سومین دوره آزمون پایان دوره پزشکی عمومی هم زمان با سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان مرکز منطقه 9 آمایشی برگزار شد.
به گزارش وب دا، برگزاری مطلوب آزمون صلاحیت بالینی با مشارکت و همکاری دانشگاه های منطقه 9 یکی از اهداف اصلی دبیرخانه این منطقه است که در این باره خانم دکتر ندا چوبدار رئیس اداره آموزش دانشکده پزشکی و مسؤول برگزاری آزمون صلاحیت بالینی گفت:در آزمون پایان دوره پزشکی عمومی که با همکاری مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه انجام شد 65 داوطلب از دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، بیرجند و سبزوار شرکت داشتند که در 16 ایستگاه مهارتهای خود را مورد ارزیابی قرار دادند.
وی با بیان اینکه شرط پذیرش در دوره دستیاری قبولی در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی است،افزود: کارورزان دوره پزشکی عمومی در سال آخر تحصیل مجازند در این آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی، گواهی صلاحیت بالینی را دریافت خواهند کرد،وهمچنین اگر در سه ایستگاه حدنصاب لازم را بدست نیاورند میتوانند دوباره در آزمون های آینده شرکت نمایند.
مسؤول برگزاری آزمون افزود: 30 نفر از اساتید گروههای مختلف آموزشی به عنوان ناظر و ممتحن ایستگاه ها، 12 نفر بیمارنما که آموزش های لازم را کسب کرده و نقش بیمار را ایفا می کردند و 20 نفر عوامل اجرایی در برگزاری این آزمون مشارکت داشتند.
دکتر چوبدار تأثیر این آزمون را بر روند آموزشی بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی به ارزشیابی صحیح و در نتیجه اصلاح فرایندهای آموزشی کمک شایانی کرده است به طوری که آموزش ها به سمت مهارتی بودن سوق داده شده و از آنجا که برای یک دانشجوی پزشکی فراگیری مهارت های لازم و مورد انتظار بسیار اهمیت دارد، در نتیجه تلاش دانشجویان برای کسب این مهارت ها بیشتر شده است .
آشنایی مختصرباآزمونصلاحیت بالینیپایاندورهپزشکیعمومی
این آزمون برای سنجش صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی استفاده می شود. مجموعه ای از سوالات اینآزمون توسط هیأت ممتحنه مرکزی آزمون صلاحیت بالینی طراحی شده و به مناطق آمایشی ارسال می گردد و این مناطق می توانند با استفاده از بانك سوال ارسالی ایستگاههای خود را انتخاب و چینش آن را انجام دهند.
آزمون آسکی یك روش نسبتا آسانی است که شبیه امتحانات عملی آزمایشگاهی میباشد و شامل یکسری از ایستگاههای زمانبندی شده است که در آن دانشجویان از یك ایستگاه به ایستگاه دیگر حرکت می کنند. در هر ایستگاه از دانشجوخواسته میشود قبل از رفتن به ایستگاه بعدی وظایف کلینیکی پیش بینی شده را که به صورت سناریو در ورودی هرایستگاه نصب گردیده انجام داده و مهارت عملی وی توسط ارزیاب مستقر در ایستگاه به وسیله چك لیستهایی ارزیابی میشود. تعداد ایستگاهها بر حسب تعداد دانشجویان و اهداف یادگیری مورد ارزیابی، توسط مناطق آمایشی انتخاب وچینش لازم صورت می گیرد.
معمولا سه نوع ایستگاه وجود دارد که شامل: ایستگاههای عملی، ایستگاههای سوال جهت بررسی قضاوت بالینی و ایستگاهای استراحت زمان بندی می باشد. معمولا زمان ایستگاهها 4 تا 8 دقیقه بوده که همان روز پیش از آغاز آزمونبه اطلاع دانشجویان می رسد. دانشجویان با توجه به محدودیت زمانی باید زمانبندی دقیقی داشته باشند تا دچار کمبود وقت نشوند.
توالی ایستگاهها: نکته بسیار مهم آن است که هر ایستگاه امتیاز خاص خودش را دارد بنابراین از دست دادن یك ایستگاهنباید سبب آسیب به سایر ایستگاهها شود. اگر در ایستگاهی نتوانستید خوب عمل کنید با سرعت همه چیز را فراموش کنید.