پزشکی


299.jpg - 117.02 kBدکتر عباسعلی صحافیان متولد 1320 در شهر شاهرود، یکی از مُسن ترین اساتید پیشکسوت دانشکده دندان پزشکی مشهد در رشته تخصصی ارتودونسی است که از پی سال ها تلاش در مسیر تعلیم و تعلّم و در حالیکه دوران بازنشستگی را می گذراند، همچنان با کوله باری از دانش و تجربه، هدایتگر و راهنمای اساتید جوان و دانشجویان این دانشکده است.

دوران کودکی و نوجوانی دکتر صحافیان، با چالش ها و فراز و فرودهای زیادی در مدرسه همراه بوده است؛ تا حدی که به مرحله‌ی ترک تحصیل هم رسیده، اما از آنجا که در مسیر انسان های توانمند، همواره افرادی هستند که با اراده‌ی الهی مسیر درست را پیش روی آنها قرار می دهند، در مورد عباسعلی نوجوان هم اینچنین مقدّر می شود و او با نصایح حکیمانه‌ی دایی و در نتیجه‌ی دوستی با یکی از همکلاسی ها که از قضا شاگرد اول کلاس هم هست، دوباره به فضای درس و مدرسه برمیگردد و روز به روز انس بیشتری با این فضا می گیرد، اما شرح شنیدنی زندگی این استاد پیشکسوت در گفتگو با وبدا : " من چهارمین فرزند متولد شده در خانواده ای هستم که سه فرزند قبلی را در سن دو سالگی بر اثر بیماری اسهال و استفراغ از دست داده اند. پدرم بنابر این تجربه تلخ و تصور اینکه من هم در همان دوران طفولیت، همانند خواهر و برادرانم از دنیا خواهم رفت، تا سن دوسالگی به من علاقه ای نشان نمی داد و حتی در آغوشم نمی گرفت تا مبادا وابسته ام شود. اتفاقاً من هم در سن دو سالگی با همان بیماری که فرزندان قبلی مبتلا و فوت شده بودند، درگیر شدم. اما در آن زمان که مصادف بود با اِشغال کشور به دست روس ها، درمانگاهی توسط روس ها در نزدیکی منزل ما راه اندازی شده بود که به شفاخانه روسها معروف بود. مادرم از ترس اینکه دوباره فرزندش را از دست بدهد بدون اجازه پدر مرا در آغوش می گیرد و به این درمانگاه می برد و همزمان نذر می کند که اگر زنده بمانم، غلام امام رضا (ع) شوم. پزشک روسی تعدادی قرص به مادرم می دهد و با چند کلمه فارسی که می داند به او می گوید: بچه خوب شد، ناراحت نه... و همین طور هم میشود و من زنده می مانم".

