آموزش


سومین دوره آزمون پایان دوره پزشکی عمومی هم زمان با سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان مرکز منطقه 9 آمایشی برگزار شد.

به گزارش وب دا، برگزاری مطلوب آزمون صلاحیت بالینی با مشارکت و همکاری دانشگاه های منطقه 9 یکی از اهداف اصلی دبیرخانه این منطقه  است که در این باره خانم دکتر ندا چوبدار رئیس اداره آموزش دانشکده پزشکی و مسؤول برگزاری آزمون صلاحیت بالینی گفت:در آزمون پایان دوره پزشکی عمومی که با همکاری مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه انجام شد 65 داوطلب از دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، بیرجند و سبزوار شرکت داشتند که در 16 ایستگاه مهارتهای خود را  مورد ارزیابی قرار دادند.

وی با بیان اینکه شرط پذیرش در دوره دستیاری قبولی در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی است،افزود: کارورزان دوره پزشکی عمومی در سال آخر تحصیل مجازند در این آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی، گواهی صلاحیت بالینی را دریافت خواهند کرد،وهمچنین اگر در سه ایستگاه حدنصاب لازم را بدست نیاورند میتوانند دوباره در آزمون های آینده شرکت نمایند.

 مسؤول برگزاری آزمون افزود: 30 نفر از اساتید گروههای مختلف آموزشی به عنوان ناظر و ممتحن ایستگاه ها، 12 نفر بیمارنما که آموزش های لازم را کسب کرده و نقش بیمار را ایفا می کردند و 20 نفر عوامل اجرایی در برگزاری این آزمون مشارکت داشتند.

دکتر چوبدار تأثیر این آزمون را بر روند آموزشی بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی به ارزشیابی صحیح و در نتیجه اصلاح فرایندهای آموزشی کمک شایانی کرده است به طوری که آموزش ها به سمت مهارتی بودن سوق داده شده و از آنجا که برای یک دانشجوی پزشکی فراگیری مهارت های لازم و مورد انتظار بسیار اهمیت دارد، در نتیجه تلاش دانشجویان برای کسب این مهارت ها بیشتر شده است .

آشنایی مختصرباآزمونصلاحیت بالینیپایاندورهپزشکیعمومی

این آزمون برای سنجش صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی استفاده می شود. مجموعه ای از سوالات اینآزمون توسط هیأت ممتحنه مرکزی آزمون صلاحیت بالینی طراحی شده و به مناطق آمایشی ارسال می گردد و این مناطق می توانند با استفاده از بانك سوال ارسالی ایستگاههای خود را انتخاب و چینش آن را انجام دهند.

آزمون آسکی یك روش نسبتا آسانی است که شبیه امتحانات عملی آزمایشگاهی میباشد و شامل یکسری از ایستگاههای زمانبندی شده است که در آن دانشجویان از یك ایستگاه به ایستگاه دیگر حرکت می کنند. در هر ایستگاه از دانشجوخواسته میشود قبل از رفتن به ایستگاه بعدی وظایف کلینیکی پیش بینی شده را که به صورت سناریو در ورودی هرایستگاه نصب گردیده انجام داده و مهارت عملی وی توسط ارزیاب مستقر در ایستگاه به وسیله چك لیستهایی ارزیابی میشود. تعداد ایستگاهها بر حسب تعداد دانشجویان و اهداف یادگیری مورد ارزیابی، توسط مناطق آمایشی انتخاب وچینش لازم صورت می گیرد.

معمولا سه نوع ایستگاه وجود دارد که شامل: ایستگاههای عملی، ایستگاههای سوال جهت بررسی قضاوت بالینی و ایستگاهای استراحت زمان بندی می باشد. معمولا زمان ایستگاهها 4 تا 8 دقیقه بوده که همان روز پیش از آغاز آزمونبه اطلاع دانشجویان می رسد. دانشجویان با توجه به محدودیت زمانی باید زمانبندی دقیقی داشته باشند تا دچار کمبود وقت نشوند.

توالی ایستگاهها: نکته بسیار مهم آن است که هر ایستگاه امتیاز خاص خودش را دارد بنابراین از دست دادن یك ایستگاهنباید سبب آسیب به سایر ایستگاهها شود. اگر در ایستگاهی نتوانستید خوب عمل کنید با سرعت همه چیز را فراموش کنید.


نشست رصد تحقق بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به منظور ارائه گزارش ماموریت های ویژه مناطق آمایشی برگزارشد .

به گزارش وب دا،  نشست رصد تحقق بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با سخنرانی دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت و دکترباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد .

در روز نخست این نشست گزارش ماموریت های ویژه واسپاری شده مناطق ۱۰ گانه ارائه شد و سرپرست هر منطقه آمایشی ضمن معرفی ماموریت های ویژه هر منطقه به ارائه گزارش کامل یکی از این ماموریت ها (به انتخاب کلان منطقه) پرداخت.

