پزشکی


45 هزار يورو؛ جايزه صلح شيميايي جهاني که به پروفسور مهدی بلالی مود، اهدا و صرف درمان بيماران جانباز شيميايي شد

563.jpg - 17.57 kBپروفسور مهدی بلالی مود، استاد پيشکسوت و پدر علم سم شناسی و رئيس مرکز تحقيقات سم شناسي دانشگاه علوم پزشکی مشهد، يکي از شاخص ترين چهره هاي علمي در سطح کشور و جهان است که به پاس خدمات ارزنده و ماندگار خود در حوزه هاي مختلف آموزشي، پژوهشي و درماني، بارها از سوي مسئولان و سازمان هاي معتبر ملي و بين المللي مورد تقدير و تکريم قرار گرفته است. دریافت نشان دولتی پژوهش از سوی رئیس جمهور وقت در سال1390 و جايزه بزرگ سازمان جهاني  منع گسترش سلاحهاي شيميايي در سال 1394 نمونه اي از افتخارات اين دانشمند و استاد برجسته‌ي دانشگاه علوم پزشکي کشور است.

اين استاد پيشکسوت که اصالتاً اهل خراسان جنوبي و متولد شهريور 1321 در شهرستان مود ( واقع در جنوبي ترين نقطه بيرجند ) مي باشد، از همان سال هاي آغازين زندگي با از دست دادن نعمت بزرگ مادر، تحت تربيت مستقيم پدر قرار مي گيرد؛ تربيتي که هر چند در آن مقطع زماني بر کودک خردسال سخت و طاقت فرسا مي آيد، اما سال ها بعد شخصيتي مقاوم و آبديده از او مي سازد که بتواند مسير پر پيچ و خم سال هاي پيش رو را بهتر و آسان تر طي کند.

 آنچه در ادامه مي خوانيد روايت زندگي پر افتخار دکتر مهدي بلالي مود است که در گفتگو با وبدا بيان شده است: " زندگي من از دوره کودکی تا جوانی و بزرگسالی فراز و نشیب‌های زیادی داشته و بخصوص در کودکی دوران سختی داشتم، چون در سه سالگی مادرم را از دست دادم و خاله و خواهر بزرگم به نوعی براي من مادری مي کردند. از محبت و راهنمایی‌های پدر و برادر بزرگم هم برخوردار بودم . البته سخت‌گیری‌های پدر زياد بود و معمولا از ما مي خواست که در کارهاي کشاورزي و دامداري به او کمک کنيم، در آن زمان اين موضوع براي من خوشايند نبود و فکر می‌کردم پدرم آدم سخت گیری است، اما اکنون که به آن زمان فکر می‌کنم مي فهمم تربیت ایشان سبب شد که من سخت‌کوش بار بیایم و بتوانم در زندگي مقاوم باشم. معلم کلاس اول دبستانم به نام "آقاي محمد اکبر نجفی" هم خیلی مرا تشویق می‌کرد و تاثیر زیادی در من گذاشت؛ بطوريکه تا زمان حیات ایشان ارتباط ما با هم حفظ شد. در مقطع دبیرستان هم چون وضعيت درسي خوبي داشتم، روزي رئیس دبیرستان ( به نام آقای فرجاد) من را صدا کرد به دفتر مدرسه و يک استوار ارتش را به من معرفی کرد و گفت: این استوار آمده و دبیر می‌خواهد که به او فیزیک، شیمی، ریاضی و زبان انگلیسی و هر درسی را که اشکال دارد، خصوصی درس بدهد. شما این کار را انجام بده و ساعتی ۵ تومان ( یعنی ۵۰ ریال) از او دريافت کن. در آن زمان با 10 ساعت اول تدريسم می‌توانستم یک سکه بخرم، اما ترجیح دادم که پول دستمزد ۱۰ ساعت اول را که ۵۰ تومان می‌شد يک پارچه مرغوب بخرم و به بهترین خیاطی که در بیرجند بود دادم تا برای من کت شلوار بدوزد و یک عکس یادگاری در آن زمان گرفتم. با تبليغي که آن استوار از کار من کرده بود، کم کم درجه داران ارتش هم براي تدريس تقاضا می‌دادند؛ به طوری که من دیگر فرصت نداشتم و تمام وقتم پر شده بود و کاملا به استقلال مالي رسيده بودم، اين نخستين تجربه آموزشی من بود که از دبیرستان در سال ۱۳۳۸ آغاز شد.

