آموزش


428.jpg - 29.12 kBمدیر توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: جشنواره شهید مطهری به منظور پاسداشت مقام شامخ اساتید 18، 19 و 20 اردیبهشت ماه در قالب 34 رویداد آموزشی در مرکز همایش های بین المللی شهدای سلامت برگزار می شود.

دکتر حمید رضا کیانی فر در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه برای مراسم افتتاحیه کارگاه آموزش تفکر نقادانه در مواجهه با باورهای شبه علمی در بستر شبکه‌های اجتماعی و کارگاه دانشجویی شخصیت شناسی در تیم سازی موفق در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد:  پس از آن پنل دانشجویی آموزش برای دانشجویان و دانشجویان در کنار آموزش، سخنرانی آموزش از راه دور، پنل راهکارهای مشارکت مشتاقانه اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاه در کارهای ستادی آموزش، کارگاه آشنایی با تکنیک‌های خلاقیت با تاکید بر تکنیک SCAMPER، نشست علمی برگزاري جشنواره منطقه اي وحيد از ايده تا فرآيند، پنل چالش‌های اعضای هیات علمی جوان در آموزش علوم پزشکی پیش بینی شده است. 

وی با بیان اینکه برگزاری پنل دانشجویی شایستگی‌هاي اساسی دانشجویان (مهارت‌های ارتباطی)، پنل مرزهاي ميان اصول درمانگري و آرمان‌های آموزشي در بيمارستان‌هاي آموزشي: کنکاشي در برآيند دستاوردها و چالش‌هاي نظام ادغام يافته آموزش علوم پزشکي، پنل گامي نوين در ارزشيابي کيفيت عملکرد آموزشي اعضاي هيات علمي: گفتمان خبرگاني با ديدگاهي نقادانه و مبتني بر شواهد علمي جهت بازآرايي فرايندها، کارگاه سرزمین پنهان یادگیری (حکمرانی کوریکولوم پنهان بر نظام آموزشی)، پنل آموزش همپای پژوهش از جمله برنامه های روز اول بود، عنوان کرد: روز دوم این جشنواره نیز پنل آسیب شناسی اخلاق حرفه ای، پنل دانشجویی نقطه تلاقی آموزش و هوش مصنوعی، سخنرانی آموزش دانشگاهی طب سنتی و مکمل؛ رویکردها و تجربیات جهانی، کارگاه ابزارهای سنجش کیفیت مطالعات آموزش علوم پزشکی، کارگاه دانشجویی آموزش در گروههای بین حرفه‌ای Interprofassional learningدر نظر گرفته شده است. 

دکتر کیانی فر ادامه داد: سخنراني طراحی، اجرا و ارزشیابی مراکز خدمات جامع سلامت آموزشی به عنوان گامی در راستای اهداف کارگروه پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی، کارگاه آموزشی مروری بر مفاهیم و ابزارهای کاربردی در حوزه بازی سازی و واقعیت مجازی، پنل دانشگاه بینالمللی چالش ها و فرصت ها، پنل داروسازی اجتماعی: چالش‌ها و فرصت‌ها، کارگاه کاربرد متن کاوی (Text Mining)  در علوم پزشکی، کارگاه  مدیریت رفتارهای آموزشی در مواجهه با نسل نو از دیگر برنامه های روز دوم جشنواره شهید مطهری است. 

مدیر توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه پنل فناوری‌های نو در آموزش علوم پزشکی، پنل سرآمدی در آموزش، پنل آموزش بین حرفه ای: تجارب و ظرفيت های همکاری دانشکده طب ایرانی و مکمل با سایر دانشکده‌ها، کارگاه دانشجویی المپيادهاي دانشجويي: توانمندسازي دانشجو يا قدرتمندي دانشگاه، نشست دانشجویی اعضای کمیته دانشجویی کلان منطقه9 از برنامه های پایانی روز دوم جشنواره شهید مطهری است،گفت 4 مسابقه نیز در حاشیه جشنواره شهید مطهری برگزار می شود. 

وی گفت: اختتامیه این جشنواره به منظور تجلیل از اساتید برتر در حوزه های مختلف آموزشی ۲۰ اردیبهشت در مرکزهمایش های  بین المللی شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.


383.jpg - 50.94 kBدر حال حاضر عرصه‌ی سلامت دهان و دندان کشور، یکی از کارآمدترین حوزه های خدمت رسانی عمومی است که ضمن یاری رساندن به بیماران در بحث درمان، با ترویج دانش و فرهنگ عمومی بهداشت دهان و دندان، نقش بسزایی را در بهبود و ارتقای کیفیت زندگی مردم عزیز ایران ایفا نموده است و این دستاورد مهم حاصل نشده؛ جز با تلاش و همت ستودنی جامعه بزرگ دندانپزشکان کشور. خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز، از وجود اساتید و دندانپزشکان فرهیخته‌ی بسیاری در رشته های مختلف دهان و دندان بهره مند بوده و علاوه بر آموزش نیروهای متخصص دندانپزشکی، بر انجام تخصصی ترین اقدامات درمانی در جهت خدمت رسانی به بیماران اهتمام دارد. بمنظور تکریم و مانا ساختن این خدمات ارزشمند و معرفی پیشکسوتان این عرصه به نسل جوان تر، گروه رسانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفتگویی داشته با چند تن از اساتید پیشکسوت دانشکده دندانپزشکی که پس از ذکر مقدمه ای از سخنان دکتر ناصر سرگلزایی رئیس دانشکده دندانپزشکی مشهد و دکتر مقدس معاون مالی- اداری این دانشکده ( به عنوان هماهنگ کننده جلسه گفتگو با اساتید پیشکسوت) شرح گفتگو با این اساتید پیشکسوت را در ادامه می خوانید:

وبدا: جناب آقای دکتر سرگلزایی، به عنوان رئیس دانشکده دندانپزشکی مشهد و در واقع میزبان این نشستِ صمیمانه، مقدمه ای را عنوان بفرمایید تا گفتگو با اساتید پیشکسوت را آغاز کنیم؟ 