از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر مهرابی رییس دانشگاه و رییس دبیرخانه کلان منطقه 9 آمایشی،دکتر دارابی معاون آموزشی دانشگاه و دبیر کلان منطقه 9 ودکتر اعتضاد رضوی مدیر مرکزمطالعات وتوسعه آموزش پزشکی دانشگاه حضور داشتند.

 در روز دوم این نشست نیز، پانل هایی با عناوین «بسته های محتوا محور و فرایند محور»،  «بسته های خروجی محور و زمینه ای» و «بسته های نظارت و ارزیابی محور» برگزار شد،که در پانل بسته های محتوا محور و فرایند محور گزارش روند تحقق بسته های «آینده نگاری و مرجعیت علمی در آموزش پزشکی»، «توسعه راهبردی، هدفمند و ماموریت گرای برنامه های آموزش عالی سلامت»، «بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی»، «توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی»، «آمایش سرزمینی، ماموریت گرایی، ‌تمرکززدایی و ارتقای توانمندی دانشگاهها»، «توسعه و ارتقای زیرساخت های آموزش علوم پزشکی» ارائه شد.

پانل بسته های خروجی محور و زمینه ای به ارائه گزارش روند تحقق بسته های «آموزش پاسخگو و عدالت محور»، «اعتلای اخلاق حرفه ای» و «حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم» پرداخت.

وپانل نظارت و ارزیابی محور نیز گزارش روند تحقق بسته های «اعتباربخشی موسسات و بیمارستانهای آموزشی»، «ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی» و «برنامه پایش بسته های تحولی» را مورد بررسی قرار داد.

شرکت از طریق سامانه وبینار

گفتنی است: اعضای کارگروه عالی تحول ونوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ساعت 8 الی  19 با استقرار در سالن تله کنفرانس مرکز آموزش مجازی از طریق سامانه وبینار به جلسات پانل برگزار شده در نشست، رصد تحقق بسته های تحول ونوآوری درآموزش علوم پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شده بود متصل شده وبه تبادل اطلاعات پرداختند.

تجربه ی موفق برگزاری این جلسه با چنین حجم و زمان طولانی نشانه  عملی بودن برگزاری جلسات مشابه و همایش هایی با این حجم در مرکز تخصصی آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی است.

 



آزمون کتبی و شفاهی فلوشیپ بالینی در 17 رشته، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

 

به گزارش وب دا، مدیر اداره کل امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مرحله کتبی این آزمون سی ام اردیبهشت از ساعت 9 در دانشکده پزشکی برگزار می شود.

دکتر حسن قوامی اظهار داشت: آزمون شفاهی نیز روزهای شنبه و دوشنبه یکم و سوم خرداد در گروههای آموزشی بیمارستانهای امام رضا(ع)، قائم (عج)، خاتم الانبیاء(ص)، دکتر شیخ و مرکز ناباروری میلاد برگزار می شود.

وی در خصوص زمان و مکات توزیع کارت آزمون فلوشیپ بالینی گفت: کارتهای ورود به جلسه این آزمون روزهای 28 و 29 اردیبهشت از ساعت 7.30 الی 13.30 در اداره تحصیلات تکمیلی مدیریت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد واقع در خیابان سناباد، بین سناباد 7 و 9 توزیع خواهد شد.


کارگاه آموزشی فرآیند نگارش و چاپ مقاله در ژورنال های بین المللی در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

این کارگاه آموزشی یک روزه با همکاری و احد آموزش برای دستیاران تخصصی دانشکده طب سنتی و مکمل مشهد برگزار گردید .

دکتر آرمان زرگران عضوهیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، دراین کارگاه در خصوص ایده پردازی، آشنایی با طرح تحقیقاتی، انجام پروژه و جمع بندی نتایج ، چاپ مقالات در مجلات داخلی و خارجی ، هدف و نحوه نگارش، انتخاب موضوع، انجام تحقیقات و استاندارد پژوهش، نحوه ارائه مقالات در کنگره، تهیه اسلاید، ارائه سخنرانی ، تهیه و ارائه پوستر مطالبی را ارائه داد.

دکتر مجید انوشیروانی معاون پژوهشی دانشکده طب سنتی و مکمل برگزاری این کارگاه را برای دستیاران تخصصی طب سنتی ایرانی دارای اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد چاپ نتایج پژوهش های بالینی و مقالات نظری طب سنتی ایرانی در ژورنال ها و مجلات داخلی و خارجی، موجب آشنایی بیشتر پزشکان گردد و زمینه مساعدی برای همکاری های مشترک در طب تلفیقی ایجاد کند.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image