امکان پیشگیری از مرگ سالانه ۱۲۵ هزار کودک ناشی از بیماریهای غذایی با تکیه بر دادههای علمی
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اهمیت ایمنی مواد غذایی در سلامت جوامع گفت: با بهرهگیری از رویکردهای علمی و شناسایی نقاط بحرانی در زنجیره تولید و مصرف غذا، میتوان زمینه کاهش چشمگیر بیماریهای ناشی از مواد غذایی آلوده را فراهم کرد.
دکتر اسماء افشاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت هفتم ژوئن، روز جهانی ایمنی غذا در گفتوگو با خبرنگار وبدا، به تشریح اهمیت این مناسبت پرداخت.
وی با اشاره به پیشینه نامگذاری این روز اظهار کرد: روز جهانی ایمنی غذا در سال ۲۰۱۸ میلادی به پیشنهاد سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) و با هدف افزایش آگاهی عمومی درباره ضرورت ایمنی مواد غذایی در تقویم جهانی ثبت شد.
دکتر افشاری با اشاره به شعار امسال این مناسبت با عنوان «از معضل به راهحل» و «غذای ایمن در همه جا» گفت: این شعار نشاندهنده تغییر رویکرد در مدیریت جهانی ایمنی غذا است؛ به این معنا که جامعه جهانی میتواند با تکیه بر دادههای علمی و شواهد معتبر، از مرحله شناسایی مشکلات عبور کرده و به سمت ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای ایمنی غذایی حرکت کند.
این عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه آماری از وضعیت جهانی بیماریهای مرتبط با غذا افزود: در حال حاضر سالانه حدود ۶۰۰ میلیون نفر در جهان به بیماریهای ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده مبتلا میشوند. در این میان، مرگ سالانه حدود ۱۲۵ هزار کودک زیر پنج سال به دلیل این بیماریها، زنگ خطری جدی برای نظامهای سلامت در سراسر جهان محسوب میشود.
استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه، راهکارهای مؤثر برای کاهش این مخاطرات را تشریح کرد و گفت: مقابله با بیماریهای منتقله از غذا نیازمند اقدامات مبتنی بر شواهد علمی است.
وی دو اقدام اساسی در این زمینه را چنین برشمرد:شناسایی دقیق گروههای جمعیتی حساس و آسیبپذیر و تمرکز بر نقاط بحرانی در زنجیره غذایی و گروههای غذایی مستعد آلودگی.
دکتر افشاری در پایان تأکید کرد: با تحلیل دادههای علمی و شناسایی عوامل خطر، میتوان برنامههای پیشگیرانه مؤثری طراحی کرد و در نهایت گامهای مهمی در جهت کاهش بار بیماریهای ناشی از غذا و ارتقای سلامت جامعه برداشت.
درج نظر