• 1405/03/31
  • - تعداد بازدید: 39
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
گام بلند دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ارتقای آموزش و خدمت‌رسانی

بخش زنان و زایمان بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد به جمع مراکز آموزشی پیوست

557

 

با آغاز فعالیت آموزشی گروه زنان و زایمان در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد، گامی مهم در مسیر توسعه آموزش بالینی و ارتقای کیفیت خدمات درمانی در یکی از مراکز راهبردی ارائه خدمات سلامت در شرق این شهر برداشته شد؛ مرکزی که با پوشش جمعیتی گسترده، نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی به ساکنان این منطقه ایفا می‌کند.

به گزارش وبدا، در مراسم آغاز فعالیت آموزشی این بخش که با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدیران بیمارستان و اعضای هیئت علمی برگزار شد، بر نقش بیمارستان‌های جنرال در تربیت پزشکان توانمند و ارتقای کیفیت خدمات درمانی برای مردم تأکید شد.

آموزشی شدن بیمارستان‌ها به نفع مردم است

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مراسم آغاز فعالیت آموزشی در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد را گامی مهم در مسیر تحول آموزشی دانشگاه دانست و گفت: آموزشی شدن بیمارستان‌ها در نهایت به نفع مردم است؛ چرا که حضور دانشجویان و اساتید، فضای علمی و پویایی را در بیمارستان ایجاد کرده و این موضوع به ارتقای کیفیت خدمات درمانی منجر می‌شود

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده این بیمارستان برای آموزش بالینی افزود: بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد با پوشش جمعیتی حدود یک‌ونیم تا دو میلیون نفر از شهروندان مشهد، از نظر تنوع و تعداد بیماران یکی از بسترهای مناسب آموزشی برای دانشجویان پزشکی به شمار می‌رود و این اقدام می‌تواند فرصت‌های ارزشمندی برای آموزش عملی فراهم کند.

آموزش در قلب نیازهای واقعی مردم

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر رویکرد آموزش جامعه‌محور در دانشگاه اظهار کرد: با آموزشی شدن بخش زنان این بیمارستان، آموزش در مسیر خدمت‌رسانی به مناطق کمتر برخوردار قرار گرفته است. هدف آن است که دانشجویان پزشکی در کنار مردم و در محیط واقعی نظام سلامت آموزش ببینند تا هم کیفیت خدمات درمانی ارتقا یابد و هم پزشکانی مسئولیت‌پذیر برای آینده کشور تربیت شوند.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی بیمارستان هاشمی‌نژاد و حجم بالای مراجعات، شرایطی فراهم کرده که دانشجویان با طیف متنوعی از بیماری‌ها و شرایط بالینی مواجه شوند؛ موضوعی که نقش مهمی در افزایش تجربه عملی آنان دارد. همچنین با اضافه شدن این فضا، محدودیت‌های فیزیکی برای آموزش کارآموزان و کارورزان کاهش یافته و نسبت استاندارد دانشجو به تخت آموزشی نیز بهبود پیدا می‌کند.

کسب تجربه در مدیریت اورژانس‌های مامایی و زایمان‌های پرخطر

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: با توجه به آمار بالای مراجعات اورژانسی در این بیمارستان، دانشجویان پزشکی در مدیریت اورژانس‌های مامایی و زایمان‌های پرخطر نیز تجربه ارزشمندی کسب خواهند کرد. همچنین ساختمان جدید و تجهیزات به‌روز این مرکز، محیط مناسبی برای آموزش جراحی‌های زنان و مراقبت‌های تخصصی فراهم کرده است.

 

وی با بیان اینکه توسعه آموزشی این بیمارستان به‌صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: گروه زنان دانشگاه به‌صورت داوطلبانه آغاز این حرکت را بر عهده گرفته و دو نفر از اساتید متخصص زنان به‌طور مستمر در این بیمارستان حضور خواهند داشت. آموزش دانشجویان پزشکی در مرحله نخست از مقطع استاجری آغاز می‌شود و در آینده نزدیک به دوره اینترنی نیز گسترش خواهد یافت.

توسعه مرحله‌ای آموزش در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین از برنامه‌های آینده دانشگاه برای توسعه آموزش در این مرکز خبر داد و گفت: در برنامه دانشگاه پیش‌بینی شده است که در ماه‌ها و سال‌های آینده رشته‌هایی مانند داخلی، اطفال و جراحی نیز به مجموعه آموزشی بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد افزوده شوند تا ظرفیت‌های آموزشی این مرکز بیش از پیش تقویت شود.

