جذب 142 عضو هیأت علمی جدید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد/تأمین تجهیزات موردنیاز دانشکدهها و بیمارستانهای آموزشی
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در راستای تأمین هیأت علمیهای موردنیاز و با پیگیریهای صورت گرفته در این خصوص 142 عضو هیأت علمی جدید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب شدند.
دکتر سیدعلی علمداران در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که در برنامه کاری معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته بود بحث جذب و نگهداشت حداکثری هیأت علمی بوده و در همین خصوص جذب 142 هیأت علمی جدید را داشتیم که شامل 78 پیمانی شده در فراخوانهای 18 و 19، 8 پیمانی جدیدالورود، 4 سرباز هیأت علمی، 15 قرارداد موقت و 37 متعهد خدمت بوده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با اهم اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت امور هیأت علمی این دانشگاه، بیان کرد: در این حوزه 84 هیأت علمی ارتقاء یافته داشتیم که شامل یک استادیار، 49 دانشیار و 34 استاد تمام بوده است.
دکتر علمداران در خصوص اهم اقدامات انجام شده مدیریت امور هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در این حوزه اقداماتی همچون الکترونیک کردن انعقاد قرارداد تمام وقتی اعضاء هیأت علمی، پیاده سازی قوانین معادل سازی فعالیت های اعضاء هیأت علمی در سامانه آموزان و اجرای پایلوت محاسبه موظفی اعضاء هیأت علمی در دانشکده داروسازی، بهروزرسانی جدول کاهش موظفی اعضاء هیأت علمی در سمت های اجرائی و اخذ مجوز اجرا از شورای دانشگاه، جدول اختصاصی فوقالعاده مدیریت به سمت های اجرائی برای اعضاء هیأت علمی و اخذ مجوز اجراء، دستورالعمل پایه تشویقی دانشگاه، وضعیت ترفیعات اعضاء هیأت علمی واجد شرایط اخذ ترفیع ناموفق در اخذ ترفیع، تکمیل دستورالعمل اعطای پایه دانشگاه، برگزاری همایش آشنایی با قوانین هیأت علمی برای 260 نفر از اعضاء هیأت علمی، پیگیری 20 عنوان تبدیل پست هیأت علمی برای تأمین پست و جذب هیأت علمی برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و صدور کارت اعضاء هیأت علمی بازنشسته صورت پذیرفته است.
وی افزود: در حوزه مدیریت امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقداماتی همچون برگزاری 35 مورد طراحی سؤالات آزمونهای ملی، 26 مورد آزمونهای ملی به صورت کاغذی، 40 مورد آزمونهای ملی به صورت الکترونیک و 20 هزار و 940 مورد آزمون الکترونیک دانشگاه، در مرکز آزمونهای الکترونیک دانشگاه صورت پذیرفته است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین از جمله اهم اقدامات صورت گرفته در واحد فناوری اطلاعات معاونت آموزشی این دانشگاه هم میتوان به تحلیل فرآیند و اجرای سیستم گزارش تحلیلی نمرات آزمون جامع پزشکی و دندانپزشکی، سیستم برنامه ریزی بالینی مبتنی بر دوره دستیاری پزشکی، سیستم مدیریت الکترونیک قراردادهای اعضای هیأت علمی، سیستم ارتقاء دستیاری جهت ارتباط با سامانه سیماد وزارت بهداشت، سیستم پذیرش و ثبت نام جهت ارتباط به بروکر پذیرش وزارت بهداشت، توسعه گزارشها و ایجاد کارنامه مطابق با فرمت کمیسیون موارد خاص و کمیته منطقهای، کارنامه تحلیلی ترمی برای دانشجویان رشته پزشکی، پاسخگویی به 2 هزار تیکت در سامانه متمرکز پشتیبانی سامانه آموزان، توسعه و بهبود زیرساخت دیتاسنتر مرکز آزمون و ایجاد شبکه متمرکز و امن بین دانشکدههای پزشکی و داروسازی، تحلیل، توسعه و طراحی زیرسیستم دورههای کوتاه مدت، بهروزرسانی و توسعه مجوزهای ادامه تحصیل، ارتقاء سامانه پذیرش آزمونهای سراسری و سیستم ارسال اطلاعات به وزارت بهداشت اشاره کرد.
