیت اجتماعی افراد جامعه جهت پیشگیری از رخ دادن حوادث ترافیکی نیز از سوی همکاران در مرکز دنبال می شود.

 وی به اقدامات موثر و ضروری در مواجه با حوادث ترافیکی اشاره و ابراز داشت: نحوه تماس و کمک خواهی از اورژانس 115، فرهنگ سازی در خصوص کاهش مزاحمت های تلفنی در خصوص اورژانس 115 و بازکردن مسیرهای عبور خودروهای امدادی بخشی از این اقدامات است.

 مسئولین دانشگاه به عیادت مجروحین سوانح ترافیکی و پرسنل خدمت رسان در مراکز درمانی رفته اند

  طاهر زاده بیان داشت: انجام بازدیدها از پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس بیمارستانی جهت عیادت از مجروحین حوادث ترافیکی و تشکر از پرسنلی که به این عزیزن ارائه خدمت می کنند نیز از جمله برنامه هایی است که اخیرا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

 رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: دلجویی از خانواده همکارانی که قربانیان حوادث ترافیکی می باشند و یا دچار معلولیت و از کار افتادگی به دلیل این گونه سوانح شده اند نیز در این میان امری لازم و ضروری است.

 وی بیان داشت: در طول این مدت همکاران اورژانس 115 به شکلی پرررنگ و نمادین در محورهای تعیین شده جهت ایجاد ضریب خاطر در مسافرین جاده ای حضوری جدی داشته اند.

 انسان، وسیله نقلیه و جاده عوامل اصلی ایجاد تصادفات و سوانح جاده ای هستند

  طاهر زاده حوادث رانندگی را به عنوان مقدمه یک پیامد درکنش ناشی از سه عامل اصلی دانست و گفت: انسان، وسیله نقلیه و جاده هر سه در ایجاد تصادفات و سوانح جاده ای اثر گذار هستند؛ که هر سه این عوامل در یک محیط و شرایط می تواند تحت تاثیر آموزش، فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، سیاست و جغرافیا قرار بگیرد.

 وی گفت: سالانه در جهان یک میلیون و 200 هزار نفر جان خود را بر اثر سوانح ترافیکی از دست می دهند و بالغ بر 50 میلیون نفر مجروح می شوند. متاسفانه ایران علی رغم اقدامات خوبی که در این راستا انجام داده است؛ اما دارای جایگاه مناسبی در رتبه بندی حوادث ترافیکی در جهان نیست.

 تلفات جاده ای به 20 در هر 100 هزار نفر رسیده است

 رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: در دولت تدبیر و امید بر اساس آمارهای اعلام شده شاهد کاهش چشمگیر این گونه تلفات در سوانح ترافیکی از 30 در هر 100 هزار نفر به 20 در هر 100 هزار نفر رسیده ایم.

 طاهر زاده ابراز داشت: اولین عامل مرگ گروه های سنی زیر 40 سال در ایران حوادث و سوانح ترافیکی است؛ که باید این معضل بزرگ را با عزم ملی، استراتژی مناسب و مدیریت یک دست از میان برداریم.

 وی تاکید کرد: به دیگر معنا باید با رویکردی مناسب؛ ضمن شناسایی و ارزیابی دقیق وضعیت موجود و شناخت تمامی عوامل موثر، اعم از عوامل اصلی و فرعی به یک سند راهبردی و چار چوب نهادینه شده در حوزه ایمنی و حمل و نقل راه ها برسیم.

 کشور نیازمند نقطه راه مشخص جهت کاهش تلفات ناشی از سوانح جاده ای است

 رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت:  بهتر است به جای انجام اقدامات جزیره ای؛ یک نقطه راه مشخص جهت هم راستا شدن این اقدامات جهت تعیین نقش و سهم هر دستگاه و ارگان در کاهش حوادث ایجاد و در این میان پیشرفت کار نیز رصد و پایش شود.

 طاهر زاده تاکید کرد: در این میان باید جهت کنترل، مدیریت و کاهش تلفات ترافیکی از اقداماتی همچون فرهنگ سازی جهت ارتقای آگاهی مردم، تامین نقش سازمان های مردم نهاد، اصلاح قوانین و مقررات، پیش بینی جرایم و مجازات مناسب جهت تضمین اجرای قانون حمایت های لازم صورت گیرد. 

 وی اضافه کرد: افزایش آزاد راه ها، توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی، بهسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، ارتقای کیفیت خودروها، بهبود و اصلاح وضعیت مهندسی راه ها، توسعه اورژانس های جاده ای و هوایی نیز در این راستا بسیار تاثیر گذار است.

 حادثه ویژه و خاصی در دهه پایانی ماه صفر در استان رخ نداده است

 رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اضافه کرد: ارتقای فرهنگ ایمنی در خانواده ها از طریق فرزندان به عنوان نقش آفرینان ترویج فرهنگ ایمنی نیز می تواند تاثیر گذاری خود را داشته باشد. 

 طاهر زاده در پایان گفت: در حوزه حوادث در شهر مشهد نسبت به سال گذشته در دهه پایانی ماه صفر حادثه ویژه و خاصی در استان اتفاق نیفتاد که امیدواریم این مهم ادامه پیدا کند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image