دکتر سرگلزایی : به نام خدا و عرض سلام و احترام خدمت همه عزیزان... بنده در طول سالهای تحصیل در دانشکده دندانپزشکی مشهد، افتخار شاگردی هر سه استاد بزرگواری که در این جلسه حضور دارند و نمونه اخلاق و استاد واقعی هستند را، داشته‌ام. نکته بسیار مهمی را که من در ارتباط با این اساتید عزیز به ویژه آقای دکتر علوی و آقای دکتر فرتاش طلوع لازم به ذکر می دانم،  این موضوع است که دندانپزشکان معمولاً بعد از بازنشستگی به سراغ مطب، کلینیک شخصی و سایر کارهای خود می‌روند، اما این عزیزان علاوه بر این مسائل در بحث برطرف کردن مشکلاتی که در جامعه دندانپزشکی وجود دارد و به ویژه موضوعاتی که دندانپزشکان جوان ما درگیر آن هستند را هم پیگیری می‌کنند و این بهترین خصلتی است که در این بزرگواران در طی سالیان دیده‌ام. بر همین اساس هم لازم می بینم که زحمات و خدمات این بزرگان؛ چه از نظر زحماتی که در دانشکده کشیدند و چه خاطراتی که دارند باید ثبت و ماندگار شود تا الگویی باشد برای جوانان. من به خاطر دارم که این اساتید عزیز در طول سالهای خدمت، از نخستین ساعات کاری در دانشکده حضور داشتند و تا آخرین لحظه با پشتکار زیاد خدمت رسانی می کردند. هرگز غیبت در زمان کار نداشتند و از نظر نظم کاری نمونه بودند، لذا این وظیفه ما است که این عزیزان را با ثبت و ضبط کلام شان ماندگار کنیم و در خاطره این دانشکده بمانند و دانشجویان بدانند که چه اساتیدی را در این مجموعه داشته‌ایم و دندانپزشکان جوان ما ببینند که بنیانگذاران این دانشکده چه کسانی هستند و بودند .

وبدا: دکتر مقدس شما نیز به عنوان هماهنگ کننده این جلسه گفتگو و در واقع یکی از شاگردان این اساتید عزیز پیشکسوت مقدمه ای را عنوان بفرمایید؟

دکتر مقدس: عرض خیر مقدم خدمت آقایان دکتر فرتاش طلوع، دکتر علوی و دکتر قنادان که افتخار دادند و در جمع ما حاضر شدند. این افتخار بنده است که شاگرد دکتر فرتاش طلوع بودم و همینطور همکار استاد علوی و زیر مجموعه دکتر قنادان عزیز در مرکز بهداشتکاران دهان و دندان ( که ایشان ریاست آنجا را بر عهده داشتند بودند ). من همیشه آن فاصله و گسستی که بین نسل جدید و قدیم وجود دارد را به شدت درک می‌کردم و امیدوارم این برنامه‌ها بتواند این گسست را کمتر کند و همانطور که دکتر سرگلزایی فرمودند دانشجویان باید بدانند که چه کسانی در این دانشکده زحمت کشیدند و به ما آموختند، تا امروز ما به دیگران بیاموزیم. همچنین زحمات دیگری که در سایر زمینه‌ها انجام شد مثلاً آقای دکتر فرتاش طلوع علاوه بر اینکه به ما درس آناتومی و ترمیمی می‌دادند، با ذوق هنری خود نقاشی ها و تابلوهای زیبایی هم می‌کشیدند، این سبب شد که ما از رشته ترمیمی و پروتز آناتومی را به خوبی یاد بگیریم و خدماتی را که به بیماران می‌دهیم بی شک مرهون و مدیون اساتیدی بزرگ مثل دکتر فرتاش هستیم. همچنین دکتر علوی که علاوه بر دندانپزشکی کارهای صنفی را دغدغه مند دنبال می‌کردند و همچنین استاد قنادان که در بحث کارهای اجرایی دانشگاه خیلی زحمت کشیدند.

وبدا: سپاس از توضیحات هر دو بزرگوار... از اساتید عزیز پیشکسوت خواهشمندم در ابتدای گفتگو معرفی از خود داشته باشند؟

دکتر فرتاش طلوع : من دکتر محمد حسن فرتاش طلوع هستم، متولد 1324 در مشهد، از سال 1345 وارد دانشکده دندانپزشکی مشهد شدم و در سال 1351 هم این دوره به اتمام رسید.

دکتر علوی: من دکتر محمد علوی هستم. متولد 1327 در سال 1347 در دانشکده دندانپزشکی پذیرفته شدم و در سال 1353 هم فارغ التحصیل شدم. تشکر می‌کنم از آقایان دکتر مقدس و دکتر سرگلزایی که زحمت این برنامه را کشیدند، در واقع تقدیر از پیشکسوتان یک سنت حسنه است و من خوشحالم که این سنت در دانشکده ما وجود دارد.

دکتر قنادان: من دکتر احمد قنادان، متولد 1326 در سال 1345 وارد دانشکده دندانپزشکی شدم و در سال 1351 فارغ التحصیل شدم. من مدت‌ها در امور اجرایی دانشکده کار می‌کردم و افتخار می‌کنم که یک عشق واقعی به این رشته دارم. مدتی هم با آقای دکتر فرتاش طلوع در نظارت درمان بودیم..

وبدا : اساتید ارجمند بفرمایید که از چه زمانی وارد حیطه تخصصی دندانپزشکی شدید؟

دکتر فرتاش: من در سال 1361 فعالیتم را در دانشکده آغاز کردم و در سال 1374 هم کارم رادر رشته تخصصی ترمیمی ادامه دادم.

دکتر علوی: من در سال 1353 از دانشکده فارغ التحصیل شدم و سربازی را در سپاه بهداشت گذراندم و پس از آن استخدام بهداری شدم. بعد از حدود ۱۰ سال که در بهداری بودم، رفتیم به مرکزی که دکتر قنادان رئیس آن بودند؛ مرکز بهداشتکاران و حدود 6 آنجا بودم، بعد به دانشکده بخش ترمیمی منتقل شدم و در خدمت دکتر فرتاش ابتدا تدریس آناتومی و مورفولوژی و بعد در ادامه تخصص گرفتم.

دکتر قنادان: من در سال 1351 تحصیلاتم را به پایان رساندم و پس از ۱۴ ماه خدمت در بهداری، بنا بود در محضر آقای دکتر سلوتی  تخصص ایندو بگیرم اما بعد که نامه بهداشت کاران آمد تخصص را رها کردم و به عنوان بهداشت کار دهان و دندان مشغول کار شدم، تا سال 1371 که مجددا به دانشکده برگشتم و ادامه تحصیل دادم.

دکتر مقدس: من در سال 1363 وارد دانشکده دندان مشهد شدم و در سال 1369 دوره عمومی دندانپزشکی را به پایان رساندم. بعد از آن برای طی دوره طرح به عنوان مربی در مرکز بهداشتکاران دهان و دندان مشغول کار شدم. در آن زمان استاد قنادان رئیس مرکز آموزش بهداشتکاران دهان و دندان بودند. سپس در آزمون تخصص سال 72 در رشته ترمیمی پذیرفته شدم و به دانشکده دندان مشهد آمدم و در سال 1375 هم این دوره پایان یافت و از آن زمان تاکنون در دانشکده مشغول به کارهستم.