در دبيرستان معلم شيمي داشتيم به نام آقاي رضا کاشاني که علاقه زيادي به او داشتم و شايد عشق و علاقه من به شيمي متاثر از همين موضوع باشد. او شیمی را خیلی با علاقه درس می‌داد و من هم چون از ایشان تاثیر گرفته بودم، سبب شد که هر وقت امتحان می‌گرفت من هیچ اشتباه و اشکالی نداشته باشم و به همين دليل هم تصحيح برگه هاي امتحاني را از مقطعي به من سپرد که البته اين موضوع براي من دردسرهايي را ايجاد کرد چون وقتي همکلاسي هايم از اين قضيه مطلع شدند، در مواقعي که نمره کم مي گرفتند، رفتارشان با من بد مي شد. اما به هر حال من عاشق شیمی بودم و با توجه به اینکه آن زمان کنکور سراسری نبود و هر رشته را جداگانه امتحان می‌گرفتند عشق به شيمي سبب شد که من در رشته شیمی آلي دانشگاه تربيت مدرس پذيرفته شوم و چون این توان را در خود می‌دیدم که شاگرد اول بشوم و از آنجاکه شاگرد اول‌ها را با بورس وزارت علوم به خارج از کشور می‌فرستادند، لذا من هم پس از کسب رتبه اول دانشگاه منتظر شدم که با بورسيه به خارج از کشور بروم. اين نکته را هم متذکر شوم که زبان انگليسي من در دانشگاه خوب بود و در همان زمان استادي به نام دکتر کيوان نجم آبادي داشتم که تحصيلکرده دانشگاه هاروارد بود و ايشان متوجه تسلط من به زبان انگليسي شده بود و از من خواست کتابي را برايش ترجمه کنم و بعد از آن هم در کارهای تحقیقاتی به ايشان کمک می‌کردم .

متاسفانه در همين زمان اعلام شد که شاگرد اول‌ها را به خارج نمی‌فرستند (چون شاگردهایی که رفته بودند خارج بر علیه شاه قیام کرده بودند ) من هم که فکر ميکردم از اين به بعد باید تنها یک کارشناس شیمی باشم و فقط معلمی کنم، این مرا اقناع نکرد و به پدر و برادر بزرگم که آن زمان رئیس آموزش و پرورش خاش بود نامه نوشتم که من می‌خواهم این تابستان درس بخوانم و کنکور پزشکی بدهم، خوشبختانه آنها هم استقبال کردند و برادرم با همسرش خیلی کمک کردند تا من پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدم.

وقتی براي خداحافظی با استادم آقای دکتر نجم آبادی به دانشگاه رفتم و ايشان فهميد که من پزشکی قبول شده ام و آمدم براي خداحافظی گفت: تو دو سال خوانده‌ای و شاگرد اول شده‌ای و حالا که از تحصيلت یک سال مانده ميخواهي رها کني؟  (آن زمان کارشناسی ۳ ساله بود ) من پيشنهاد ميکنم این یک سال را بخوان و پزشکی را یک سال بعد آغاز کن و من گفتم نمی‌توانم چون باید دوباره امتحان بدهم و این برای من دشوار است. ایشان راه ديگري را پيش پاي من گذاشت که همزمان ميتوانستم شيمي و پزشکي را در سال بعد بخوانم و در واقع سال آخر شيمي همزمان شد با سال اول پزشکي. در خرداد 1343 ليسانس شیمی را گرفتم و وقتی وارد سال دوم پزشکی شدم از خود پرسيدم چطور می‌توانم از این رشته شيمي در پزشکی استفاده کنم و به اين نتيجه رسيدم که بهترین استفاده‌ای که از شیمی در پزشکی می‌توان داشت همین فارماکولوژی و سم شناسی است و اگر بخواهیم با مریض سر و کار داشته باشیم؛ سم‌شناسی بالینی و به اين نتيجه رسيدم که اولین قدم این است که کاربرد شیمی را در زندگی بنویسم . بر همين اساس تصمیم گرفتم که هر شب از ساعت ۱۱ شب تا یک نیمه شب کتابی بنویسم درمورد کاربرد شیمی در زندگی و روزها کتابخانه‌های دانشکده‌های پزشکی، دارو، فنی و علوم می‌رفتم و منابع را جمع می‌کردم. یک سال و نیم طول کشید تا کتابی نوشتم با نام" شیمی و زندگی نوین" این کتاب را انتشارات آسیا در سال ۴۶ چاپ کرد و خیلی مورد استقبال قرار گرفت و این اولین کتاب من بود.

