آموزش


235.jpg - 51.98 kBرئیس دانشکده علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از دریافت مجوز جذب دانشجو در  رشته ی جدید  « ارتوز و پروتز» خبر داد.

دکتر داود سبحانی راد، در گفتگو با وب دا اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده و حمایت هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اخذ مجوز راه اندازی رشته  « ارتوز و پروتز » در این دانشکده به تایید اعضای بورد این رشته رسیده  و مراحل اداری ورود نام رشته در دفترچه کنکور سال 1403- 1404 در حال انجام است.

وی افزود: مطابق تعریف سازمان جهانی بهداشت، رشته «  ارتوز و پروتز »، علم ارزیابی، تجویز، طراحی، ساخت و فیت ارتوز و پروتز است. پروتز جایگزین عضو از دست رفته می باشد و ارتوز به بهبود راستا و وضعیت افراد دچار اختلالات عصبی، اسکلتی و عضلانی کمک می کند.

دکتر سبحانی راد همچنین گفت: ارتوزها و پروتز در حیطه توانبخشی ارزیابی می شوند، با این حال؛ بویژه ارتوزها در هر سه حیطه ی پیشگیری، درمان و توانبخشی در سطح جهان و سطح کشور مطرح هستند. برای مثال ورزشکارانی که از زانوبندها یا آرنج بند و غیره استفاده می کنند، به نوعی از ارتوزها بهره گرفته اند که از ایجاد آسیب ورزشی جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: سطح  دوم ارتوزها گرید درمانی هستند، ارتوزها در پروسه های درمانی جزوی از پروتکل های درمان هستند و در عارضه هایی همچون استئو آرتریت مفصل زانو، در رفتگی های مچ پا ، شکستگی ها، آسیب ها و انحرافات ستون فقرات، آسیب های دیسک ها و پارگی دیسک ها مورد بهره برداری قرار می گیرند.

دکتر سبحانی راد با اشاره به اینکه در سطح سوم از ارتوزها و پروتز به صورت محسوس استفاده می شود افزود: پروتز وسیله ای است که جای عضو قطع شده قرار می گیرد و یک پروسه توانبخشی محسوب می شود؛ از این رو ارتوزها در گروه بیماران ضایعات نخاعی، بیماران سکته مغزی، بیماران دچار MS و بسیاری از بیماری های دیگر در حیطه توانبخشی یاری دهنده افراد است و پروسه توانبخشی را تکمیل می کند و شخص آسیب دیده را به استقلال در فعالیت های روزمره می رساند.

رئیس دانشکده خاطر نشان کرد: در ایران  تمامی مقاطع تحصیلی این رشته تدریس می شود و بر اساس آمارهای علم سنجی مبنی بر چاپ مقالات علمی، جزو چند کشور اول دنیا در تولید علم مرتبط با رشته ارتوز و پروتز هستیم  و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان هفتمین دانشگاه در سطح کشور افتخار دارد رشته ارتوز و پروتز را در دانشکده علوم و توانبخشی و پیراپزشکی راه اندازی کند.

وی تاکید کرد: چشم انداز راه اندازی این رشته، پوشش حداکثری شرق کشور در حوزه خدمات دانشگاهی و درمانی دولتی می باشد. همچنین با توجه به همجواری با کشورهای افغانستان، ترکمنستان و پاکستان می توانیم خدمات توانبخشی را توسعه دهیم.

دکتر سبحانی راد در خصوص آینده فارغ التحصیلان این رشته گفت: فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های مختلف درمان و آموزش فعالیت نمایند. این افراد می توانند در موسسات دولتی نظیر

سازمان بهزیستی، بنیاد جانبازان، دانشگاه و مرکز هلال احمر مشغول به خدمت رسانی شوند و یا مراکز کلینیکی تاسیس نمایند. همچنین این افراد می توانند در بیمارستان ها، مراکز خصوصی، مراکز جامع توانبخشی و مراکز نگه داری افراد دارای آسیب  فعالیت نمایند.