وبدا: هریک از بزرگواران چه تفاوتهایی را در شرایط دانشکده از گذشته تا کنون مشاهده می کنند؛ بویژه در رشته تخصصی ترمیمی؟

دکتر علوی: آنچه که من اکنون در تخصص دندانپزشکی ترمیمی می بینم متاسفانه خلاصه شده به دندانپزشکی زیبایی و تقریبا مقوله ترمیمی کنار گذاشته شده، تمام تابلوهای دندانپزشکان لفظ زیبایی اول نوشته شده در صورتی که دندانپزشکی تخصصی، ترمیمی پسوند زیبایی ندارد و فقط نوشته شده متخصص دندانپزشکی ترمیمی. کلمه زیبایی بعداً به این جمله اضافه شد و متاسفانه اکنون ترمیمی خلاصه میشود در زیبایی . در برخی رشته های دیگر هم همینطور است.

دکتر فرتاش طلوع: بخاطر دارم که سالهای اول تاسیس دانشکده، حدود ۶۰ دانشجو گرفته می‌شد که به دو گروه تقسیم می‌شدند؛ دو گروه 30 نفره و در همان زمان هم تعداد مراجعین زیاد بود و البته امکانات به نسبت اکنون محدود بود.

دکتر مقدس: در حال حاضر بخش ترمیمی تغییر کرده و به طبقه بالادانشکده منتقل شده، در سال 1395 یک طبقه به مساحت5 هزار متر به دانشکده اضافه و ۴ بخش به آنجا منتقل شد، بخش‌های پریودانتیکس، ترمیمی، ارتودونسی و پروتز‌های تخصصی. در طبقه جدید قسمت های تخصصی جدا شده و 10یونیت جداگانه داره و همیشه یک استاد و تعدادی رزیدنت در آنجا حضور دارند. بخش عمومی هم روزانه حدود ۳۰ تا 35 نفر در هر سکشن بیمار پذیرش می‌شود که دانشجویان سال‌های 4 و 5 و 6 بیماران را می بینند. در سایر بخش‌ها هم در هر سکشن ۲۰ تا ۵۰ نفر می ‌بینیم و روزانه حدود ۴۵۰ نفر بیمار در کل دانشکده تحت درمان قرار می‌گیرند که نسبت به زمان گذشته اکنون ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش مراجعه داریم و پذیرش سالیانه دانشجویان ما هم حدود ۱۰۰ نفر شده است. ( در قسمت واحد بین الملل هم این پذیرش انجام میشود) اما در زمانی که دکتر فرتاش در دانشکده حضور داشتند این تعداد حدود ۶۰ نفر دانشجو بود.

در حوزه پژوهش و تحقیقات هم یک معاونت پژوهش داریم که گسترش پیدا کرده و در واقع یک لابراتوار مواد دندانی هم داریم که آنجا هم کارهای تحقیقاتی زیادی انجام می‌شود که مواردی از آن هم به ثمر نشسته است مثلاً مواد بلیچینگ و ... که تحقیقات آن در همین دانشکده انجام شده و اکنون تولید تجاری دارد. در ابتدا در خدمت دکتر جمشید باقری بودیم که ایشان اولین دهان مصنوعی را در این دانشکده ساختند و خیلی به کارهای تحقیقاتی اهمیت می‌دادند. ایشان فارغ التحصیل دانشگاه آمریکا بودند و توانستند مواد آمالگام را به آمریکا ببرند و تحقیقات کنند و در نهایت ada یا استاندارد آمریکا را گرفتند. همینطور دکتر سلوتی که در بخش اندودانتیکس تحقیقات زیادی داشتند روی حیوانات مختلف و با همکارانی که خارج ایران بودند، لینک شدند و اکنون هم این کار با سطح بالاتری در حال انجام است. اکنون در بخش ترمیمی ۵۰ یونیت داریم و در کل دانشکده 400 یونیت مورد استفاده است.

دکتر علوی: وضعیت دندانپزشکی اکنون با زمانی که ما تحصیل می‌کردیم خیلی فرق کرده، اولاً محیط دانشکده در آن زمان اصلاً این امکانات را نداشت، ما در باغ موسی قائم مقام یک اتاق معمولی به عنوان کلاس داشتیم و ۳۰ نفر دانشجو بودیم. فارغ التحصیل که شدیم من رفتم به سربازی و بعد از آن هم استخدام شدم که من را فرستادند گناباد، آنجا تنها یک دندانپزشک بود که البته رفته بود و هیچکدام از شهرستانهای گناباد، قائن، بجستان و فردوس دندانپزشک نداشت. فضایی هم که در گناباد به عنوان دندانپزشکی داشتیم یک اتاقی بود که چراغ پایه داری داشت و یک صندلی دندانپزشکی و وسایلی برای کشیدن دندان، من که به آنجا رفتم، گفتم وسیله اتوکلاو برای استریل کردن میخواهم این وسایل کجاست؟! گفتند ما نداریم! و این وسایل را هم که داشتند در ظرفی سر چراغ می‌جوشاندند و از آنها دوباره برای مریض استفاده می‌کردند در آنجا من گفتم که نه نمی‌توانم با این وضعیت کار کنم . همان روز ماموریت گرفتم برای رفتن به تهران و  خدمت مدیرعامل شیر خورشید رسیدم و از ایشان خواستم که امکانات دندانپزشکی را برای ما در گناباد فراهم کنند. ایشان گفتند با همان وضعیت موجود دیگران کار کردند شما هم کار کنید! گفتم نه، من نمی‌توانم با این شرایط کار انجام دهم. اگر وسیله و امکانات می‌دهید که من حاضرم در آنجا کار کنم آنها موافقت کردند و گفتند وسایل مورد نیاز را بنویس و خوشبختانه دو هفته نشده بود که همه امکانات را فرستادند. لذا وضعیت دانشکده اکنون هم به لحاظ درمان و هم آموزش و پژوهش بسیار متفاوت شده؛ البته ما اساتید بسیار خوبی داشتیم. اما اکنون درمان‌های دندانپزشکی به دو موضوع بستگی دارد؛ اقتصاد مردم و فرهنگ مردم. در آن زمان مردم از نظر فرهنگی ضعیف‌تر بودند و معمولاً با کوچکترین مشکلی به یک درمانگاه خیریه می‌رفتند و دندان را می‌کشیدند، بعداً که وضعیت اقتصادی مردم بهتر شد فرهنگ دندانپزشکی و آگاهی مردم به دندانپزشک هم بیشتر شد و روی آوردند به درمان‌های دندانپزشکی و دیگر زمانی شد که حتی دندان‌هایی که نیاز به چندین کار درمانی داشت مثلاً اندو باید می‌شد، جراحی می‌شد ، روکش می‌شد و... مریض می‌پذیرفت که تمام این مراحل را بگذراند و هزینه آن را بدهد تا دندان برای او باقی بماند. ولی اکنون شاید فرهنگ درمان‌های دندانپزشکی و آگاهی مردم به دندانپزشک باشد، اما اقتصاد به آنها اجازه نمی‌دهد و وضعیت بد اقتصادی دوباره همان مردم را مجبور به کشیدن دندان می کند البته این دفعه کسی که دندان خود را می‌کشد می‌داند که نباید این کار را انجام دهد اما چون پول درمان ندارد دندان را می‌کشد.