بعد به این فکر افتادم که شیمی در پزشکی چطور می‌تواند به درمان بیماران کمک کند؟ آنجا بود که دیگر مسائل سم شناسی مطرح می‌شد، پرسیدم بخش مسمومین کجاست؟ گفتند هيچ يک از دانشکده هاي پزشکی کشور بخش مسمومین ندارد فقط پزشکی تهران داشته که به دليل دردسرهاي درماني به بهداری واگذار کردند. همچنين درمانگاهی بود ( که بعدها به بیمارستان تبدیل شد) به نام درمانگاه لقمان الدوله که یک پزشک عمومی به نام حسن فرزام که به مدت ۶ ماه در لندن دوره دیده بود آن را مديريت مي کرد و به مسمومين هم خدمات مي داد. من شب و روزهای تعطیل و سه ماه تعطیلی و هم اوقات فراغتم را می‌رفتم به اين درمانگاه و افتخاری کار می‌کردم، البته بعداً هزینه‌هایي به عنوان حق الزحمه پرداخت کردند و با بیماران مسموم در آنجا آشنایی پیدا کردم؛ در حالی که خود دانشکده بخش مسمومین نداشت. در آن زمان من امتحان ecfmj که حالا شده uslme را داده بودم تا برای دوره تخصصی و فوق تخصصی به آمریکا بروم.

 دوره نظام وظیفه را هم در شهر خودم بيرجند انتخاب کردم که آن هم داستان‌های مفصلی دارد؛ از جمله اينکه علاوه بر پزشکی بايد در آنجا شیمی هم درس ميدادم چون حتی یک لیسانس شیمی در بیرجند نبود و خلاصه من هم شیمی درس می‌دادم، هم کلاس کنکور شبانه شیمی داشتیم، هم مطب داشتم و هم در بیمارستان‌ها مريض می‌دیدم. تقریباً بین ۴ تا ۶ ساعت در شبانه روز می‌خوابیدم. از همان زمان خواب من بین ۴ تا ۶ ساعت و میانگین ۵ ساعت بود و این را از مرحوم منوچهر دکتر منوچهر اقبال که اولین استاد عفونی ایران بوده آموختم که مي گفت: من در شبانه روز بیشتر از ۵ ساعت نمی‌خوابم و مشکلی هم ندارم و  من هم به تأسي از استاد، از این سحرخیزی و سخت کوشی خوشحال بودم.

پس از خدمت نظام وظيفه تصميم گرفتم براي تحصيل بروم به آمریکا، پدرم گفت من دوست دارم ازدواج کنی و بعد به آمریکا بروی. به همین جهت با همسرم که استاد دندانپزشکی کودکان و بنیانگذار تخصص دندانپزشکی کودکان ایران هستند ازدواج کردم؛ ازدواجي بسيار موفق. به خاطر همسرم که در آن زمان در سال سوم دندانپزشکی تحصیل می‌کرد به مشهد آمدم و اینجا دانشکده پزشکی به دنبال پزشک سم شناسی می‌گشت، چون قرار بود بخش سم شناسي را در دانشکده راه اندازي کنند و به من گفتند که دانشکده پزشکی مشهد قرار است بخش مسمومین را از بهداری تحویل بگیرد چون مجلس تصویب کرده که تمام بخش‌های درمانی به دانشکده ها داده بشود و  تنها بخش مسمومین که پزشک مسمومین نداشت باقي مانده بود. براي مصاحبه به دانشکده مراجعه کردم و با پذيرش در مصاحبه بخش مسمومين را به من تحویل دادند و در اسفند 1351 حکم استخدامی من به عنوان مربی دستیار صادر شد. بعد از تعطیلات عيد براي تحويل گرفتن بخش مسمومین به مرکز درماني مربوطه رفتم اما ظاهر امر بيانگر آن بود که بخش مسمومين تنها روي کاغذ وجود داشته و عملا کار تحقيق و علمي در اين خصوص انجام نميشود و لذا تمام فرايند ايجاد بخش مسمومين و امور مربوطه را بايد شخصاً بر عهده گرفته و دنبال مي کردم".