دکتر علمداران با بیان اینکه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کارنامه درخشانی داشته است، خاطرنشان کرد: در این حوزه اقداماتی همچون پخش همایش بینالمللی انجمن آموزش علوم پزشکی اروپا 2024 (AMEE 2024) در سوئیس بهصورت برخط، اخذ رتبه علمی-پژوهشی فصلنامه پژوهشی اُفُق توسعه آموزش علوم پزشکی از کمیسیون نشریات وزارت متبوع، اخذ 6 مجوز از دبیرخانه گسترش وزارت متبوع، 5 گروه آموزشی و 3 رشته-مقطع جدید، استمرار برگزاری رویدادهای آموزشی در طول سال تحصیلی، برنامه پویش از جشنواره تا جشنواره، برنامه مواجهه زودرس بالینی برای دانشجویان پزشکی، برگزاری اولین دوره کشوری فناوریهای نو و کاربردی در آموزش علوم پزشکی به صورت ترکیبی (حضوری-مجازی)، راهاندازی هسته تحقیقاتی آموزش علوم پزشکی، مشارکت فعال در حوزه آینده پژوهی ملی و کسب مأموریت ویژه مرجعیت علمی قطب تکنولوژی آموزشی از سوی معاونت آموزشی وزارت متبوع اشاره کرد، ضمن اینکه در همین حوزه موفق به کسب مدال طلا در حیطه مدیریت نظام سلامت و مدال برنز در حیطه استدلال بالینی پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی شدهایم.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از حوزههای کاری معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد حوزه تحصیلات تکمیلی این معاونت بوده که اقدامات بسیارخوبی در موارد و حوزههایی همچون الکترونیک سازی، یکسان سازی و ساماندهی کلیه فرآیندهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان دانشگاه در سامانه جامع آموزشی، بازبینی، ابلاغ و پایش مستمر شاخصهای ارزیابی عملکرد حوزه تحصیلات تکمیلی دانشکدههای تابعه مبتنی بر شاخصهای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری، تصویب و اجرای فرآیند صدور مجوز فعالیت دستیاران مقطع فلوشیپ بالینی خارج از ساعات و کشیک موظفی آموزشی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه، بررسی و طرح 57 پرونده متقاضیان بورس داخل کشور، تهیه بانک اطلاعاتی مأموریتهای آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه و پذیرش 95 نفر دانشجوی بینالمللی تحصیلات تکمیلی داشته است.
دکتر علمداران اضافه کرد: همچنین در واحد حسابداری معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم اقدامات قابل توجهی در بحث تجهیز گروههای آموزشی مستقر در بیمارستانهای امام رضا(ع)، اکبر، شهید هاشمینژاد، حضرت قائم(عج) و منتصریه و نیز دانشکدههای پزشکی، دندانپزشکی، بهداشت، پیراپزشکی و پرستاری صورت پذیرفته در این خصوص خرید تجهیزات موردنیاز را به اعتبار 100 میلیارد ریال داشتهایم که از جمله این موارد میتوان به خرید 21 دستگاه حضورو غیاب جهت واحدهای آموزشی به قیمت 6 میلیارد ریال، برگزاری جشنواره شهید مطهری با اعتبار 20 میلیارد ریال، راهاندازی ساختمان ابن سینا با اعتبار 10 میلیارد ریال و طراحی سؤالات علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و غیره با اعتیار 20 میلیارد ریال اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین بخشهای کاری معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دبیرخانه برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی کلان منطقه 9 آمایشی بوده که در این حوزه برنامههای همچون برگزاری جلسه در خصوص اعلام رتبه کشوری کارگروههای کلان منطقه 9 آمایشی در سطح کشور، اختصاص 300 میلیون تومان گرنت نصر به کارگروههای حائز رتبه کشوری کلان منطقه 9، برگزاری چهارمین جلسه کلان منطقهای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی با حضور معاونان آموزشی دانشگاههای کلان منطقه، شرکت فعال کلان منطقه در اولین جشنواره ملی تجارب برتر پاسخگویی اجتماعی در نظام سلامت، تصویب تأسیس دانشکده توانبخشی، راهاندازی رشته سیاستگذاری سلامت مقطع دکتری تخصصی و تأسیس پژوهشگاه علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد، ادامه پذیرش دانشجو در رشته دکتری پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور، تبدیل مجتمع آموزش عالی سلامت خواف به دانشکده و مشارکت طلبی و حضور فعال کلیه دانشگاههای کلان منطقه در هفدهمین جشنواره آموزشی و اولین جشنواره دانشجویی شهید مطهری داشتهایم؛ همچنین در همین حوزه کسب رتبههای برتر 4 کارگروه کارآفرینی و کسب و کارهای دانش بنیان، نظام اعتبار بخشی ملی و تدوین استانداردهای آموزشی، مدیریت جامع کیفیت در آموزش علوم پزشکی و پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی را هم داشتهایم.