دکتر قنادان: کسانی که از طریق دوره‌های ۳ یا ۴ ساله، تخصص واقعی می‌بینند این افراد حرفی برای گفتن دارند. اما متاسفانه در حال حاضر در برخی رشته‌ها مثلاً ایمپلنت به یک دندانپزشک معمولی دو ماه آموزش ایمپلنت داده می‌شود و او شروع به کار می کند که این در ادامه گرفتاری‌هایی را ایجاد می‌کند و سبب شکایت مریض به نظام پزشکی و سایر قضایا میشود. بنابراین باید فقط افراد دوره دیده مجاز باشند که کارهای مربوط به این حوزه را انجام دهند.

دکتر مقدس: سال‌هایی که من دانشجو بودم و استاد فرتاش استاد من بودند، هم امکانات و هم روش‌های درمانی محدود بود. امروزه در دنیای مدرن خیلی تغییر کرده به ویژه در این ۱۰ سال اخیر که دیجیتال به کار دندانپزشکی افزوده شد و کارهای زیبایی خیلی باب شده است.  فرهنگ مردم عوض شده و همه دوست دارند یک لبخند زیبا داشته باشند که در همه ابعاد زندگی آنها تاثیرگذار باشد. متریال که خیلی حرف اول را می‌زند و هر سال سه یا چهار بار در سال متریال‌های جدید می‌آید.

دستگاه‌های بسیار مدرن و پیشرفته cnc که در دندانپزشکی استفاده می‌شود، به نام کدکن کار دندانپزشکی را خیلی راحت‌تر کرده است و از سویی هم درخواست بیماران برای داشتن زیبایی وجود دارد، این دغدغه دکتر علوی دقیقاً درست است و هر کاری باید به صورت اصولی انجام بشود و توسط افراد دوره دیده صورت بگیرد. درمان‌های اور و مازاد خیلی زیاد انجام می‌شود. در صورتیکه باید بر اساس نیاز بیمار این کارها انجام بشود. در عین حال پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه دندان داشتیم که قابل مقایسه با گذشته نیست البته در گذشته در کل دنیا حوزه دندانپزشکی خیلی محدود بود و امروز پیشرفت زیادی دارد و خدمات بسیار خوبی به بیماران داده می‌شود. در همین دانشکده روزانه 400 تا 500 نفر پذیرش میشوند و تقریباً اکثر اقدامات پیشرفته دندان در این دانشکده انجام می‌شود. بیمارانی که به اینجا مراجعه می‌کنند با توجه به هزینه‌های بسیار پایینی که وجود دارد، معمولاً از تمام اقشار جامعه هستند از اقشار ضعیف تا متوسط.

وبدا : اساتید محترم چرا رشته دندان پزشکی را برگزیدید؟

دکتر علوی: در آن زمان که ما کنکور شرکت می‌کردیم، آزمون بصورت سراسری نبود و باید از این شهر به آن شهر میرفتیم برای شرکت در آزمون. من در آزمونی که شرکت کرده بودم رشته های شیمی و دندانپزشکی و مرتع و جنگل را پذیرفته شدم و چون به طبیعت علاقه زیادی داشتم تصمیم گرفتم به تهران بروم و در این رشته تحصیل کنم. آمدم به مشهد که وسایلم را بردارم و به تهران بروم، آن شب منزل برادرم یک تعداد از بستگان به دیدن برادرم آمده بودند از من پرسیدند کنکورت چه شد گفتم مشهد دندانپزشکی و شیمی قبول شدم و تهران هم رشته مرتع و جنگل پذیرفته شدم. یکی از بستگان ما که بسیار فرد خوش فکر و دانایی بود (عموی آقای دکتر رضا کاظمی) از من پرسید چرا نمی‌خواهی به دندانپزشکی بروی؟ گفتم من این رشته ( مرتع و جنگلداری) را دوست دارم. ایشان با من صحبت هایی را داشت که در نهایت تصمیم من را تغییر داد و من سریع به تهران رفتم و ثبت نامم را کنسل کردم و بلافاصله در دانشکده دندانپزشکی مشهد ثبت نام کردم. به تدریج که دانشجو شدم و وارد کلینیک دندان، عاشق دندانپزشکی شدم و در حال حاضر علاوه بر اینکه سعی می‌کنم کارم را تا جایی که می‌توانم درست انجام دهم فوق العاده هم به رشته دندان تعصب دارم. در طول این ۵۰ سالی که فارغ التحصیل شدم تمام تلاشم در جهت ارتقاء جامعه بوده و هرچند این کار شاید کم بوده، اما تمام سعی خود را در این زمینه کردم. .

استاد فرتاش: کارهای عملی من معمولاً خوب است و نقاشی را دوست دارم . اکنون که بازنشسته شده‌ام بیشتر وقتم به کار نقاشی اختصاص دارد البته پس از بیماری کرونا تقریباً از آن دنیا برگشتم! و کار دندان را کنار گذاشتم. همسر اولم که فوت شدند دوباره ازدواج کردم و همسر دومم بجنوردی هستند. بعد از بازنشستگی یک کلینیک با یک آقای دکتر تاسیس کردیم و تا قبل از کرونا در آنجا کار می‌کردم، ولی پس از ازدواج با همسر دومم من به شهر همسرم یعنی بجنورد رفتم و در آنجا کارهای باغبانی و گلکاری و نقاشی انجام می‌دهم.  البته در آنجا هم یک کلینیک مربوط به سپاه وجود دارد که خیلی مجهز است و به درخواست یکی از آشنایان پذیرفتم که هفته‌ای دو روز صبح‌ها به این کلینیک بروم. مراجعه کننده هم به ویژه از اقشار ضعیف زیاد زیاد هستند و در آنجا، هم مشاور هستند و هم کارهای تخصصی انجام می‌دهم.

استاد قنادان : من اکنون کمی کار دندان انجام می‌دهم اما مریض زیاد نمی‌بینم و بیمارانم بیشتر به پسرم مراجعه دارند.