استاد پيشکسوت سم شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در مقاطع زماني مختلف در دانشگاه هاي تهران و بیرجند هم تدریس داشته و همچنين با دانشگاه‌های خارج از کشور؛ از جمله دانشگاه نیوکاسل نيز در ارتباط بوده است، وي به عنوان عضو آکادمی علوم جهان و پدر علم سم‌شناسی ایران، پژوهش‌های بسياري را انجام داده که در زمینه‌های شیمی و بعد کاربرد شیمی در پزشکی؛ بويژه در حوزه سم شناسي و مسمومیت‌ها مي باشد.

 پروفسور بلالي مود در سال 1357 با بورسيه وزارت علوم به بريتانيا عزيمت مي کند و پس از اخذ phd  در زمینه سم شناسی بالینی مدتی در همين کشور به عنوان استادیار مشغول به فعاليت ميشود و در ادامه پس از جنگ تحميلي براي خدمت به مردم کشور خود به ويژه مجروحان آسيب ديده از بمباران شيميايي رژيم بعث عراق به جمهوري اسلامي ايران باز ميگردد و خدمات ارزشمندي را در خصوص آموزش و درمان جانبازان شيميايي به جامعه ايران ارائه مي کند. اين اقدامات به حدي مهم و ارزنده بود که سازمان منع سلاح های شیمیایی واقع در لاهه هلند در سال 1394 با حضور نمایندگان رسمی 192 کشور عضو این سازمان از پروفسور مهدي بلالي استاد پيشکسوت سم شناسي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به دليل خدمات شايسته و اجراي اقدامات درماني، پژوهشي و آموزشي در زمينه منع سلاح هاي شيميايي تقدير مي کند.

اين دانشمند فرهيخته در مورد يکي از تحقيقات مهم خود که در سطح جهان مطرح شد نيز مي گويد: "اولین تحقیق من که حاصل یک جدال علمی با استاد راهنمایم بود و در سطح بین المللی خیلی صدا کرد، با اين مقدمه آغاز شد که استادم معتقد بود داروي اسید مفنامیک یک داروی شبه آسپرین و داروی ضد التهاب نيست و در واقع این دارونما است و اثر درمانی ندارد. من گفتم اين دارو را به عنوان پزشک عمومی برای مریض‌هایم تجویز می‌کنم و راضی بودند. استاد گفت: اثر روحی داشته و نه جسمي! این سبب شد که روی اسید مفنامیک تحقیق کنم و یک مقاله‌ای البته با راهنمای ایشان تنظیم کنم و برای مجله لَنست بفرستم. اين مجله پرتیراژ‌ترین و قدیمی‌ترین مجله پزشکی دنیا است. ایشان باورش ن‌شد و گفت لنست اين مقاله را به راحتی چاپ نمی‌کند و من به ایشان گفتم که این اولین مقاله تحقیقی به زبان انگلیسی در کل مطبوعات پزشکی دنیا است چطور ممکن است که لنست نپذیرد؟ خوشبختانه اين مجله بدون حتي يک کامنت و نکته اي مقاله مرا چاپ کرد و چاپ مقاله اسید مفنامیک من در مجله پزشکی لنست در کل دنیا باعث شناخت بین المللی من شد. همچنين تحقیقاتي که در مورد مجروحین شیمیایی در سطح دنیا داشتم من را به جهان معرفی کرد؛ به طوری که سازمان‌های بین المللی و از جمله سازمان بهداشت جهانی و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و یک بخشی از سازمان ملل، مشاوره علمی از من خواستند و از من دعوت کردند که کتاب بنویسم. مقالات زیادی در این زمینه چاپ کردیم. آقاي خاتمی ریاست جمهوری وقت به خاطر خدماتم به مجروحین شیمیایی تقدیر ویژه‌ای از من کرد و پس از ایشان هم دکتر احمدی نژاد نشان دولتی پژوهش را به من داد.

