رییس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان تماسهای مزاحمی با اورژانس ۱۱۵ این دانشگاه در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.
دکتر علی یزدانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۹ ماهه امسال ۳۶ هزار و ۷۰۶ تماس مزاحمی با اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار شده است.
وی بیان کرد: در این مدت کل تماس های حاصل شده با اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹۵۴ هزار و ۳۵۷ تماس مردمی بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد افزایش داشته است
رییس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از مجموع تماسهای مردمی برقرار شده با اورژانس این دانشگاه، نزدیک به چهار درصد مزاحمی، بیش از ۴۵ درصد تماس های نامرتبط، نزدیک به ۲۰ درصد تماس مشاورهای و ۳۱ درصد تماس منجر به ماموریت بوده است.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم در حوزه فوریت های پزشکی موضوع مزاحمتهای تلفنی و اشغال خطوط اورژانس ۱۱۵ است که تاخیر در ماموریتهای امدادرسانی به بیماران بدحال مانند سکته های قلبی و مغزی و همچنین مصدومان ترافیکی را بدنبال دارد.
دکتر یزدانی افزود: اگرچه تاکنون از طریق آموزشهای همگانی و اطلاع رسانیهای عمومی در خصوص پیشگیری از مزاحمتهای تلفنی اقدام شده است، اما همچنان این مزاحمت ها ادامه دارد
وی با بیان اینکه تماسهای مزاحمی و نامرتبط بازی با جان و حیات بیماران است، اظهار کرد: اتخاذ جرایم سختگیرانه و شدیدتر در راستای کاهش آمار مزاحمتهای تلفنی با سیستمهای امدادرسان مورد تاکید است.
رییس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امید است با فرهنگسازی و آموزش از سطوح ابتدایی به کودکان توسط والدین و سپس در سطوح مختلف تحصیلی و پیگیریهای قضایی در راستای برخورد با این هنجارشکنی بزرگ اجتماعی که موجب به خطر افتادن جان هموطنان می شود، مشکل مزاحمت های تلفنی اورژانس حل شود.