دکتر فرتاش: زمانی که ما فارغ التحصیل شدیم در شهر مشهد حدود 4 یا 5 دندانپزشک بیشتر نبود، یکی آقای دکتر سوندوزی بودند که برای مشکلی که برای دندانم پیش آمده بود به ایشان مراجعه کردم و چون فرد بسیار موجه و خوش ظاهری بودند دوست داشتم که مثل ایشان دندانپزشک بشوم.

دکتر علوی: دوست دارم یک خاطره ماندگار را که در ذهنم باقی مانده برای شما بازگو کنم...با این مقدمه که باید بدانیم یک معلم خوب می‌تواند یک شاگرد خوب تربیت کند مثل آقای دکتر فرشید که ما شاگردش بودیم و الگوی صداقت بود و اگر حرفی می‌زد دقیقاً همان را انجام می‌داد. خودش در واقع الگوی اخلاق بود و ما سعی می‌کردیم مثل دکتر فرشید باشیم.

اما خاطره من... بنده پایان‌نامه‌ام را با خانم دکتر تیمورتاش داشتم، یک روز که نشستم پایان نامه را برای ایشان بخوانم و همانطور که می‌خواندم دکتر خطاها را می‌گفتند و در یک جایی من کاغذ و خودکاری را که روی میزی بود، برداشتم تا یادداشت کنم ایشان گفت پسرم، آنها را بگذار سر جایش و بعد از کیف خود یک خودکار و یک برگه درآورد و گفت: این وسایل روی میز متعلق به دانشگاه است...  این برای من بسیار آموزنده بود و فهمیدم که حتی قلم و کاغذی که مربوط به من نیست را نباید استفاده کنم. بنابراین شدیدا معتقدم که اساتید باید خیلی زیاد بر مباحث اخلاقی خود متمرکز شوند.

وبدا: با توجه به اینکه اساتید محترم درمقاطعی از زمان در آسایشگاه فیاض بخش هم خدمات ارزشمندی را داشته اند مایلیم که در این خصوص نیز صحبت های شما را بشنویم؟

دکتر علوی: در سال 1353 که ما کلینیک هاشمیه راه اندازی کرده بودیم، روزی استاد حدادیان با من تماس گرفتند و گفتند کلینیک دندانپزشکی فیاضبخش وضعیت خوبی ندارد، موافقی که به آنجا سری بزنیم. من پذیرفتم و با هم به آنجا رفتیم و دیدیم یک صندلی هست و یک لامپ و همکاری که در هفته یک یا دو روز می‌آید و اگر کسی دندان درد داشت یا مسکن نیاز داشت، در همین حد درمان می‌کرد. ( در حال حاضر فیاض بخش یک مرکز بسیار بزرگ است و حدود ۵۰۰ خانواده در آنجا بستری هستند که تعداد بیشتری از اطراف آن هم تحت پوشش هستند).

 دکتر حدادیان گفتند که این دندانپزشکی را می‌خواهیم احیا کنیم، گفتم من هم پشت سر شما هستم و به همت دکتر حدادیان و دوستانی که بعداً اضافه شدند کار را آغاز کردیم. یک فضایی را هم هیئت مدیره آسایشگاه در اختیار ما گذاشت و یک جلسه که همکاران قدیمی دانشکده را دعوت کردیم ۴ یونیت اهدا شد به مجموعه‌ی آسایشگاه و همینطور سِت دندانپزشکی و هر آنچه که نیاز بود. در عرض کمتر از یک ماه سالن مجهز شد و شروع کردیم به معاینه ساکنین فیاض بخش و برای آنها پرونده بهداشت دهان و دندان تهیه شد و مراجعین کم کم از جاهای دیگر هم آمدند، یک خیری آمد و ساختمانی را ساختند به زیربنای 1000متر و این بنا به عنوان کلینیک دندان آغاز به کار کرد. در حال حاضر 130 نفر از همکاران دندانپزشکی در این کلیلنیک مشغول به کار هستند.


405.jpg - 30.26 kB3 کارگروه کارآفرینی، اعتبار بخشی و پاسخگویی اجتماعی کلان منطقه 9 آمایشی مؤفق به کسب رتبه برتر کشوری و دریافت جایزه نقدی از سوی مرکز نصر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شدند.

رئیس دبیرخانه برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در کلان منطقه 9 آمایشی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: برنامه جامع عدالت، بهره‌وری و تعالی در آموزش علوم پزشکی مهمترین برنامه حال حاضر معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی بوده که به تمامی کلان مناطق آمایشی و دانشگاه‌ها و دانشکده‌‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و در این برنامه کارایی و اثربخشی برنامه‌های آموزشی و توجه به کارآفرینی، کسب و کارهای دانش‌بنیان، پاسخگویی اجتماعی، عدالت آموزشی، ارتقاء کیفیت آموزش، بهره‌مندی از روش‌های نوین آموزش و فناوری‌های آموزشی، همگرایی علوم و فناوری، اقتصاد آموزش، اعتبار بخشی، بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی، نیل به مرجعیت علمی و آینده نگاری در آموزش علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر شبنم نیرومند با اشاره به اینکه کلان منطقه 9 آمایشی جزء نخستین کلان مناطقی بود که برنامه جامع عدالت، بهره‌وری و تعالی در آموزش علوم پزشکی را به مرحله اجرا در آورد، تصریح کرد: با شروع برنامه جامع عدالت، بهره‌وری و تعالی در آموزش علوم پزشکی در سال 1401 در شورای کلان منطقه 9 آمایشی مسئولیت کارگروه‌های 10 گانه این برنامه به دانشگا‌‌ه‌های این کلان منطقه واگذار گردید.

رئیس دبیرخانه برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در کلان منطقه 9 آمایشی ادامه داد: در همین راستا مسئولیت‌های 3 کارگروه کارآفرینی و کسب و کارهای دانش بنیان، همگرایی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کارگروه توسعه آموزش و فناوری‌های نوینی آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، کارگروه مرجعیت علمی به دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، کارگروه اقتصاد آموزش به دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، کارگروه اعتبار بخشی به دانشگاه علوم پزشکی گناباد، کارگروه پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، کارگروه ارتقاء کیفیت آموزش به دانشگاه علوم پزشکی نیشابور و کارگروه اخلالق به دانشکده علوم پزشکی تربت جام واگذار شد.

دکتر نیرومند با بیان اینکه کلان منطقه 9 آمایشی پس از ارزیابی و داوری صورت گرفته مؤفق به کسب 3 عنوان برتر در حوزه‌های کارآفرینی، اعتبار بخشی و پاسخگویی اجتماعی شد، خاطرنشان کرد: براساس گزارش دکتر حسن‌زاده، دبیر شورای برنامه ریزی علوم پزشکی، در ششمین نشست معاونان آموزش دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم سراسر کشور و براساس پایش برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در سال‌های 1401 و 1402 کارگروه کارآفرینی و کسب و کارهای دانش‌بنیان (مشهد)، کارگروه اعتبار بخشی (گناباد) و کارگروه پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی (تربت حیدریه) مؤفق به کسب رتبه برتر از بین کارگروه‌های کل کشور گردیدند.