استاد پيشکسوت درمورد همکاري هاي ملي و بين المللي خود نيز اينچنين مي گويد: " از بدو تاسیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در هلند در سال ۱۹۹۷ میلادی با این سازمان همکاری داشتم و ۹ سال به عنوان نائب رئیس شورای علمی مشورتی بودم و بعد هم رئیس هیئت مولفین کتاب راهنمای درمان مجروحین شیمیایی و در سال ۲۰۱۵ میلادی جایزه منع سلاح هاي شیمیایی شهر لاهه که در واقع جایزه صلح شیمیایی جهانی بود به من اهدا شد و من از محل جایزه که ۴۵ هزار یورو بود قسمتی را صرف دارو و درمان‌هایی کردم که برای مجروحین شیمیایی لازم بود. بنیاد ملی نخبگان هم در سال ۹۵ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مراسم نکوداشتی را به عنوان پدر علم سم شناسی برگزار کردند و جایزه علمی علامه طباطبایی که بالاترین جایزه بنیاد ملی نخبگان بود را قبل از همه گیری کرونا در تهران توسط دکتر ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور به من اعطا کردند و از همان زمان بنیاد ملی نخبگان ارتباط نزدیک با من داشت و زندگینامه من را پس از دو سال و چند ماه مصاحبه و ارتباط مجازی منتشر کرد و کتاب زندگینامه من تحت عنوان " از مود تا لاهه " در بنیاد نخبگان تهران با حضور مقامات و مسئولان کشوری و لشگری رونمایی شد و من خوشحالم که به هر حال در دانشکده پزشکی مشهد هنوز هم حضور دارم و هنوز هم مرکز تحقیقات سم شناسی پزشکی که اینجا به یادگار گذاشتم همچنان فعال است و همچنان اگر عمری باشد به این همکاری ادامه خواهم داد.

دکتر بلالي اشاره اي هم به دستاوردهاي تاليفي خود دارد: " حاصل تلاش‌های پژوهشی من در طي اين سال ها تهيه ۳۲  منوگراف و فصل کتاب است که به زبان‌های فارسی و انگلیسی نوشته شده و عمده کتاب‌ها از ۱۰ سال گذشته تاکنون به زبان انگلیسی است و به وسیله انتشارات اسپرینگر به زبان هاي بین‌المللی چاپ شده و در سطح دنیا به یادگار خواهد ماند. اگر همه مقالات کوتاه و بلند و خلاصه‌ها را در نظر بگیریم بیش از ۷۰۰ مقاله به چاپ رسیده که ۲۰۵ عدد آن مقالات بلند در مجلات معتبر ایندکس شده معرفی و چاپ شده است و بقيه به شکل مقالات کوتاه و سخنرانی‌هایي بوده است.


562.jpg - 11.34 kBمدیر بیمارستان تخصصی کودکان اکبر از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: آبله مرغان یک بیماری عفونی خفیف و بسیار واگیردار است که در پی عفونت اولیه ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود و با نشانه های تب ، حالت تهوع ، درد شکم ، خارش و سردرد همراه است .

دکتر محمد رضا کشت مندی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه این بیماری در کودکان شایع‌تر است و منجر به ایجاد بثورات پوستی و تاول‌های کوچک و خارش‌دار شده که در نهایت، پوسته‌پوسته می‌شوند خاطر نشان کرد: آبله مرغان از طریق سرفه و عطسه فرد مبتلا به‌راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند ، همچنین ممکن است از طریق تماس با تاول‌ها نیز منتشر شود .

وی تصریح کرد : آبله‌مرغان به طور معمول فقط یک بار در طول زندگی فرد را درگیر می کند که سن ابتلاء به آن 2 تا15 سالگی است که بیشترین شیوع آن در سن ۵ تا ۱۰ سالگی رخ می دهد ، البته ممکن است عفونتی مجدد توسط این ویروس رخ دهد، اما عفونت مجدد، معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. این بیماری اغلب اوقات در زمستان و بهار دیده می‌شود.

مدیر بیمارستان تخصصی کودکان اکبر با بیان اینکه علائم اولیه ممکن است مشابه یک سرماخوردگی ساده از جمله تب، خستگی و سردرد باشد ، گفت: این عوارض ممکن است گاهی به صورت سینه‌پهلو، التهاب مغز و عفونت‌های پوستی باکتریایی هم ظاهر شوند .

دکتر کشت مندی بیان داشت : دوره نهفتگی این بیماری ۲۱–۷ روز است و معمولا کودکان طی ۷ تا ۱۰ روز بهبود می یابند،اما در بزرگسالان ممکن است این مدت بیشتر باشد و احتمال بروز عوارض هم بیشتر است ، در این مدت بیمار باید در اتاقی قرنطینه شود تا از انتقال هوایی ویروس جلوگیری شود.