وی با اشاره به آثار اجتماعی این اقدام نیز اظهار کرد: با آموزشی شدن این بخش، حضور اساتید هیئت علمی و متخصصان به صورت مستمر در بیمارستان تقویت می‌شود و این موضوع به معنای افزایش سطح نظارت تخصصی بر روند درمان بیماران است. همچنین ارائه خدمات در قالب تعرفه‌های دولتی و آموزشی می‌تواند هزینه‌های درمانی را برای اقشار کم‌برخوردار کاهش دهد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: فعال شدن این قطب آموزشی در شمال شرق مشهد به توزیع متوازن خدمات درمانی در سطح شهر کمک کرده و از تمرکز مراجعات در بیمارستان‌های مرکز شهر مانند امام رضا(ع) و قائم(عج) می‌کاهد. همچنین استقرار تیم‌های آموزشی تخصصی می‌تواند در ارتقای شاخص‌های سلامت مادر و نوزاد در این منطقه نقش مؤثری داشته باشد.

تبدیل بیمارستان هاشمی‌نژاد به پایگاه جامع آموزش بالینی

در ادامه این مراسم، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشهد با اشاره به ظرفیت‌های آموزشی بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد اظهار کرد: این بیمارستان پیش از این نیز با حضور گروه طب اورژانس و تروماتولوژی در آموزش دانشجویان نقش داشته است و با اضافه شدن گروه آموزشی زنان، این مرکز بیش از گذشته به یک پایگاه جامع آموزش بالینی تبدیل خواهد شد.

دکتر فاطمه محرری افزود: توسعه آموزش در بیمارستان‌ها باید به صورت مرحله‌ای و با برنامه‌ریزی دقیق انجام شود تا ضمن حفظ کیفیت خدمات درمانی، فرصت مناسب برای آموزش دانشجویان نیز فراهم شود و این هم‌افزایی در نهایت به نفع نظام سلامت و مردم خواهد بود.

مدیر گروه آموزشی زنان و نازایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به ظرفیت‌های علمی این مرکز گفت: آغاز فعالیت آموزشی گروه زنان در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد فرصتی ارزشمند برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود و تربیت دانشجویان در محیطی با حجم بالای مراجعات است و می‌تواند به توزیع مناسب‌تر بار آموزشی دانشگاه کمک کند.

بیمارستانی پرمراجعه با ظرفیت گسترده درمانی

در ادامه، رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شهید هاشمی‌نژاد با اشاره به جایگاه این بیمارستان در نظام سلامت شهر اظهار کرد: این مرکز با ۳۹۰ تخت مصوب و ۴۴۰ تخت فعال یکی از پرمراجعه‌ترین مراکز درمانی مشهد است؛ به‌گونه‌ای که از هر دو آمبولانس فعال در شهر، مقصد یکی از آن‌ها بیمارستان هاشمی‌نژاد است.

وی افزود: در سال گذشته ۴۶۵۶ زایمان در این بیمارستان انجام شده که از این تعداد ۳۱۱۳ مورد زایمان طبیعی بوده است؛ آماری که نشان‌دهنده نقش مهم این مرکز در ارائه خدمات گسترده به مادران و ترویج زایمان ایمن در این منطقه از شهر است.

تداوم آموزش بالینی با تکیه بر تجربه اساتید

رئیس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد همچنین با اشاره به تجربه آموزش‌های بالینی در این مرکز گفت: در حوزه آموزش‌های سرپایی نیز دانشجویان پزشکی رضایت بالایی از فعالیت در این بیمارستان داشته‌اند و امید می‌رود با حمایت معاونت آموزشی دانشگاه، روند توسعه آموزشی این مرکز با قوت بیشتری ادامه یابد.

در این مراسم، یکی از اساتید پیشکسوت گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اعلام حمایت از این اقدام، بر اهمیت انتقال تجربیات بالینی به نسل جوان پزشکان تأکید کرد و از آمادگی خود برای حضور مستمر در کلینیک ویژه بیمارستان و همراهی در روند آموزش دانشجویان خبر داد.

گامی در مسیر تبدیل شدن به قطب آموزش پزشکی

بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد که پیشینه آن به سال ۱۳۳۳ بازمی‌گردد و از سال ۱۳۶۰ تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است، امروز با برخورداری از بیش از ۳۵ بخش تخصصی و فوق‌تخصصی و ارائه خدمات به جمعیت گسترده‌ای از شهروندان مشهد، یکی از مراکز مهم درمانی شرق این شهر به شمار می‌رود و با آغاز فعالیت آموزشی گروه زنان و زایمان، مسیر تبدیل شدن به یکی از قطب‌های مهم آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را با جدیت دنبال می‌کند.

  • گروه خبری : آموزش
  • کد خبری : 188973
کلیدواژه
مسئول  پایگاه خبری وبدا
مؤلف

مسئول پایگاه خبری وبدا

عکس های مرتبط

558

نظرات

0 تعداد نظرات

درج نظر