وی اضافه کرد: در این گزارش از اجرای مؤفق برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی در کلان مناطق آمایشی 2، 7، 9 و 10 قدردانی شد و از سوی مرکز نصر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جایزه گرنت پژوهش در آموزش به دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز، اصفهان، مشهد و تهران اختصاص یافت و با توجه به رتبه برتر کسب شده توسط 3 کارگروه کلان منطقه 9 مبلغ 3 میلیارد ریال گرنت به این کلان منطقه اهدا گردید.

رئیس دبیرخانه برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در کلان منطقه 9 آمایشی بیان کرد: به پیشنهاد دکتر علمداران، معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس کمیته کلان منطقه‌ 9 آمایشی، در هفته آموزش و در اختتامیه جشنواره شهید مطهری که  20 اردیبهشت ماه امسال در تالار شهید مطهری مجتمع شهدای سلامت برگزار خواهد شد از مسئولان کارگروه‌های برتر کشوری دکتر حسین باقری، دکتر عبدالجواد خواجوی و دکتر هاشم حشمتی تقدیر به عمل خواهد آمد.


426.jpg - 24.51 kB

روز استاد یادآور تلاش‌های خستگی‌ناپذیر استادانی است که در تمامی رشته‌ها از جمله رشته‌های پزشکی نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت حوزه سلامت و پرورش آینده‌سازان جامعه داشتند.

دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز استاد است؛ روزی که به ما چیزهای زیادی را یادآوری می‌کند و اینکه جایگاه فعلی خودمان را باید مدیون تلاش‌ها و زحمات اساتید عزیزمان باشیم.

استاد و دانشجو به عنوان ۲ رکن اصلی در دانشگاه به شمار می‌آیند و تدریس کردن نه تنها یک شغل بسیار حساس و ظریف است بلکه ایفای نقش در این حرفه کار هرکسی نیست.

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اساتید شاخص و برجسته زیادی داشتیم که در طی سال‌ها و دهه‌های اخیر در عرصه سلامت و آموزش علوم پزشکی در رشته‌های مختلف عمومی و تخصصی نقش‌آفرینی کرده‌اند، اساتیدی که تعدادی از آنان جزء پیشکسوتان حوزه تعلیم و تربیت هستند.

به مناسبت روز استاد با تعدادی از اساتید شاخص، برگزیده و پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌گفتگو پرداختیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید؛

پرورش نخبگان و مخترعان جامعه را مدیون مادران به عنوان بزرگترین معلمان جامعه هستیم

دکتر علی‌اصغر دادگر، استاد پیشکسوت گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: روز معلم و استاد را خدمت تمامی معلمان عزیز و اساتید بزرگوار تبریک عرض می‌کنم، به خصوص معلمان که در ۹۰ درصد شکل‌گیری شخصیت افراد که تا ۱۲ سالگی شکل می‌گیرد نقش دارند و ۱۰ درصد دیگر هم تا ۲۵ سالگی و سن بلوغ حقیقی افراد شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین باید در جهت ارتقاء مادران هم به عنوان رکن اصلی خانواده، منزلت و کرامت زن را حفظ کنیم، چرا که اگر زنان شایسته و آزاده‌ای نداشته باشیم، مردان برجسته‌ای هم در آینده نخواهیم داشت.

استاد پیشکسوت گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه به نظر من معلم اولیه مادر بوده و پس از آن معلم دبستان است و اساتید دانشگاه هم آموزنده علم هستند، خاطرنشان کرد: ممکن است که رفتار فرد در محیط دانشگاه به‌طور تاکتیکی و مقطعی تغییر کند، اما ذات انسان و شخصیت شکل گرفته هیچگاه تغییر نمی‌کند و به عبارتی دیگر رودخانه‌ها و کوه‌ها را می‌توان جابه‌جا کرد، اما ذات افراد را نمی‌توان تغییر داد.

دکتر دادگر با اشاره به اینکه باید یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در جهت آموزش کودکان، مادران و معلمان داشته باشیم تا که در آینده مردان خوبی تحویل جامعه دهیم، بیان کرد: گاهی اوقات حتی گفته می‌شود که زنان چیزی را اختراع نکردند و ما در پاسخ می‌گوییم که گرچه خودشان اختراعی نداشتند، اما مخترعان بزرگی را به‌وجود آوردند و پرورش دادند و تحویل جامعه دادند تا که به مردم خدمت نمایند.

اساتید دانشگاه‌ها به بهترین شکل ممکن در مسیر تعلیم و تربیت آینده‌سازان جامعه گام برداشته‌اند

دکتر عبدالمجید فتی از استادان پیشکسوت گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم ضمن گرامیداشت نام و یاد اساتید و معلمان شهید و درگذشته، گفت: سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری را گرامی می‌داریم و روز استاد را خدمت تمامی اساتید دانشگاهی به‌ویژه استادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی افزود: همه ما درس‌های بزرگی از اساتید شاخص و بزرگواری همچون استاد مطهری آموخته‌ایم و همواره تلاش کردیم آنگونه که از اساتید خود آموختیم به دانشجویانمان هم بیاموزیم و به بهترین شکل ممکن در مسیر تعلیم و تربیت آینده‌سازان جامعه گام برداریم.

استاد پیشکسوت گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اساتید و معلمان نه تنها علم، بلکه اخلاق را هم به دانشجویان و دانش‌آموزان می‌آموزند، بیان کرد: ما همواره معتقدیم که نقش معلم و استاد تنها آموزش علم نبوده و نیست و آموزش اخلاق هم در کنار آن هست.

دکتر فتی تاکید کرد: معتقدیم که علم و دین جدای از هم نیستند و باید در یک جا و در کنار هم باشند و همانگونه که تمامی بزرگان گفتند این دو همواره در کنار هم بوده و هستند، زیرا کسی که می‌خواهد به مردم خدمت کند باید هم عالم باشد و هم اینکه از اخلاق نیکو و پسندیده برخوردار باشد.