دکتر صحافیان در همان سال های ابتدایی زندگی، بنا به خواست پدر که مایل است فرزندش طلبه شود به دست یکی از مراجع تقلید در عراق سپرده می شود، اما علاقه پسرک در جایی دیگر است و او پس از چهارماه به ایران باز می گردد و پس از یکسال وقفه در تحصیل، به مدرسه می رود. دوره تحصیل پسر نوجوان اما با چالش هایی همراه است؛ چالش هایی که در نهایت او را از ادامه تحصیل بازمیدارد، اما دایی دکتر صحافیان که از قشر فرهیخته فرهنگیان است به صحبت با خواهرزاده می نشیند و در نهایت او را متقاعد می کند که به مدرسه بازگردد. شخص تاثیرگذار بعدی که باید انگیزه‌ و اراده‌ی کمرنگ پسر نوجوان را تقویت کند، شاگرد اول کلاس آنهاست؛ نوجوانی که همه اعضای خانواده و فامیلش تحصیلات عالیه دارند و آشنایی با خانواده او، انگیزه دکتر صحافیان را برای ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه پررنگ می سازد: " پس از اخذ دیپلم در سال 1343 با توجه به اینکه آن زمان آزمون سراسری نبود و افراد بنا بر علاقه می توانستند رشته مورد نظرشان را انتخاب و پس از پذیرش در آن رشته، با پرداخت مبلغی مشخص در دانشگاه تحصیل کنند، من هم پس از اعلام علاقه در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و شیمی ( که اتفاقا در هر سه رشته هم مورد پذیرش قرار گرفتم)، در نهایت تصمیم گرفتم در رشته دندانپزشکی ادامه تحصیل دهم. در آن سال تنها یک دانشکده دندان وجود داشت که در تهران بود، اما در سال 44 دانشکده دندان در دانشگاه ملی ( شهید بهشتی ) و در مشهد نیز راه اندازی شد و من برای تحصیل در رشته دندانپزشکی به مشهد آمدم. البته با توجه به نوپا بودن این رشته، هنوز دانشکده دندان در مشهد وجود نداشت و ما هم فضایی برای تحصیل نداشتیم. پس از گذشت مدتی از سال تحصیلی، اتاقی را در دانشکده پزشکی، از وسط تیغه کردند، درب گذاشتند و این شد کلاس درس ما. سال اول در آنجا درس های علوم پایه را گذراندیم و سال بعد مکانی را در خیابان اسرار اجاره کردند که تا سال سوم در این مکان اجاره ای تحصیل می کردیم و کلینیک نیز به مرور ساخته شد، در سال های چهارم تا ششم دانشکده، به دلیل محدودیت جا، باشگاهی را در خیابان کوهسنگی اجاره کردند و  دو کلینیک هم در آنجا راه اندازی شد.

 در نهایت از 30 نفر دانشجوی این دانشکده که 13 نفر دختر بودند و مابقی پسر، 28 نفر توانستیم در سال 1350 در رشته دندان فارغ التحصیل شویم. وضعیت سربازی من به دلیل اینکه تنها فرزند ذکور خانواده بودم با معافیت از خدمت همراه شد. در سال پنجم تحصیل در دانشکده با خانم دکتر ستاره که از همکلاسی های من بودند ازدواج کردم و حاصل این ازدواج هم سه دختر و یک پسر است.

 دختر اول من دندانپزشک و در مشهد مطب دارند، دختر دوم دندانپزشک و بیش از 20 سال است که در هلند زندگی میکنند، دختر سوم دانشجوی عمران در خارج از کشور هستند و پسرم که با دختر دومم دو قلو هستند به دلیل پیچیده شدن بند ناف دور گردن در هنگام تولد مشکلاتی پیدا کردند که نتوانستند مسیر تحصیل را طی کنند.

سال ششم دانشکده، من و همسرم پس از آنکه پایان نامه دکترا (رساله ) را دفاع کردیم برای دوره تخصص به انگلیس رفتیم. ایشان در رشته پاتولوژی دهان در دانشگاه لندن و من در رشته ارتودونسی در دانشگاه منچستر مشغول به تحصیل شدیم. آن زمان دوره تخصص دو سال بود، اما ما تا زبان آموختیم و مکانی را برای زندگی پیدا کردیم و تجربه کسب کردیم، حدود سه سال و نیم طول کشید. زمانیکه برگشتیم به ایران، دانشکده فعلی دندان در مشهد افتتاح شده بود. در راه اندازی این دانشکده افراد زیادی از جمله خانم دکتر تیمورتاش، دکتر فرشید، دکتر اسماعیل سوندوزی، دکتر اذرمهر و دکتر نیکوکاری بسیار زحمت کشیدند و این کار ساده ای در آن زمان نبود ".