 


در مراسمی که به پاس تجلیل از داوران فصل‌نامه پژوهشی اُفُق توسعه آموزش علوم پزشکی برگزار شد از ۲۵ داور فعال در این مجموعه که مجله‌شان در سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه برتر علمی و پژوهشی شده بود تقدیر به عمل آمد.

به گزارش وب دا، در این مراسم دکتر مجید خادم‌رضائیان، دبیر اجرایی فصل‌نامه اُفُق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: فعالیت فصل‌نامه پژوهشی زیرنظر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی منتشر می‌شود از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و در طی این مدت اساتید فرهیخته و پیشکسوت زیادی در مسیر رشد و اعتلای این فصل‌نامه تلاش کرده‌اند.

وی افزود: فصل‌نامه پژوهشی اُفُق توسعه آموزش علوم پزشکی در سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه برتر علمی و پژوهشی در سطح کشور شد و در حال حاضر هم فعالیت این فصل‌نامه با نمایه‌سازی در پایگاه‌های معتبر داخلی و خارجی در حال انجام است.

دبیر اجرایی فصل‌نامه اُفُق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از قسمت‌های اصلی در کیفیت کار همکاری تیم داوران بوده است، خاطرنشان کرد: به همین‌جهت و به پاس قدردانی از تلاش‌های ۴ ساله آنان مراسم تجلیل از داوران فصل‌نامه پژوهشی اُفُق برگزار شد و در این مراسم از ۲۵ داور تقدیر به عمل آمد.

دکتر خادم‌رضائیان تصریح کرد: هر مقاله به‌طور متوسط توسط ۴ داور مورد بررسی و قضاوت قرار می‌گیرد و میانگین زمان داوری‌ها هم کمتر از ۲ هفته بوده که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی بیان کرد: در این مراسم شنونده نظرات، پیشنهادات و انتقادات داوران بودیم تا که با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت عملکرد به مراتب بهتری را در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال ۱۴۰۲ شاهد باشیم.

دبیر اجرایی فصل‌نامه اُفُق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که ملاک انتخاب داوران متناسب با چهارچوب‌ها و دستورالعمل‌های معین شده بوده است، تاکید کرد: کسانی که عنوان داور انتخابات می‌شوند از سوابق پژوهشی بالا و قابل قبولی در حوزه داوری مقالات برخوردار هستند و همیشه رویکرد ما بر همکاری با تمامی داوران بوده، حتی از حضور داوران با تجربه‌تر هم در کنار داوران جوان‌تر بهره‌مند هستیم‌ تا که نسل‌های جدید داوری از تجربه‌ کافی در امر قضاوت و داوری آثار دریافتی برخوردار باشند.

دکتر خادم‌رضائیان افزود: گواهی داوران به‌صورت برخط و آنلاین قابل دریافت است و موضوع سابقه داوری نیز در بحث ارزیابی‌ها، روزمه، ترفیع و ارتقاء داوران‌ لحاظ می‌گردد و گواهی آن قابل استفاده است.

وی در پایان گفت: فصل‌نامه اُفُق دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از موفق‌ترین مجلات حوزه پزشکی بوده و مطالب و محتواهای این فصل‌نامه در بسیاری از رسانه‌های معتبر داخلی و خارجی فعال در این حوزه بازنشر شده است.

248.jpg - 131.00 kB

249.jpg - 114.10 kB

250.jpg - 109.35 kB

251.jpg - 89.45 kB

252.jpg - 93.73 kB


7.jpg - 16.84 kBدانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از مجموعه های پویا و برخوردار از سوابق آموزشی- پژوهشی برجسته، در سال های اخیر است که بر اساس مقالات علمی-پژوهشی چاپ شده و منعکس در سامانه های علم سنجی، توانسته جایگاه خود را در بین 40 دانشکده در سطح کشور ، از رتبه 17 در سال 1390 به رتبه 3 در سال جاری ارتقاء دهد و در حوزه ارتباط با صنعت که یکی از الزامات و شاخص های دانشگاه های نسل 3 و 4 است، عملکردی قابل تحسین داشته باشد.