اساتید و معلمان عزیز بدون هیچگونه چشم داشت و توقعی در جامعه نورافشانی می‌کنند

در ادامه دکتر نفیسه ثقفی، استاد پیشکسوت گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: روز ۱۲ اردیبهشت یادآور مجاهدت‌های استاد شهید مرتضی مطهری و این روز بزرگ را خدمت تمامی اساتید و معلمان کشورم به‌ویژه اساتید و معلمان خودم که پیشرفت و جایگاه علمی‌ام را مدیون تلاش‌ها و زحمات این عزیزان هستم تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

وی با بیان اینکه معلمی شغل انبیاء بوده و اساتید و معلمان که مسیر انبیاء گام برداشته‌اند، خاطرنشان کرد: این عزیزان بی‌شک یکی از پَرتُوان انوار الهی هستند که بدون هیچگونه چشم داشت و توقعی در جامعه نورافشانی می‌کنند و تلاش خستگی ناپذیر تک‌تک این عزیزان در مسیر علم آموزی و انتقال علم و دانش ستودنی و شایسته تقدیر است.

دکتر ثقفی افزود: تقدیر از مقام معلم و استاد نشانه نبوغ فکر و اندیشه بوده و اینکه این زحمتکشان جامعه هیچگاه فراموش نمی‌شوند و امیدوارم که همه ما فرزندانی لایق برای اساتید و معلمان خود باشیم و اینکه بتوانیم راه پرافتخار این عزیزان را به‌خوبی ادامه دهیم‌.

پیشرفت‌های علمی و کاری‌ام را مدیون تمامی اساتید و معلمان عزیزم هستم

دکتر لیلی حفیظی، مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز تصریح کرد: در روز معلم و استاد این روز بزرگ را تمامی زحمتکشان حوزه تعلیم و تربیت تبریک عرض می‌کنم و از همینجا دست تمامی معلمان و اساتید عزیز خودم را که از پایه اول دبستان تا زمان فارغ‌التحصیلی در دانشگاه یار و یاور من بودند با افتخار می‌بوسم.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت‌های علمی و کاری‌ام را مدیون تمامی اساتید و معلمانم هستم، بیان کرد: معلمان عزیزم از ابتدای دبستان تا انتهای دبیرستان و اساتید بزرگوارم از ابتدای ورود به دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیلی و حتی پس از آن زحمات زیادی برای من کشیده‌اند.

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: همچنین در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم اساتید زیادی در دوره‌های عمومی، تخصصی، رزیدنتی و فلوشیپی برایم زحمت کشیدند که دست تک‌تک این چهره‌های فرهیخته و بزرگوار را با افتخار می‌بوسم و طبق فرمایش حضرت علی(ع) باید دست هر آنکس که کلمه‌ای را به من آموخت ببوسم.

پیشکسوتان حوزه تعلیم و تربیت که حق بزرگی به گردن تمامی مدرسان و دانشجویان دارند

در ادامه دکتر منیره پورجواد، متخصص زنان و زایمان و استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این حوزه تخصصی، بیان کرد: روز استاد را به تمامی اساتید دانشگاهی به‌ویژه پیشکسوتان حوزه تعلیم و تربیت که حق بزرگی به گردن تمامی مدرسان و دانشجویان دارند تبریک و عرض می‌نمایم و امیدوارم همواره در سلامت و تندرست باشند تا که بتوانیم بیش از پیش از ظرفیت و تجربه این شخصیت‌های فرهیخته علمی بهره‌مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی نظام‌های آموزشی مدرسه و دانشگاه رکن اصلی تعلیم و تربیت بوده و معلمان و اساتید هم به عنوان مربیان و الگوهای با نفوذ تعلیم و تربیت هستند و پایه و اساس هر جامعه‌ای وابسته به تعلیم و تربیت افراد آن جامعه است.

باید در لباس استادی به‌خوبی فرزندان این سرزمین را در مسیر علم و دانش تربیت نماییم

همچنین دکتر ماه منیر جهانیان، دیگر استاد پیشکسوت حوزه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: روز استاد را به تمامی اساتید بزرگوار سرزمینم به‌ویژه آن عزیزانی که افتخار شاگردی‌شان را داشتم تبریک عرض می‌کنم و در این روز عزیز نام و یاد تمامی اساتید شهید و درگذشته را گرامی می‌داریم.

وی افزود: برای من بسیار باعث افتخار است که ادامه دهنده راه اساتید بزرگوارم بودم و هر آنچه را که از این عزیزان آموختم به دانشجویانم می‌آموزم و امیدوارم که در لباس استادی به‌خوبی فرزندان این سرزمین را در مسیر علم و دانش تربیت نماییم و در حوزه پزشکی چهره‌های فرهیخته و تاثیرگذار تحویل جامعه دهیم.


399.jpg - 43.88 kBدکتر محمد حسین روحانی راوری، متولد اردیبهشت 1371  در شهر راور استان کرمان و عضو هیات رئیسه انجمن علمی گفتار درمانی ایران ) شعبه خراسان رضوی )، یکی از جوان ترین اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که در نتیجه‌ی تلاش ها و پشتکار مستمر در مسیر فعالیت های علمی خود ، طی چند ماه اخیر موفق به حضور در جمع اعضای هیات علمی دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد شده است.

دکتر روحانی راوری که از همان دوران مدرسه، با مطالعه و تحقیق مأنوس بوده و در دوره دانشگاه نیز به دنبال دانش و مهارتی فراتر از فضای دانشجویی بوده، در گفتگو با وب دا پیرامون فعالیت های علمی و پژوهشی خود، طی سال های تحصیل اینچنین روایت می کند: " من تحصیلات ابتدایی را در مدرسه امین، راهنمایی را در مدرسه نمونه دولتی بهار شهر راور و دبیرستان را در مدرسه نمونه دولتی فرهنگ در سال 1389 در شهر زرند به پایان رساندم و موفق شدم طی همان سال در رشته گفتار درمانی، مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته شوم. در سال 1393 از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل و مهر ماه همان سال در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی پذیرش شدم. در سال 1396 بلافاصله پس از دوره ارشد، در مقطع دکترای تخصصی رشته گفتار درمانی دانشگاه علوم توانبخشی تهران پذیرفته شدم و پس از فارغ التحصیلی از سال 1402 فعالیت کاری من به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی مشهد آغاز شد.

دکتر روحانی راوری که جزو دومین گروه پذیرفته شده در رشته جدید گفتار درمانی است، علیرغم نوپا بودن این رشته اهمیت آن را به خوبی دریافته و از همان ابتدای ورود به دانشگاه تلاش می کند تا با مطالعات فرادرسی اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهد: "  ما در سال 1389 دومین دوره پذیرش شده در رشته گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودیم . در دوران دانشجویی از همان ابتدا سعی می کردم که بسیار فعال باشم و در اکثر فعالیت های علمی که انجام می شد حضور مثمر ثمر داشته باشم؛  مطالعاتم در این حوزه  زیاد بود؛ سعی می کردم که کار را یاد بگیرم تا بعد که فارغ التحصیل شدم، بتوانم به بهترین شکل ممکن خدمات را ارائه بدهم. پس از ورود به دوره ارشد و شروع مراحل پژوهشی، بر اساس علایق و سوابقی که داشتم موضوع " لکنت " را که در  حیطه اختلالات روانی و گفتار بود، انتخاب کردم.