دکتر صحافیان و همسرش پس از اتمام دوره تخصص، فرصت های خوبی به لحاظ مالی برای کار در خارج از کشور دارند و از سوی اساتید خود نیز به این امر ترغیب می شوند اما این زوج جوان از نیاز بالای متخصص در ایران آگاهند و از طرفی نسبت به محل تحصیل خود یعنی دانشکده دندان مشهد احساس دِینی دارند که آنان را وادار به برگشت به ایران می کند: " سالی که من و همسرم به ایران بازگشتیم علاوه بر سه دانشکده قبلی ( دانشکده تهران، ملی یا شهید بهشتی و مشهد ) دو دانشکده دندانپزشکی هم در شهرهای اصفهان و شیراز دایر شده بود و مجموعا 5 دانشکده دندان در ایران وجود داشت. قبل از برگشت ما به ایران به خاطر دارم که اقای دکتر معتمدی و اقای دکتر جاوید روسای وقت دانشکده شیراز آمده بودند اروپا و می گشتند تا برای دانشکده شان استاد جمع کنند، چون در ایران تخصص داده نمی شد، کسانی هم که به خارج میرفتند و تحصیل می کردند یا به ایران نمی آمدند و یا اگر بر می گشتند از تهران خارج نمی شدند. بنابر این نیروی متخصص دندانپزشک در ایران بسیار بسیار کم بود و خیلی از اساتید دانشکده مشهد هم پروازی بودند.

زمانیکه من و همسرم به ایران برگشتیم یادم هست که روزنامه خراسان نوشته بود " دو تا از بچه های ما از خارج آمدند و دانشکده دندانپزشکی کادرش در حال کامل شدن است"؛ آنقدر که این اتفاق بزرگ شمرده میشد. پس از آغاز فعالیت من و همسرم در دانشکده، هنوز دو سه بخش نیازمند نیروی متخصص بود و مثلا خانم من چهار تا بخش را همزمان مدیریت میکرد؛ چون کسی نبود. من هم علاوه بر بخش ارتودنسی، بخش اطفال را هم مدیریت می کردم؛ البته هر دو هفته خانم دکتری از تهران برای بخش اطفال می آمد.

هشت سال پس از فعالیتم در این دانشکده، از استادیاری به دانشیاری ارتقاء یافتم و در این زمان از تهران اعلام کردند که میتوانید تخصص هم بدهید و به این ترتیب خانم دکتر جلالیان، خانم دکتر سلیم و اقای دکتر با صفا هم آمدند و کادر ما شد چهار نفر؛ یک دانشیار که من بودم و سه استادیار. بعد از آن وزارت علوم اجازه جذب دو دستیار تخصصی را هم به ما داد.

دکتر صحافیان به فعالیتهای علمی و پژوهشی خود که در طول سالها و به موازات کار درمان در حال انجام بوده نیز اشاره می کند: " با توجه به اینکه دانشکده دندانپزشکی، مجله تخصصی نداشت، ما نشریه تخصصی را در آن راه اندازی کردیم. همچنین با تجربه ای که در خصوص بیماران (cleft palat) یا شکاف کام و لب در خارج از کشور داشتم، بعد از برگشت به ایران بخشی را مختص این بیماران در دانشکده راه اندازی کردم و تا کنون حدود 720 بیمار شکاف کام و لب را با کمک تیم همکاران درمان کردیم. در حدود بیست پنج سال گذشته بیشتر تحقیقات من راجع به این بچه ها بوده چون موضوع بکر وجدیدی است؛ البته این نکته را هم بگویم که من به تنهایی نمیتوانم در این زمینه کار کنم و همکاری متخصص اطفال، ارتدونسی، پروتز و جراح پلاستیک، جراح فک و روانشناس هم در قالب یک تیم لازم است. بیشتر مقالات من برای دانشیاری و استادی در همین زمینه نگارش شده است. در رشته های دیگر مثل مفصل گیجگاهی (TMJ) هم کارهای آماری زیاد کردم. حدود 11 یا 12 مقاله انگلیسی دارم و 24 مقاله فارسی، حدود 40 پایان نامه (رساله) دکترا و 12 تز(رساله)  تخصصی را سرپرستی کرده ام. کتاب cleft  و کتاب Anthropology و کتاب " مدیریت مطب دندانپزشکی" را نوشته ام.

استاد پیشکسوت دانشکده دندانپزشکی مشهد، علاوه بر فعالیت های رشته تخصصی‌اش، به حوزه‌ی علوم انسانی و تحصیل در مقطع کارشناسی حقوق قضایی نیز ورود داشته و همچنین در برهه‌ای از زمان با ارتباطات دوستانه ای که با هنرمند پیشکسوت کشورمان استاد داریوش ارجمند دارد، فعالیت های هنری نیز در زمینه ساخت فیلم انجام می دهد.