 دکتر مهدی قلیان اول، که بیش از یک دهه از عمر کاری خود را در این مجموعه سپری کرده و هم اکنون به عنوان رئیس دانشکده بهداشت مشغول به خدمت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، در گفتگو با وبدا به معرفی این دانشکده و رشته ها، فعالیت های علمی - پژوهشی و همچنین دستاوردهای آن پرداخته است که در ادامه می خوانید: " در حال حاضر دانشکده بهداشت، با داشتن 7 گروه آموزشی جزء آخرین دانشکده هایی هست که در سال 1388 توسط هیات رئیسه وقت و با همت دکتر رضا خانی جزنی با حداقل امکانات از بدنه دانشکده پیراپزشکی و علوم بهداشت جدا شد و با یک هویت مستقل در دانشگاه افتتاح و راه اندازی گردید. از آن زمان اهداف و برنامه ریزی های انجام شده با همت روسای قبلی دانشکده دکتررضا خانی جزنی، دکتر علی تقی پور و دکترمحمد صفریان روند رو به رشد در زمینه آموزش و پژوهش داشته است".

وی با اشاره به همراهی گروه های مختلف دانشکده بهداشت در ایجاد زمینه های پیشرفت این مجموعه می افزاید: خوشبختانه با همت معاونین و اساتید محترم و جذب دانشجویان در رشته های تحصیلات تکمیلی این روند رو به پیشرفت سیر صعودی به خود گرفته و در حال حاضر گروه های آموزشی مختلفی در دانشکده اعم از گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت(خدمات بهداشتی و درمانی)، گروه بهداشت محیط، گروه بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، گروه آمار زیستی، گروه اپیدمیولوژی و گروه سلامت، ایمنی و محیط زیست( HSE) مشغول به فعالیت می باشند.

رئیس دانشکده بهداشت در خصوص تغییرات ساختاری گروه های آموزشی این دانشکده نیز می گوید: در طول یک سال ونیم گذشته، دو گروه بهداشت حرفه ای و گروه hsc دانشکده بر اساس مصوبه شورای دانشگاه، هویت پیدا کردند و دارای مدیرگروه مستقل شدند. در حال حاضر تعداد دانشجویان دانشکده بین 580 تا 590 نفر می باشد که بین 260 تا 270 نفر از این دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و معمولا تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به دانشجویان کارشناسی بیشتر است. بر همین اساس نیاز به امکانات بیشتر و کارگاههای آموزشی و آزمایشگاهای تخصصی دارند؛ هر چند که تا توانستیم از امکانات موجود استفاده بهینه را داشته باشیم . در طی دو دوره گذشته ( که من ریاست دانشکده را بر عهده داشته ام) با همت ریاست های گذشته دانشگاه درخصوص جذب و تهیه تجهیزات آزمایشگاهی کمک هایی انجام شده، اما هنوز نیاز به حمایت های بیشتر جهت بروز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات کارگاهی در حد دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستیم".

دکتر قلیان اول به پیشرفت های علمی و پژوهشی مجموعه تحت سرپرستی خود نیز اشاره داشته و می گوید: " در ابتدای حضور من در دانشکده بهداشت، رتبه پژوهشی این دانشکده در بین 40 دانشکده بهداشت کل کشور، تقریبا رتبه 16 یا 17 بود و اکنون که در سال 1402 (2024) قرار داریم، بر اساس مقالاتی که از ابتدای سال میلادی در مقاطع مختلف پذیرش، ثبت و چاپ شده و از سامانه های علم سنجی دریافت شده است، به رتبه 3 در میان دانشکده های بهداشت سطح کشور رسیده ایم و این نشان دهنده همت فراوان و والای اساتید ما در طول 2 سال گذشته در مقطع تحصیلات تکمیلی و پژوهش است. ضمن اینکه ما روند پژوهش مان بر اساس سامانه های علم سنجی در طول سال گذشته سیر صعودی‌اش را حفظ کرده است".

