پزشکی که بیمارستان را عبادتگاه میدانست؛ برگزاری بزرگداشت مرحوم دکتر محمود فرهودی
مراسم گرامیداشت مرحوم دکتر محمود فرهودی، استاد پیشکسوت گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با حضور جمعی از استادان، دانشجویان، کارکنان دانشگاه و اقشار مختلف دانشگاهی در مسجد بیمارستان حضرت قائم(عج) مشهد برگزار شد.
به گزارش وب دا، در این مراسم که با حضور جمعی از استادان، پزشکان، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و خانواده آن مرحوم برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین اسدی، عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به ابعاد شخصیتی دکتر فرهودی، از وی به عنوان نمونهای از یک استاد متعهد، انقلابی و خدمتگزار یاد کرد.
وی با بیان خاطراتی از این استاد فقید گفت: مرحوم دکتر فرهودی در طول زندگی خود همواره پایبند ارزشهای انقلاب اسلامی بود و نسبت به مسائل جهان اسلام، بهویژه موضوع فلسطین و قدس، دغدغه و حساسیت ویژهای داشت.
حجتالاسلام والمسلمین اسدی افزود: ایشان همواره بر یادآوری مسئله قدس و دعا برای مردم فلسطین تأکید داشت و این روحیه مسئولیتپذیری و تعهد اجتماعی در سراسر زندگی ایشان نمایان بود.
عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به روحیه خدمتگزاری این استاد دانشگاه اظهار کرد: دکتر فرهودی بیمارستان را محل عبادت خود میدانست و حتی در ساعات پایانی شب نیز در مسیر خدمت به بیماران و انجام فعالیتهای علمی حضور داشت.
وی ادامه داد: انس عمیق با قرآن کریم، ارتباط صمیمی با مردم و توجه ویژه به علم و تربیت دانشجویان از ویژگیهای برجسته شخصیتی این استاد فقید بود. او همواره برای پیشرفت علمی دانشجویان اهمیت قائل بود و تلاش میکرد استعدادهای علمی در دانشگاه شکوفا شود.
حجتالاسلام والمسلمین اسدی با تأکید بر ضرورت معرفی چنین شخصیتهایی به نسلهای آینده دانشگاهی گفت: دانشگاه سرشار از الگوهای ارزشمند اخلاقی و علمی است و معرفی این چهرهها به نسل جوان، وظیفهای مهم برای جامعه دانشگاهی به شمار میرود.
در این مراسم همچنین با یادآوری خدمات علمی و فرهنگی مرحوم دکتر فرهودی، برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر الهی مسئلت شد.
نگاهی به زندگی و خدمات دکتر محمود فرهودی
دکتر محمود فرهودی، استاد پیشکسوت گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و از چهرههای ماندگار حوزه پزشکی کشور، پس از سالها خدمت علمی، آموزشی و درمانی دار فانی را وداع گفت. این استاد فرهیخته بخش قابل توجهی از عمر خود را صرف تربیت نسلهای متعدد پزشکان، درمان بیماران و توسعه دانش پزشکی کرد و از سرمایههای علمی ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شمار میرفت
وی در مهرماه سال ۱۳۱۷ در خانوادهای مذهبی در شهرستان ساری متولد شد و در سال ۱۳۳۸ وارد دانشکده پزشکی مشهد شد. دکتر فرهودی پس از طی دوران تحصیل، در سال ۱۳۵۱ مدرک تخصص بیماریهای داخلی را دریافت کرد و فعالیت حرفهای خود را در حوزه آموزش و درمان آغاز کرد.
او از سالهای نخستین دوران دانشجویی با جریانهای فکری و اجتماعی آشنا شد و در فعالیتهای دانشجویی علیه رژیم پهلوی حضور داشت. به گفته وی، فضای مشهد در سالهای پیش از انقلاب اسلامی تحت تأثیر محافل مذهبی و اندیشههای دینی قرار داشت و آشنایی با شخصیتهایی چون مرحوم آیتالله کاشانی و استاد محمدتقی شریعتی در شکلگیری نگرش دینی و اجتماعی او نقش مؤثری داشت.
با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی، دکتر فرهودی در زمره نخستین پزشکان داوطلب اعزامی به جبهههای دفاع مقدس قرار گرفت و در قالب تیمهای درمانی هلال احمر در بیمارستان طالقانی آبادان به مداوای مجروحان جنگی پرداخت. او در خاطرات خود از آن دوران، از فداکاری پزشکان و پرستاران در شرایط دشوار جنگی یاد کرده و تلاش شبانهروزی آنان برای نجات جان مجروحان را ستوده است.
در سالهای دفاع مقدس، شهر مشهد نیز به یکی از مراکز مهم پذیرش مجروحان جنگی، بهویژه مجروحان شیمیایی، تبدیل شده بود و دکتر فرهودی از نزدیک در روند درمان این بیماران حضور داشت. وی همچنین به نقش مهم بیمارستانهای صحرایی در ارائه خدمات سریع درمانی به رزمندگان اشاره کرده است
در کنار فعالیتهای علمی و درمانی، دکتر فرهودی مسئولیتهای اجرایی مهمی نیز برعهده داشت. ریاست بیمارستان امام رضا(ع) مشهد از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ و عضویت در گروه پزشکی ستاد انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۰ از جمله مسئولیتهای مدیریتی او بود.
این استاد برجسته در سال ۱۳۶۳ به درجه دانشیاری و در سال ۱۳۷۲ به مقام استادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نائل آمد و طی دههها فعالیت علمی، نقش مهمی در تربیت دانشجویان پزشکی و ارتقای جایگاه علمی گروه داخلی ایفا کرد.
از دکتر فرهودی آثار علمی متعددی نیز به یادگار مانده است. کتاب «سوختگی در اثر گرما و آتش و مسمومیت و سوختگی در اثر بمبهای شیمیایی و گازهای جنگی»، «بمبهای شیمیایی و تسلیحات بیولوژیک» در دو جلد، «مجموعه مقالات فرهنگی و اجتماعی مرتبط با اخلاق در پزشکی» و کتاب «شوک؛ انواع، فرایندهای تشخیص و درمان» از جمله تألیفات او به شمار میروند.
از این استاد پیشکسوت بیش از ۴۵ مقاله علمی به زبان فارسی و چندین مقاله علمی به زبان انگلیسی در مجلات تخصصی منتشر شده است. وی در سال ۱۳۷۵ نیز در جشنواره خوارزمی به عنوان یکی از اساتید نمونه دانشگاههای علوم پزشکی کشور معرفی شد.
دکتر محمود فرهودی بیش از چهار دهه از عمر خود را وقف آموزش، پژوهش و درمان کرد و نام او به عنوان پزشکی متعهد، استادی فرهیخته و خادمی صادق در عرصه سلامت در حافظه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جامعه پزشکی کشور ماندگار خواهد ماند.
درج نظر