مدیر بیمارستان کودان اکبر با اشاره به افزایش هفت برابری آمار مراجعین مبتلا به آبله مرغان به این مرکز درمانی نسبت به سال گذشته اظهار کرد: چرکی شدن دانه های پوستی ، ایجاد زخم های درجه 2 و حتی 3  و  تب های بالا از جمله عوامل منجر به بستری در بیماران مبتلا به آبله مرغان محسوب می شود.

متخصص بیماری های کودکان با اشاره به اینکه پس از طی شدن سیر بیماری آبله‌مرغان، ویروس می‌تواند تا ۵۰ سال در بافت‌های عصبی بدن به‌صورت نهفته باقی بماند خاطر نشان کرد : این ویروس نهفته ممکن است سال‌ها بعد و در هر سنی، دوباره فعال شده و شکلی دیگر از این بیماری با نام زونا را ایجاد کند.

دکتر کشت مندی افزود: درمان آبله مرغان بیشتر درمان علامتی است و استراحت ،پایین آوردن تب ، نوشیدن آب ، رعایت بهداشت فردی و مراجعه سریع به پزشک از جمله اقدامات مورد تاکید در جهت کاهش علائم این بیماری است.


552.jpg - 10.13 kBاستاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موضوع پیچیدگی بند ناف به دور گردن جنین در 25 درصد بارداری ها محتمل است و عارضه خطرناکی تلقی نمی شود، مگر آنکه سبب ایجاد اختلال در جریان خون شود که در این صورت نیاز به مداخلات پزشکی خواهد بود.

دکتر نیره قمیان در گفت و گو با وبدا، مشکل پیچیده شدن بندناف به دور گردن جنین در دوران بارداری را، امری شایع دانست و اظهار کرد: با توجه به حرکاتی که جنین در رحم مادر دارد، پیچیده شدن بندناف به دور گردن جنین در طی بارداری قابل پیش بینی است و در مواقعی که مادر نگران این موضوع باشد، پزشک می تواند معاینات و مداخلات پزشکی را در مورد جنین او اعمال کند.  

وی در خصوص روش تشخیصصی پیچیدگی بندناف جنین نیز گفت: استفاده از سونوگرافی داپلر که روش تصویربرداری بی خطر و غیرتهاجمی است و برای ارزیابی جریان خون در رگ های خونی استفاده می شود، می تواند یکی از راه های مطمئن تشخیصی باشد و در واقع با استفاده از سونوگرافی داپلر می توان عروق بندناف را بررسی و در صورتی که جریان خون مختل نشده باشد، برای جنین خطری در پی نخواهد داشت.

متخصص زنان در عین حال تاکید کرد: خطر پیچیدگی بندناف در اواخر دوران بارداری مادر، برای سلامت جنین بسیار اهمیت دارد؛ چرا که درصورت پیچیدگی محکم یا مختل شدن جریان خون بندناف، ممکن است که اختلال در رشد جنین به وجود آید، لذا طبق بررسی هایی که از طریق سونوگرافی انجام می شود، اگر جریان خون بندناف جنین طبیعی و نرمال باشد، خطری جنین را تهدید نمی کند، اما در صورت مختل شدن جریان خون نیاز به معاینات و مداخلات پزشکی ضروری است.


553.jpg - 13.86 kBدانشیار گروه گودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: رفلاكس در اطفال ممكن است موجب استفراغهاي مكرر، سرفه و مشكلات تنفسي ديگر شود اما اكثر اطفال تا يكسالگي بتدريج بهبود مي يابند.

دکتر سید علی جعفری در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: رفلاکس یا برگشت غذا به مری، به طور معمول در نتیجه شرایطی ایجاد می شود که اسفنکتر یا دریچه مری به معده دچار مشکل است.  این دریچه عضلانی که در انتهای مری قرار دارد، هنگام انتقال غذا به داخل معده، باز و سپس بسته می شود تا غذا از معده به مری برگشت نکند. زمانی که این ماهیچه ها به درستی عملکرد طبیعی خود را انجام ندهند و محتویات معده به داخل مری برگردد، تهوع و سوزش سرِ دل اتفاق می افتد.