استاد صحافیان در ادامه با مقایسه وضعیت دانشکده دندان در سال های آغاز فعالیتش در دهه 50 و شرایط آن در زمان بازنشستگی اش در سال 86 می گوید: " روزی که من از خارج آمدم، مجموع نیروهای بخش ارتدونسی و اطفال دانشکده، تنها یک نفر بود که آن هم من بودم و وقتی خانم دکتر سلیم آمدند دو نفر شدیم و آن دو نفرِ سال 54 در روزی که من بازنشسته شدم 22 نفر شده بود؛ ضمن اینکه بخش ها هم شکل گرفته و کامل شده بود. در طول پنج سالی که به عنوان معاون تخصصی دانشکده فعالیت میکردم به خاطر دارم که حدود 50 متخصص ارتودونسی تا آن زمان از دانشکده فارغ التحصیل شده بودند.

این پزشک پیشکسوت، ضمن مهم خواندن افزایش ظرفیت های کمّی و نیروی انسانی در حوزه دندانپزشکی کشور، بر اهمیت توجه و اهتمام مسئولان در ارتقای کیفی خدمات آموزشی و درمانی این حوزه نیز تاکید دارد و معتقد است که گزینش دانشجویان و تاسیس دانشکده های مرتبط با این رشته بایستی دقیق تر و با سنجش بیشتری انجام شود.

استاد صحافیان صحبتی هم با دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی دارد: " به دانشجویان توصیه می کنم که در مسیر فعالیتهای خود زود ناامید نشوند و مقاوم باشند. من در سال 1356 که مطبم را تاسیس کردم در طول یکسال 35 نفر مریض داشتم؛ 35 نفر یعنی هیچی! سال بعد، انقلاب شد مریض های من شدند 25 نفر، دوران جنگ شد 20 نفر و حدود ده سال طول کشید تا بیماران من به 50 نفر برسد. این ده سال اصلا توجیه اقتصادی نداشت و چند بار هم رفتم که مطب را تعطیل کنم اما همکاران نگذاشتند و دقیقا از سال دهم که آنها هم مطب خود را راه اندازی کردند به یکباره آمار بیماران من هم زیاد شد،  بنابراین عجله نکنید و با حوصله پیش بروید چون به هر حال سازندگی کار مشکلی است.

پیشکسوت ترین استاد دانشکده دندانپزشکی مشهد برای مسئولان دانشکده نیز پیشنهادی دارد: " بهتر است در کنار کتابخانه دانشکده، موزه ای ساخته شود درباره اساتید نامداری همچون خانم دکتر تیمورتاش، دکتر فرشید، دکتر سوندوزی در اولویت اول و بعدش هم امثال ما که بتوانیم عکس ها، کتاب ها و مدارک تحصیلی و هر آنچه که می تواند برای دانشجویان مشوق و انگیزه بخش باشد را در آنجا قرار دهیم تا برای نسل های بعدی ماندگار باشد.


731.jpg - 13.15 kBرییس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش 20 درصدی خدمات تشخیصی و درمانی آندوسکوپی در این مرکز درمانی خبر داد.

دکتر سید علی جعفری در گفتگو با وب دا با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون یک هزار و 150 مورد خدمت آندوسکوپی و کولونوسکوپی در این مرکز انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است اظهار کرد: آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی روش تشخیصی مفیدی در بیماریهای دستگاه گوارشی کودکان به شمار می رود و  به پزشک کمک می کند تا مشکلات قسمت فوقانی دستگاه گوارش یعنی مری، معده و ابتدای روده کوچک را بررسی کند.

دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد آندوسکوپی‌ها را فقط مختص به تشخیص ندانست و خاطر نشان کرد: از این روش در برخی از عمل‌های جراحی، آزمایش برای جمع‌آوری نمونه‌های بافتی (بیوپسی) و بررسی بیماری‌ها و شرایطی که ممکن است باعث کم‌خونی، خونریزی، التهاب یا اسهال شوند،استفاده می شود. همچنین می‌تواند برخی از سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی را تشخیص دهد.

