عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در شانزدهمین جشنواره کشوری شهید مطهری موفق به کسب عنوان سوم و همچنین در جشنواره دانشگاهی نیز حائز سه رتبه برتر شد.
به گزارش وب دا، بر این اساس در اختتامیه شانزدهمین جشنواره شهید مطهری و افتتاحیه بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی ، معاونین وزارت بهداشت و جمعی از مسئولان کشوری برگزار شد از دکتر سمیرا مهاجر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکترای تخصصی آموزش پرستاری سالمندی " به دلیل طراحی و تدوین نرم افزار الکترونیکی (NANA) NANDA Nurse Assistant مبتنی بر تشخیص های استاندارد پرستاری به عنوان دستیار پشتیبان جهت ارتقا قضاوت و استدلال بالینی در بین دانشجویان پرستاری و پرستاران بیمارستان های آموزشی" قدردانی شد.
دکتر مهاجر همچنین به دلیل طراحی و تدوین مدل های تخصصی مراقبت پرستاری در منزل در قالب پادکست های آموزشی به منظور ارتقا کیفیت یادگیری مشارکتی دانشجویان پرستاری ، حائز رتبه اول دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حیطه یادگیری الکترونیکی و رتبه دوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حیطه ی ارزشیابی آموزشی با عنوان طراحی و اجرا آزمون ارزشیابی بالینی ویژه پرستاری سالمندان و بزرگسالان: رویکردی نوین جهت ارزیابی استدلال و صلاحیت بالینی در مدیریت مراقبت در عرصه پرستاری Mini-CEX) Adult &Geriatric Nursing Specific -( شده است .
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این ایده ها در قالب کارتیمی به نتیجه رسیده است، گفت: اجرای طرح "طراحی و تدوین نرم افزار الکترونیکی (NANDA Nurse Assistant)-NANA مبتنی بر تشخیص های استاندارد پرستاری به عنوان دستیار پشتیبان جهت ارتقا قضاوت و استدلال بالینی در بین دانشجویان پرستاری و پرستاران بیمارستان های آموزشی" موثر بوده است.
دکتر مهاجر با اشاره به اینکه طراحی و اجرا این محصول آموزشی پتانسیل ارتقای پیشرفت حرفه ای دانشجویان پرستاری را با ارتقای قضاوت بالینی، تصمیم گیری و استدلال بالینی داشته و درنتیجه سبب توسعه صلاحیت بالینی حرفه ای وارتقا کیفیت مراقبت ایمن در بیماران بزرگسال و بطور اختصاصی در سالمندان می شود، خاطر نشان کرد: به لطف الهی و به برکت امام رضا(ع) موفق به کسب رتبه سوم کشور در میان تمامی دانشگاههای ایران در حیطه طراحی و تولید محصولات نوآورانه آموزشی شدیم.
دکتر مهاجر با اشاره به اینکه به عنوان متخصص پرستاری سالمندی ، مدرس و ناظرآموزشی عرصه پرستاری در گروه داخلی-جراحی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد و عضو کمیته تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی و کمیته پژوهش در اموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد این طرح ها را در قالب یک کار تیمی به نتیجه رسانده ایم ، بیان کرد: همکاری با کلینیک سلامت و آموزش بیمار بیمارستان قائم(عج) در حوزه مشاوره و آموزش بیماران دیابتی و سالمند از دیگر حوزه های فعالیتی من است .
وی اظهار کرد: امروزه فناوری های آموزش پزشکی در حال تحول خدمات پزشکی است و بسیاری از حوزههای نظام سلامت را نیز در برگرفته است از همین رو این شرایط ایجاب می کند که کادر درمان و آموزش نیز با این تغییرات در کوتاه ترین زمان ممکن همگام شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در این زمینه پرستاری انفورماتیک به عنوان یک تخصص شناخته شده در رشته ی پرستاری و مفهوم جدیدی در جامعه سلامت ایران است، ابراز کرد: طراحی و تدوین محصولات نرم افزاری آموزشی در زمینه سلامت دیجیتال و پشتیبانی در زمینه آموزش دانشجویان و پرستاران با هدف ارتقای پیشرفت حرفه ای بعنوان مهمترین مسئولیت پرستاران انفورماتیک است.
وی با بیان اینکه فرآیند پرستاری به عنوان رویکردی مسئله محور و مقرون به صرفه با هدف شناسایی، پیشگیری و درمان مشکلات سلامتی، اساس حرفه ی پرستاری را تشکیل می دهد و می تواند به عنوان یک راهنمای جامـع باعث افزایش کیفیت ایمن مراقبت های پرستاری شود، گفت: در سیستم آموزش پرستاری و بالینی ایران براساس اطلاعات موجود و شواهد تحقیقات به دلایل مختلف به طور محدود و گاهی غیر استاندارد اجرا می شود و عدم به کارگیری فرایند پرستاری می تواند منجر به تنزل پرستاری از نظر علمی و عملی، کاهش کیفیت خدمات مراقبتی، وابستگی بیش از حد پرستاران در قضاوت و استدلال بالینی به پزشکان و سایر کادر درمان و نهایتا منجر به کاهش استقلال بیماران در مراقبت از خود می شود.