فوق تخصص بیماری های گوارش اطفال با بیان اینکه اين بيماري به بزرگسالان اختصاص نداشته و نوزادان و اطفال نیز با آن مواجه هستند، گفت: بروز این عارضه به ويژه در ماههاي اول تولد معمولا طبيعي است و در صورتيكه با مشكلات ديگري همراه نباشد مشکلی برای نوزاد ايجاد نمي‌كند. بتدريج و با افزايش سن تا يكسالگي اين مشكل در درصد قابل توجهي از كودكان برطرف ميشود بطوريكه كمتر كودك 2 ساله‌اي را ميتوان يافت كه همچنان دچار اين مشكل باشد..

دکتر جعفری شايع‌ترين علايم اين بيماري در كودكان را درد، بي تابي و گريه مداوم يا ناگهاني پس از خوردن غذا ( كه بسياري اوقات با دل‌پيچه اشتباه گرفته‌ ميشود)، بالا آوردن و استفراغ مكرر بعد از وعده‌هاي غذائي ،ادامه يافتن بالا آوردن هاي كودك پس از يكسالگي ،خوب نخوابيدن كودك ،وزن نگرفتن يا كاهش وزن، غذا نخوردن يا كم غذا خوردن علي‌رغم گرسنه بودن برشمرد.

رییس بیمارستان کودکان اکبر  با اشاره اینکه اين مسئله به ويژه در ماههاي نخست تولد امری طبیعی است، تصریح کرد: اولين مسئله حفظ آرامش است و به کار بردن توصیه هایی از قبیل: موقع غذا دادن، طفل را در وضعيت قائم قرار دهيد، در صورتيكه طفل بوسيله شيشه، شير مينوشد هر 3 تا 5 دقيقه آروغ كودك را بگيريد، بلافاصله بعد از خوردن غذا كودك را به حالت افقي نخوابانيد و حد اقل 30 دقيقه صبر نمائيد، در صورت به خواب رفتن طفل، او را با رعايت نكات ايمني حتي‌الامكان روي سطحي شيب دار بخوابانيد بطوريكه سر كودك بالاتر از بدن وي قرار گيرد، در برخي موارد با غليظ‌تر شدن غذا ، از ميزان رفلاكس كودك كاسته ميشود. در چنين شرایطي با مشورت پزشك ميتوانيد 2 تا 3 قاشق لعاب برنج به هر وعده غذاي كودك اضافه كنيد ( بديهي است كه براي عبور اين مايع غليظ شده حتما سوراخ سر شيشه بايد گشادتر شود) که این موارد می تواند نقش موثری در کنترل و درمان این بیماری داشته باشد.

دکتر جعفری یکی از نکات  مهم در کنترل رفلاکس را كم كردن از مقدار شير در هر وعده و در عوض افزودن تعداد دفعات خوردن شير دانست و افزود در صورت بروز هرگونه از علائم مراجعه به پزشک متخصص توصیه می شود.


551.jpg - 13.00 kBعضو هیات علمی گروه گوش،گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری سینوزیت که اغلب در پی سرماخوردگی بروز می کند، می تواند به دو شکل حاد و مزمن باشد و مرحله حاد آن اغلب با دارو کنترل می شود، اما در مرحله مزمن، علاوه بر درمان های دارویی، نیاز به تخلیه ترشحات سینوس و برداشتن پولیپ از طریق آندوسکوپی بینی و سینوس خواهد بود.

دکتر مرتضی نوراللهیان درگفت وگو با وبدا ضمن اشاره به بیماری های شایع در فصول سرد سال خاطر نشان کرد: سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی، از جمله بیماری های شایع فصل سرما است که با عوارضی همچون گلودردهای چرکی، سینوزیت ها، گوش دردها و پارگی پرده گوش، التهاب حنجره، سرفه و تنگی نفس بروز می کند و در نهایت عوارض و مشکلات زیادی را از بعد اجتماعی، اقتصادی و مصرف انواع داروها، ازکارافتادگی و نیز عوارض مزمن بیماری ایجاد میکند.