رئیس دانشکده بهداشت در رابطه با اعضای هیات علمی این دانشکده و رشته های افزوده شده به ساختار آموزشی آن نیز اظهار می کند: " تعداد اعضای هیات علمی این دانشکده در حال حاضر 48 نفر می باشد که نسبت به خیلی از دانشکده ها کمتر هست. دانشکده بهداشت رتبه دوم پژوهش را در سطح دانشگاه علوم پزشکی، بعد از دانشکده داروسازی دارد( به ازای سرانه مقاله تولیدی به ازای هر فرد عضو هیات علمی). از نظر توسعه رشته ها در طول دو سال گذشته، در مقطع تحصیلات تکمیلی، دکترای اقتصاد سلامت را مصوب و امسال دانشجو پذیرش کردیم.

همچنین رشته کارشناسی بهداشت مدارس را در دانشکده بهداشت راه اندازی کردیم و امسال، دومین دوره پذیرش دانشجویان این رشته را در مهرماه داشتیم. با توجه به راه اندازی رشته های جدید و جذب دانشجو، نیاز است که بسیاری از مسائل اداری و سازمانی جهت رفاه دانشجویان و اعضای هیات علمی و پرسنلی بروز رسانی شود.

دکتر قلیان اول، در خصوص میزان مقالات و پژوهش های علمی این دانشکده که در نشریات بین المللی کار شده نیز عنوان می کند: " تا سال جاری میلادی (2024 ) بر اساس پایگاه های علم سنجی و چاپ مقالات ISI و مقالاتی که جایگاه علمی در سطح کشور و دنیا دارند، خوشبختانه سیر رو به رشد مقالات کاربردی را شاهد هستیم و با توجه به رسالتی که دانشگاههای نسل 3 و 4 در باب ارتباط با صنعت دارند و همچنین نسبت تعداد اعضای هیات علمی ما، تقریبا حرف اول را در دانشگاه می زنیم؛ یعنی قراردادهایی که گروه بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای و ایمنی کار ما و برخی دیگر از گروه های آموزشی مثل آموزش بهداشت و گروه HSE به طور ویژه با علم صنعت بستند، این ارتباط با صنعت در جهت امیدآفرینی به نسل جدید و دانشجویانی که در قسمت تحصیلات کارشناسی و تحصیلات تکمیلی درس می خوانند، بسیار موثر است؛ اینکه امید به کار و نقش آفرینی در کشور را در ذهن داشته باشند و منشاء خیر باشند.

در حال حاضر با همت اساتید و دانشجویان و مساعدت های معاونت پژوهشی دانشگاه، امید داریم که در ارتباط با صنعت، تحقیقات و پژوهش های ما کاربردی تر شود و به سمتی برود که دغدغه ها و نیازهای جامعه را بر طرف کند و تنها تولید صرف مقاله نباشیم. به این ترتیب به عنوان یک دانشگاه نسل 3 و4  بیشتر نقش آفرینی خواهیم کرد و امیدواریم که این بخش کار پررنگ تر شود تا بتوانیم امید آفرینی را بیشتر کنیم و باعث ماندگاری اساتید و پژوهشگران و فارغ التحصیلان در کشور باشیم که این امر در نهایت می تواند باعث ارتقای و سلامت جامعه و دانشگاههای کشور شود.