دکتر مهاجر با بیان اینکه علی رغم تعدد نرم افزارهای بومی و بین المللی موجود در حوزه های تخصصی پرستاری، همه آنها محدود به آموزش به بیمار بوده و یا شبیه سازی مراقبت در یک بیماری یا درحیطه خاص مراقبتی است و شواهدی از طراحی و اجرا نرم افزار جامع پشتیبان در حوزه تشخیص و فرایند پرستاری و با تمرکز اختصاصی به بیمار بزرگسال و سالمند وجود نداشت، عنوان کرد: در مرور متون و حیطه واقعی بالین نشان داد که نیاز اساسی به طراحی نرم افزاری است که بتواند بعنوان یک دستیار پشتیبان از مرحله انتخاب ساین و سیمپتوم ها که اولین گام در فاز ارزیابی استاندارد بیمار با رویکرد فرایند پرستاری است منجربه پشتیبانی مرحله قضاوت بالینی که منطبق بر مرحله تشخیص پرستاری شده و سپس با انتخاب صحیح یک تشخیص پرستاری استاندارد از لیست تشخیص های مطرح شده مرتبط با این علایم و نشانه ها برای بیمار تحت مراقبت شده و بتواند دانشجو و پرستار را در تصمیم گیری جهت تدوین برنامه مراقبت استاندارد پرستاری و خاص هر بیمار با نیازهای متفاوت پشتیبانی کند.
وی تصریح کرد: ایده اولیه این طرح نواورانه دانش پژوهی از زمانی شکل گرفت که من بعد از فارغ التحصیلی واز سال ١٣٩۴ که در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد مشغول شدم و سپس بعنوان ناظر آموزشی عرصه مسولیت آموزش و نظارت بالینی دانشجویان اینترن پرستاری را نیز عهده دار بودم و متوجه شدم که دانشجویان از همان ابتدای ترم های پایین تر در ارزیابی جامع بیمار و بطور خاص انتخاب تشخیص های مناسب و طراحی برنامه مراقبت بیماردچار ضعف قضاوت و تصمیم گیری و نهایتا کیفیت پایین استدلال بالینی می باشند، به خصوص آنکه این مشکل در دانشجویان مقطع ارشد پرستاری نیز بشدت حس میشد لذا باتوجه به سوابق اموزشی مدیریتی و بالینی پرستاری اینجانب و در مقایسه با تجارب تحصیلی و بالینی اینجانب در خارج از کشور این گپ در توانمندی دانشجویان و پرستاران نیز بخوبی مشهود بود وبتدریج ایده طراحی یک محصول آموزشی پشتیبان جهت انتخاب صحیح تشخیص های پرستاری شکل گرفت.
دکتر مهاجر عنوان کرد: فرآیند مذکور در پنج فاز شامل نیازسنجی، تشکیل تیم تخصصی، آماده سازی محتوا آموزشی نرم افزار مبتنی بر رویکرد استاندارد فرآیند پرستاری و طراحی و توسعه نرم افزار NANDA Nurse Assistant و اصلاح نهايي، اجرا و ارزشیابی محصول آموزشی نوآورانه انجام شد.
وی با بیان اینکه آماده سازی و اعتبارسنجی محتوای آموزشی نرم افزار مبتنی بر رویکرد فرایند پرستاری در دو مرحله انجام که از طولانی ترین مراحل این فرایند و تهیه این محصول آموزشی بود و زیر نظر اساتید متخصص داخلی و بین المللی از کشور های مالزی، استرالیا و سنگاپور اجرا ومورد بازبینی مکرر قرار گرفت، عنوان کرد: برای محتوا سازی گام اول از فرم ارزیابی استاندارد NANDA و همچنین با تمرکز بر علایم و نشانه های شایع در بیماری های مختلف، تشخیص گذاری براساس اخرین لیست تشخیص های پرستاری 2023-2021 NANDA استفاده شد.
دکتر مهاجر با بیان اینکه برای انتخاب تشخیص پرستاری استاندارد از defining character ها،Risk factor ها و related factor ها استفاده شد، عنوان کرد: برای محتواسازی گام دوم، برنامه مراقبتی(Care Plan) براساس اولویت ها از لیست NOC و NIC واز آخرین منابع حاضر استخراج گردید.
دکتر مهاجر افزود: این طرح که در شانزدهمین جشنواره شهید مطهری مورد تقدیر مقام عالی وزارت قرار گرفت، امیداست به عنوان الگویی موفق برای سایر حوزهها سلامت و تخصصی پرستاری تبدیل شود و این نرم افزار آموزشی در مرحله بعد و در مرحله تجاری سازی به دانشگاه های مختلف جهت استفاده کشوری و بین المللی معرفی خواهد شد تا این سیستم تشخیصی و مراقبتی مبتنی بر استانداردهای فرایند پرستاری برای تمامی گروه های آموزشی هدف مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه زیر بنای محتوایی و متودولوژی این محصول آموزشی در چندین مقالهISI و کنگره های بین المللی توسط صاحب اصلی فرایند ارایه شده است، عنوان کرد: همچنین در 5 کتاب دانشگاهی در حوزه های تخصصی پرستاری مختلف مانندتشخیص های پرستاری استاندارد در بزرگسالان و سالمندان ،مدل های مراقبت در منزل مبتنی بر تشخیص های استاندارد پرستاری،سالمندی سالم و مراقبت بازتوانی در پسا کرونا، ارزیابی جامع سالمندی واختلالات عملکردی و پروتکل های مراقبت سالمندی مبتنی بر شواهد توسط تیم فرایند به تالیف رسیده است.