در دوره دکتری تخصصی با راهنمایی از اساتید، پروتکل درمانی را برای لکنت کودکان پیش دبستانی بصورت از راه دور طراحی کردم و موضوع انتخابی من موضوع جدیدی بود، حتی روشی که استفاده میشد جزو روش های نوین به حساب می آمد. به خاطر همین، یک مدت طولانی، طول کشید تا من توانستم مطالعاتی را در این زمینه انجام بدهم و به شیوه انجام کار مسلط شوم؛ موضوعاتی از این قبیل که باید از چه شیوه ای استفاده کنم تا بتوانم بهترین خروجی را داشته باشم و یک پروتکل درمانی و مدلی درمانی با کیفیت ارائه کنم. در ادامه با کمک اساتیدم؛ آقایان دکتر اکبر دارویی و پرفسور عباس عبادی که زحمت  زیادی برای من کشیدند، توانستم کار را به انجام برسانم و پایان نامه ام را دفاع کنم. بعد از اینکه  فرایند  پایان نامه انجام شد من درخواستم را برای پذیرش و جذب به عنوان هیات علمی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال کردم و بعد از مراحل مربوطه، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته شدم.

دکتر روحانی راوری در خصوص رشته گفتار درمانی و اهمیت آن نیز می گوید: " سال اولی که ما وارد دانشگاه شدیم، به رغم اینکه قدمت رشته گفتاردرمانی تقریبا زیاد است و از دهه 50 می شود گفت که وارد ایران شده، ولی خیلی ها گفتار را نمی شناختند و اکثرا با رشته روانشناسی اشتباه می گیرند! عملا ما در گفتار درمانی به خاطر گستردگی اختلالاتی که وجود دارد روانشناسی هم می خوانیم؛ چرا که باید بتوانیم مبنای خیلی از بیماری ها را تشخیص دهیم و به این ترتیب درمان های گفتار زبان را ادامه دهیم.

در واقع یک گفتار درمانگر، گفتار افراد را درمان میکند و هر مشکلی که شخص در گفتار، بیان، بلع، اختلالات صوت ( مثل قاری های قرآن و خواننده ها ) و حتی کسانی که سکته مغزی دارند، جزو کلاینت های ما به شمار میروند. در مواردی همکاران محترم گوش و حلق و بینی هم قبل از جراحی ، بیماران را  به گفتار درمانگر ارجاع می دهند چون ما با گفتاردرمانی احتمال انجام عمل را، روی برخی اختلالات کاهش می دهیم".

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید می کند: " کودکانی که دیرتر از سن طبیعی شروع به حرف زدن میکنند میتوانند مشکل مادرزادی داشته باشند، یا اینکه ممکن است کودک در حین رشد دچار آسیبی شده باشد، این موارد جزو اختلالات لکنت محسوب میشوند و نیاز به درمان دارند.

وی در خصوص لکنت زبان و ویژگی های این اختلال هم اظهار می کند: " لکنت اختلالی است که معمولا به صورت رشدی از دوران بچگی احتمال رخداد آن وجود دارد؛ یعنی بین سن 2 و نیم سالگی تا 6 و نیم سالگی معمولا گزارش شده است . در سنین بالاتر ممکن است، بر اثر ضربه به سر و یا حتی داروی خاصی که شخص مصرف می کند، در سن بزرگسالی این اتفاق بیفتد ولی به صورت شایع در کودکی بیشتر اتفاق می افتد. لکنت معمولا 3 علامت عمده دارد که خانواده ها باید آن را بدانند و چنانچه علائم را در کودکشان دیدند، سریع اقدام موثر را داشته باشند، زیرا در اختلالات رشدی گفتار زبان هر چه مداخله و درمان زودتر انجام بشود تاثیر بهتری می گیریم و هر چه این سن به تاخیر بیفتد و دیرتر اقدام بشود یک فرصت طلایی را از دست می دهیم، البته این صحبت به معنای آن نیست که بعدش نمیتوان کاری انجام داد بلکه به این مفهوم است که آن نتیجه ای که می شود زودتر گرفت، با تاخیر اتفاق می افتد و بچه ممکن است در اجتماع دچار آسیب شود. 

بنابراین والدین اگر مشاهده کردند، کودکشان کلمه ها را تکرار یا جایی روی کلمه گیر می کند، یا در ادای درست صدای کلمات مشکل دارد  و در صحبت کردن کند است یا به صورت روان نمی تواند جملات را بیان کند و یا بعضی کلمه ها را می کشد، خصوصا اول کلمه ها را، باید حتما به یک گفتار درمانگر مراجعه کنند. در این موارد گفتار درمانگر ارزیابی می کند و اگر لازم بود، مداخله و درمان می کند و اگر تشخیص داد که فعلا نیازی به مداخله نیست و ممکن است بر اساس معیارهایی که وجود دارد، بعدا برطرف می شود، مشاوره می دهد و درمان را تا زمانی که مشکل بر طرف بشود به تاخیر می اندازد.

 پس مراجعه زود هنگام در همه اختلالات گفتار و زبان رشدی حتی در سنین بزرگسالی که اگر فردی سکته مغزی کرده و بعد از اینکه حال عمومی بدنش خوب شد و به یک سلامتی نسبی دست یافت لازم است . یکی از کارهای مهم این هست که سریعا به گفتار درمانی مراجعه کنند چون در زمان های ابتدایی پیشرفت خیلی بیشتری اتفاق می افتد.

وی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هدف اولیه همه گروه های آموزشی را، آموزش افراد توانمند می داند و خاطر نشان می کند: " ما در اینجا تمام تلاش مان را می کنیم تا دانشجویی که فارغ التحصیل می شود، بیشترین توانمندی را هم از نظر علمی و هم بالینی داشته باشند، تا بتوانند خدمات خیلی خوب و جامع را در کمترین زمان و بیشترین نتیجه ارائه نمایند و فرد را به بهبودی برسانند، این هدف اولیه گروه ماست که به جامعه دانشجویان ارائه می شود و هدف دوم ارائه خدمات گفتار درمانی به مردم است. این خدمات با تعرفه دولتی و دانشگاهی از طریق بیمارستان های اکبر، دکتر شیخ، قائم(عج)، امام رضا(ع)، مرکز جامع توانبخشی که وابسته به دانشکده است و هاشمی نژاد با حضور اعضای هیات علمی و اساتید به همشهریان عزیز ارائه می شود.

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image