دکتر جعفری مشکل در بلع، کاهش وزن یا کاهش اشتها، درد در قسمت فوقانی شکم یا سینه که ارتباطی به قلب کودک نداشته باشد، بیماری رفلاکس معده به مری (GERD، استفراغ مداوم بدون علت مشخص، رفع گرفتگی مسیر در مواردی مانند گیرکردن غذا یا سکه در مری، بررسی آسیب ناشی از بلع موادی مانند مواد قلیایی و شوینده‌های خانگی و بررسی احتمال ازوفاژیت ائوزینوفیلی یا ارزیابی مجدد مری پس از خروج یا ورود مجدد غذا را از علت های انجام آندوسکوپی در کودکان برشمرد.

دکتر جعفری تب و لرز، درد شکمی، تهوع و استفراغ، مدفوع سیاه، خونی یا قیری‌رنگ، مشکل بلع و درد در گلو یا قفسه سینه که پس از 48 ساعت بهتر نشده را از عوارض انجام آندوسکوپی دانست و گفت: در صورت بروز این عوارض حتما به پزشک معالج مراجعه شود.


303.jpg - 11.87 kBمدیر سرمایه انسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از موافقت وزیر بهداشت موافقت وزارت بهداشت با تخصیص مجوز پیام آور بهداشت جهت مناطق محروم و مرزی این دانشگاه خبر داد.

دکتر علی رضا ابراهیم زاده در گفتگو با وب دا با بیان اینکه نام نویسی در طرح پیام آور بهداشت به صورت اینترنتی و به نشانی( اینجا ) انجام می شود اظهار کرد: برخی از مشمولان خدمت وظيفه عمومي دانش آموخته در رشته‌هاي پزشكي و پيراپزشكي داراي برگه آماده به خدمت (فاقد غيبت) مي توانند خدمت نظام وظيفه عمومي خود را در وزارت بهداشت تحت عنوان پيام آوران بهداشت سپري نمایند.

وی تاکید کرد: نام نویسی فقط به صورت اینترنتی است و سایر مراحل از طریق کد رهگیری مربوطه قابل پیگیری است.


304.jpg - 30.65 kBفوق تخصصی بیماری های روان تنی و رئیس بیمارستان ابن سینا گفت: در این مرکز درمانی کلیه خدمات سرپایی و بستری به بیماران با مشکلات روانپزشکی با تعرفه دولتی ارائه می‌شود.

دکتر علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار وب دا، اظهار کرد: سلامت روان به معنای اجرای موفقیت‌آمیز عملکرد روانی بوده که منجر به فعالیت‌های سازنده، برقراری ارتباط با سایر افراد جامعه و توانایی تطبیق با تغییرات یادگیری و اعتماد به نفس می‌شود.

وی تصریح کرد: سلامت روان به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سلامت و بهداشت یک جامعه محسوب می‌شود و معتقدیم که سلامت روان نقش مهمی در تمامی ابعاد زندگی‌های فردی و اجتماعی و نیز محیط‌های کاری و خانوادگی دارد.

فوق تخصصی بیماری های روان تنی با بیان اینکه در مواقعی که فردی همزمان فشار خون و اضطراب دارد متخصص روان تنی مداخله می‌کند تا که علائم بیمار کنترل شود، خاطرنشان کرد: در چنین مواقعی بسته به وضعیت جسمی و روانی فرد در خصوص ارائه خدمات سرپایی یا بستری تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کلینیک ویژه بیمارستان روانپزشکی ابن سینا یکی از بخش‌های فعال این مرکز درمانی بوده که در 2 شیفت صبح و عصر در امر خدمت‌رسانی به بیماران فعال است، بیان کرد: در این کلینیک تخصصی 25 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات مورد نیاز زا به بیماران ارائه می‌دهند.