دکتر مهاجر با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز نتایج حاصل از طراحی و اجرا این نرم افزار آموزشی در بیماران بزرگسال و سالمند مبتلا به اختلالات مختلف نیز تحت عنوان تالیف مستقل در دست تحریر است، گفت: همچنین بزودی فاز اجرایی وسیع ان در سطح بیمارستان های آموزشی دانشگاه و تحت نظارت و حمایت معاونت درمان و مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مرحله عمل برسد.
وی با اشاره به اینکه این نرم افزار پتانسیل ارتقای پیشرفت حرفه ای دانشجویان پرستاری را با ارتقای قضاوت و استدلال بالینی داشته و درنتیجه موجب توسعه شایستگی حرفه ای و کیفیت مراقبت ایمن می شود، گفت: علاوه براین ؛این نرم افزار از نظریه ها و مدل های ذکر شده در یک محیط آموزشی واقعی حمایت می کند، ابزارهای مفید و کم هزینه برای به دست آوردن پیشرفت حرفه ای در زمینه های مختلف دانشگاهی آموزشی و درمانی ارائه می کند، بطور اختصاصی بر توانمندسازی انتخاب تشخیص ها و مراقبت های تخصصی سالمندی نیز تمرکز دارد و توسعه این ابزار برای مستندسازی اقدامات پرستاری به تصمیم گیری و کیفیت مراقبت و بهبود اعتبار بخشی در پرستاری کمک خواهد کرد.
دکتر مهاجر بیان کرد: این برنامه که کسب رتبه برتر جشنواره شهید مطهری و تقدیر مقام عالی وزارت ومعاونت اموزشی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به همراه داشت به عنوان الگویی موفق برای سایر حوزهها تبدیل شده و امور شاهد و ایثارگر و معاونت فرهنگی و دانشجویی برای اثرپذیری بهتر و بیشتر خدمات مشاورهای و حمایت از دانشجویان شاهد و ایثارگر ورودی جدید استفاده کردند و این آمادگی را داریم که با مدارس و دانشگاههای سراسر کشور در جهت یادگیری بهتر دانشآموزان و دانشجویان بهخصوص ورودیهای مقاطع جدید است.
وی با تأکید بر اینکه این موفقیت به تنهایی حاصل نشده و در اجرای این برنامه موفق و اثربخش یک تیم ١٢ نفره مشارکت داشتند، گفت: این موفقیت نوآورانه ارزشمند تحت نظارت و راهنمایی های ارزنده و تخصصی استاد دکتر سید رضا مظلوم به مرحله اجرا وارزشیابی رسیده است و در اینجا، جا دارد که تلاشها و همکاریهای مسئولان، اساتید، پرستاران و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد ، رضا الهی، محمد امین کریمی، محسن حیدری، آفرین ربانی، دکتر شاپور بدیعی اول، دکتر ایوب توکلیان، امیررضا صالح مقدم، دکتر گلناز صبوری، محمد نمازی نیا و رضا حاجی علی بیگلو تقدیر و تشکر کنم، ضمن اینکه از حمایتهای استاد بزرگوار ومسئول EDC دانشکده جناب اقای دکترحسین کریمی مونقی و ریاست دانشکده پرستاری و مامایی مشهد سرکارخانم دکتر فاطمه حاجی ابادی هم در کسب این افتخار بزرگ ملی نباید غافل شویم که همواره این بزرگواران مشوق و حامی اینجانب در تمام امور آموزشی بوده اند.
وی بیان کرد: در اجرای طرح "طراحی و تدوین مدل های تخصصی مراقبت در منزل پرستاری در قالب پادکست های آموزشی به منظور ارتقا کیفیت یادگیری مشارکتی دانشجویان پرستاری"میلاد قدیمی، مهناز کهنسال، محمد امین کریمی، مهدی کرابی، امیرمحمدکیوان شکوه، دکتر حسین کریمی مونقی، محمد نمازی نیا همکاری داشتند و در طراحی و اجرا آزمون ارزشیابی بالینی ویژه پرستاری سالمندان و بزرگسالان: رویکردی نوین جهت ارزیابی استدلال و صلاحیت بالینی در مدیریت مراقبت در عرصه پرستاری Mini-CEX) Adult &Geriatric Nursing Specific -( نیز محمد امین کریمی، آفرین ربانی، محسن حیدری، دکتر سید رضا مظلوم، دکتر حسین کریمی مونقی، دکتر فاطمه حاجی آبادی با من همکاری داشتند.