رئیس دانشکده بهداشت در خصوص ارتباط این مجموعه با صنعت و قراردادهایی که با صنعت منعقد شده بیان میکند:  بحمدلله اساتید ما در این زمینه خیلی خوب فعالیت کردند، مثل قرارداد با پالایشگاه گاز سرخس که نماینده گروه آموزشی بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای و ایمنی کار ما حضور داشتند و راهکارهای خوبی بیان کردند. برخی از اساتید ما در مناقصاتی که برگزار می شود به عنوان برنامه های پژوهشی و مداخله در ارتباط با صنعت هم موفق بوده اند مثل خانم دکتر سرخوش که یک قراردادی را قریب به یک میلیارد تومان با شرکت پتروشیمی در منطقه عسلویه با موضوع آلایندگی ها منعقد کردند که قابل تقدیر است. همچنین 3 طرح مهم را به صورت آماده از گروه بهداشت محیط، 3 عنوان را از گروه بهداشت حرفه ای و ایمنی کار و 1 عنوان را از گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در زمینه فرزندآوری و تغییر نگرش پرسنل آن فرستادیم که به عقد تفاهم نامه منجر شد و خوشبختانه این روال باعث می شود که اساتید ما در کنار کار علمی خود، در عرصه صنعت هم وارد شوند و گره گشا در این حوزه باشند. ضمن اینکه از حق الزحمه ای برای خودشان  و همچنین دانشجویانی که در این طرح مشارکت می کنند بهره مند شوند و این خود باعث پویایی و انگیزه در گروه های آموزشی شده است، امیدوارم که این روند صعودی با همت اساتید و دانشجویان ادامه پیدا کند.

دکتر قلیان اول در خصوص جذب دانشجویان بین الملل و ارتقای این حوزه نیز توضیحاتی را ارائه می کند: " بحمدلله در حوزه بین الملل بعضی از گروه های آموزشی دانشکده موفق عمل کرده اند مثل گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی(آموزش بهداشت) و ارتقاء سلامت. ولی آنچنان که در سایر قسمت های دانشکده موفق بودیم در حوزه جذب دانشجوی بین الملل، موفقیت های ما کامل نبوده است، البته با شکل گیری معاونت بین الملل در سطح دانشگاه و اقدامات و سیاست گزاری های آن معاونت و تقویت کارشناس مسئول یا نماینده آنها در سطح دانشکده ( که یک عضو هیات علمی یا کارشناس هست) و نشست هایی که با گروه های آموزشی دانشکده برگزار می شود و همچنین مطالبه گری که از سوی دانشگاه می شود ما تلاش می کنیم برنامه ریزی بهتری جهت جذب دانشجو و ارتباطات فارغ از مرز ایران مثلا با افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان  که در مجاورت ما هستند، انجام بدهیم و برخی کشورها مثل عراق و لبنان در حوزه های بهداشت ممکن است متقاضی اعزام  دانشجو به این دانشکده با توجه به سیاست بومی گزینی جهت تربیت نیرو نباشند. زیرا با توجه به معضلات و مشکلات بومی هر کشوری، نحوه تربیت نیروی انسانی متفاوت است.  ان شاء الله با طرح ها، ایده ها، همفکری و همگرایی بیشتر با سایر مسئولین، معاونت ها، مدیران گروه ها و اساتید بتوانیم از فکر جمعی و مشارکت دوستان بصورت یک خانواده جهت ترسیم راه ی روشن استفاده کنیم".