وی افزود: سرماخوردگی عموماً درکودکان شایع تر از بالغین است و در اغلب موارد که ماهیت ویروسی دارد با علائمی همچون آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی، بدن درد و بی اشتهایی و تب خفیف شروع می شود که با استراحت ، مصرف مایعات و مسکن مثل استامینوفن و قرص سرماخوردگی بهبود می یابد و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نخواهد بود، البته در برخی موارد، یک عفونت ثانویه یا باکتریایی به این عفونت ویروسی اضافه می شود و علاوه بر تشدید علائم و ایجاد مشکل برای سایر ارگان ها مثل گوش، حلق ،حنجره و سینوس ها، با تب بالا و درد شدید و ترشحات چرکی همراه می شود، که مصرف آنتی بیوتیک در این موارد جهت پیشگیری از عوارض آن توصیه می شود.

عضو هیات علمی گروه پوش،گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با بیان اینکه در مواردی ممکن است سینوس ها همزمان با سرماخوردگی عفونی شوند افزود: سینوزیت های چرکی که اغلب به دنبال سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی ایجاد می شود، با علائمی همچون گرفتگی بینی، خلط چرکی پشت حلق، اختلال بویایی و سردرد به ویژه درناحیه پیشانی و صورت که با خم کردن سر این درد شدت می یابد، بروز پیدا می کند.

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی‌های آندوسکوپی بینی و سینوس ادامه داد:  سینوزیت های حاد اغلب با دارو کنترل، اما در بعضی موارد به سمت مزمن شدن پیش می روند و عوارضی همچون آبسه های چشمی، دوبینی، اختلالات بینایی، مننژیت و آبسه های مغزی و مشکلات عروق مغزی را به همراه دارد، به ویژه هنگامی که با پولیپ همراه باشد لذا، لازم است علاوه بر درمان های دارویی ، تخلیه ترشحات سینوس، برداشتن پولیپ ها و باز شدن مسیر راه بینی صورت گیرد،که امروزه به روش های نوین جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس، بدون عمل جراحی و بخیه این کار به راحتی و به خوبی انجام می شود.

دکتر نوراللهیان خاطر نشان کرد: در صورتی که در درمان گوش دردهای چرکی، عفونت های مزمن وپارگی های پرده گوش غفلت شود، عوارضی همچون ناشنوایی، فلج عصب صورتی و سرگیجه و عوارض داخل جمجه مثل مننژیت و آبسه مغزی را به همراه دارد. کودکانی که بزرگی لوزه ها به ویژه لوزه سوم را دارند و دائما دچارگلو دردهای چرکی می شوند، مستعد عفونت های گوش و پارگی های پرده گوش خواهند بود، که در این موارد لازم است ،اقدامات درمانی صحیح انجام گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: توصیه ما به  بیمارانی که مبتلا به پارگی پرده گوش هستند، این است که به شدت مانع از ورود آب به داخل گوش خود در زمان استحمام شوند و از رفتن به استخر خودداری و بدون از دست دادن زمان جهت ترمیم پرده گوش، تحت عمل جراحی ترمیمی گوش  قرار گیرند.

وی با اشاره به اهمیت عملکردی گوش داخلی و مراقبت از آن در زمان ابتلا به سرماخوردگی گفت: این عضو مهم علاوه بر شنوایی ، عضو تعادل نیز هست و باید مورد مراقبت در زمان سرماخوردگی قرار گیرد؛ زیرا بیماران زیادی به مراکز درمانی با شکایت سرگیجه و عدم تعادل مراجعه می کنند که این علائم میتواند پس از سرماخوردگی بروز کند؛ هر چند که سرگیجه در بیماری های مغز و اعصاب ، قلب و عروق و اختلالات چشمی هم دیده می شوند ولی از علل شایع  سرگیجه، بیماری های گوش داخلی است .

دکتر نوراللهیان نوع سرگیجه های گوشی ناشی از سرماخوردگی را اغلب به صورت دورانی و چرخشی ذکر و اضافه کرد: این سرگیجه همراه با تهوع و استفراغ و رنگ پریدگی است، که با تغییر حالت سر فرد اتفاق می افتد. در جابجایی ناگهانی فرد مانند سجده رفتن، خم کردن سر به پایین یا به بالا و حتی در هنگام خواب وقتی بیمار به سمت راست یا چپ چرخش پیدا می کند، دیده می شود. معمولا مدت این نوع سرگیجه چندان طولانی نیست و اغلب خوش خیم بوده که با درمان های دارویی و تمرینات توانبخشی، بهبود می یابد.

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image