استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشمند یک درصد برتر جهان اظهار کرد: ارتباط تنگاتنگ میان شرکت های دانش بنیان و صنعت و اطلاع از نیازهای جامعه یک ضرورت انکار ناپذیر است.
دکتر محمد رمضانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جز دانشمندان یک درصد برتر جهان در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه قاعدتا هر پژوهش در دنیا باید براساس یک ضرورت انجام شود، گفت: پژوهش ها باید اساسا یک مشکل را حل کند اما احصا نیازهای جامعه و ارتباط قرار دادن بخش صنعت و شرکت دانش بنیان در این مسیر یک امری ضروری و مهم است.
وی با بیان اینکه برخی از پژوهش ها محصول محور و برخی برای دست یابی به تکنیک جدید در حوزه تولید محصول است که هر دو این امور باید براساس نیاز جامعه صورت پذیرد، تصریح کرد: کشور ما در تحریم با مشکلات بسیاری در حوزه پژوهش روبرو است از همین رو در نهایت پژوهش هایی باید انجام شود که منجر به برآوردن سیاست های وزارت بهداشت و نیاز کشور باشد.
دکتر رمضانی با اشاره به اینکه برای رونق پژوهش های محصول محور و دانش بنیان باید زیرساخت و بودجه لازم فراهم شود، ابراز کرد: در حال حاضر تهیه دارو های بیوتک و های تک یک نیاز ضروری در حوزه دارو و درمان است اما اکثر محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان حول محور داروهای مکمل و تقویتی براساس خواص یک گیاه دارو است، این بدان معناست که شرکت های دانش بنیان از ضرورت های جامعه اطلاع کمی دارند.
محقق برتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه علاوه بر رصد نیاز جامعه و تهیه دارو، راهکار درمانی و یا تجهیزات پزشکی باید بازاریابی خوبی برای محصولات شرکت دانش بنیان انجام شود تا پس از تولید محصول، این تولیدات وارد بازار عرضه شود، گفت: در حال حاضر مرکز رشد کارگاه های اموزشی در خصوص بازار یابی برگزار می کند تا با فضای بازار نیز آشنایی یابند اما در واقع رصد و اعلام نیازهای حوزه دانش بنیان، تهیه محصول و بازاریابی سه مولفه اصلی برای ارتباط صنعت و دانشگاه و بازار است.
وی با اشاره به اینکه محققین باید اطلاع کاملی از نیازهای وزارت بهداشت داشته باشند تا محور قعالیت خود را بر این اساس قرار دهند، اظهارکرد: محققین توانمندی در دانشگاه های مختلف حضور دارند که کشورهای مختلف برای حضور آنها مشتاق هستند و می توانند در تولید محصولات مورد نیاز کشور نقش آفرینی داشته باشند و در این راستا هر دانشگاه می تواند نیازهای فناورانه و دارویی و درمانی خود را روی سایت بارگذاری کند تا همگان به این موضوعات دسترسی پیدا کنند و بر همین اساس نیز فعالیت خود را هماهنگ کنند.
دکتر رمضانی گفت: شرکت های دانش بنیان به تنهایی نمی توانند تمام این مراحل را طی کنند بلکه در احصا نیازها، ارتباط با صنعت و بازاریابی باید فرایند منظمی تعریف شود تا این شرکت ها ضمن تولید محصولات قوی بتوانند در حوزه بین المللی نیز حضور پررنگی ایفا کنند.