دکتر قلیان اول در خصوص راه اندازی شورای راهبردی در دانشکده بهداشت و کارکردهای آن نیز می گوید: "  در نیمه دوم سال 1400 که من به دانشکده آمدم یک شورای راهبردی در دانشکده تشکیل دادیم، در این شورا هر گروه آموزشی، یک برنامه عملیاتی سالیانه برای خودش تدوین کرده و در پایان سال یک گزارشی از موفقیت ها و عدم موفقیت ها به شورا ارائه می دهد. دبیر شورا یکی از اساتید گروه سیاست گزاری سلامت است و ایشان به عنوان یک برنامه نویس در این قسمت، تمام برنامه های عملیاتی که گروه های آموزشی در ابتدای سال موظف به بارگزاری هستند را رصد می کند و یک نماینده از هر گروه نیز در آن قسمت وجود دارد که هر 3 ماه گزارش می دهد و عدم موفقیت ها را آسیب شناسی می کنند و در صورت نیاز به رفع مشکل حوزه مدیریت دانشکده ورود می کند تا برنامه عملیاتی تا حد امکان عملیاتی و اجرایی شود. بر اساس چشم انداز و رسالتی که در ابتدای افتتاح دانشکده انجام شده، چشم انداز واقعی را مشخص و در آن افق حرکت می کنیم، بر اساس برنامه استراتژیک و برنامه های راهبردی و عملیاتی سالیانه ای که می ریزیم. یکی از خصوصیات دانشکده بهداشت برنامه محور بودن آن است چون اساتیدی که ما اینجا داریم، خودشان اصول مدیریت تدریس می کنند. مزیت و برجستگی دانشکده بهداشت جهت کسب رتبه های برتر علمی بیشتر مربوط به ایجاد همگرایی در معاونت پژوهشی دانشکده بین اساتید و در حوزه معاونت آموزشی بحث تقویت تحصیلات تکمیلی است و تیم سازی یکی از ثمرات این همگرایی است که مطمئنا باعث موفقیت بیشتر می شود. من همیشه سعی کردم پشتیبان و دل گرمی برای دوستان باشم و آنجا که اساتید و گروه های آموزشی و دانشجویان ملاحظه کردند که با صداقت و پشتکار در تلاش برای حل مشکلات هستم و نهایت سعی خود را می کنم باعث همگرایی بیشتر شد و امیدواریم این روند در آینده رو به رشد و هر روز بهتر و بیشتر باشد.

وی ارتقاء و رسیدن به مدارج علمی و پژوهشی بالاتر را امری ممکن اما دشوار و زمانبر می داند و در رابطه با آن مثالی را عنوان می کند: " شما وقتی می خواهید نمره 12 را به 18 برسانید کار تقریبا راحتی است، اما اگر 18 را بخواهید به 19 برسانید کار خیلی سخت میشود و به راحتی محقق نمیشود. دانشکده های بهداشتِ دانشگاه تهران و دانشگاه ایران در حال حاضر بر ما مقدم  هستند و از نظر رشته ها و گروه های آموزشی که دارند، اصلا با ما قابل قیاس نیستند؛ یعنی در این قسمت ها جزو پیشکسوتان هستند. در عین حال دانشکده هایی که مثلا در سال 2023 از ما بالاتر بودند و اکنون پایین تر هستند هم وجود دارند و لذا ممکن است این آمار باز هم بالا و پایین بشود. حتی ممکن است ما یک رنگینک هم پایین بیاییم، ما در بحث گروه های آموزشی و جذب هیات علمی نسبت به آن دانشکده ها خیلی پایین تریم و چیزی که باعث موفقیت می شود علاوه بر همت اساتید و دانشجویان و پرسنل در یک محیط آموزش و پژوهش، توسعه رشته های آموزش هم هست. من با توجه به سابقه ای که در معاونت بهداشتی دانشگاه دارم، می دانم که راه توسعه و رشد برای دانشکده بهداشت در دومین کلان شهر کشور بیشتر از این باز است و می طلبد که از سطح دانشگاه و از سمت معاونت آموزشی دانشگاه و دبیرخانه کلان منطقه 9 آموزش؛ قیاسی  بین دانشکده بهداشت مشهد با دانشکده های پیرامونی و اقماری خراسان رضوی صورت نگیرد.

رئیس دانشکده بهداشت در پاسخ به این پرسش که چگونه می توانیم در بحث صنعت و از جمله صنایع غذایی جزو اولین ها باشیم می گوید: " ما جزو اولین ها در کشور هستیم و در بحث صنعت هم ممکن است جزو دومین یا سومین باشیم(البته آمار دقیقی ندارم) اما این اولین ها می طلبد که دانشکده آموزشی ( که  فیلد بسیار خوبی هم دارد ) دست و بالش بسته نشود، به عنوان مثال من نباید برای توسعه یک رشته آموزشی و جذب یک هیات علمی، 10 یا 20 صفحه بنویسم و توجیه کنم و بجنگم و بعد در قیاس با یک شهر کوچکتری مثلا 100 هزار نفر جمعیت در سطح خراسان رضوی ، دانشکده من قیاس بشود و در سند توسعه و توازن آموزشی بخواهد که مثلا مانع رشد این قسمت بشود. اینجا بحث آموزش کاربردی است؛ بحث اینکه زمینه آماده است و این زمینه آماده بودن نباید مانع از پیشرفت بشود مثل دونده ای که دست و بالش را ببندند و بعد بگویند مثلا با کودک خردسالی که دست و بالش باز است رقابت کن در دویدن. البته دیدگاههای خوبی نسبت به دانشکده بهداشت، از سوی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه اتفاق افتاده است ولی نیاز داریم توجه بیشتری بشود؛ دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیاز به فضای بیشتر و مناسب دارد؛ نیاز به امکانات مناسب و بهتر. لذا شما چنانچه به محیط آموزشی و پژوهشی تحصیلات تکمیلی ما، نسبت به دانشکده های دیگر در مجتمع شهید خوارزمی مستقرهستند، نگاه کنید؛ کم است و این موضوعات نیاز به بازنگری دارد. بنده انتظار دارم که حمایت های بیشتر و بهتری صورت بگیرد؛ هر چند که هست ولی دوست داریم بیشتر شود و مورد توجه قرار بگیرد. کسب  جایگاه علمی با همت اساتید و دانشجویان و پیگیری های زیاد و موثر معاونت آموزشی دانشکده و تحصیلات تکمیلی صورت گرفته است، پس باید از اینها قدردانی کرد و با برگزاری نشست های صمیمانه از طرف معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه با گروه های آموزشی و پژوهشی ما رقم بخورد تا انگیزه را برای ادامه رشد و توسعه دوچندان نماید و بتوانیم بهتر از قبل بدرخشیم. من از همه اساتید، مدیران گروه های آموزشی، دانشجویان عزیز و کارکنان خدوم که واقعا بی منت در کنار اساتید و گروه های آموزشی، زحمت می کشند چه در حوزه آموزش، چه در حوزه پژوهش و چه پشتیبانی؛ همه و همه تشکر می کنم. واقعا مساعدت های خوبی از طرف همه صورت گرفته، من شرمنده این عزیزان هستم و اگر نتوانستم حق آنها را به خوبی ادا کنم و یا کوتاهی صورت گرفته، بدون تعارف از همه اینها عذرخواهی می کنم. امیدوارم که بتوانم در ادامه مسیر با همراهی آنها این روند رو به رشد را که رقم زدند این عزیزان، پشتیبانی کنم و نقطه قوت و دلگرم کننده باشم برای ادامه کارشان و از دلسردی عزیزان جلوگیری کنم.    


رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تا کنون 62 متخصص طب ایرانی و مکمل در این دانشکده داش آموخته شده اند و در مناطق مختلف کشور در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

به گزارش وب دا، دکتر سید کاظم فرهمند در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان جدید این دانشکده با بیان اینکه در حال حاضر 45 دانشجو در رشته های طب سوزنی و طب ایرانی و مکمل در این دانشکده در حال تحصیل هستند خاطر نشان کرد: در سال جدید نیز 7 دانشجو تخصصی پذیرفته شدند که از این تعداد 4 نفر در رشته طب سوزنی و 3 نفر در رشته طب ایرانی هستند.

وی خاطر نشان کرد: این دانشکده یکی از موفق‌ترین دانشکده‌های کشور در حوزه طب ایرانی و مکمل محسوب می شود  و تنها دانشکده‌ای است که آموزش آکادمیک رشته طب سوزنی جهت دانشجویان مقطع Phd را دارد.

مراسم معارفه دانشجویان نوورود در سالن جلسات دانشکده طب سنتی ایرانی و مکمل با حضور رئیس، معاونین، اساتید و سایر مسئولین برگزار شد.در این نشست ضمن ارائه مقررات و آیین نامه ها توسط معاونین آموزشی و پژوهشی، بخش نامه ها و قوانین آموزشی نیز توسط مسئولین اداره آموزش و حراست بیان شد.

84.jpg - 68.71 kB

85.jpg - 96.84 kB


620.jpg - 12.75 kBمدیر گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت دانشکده بهداشت مشهد اظهار کرد: جذب دانشجویان بین الملل برای اولین بار در کشور در این رشته توسط دانشکده بهداشت مشهد انجام شده است و در حال حاضر 31 دانشجو بین الملل در این گروه تحت تعلیم هستند.

دکتر سیدسعید طباطبائی، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه در ابتدای راه اندازی گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت با گروه آموزش بهداشت  یک گروه مشترک بود اما بعد از مدتی دو گروه مستقل شدند، اظهار کرد:  در حال حاضر مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و کارشناسی ارشد اقتصاد سلامت  در این گروه آموزشی فعال است و سال آینده نیز دکتری سیاستگذاری حوزه سلامت  به مجموعه اضافه خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی تا سال  1406 نیز مجوز جذب دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بلایا را  کسب خواهیم کرد، تصریح کرد: علاوه بر این از سال 96 در گروه علوم  مدیریت و اقتصاد سلامت پذیرش دانشجوی بین الملل و  در رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در مقطع ارشد  آغاز شده است.

دکتر طباطبائی با بیان اینکه از دو سال پیش نیز دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در بخش بین الملل پذیرش شده اند، گفت: در رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی مقطع ارشد 21 دانشجو و 70 نفر فارغ التحصیل، در رشته اقتصاد سلامت 12 نفر دانشجو و  14 نفر فارغ التحصیل، دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی 2 نفر فارغ التحصیل و دو نفر در شرف فارغ التحصیلی هستند؛ همچنین تاکنون10 دانشجوی دکتری و 9 دانشجوی ارشد فارغ التحصیل شدند و 12 نفر نیز در حال تحصیل هستند. 

وی با بیان اینکه 4 نفر  عضو هیأت علمی در حوزه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، 3 نفر در حوزه اقتصاد سلامت، 2 نفر در حوزه سیاستگذاری سلامت و 2 نفر هم در حوزه  مدیریت بلایا آموزش دانشجویان را برعهده دارند، گفت: از جمله افتخارات این گروه آموزشی می توان به تمایل همکاری با بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

دکتر طباطبائی با بیان اینکه کتاب برنامه ریزی منابع انسانی در حوزه سلامت تألیف شده است که دو سال پیش در نمایشگاه کتاب استان اردبیل به عنوان کتاب برتر انتخاب شد، گفت: همچنین اعضای هیأت علمی در بسیاری از فرایندهای برتر در جشنواره شهید مطهری از گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت برگزیده شدند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه انتشار مقاله نیز اعضای هیأت علمی در حوزه های مختلف از جمله مدیریت منابع انسانی، ایمنی بیمار و خطای پزشکی ورد پیدا کرده اند، ابراز کرد: تمام کوریکلوم آموزشی دانشگاه به روز شده است  اما برای دانشجویان بین الملل با توجه به نیاز آموزشی که دارند ، مباحث به روز رسانی شده است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شهر مشهد به دلیل نزدیکی مسافت جغرافیایی و زبان مشترک مورد اقبال دانشجویان بین الملل به خصوص دانشجویان افاغنه است، تصریح کرد: موضوعات پژوهشی دانشجویان دکتری نیز به صورت کاربردی و حل مسئله برگزیده می شود که این اقدام نیز یکی از افتخارات گروه آموزشی علوم مدیریت و اقتصاد سلامت است.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image