رئیس بیمارستان ابن سینا با ذکر این نکته که میزان مراجعات ماهانه به کلینیک ویژه این مرکز درمانی 4 هزار نفر بوده است، تأکید کرد: خدماتی تخصصی که در این کلینیک ارائه می‌شود شامل مواردی همچون روان ‌تنی، روانشناختنی، روان درمانی، اعتیاد، سالمندان، روانپزشکی کودکان و نوجوانان، روانپزشکی بزرگسالان و غیره بوده، ضمن اینکه هفته‌ای 2 روز حضور متخصص داخلی را در این کلینیک داریم تا که خدمت موردنیاز بیماران روانپزشکی که همزمان با مشکلات و بیماری‌های داخلی هم مواجه هستند ارائه نمایند.

وی افزود: اقدام دیگری که در این بیمارستان صورت می‌پذیرد برگزاری کمیسیون‌های پزشکی روانپزشکی برای موارد ارجاعی بوده تا وضعیت افراد معرفی شده از لحاظ روانپزشکی مورد بررسی قرار بگیرد، موارد معرفی شده از سوی مراجع ذی‌صلاح توسط تیم 3 نفره روانپزشکان عضو هیأت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت کمیسیون پزشکی روانپزشکی قرار می‌گیرند و پاسخ کمیسیون‌های انجام شده با رعایت کامل موارد محرمانگی آن به مجموعه متقاضی ارسال می‌گردد.

متخصص روانپزشکی تصریح کرد: کلیه خدمات سرپایی و بستری به بیماران با مشکلات روانپزشکی با تعرفه دولتی ارائه می‌شود و اگر بیماران بیمه باشند هزینه بالایی پرداخت نخواهند کرد و این خدمات تحت پوشش و حمایت تمامی بیمه‌ها قرار دارد.

دکتر اکبری ضمن اشاره به تفاوت‌های کار یک روانپزشک با یک روانشناس، بیان کرد: نوع کار روانپزشک با روانشناس متفاوت بوده و گرچه روانشناس می‌تواند مشاوره‌های لازم را داشته باشد، اما همانند روانپزشک حق تجویز نسخه را ندارد.

 

 


302.jpg - 14.96 kBمدیر گروه تشریح و بیولوژی سلولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آماده سازی ساختارها، امکانات و تجهیزات  بخش تشریح دانشکده پزشکی جهت راه اندازی رشته بیولوژی تولید مثل خبر داد.

دکتر علیرضا ابراهیم  زاده در گفتگو با وب دا با بیان این مطلب که گروه تشریح دانشکده پزشکی، بعنوان با قدمت ترین گروه اموزشی و بزرگترین گروههای  دانشگاه  با حضور اساتید مرتبط و امکانات لازم و همچنین  آزمایشگاههای مجهز  زمینه راه اندازی  رشته بیولوژی تولید مثل را داراست، اظهار کرد: با پیگیری های فراوان اعضای هیات علمی مرتبط با این رشته آموزشی تامین گردیده است و شرایط لازم جهت اغاز فعالیت این رشته در راستای سیاست های جمعیتی در این گروه اموزشی وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:اگر چه این گروه دارای سابقه طولانی آموزشی است ولی سال به سال فعالیت های آموزشی در این گروه و همچنین امکانات و تجهیزات آموزشی دارای تحول چشمگیری گردیده است و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی و پژوهشی زیادی با همت اساتید و اعضای هیات علمی رقم خورده است.

وی افزود:  درهر  ترم با ارائه 280 واحد درسی در این گروه، جنبه های وسیعی از برنامه های آموزشی ارائه می گردد و نحوه تدریس و برنامه های آموزشی مانیتورینگ و آناتومی کاربردی و کلینیکال مورد تاکید اساتید  و خدمات آموزش از راه دور نیز در این گروه فراهم است.

وی بخش جنین شناسی گروه تشریح را دارای قابلیت های متنوعی از نظر  رشد و تکامل یک جنین هم از طریق کالبد نما و هم در حیطه آزمایشگاه بافت شناسی جهت اموزش های علمی و تئوری به دانشجویان عنوان کرد.

مدیر گروه تشریح و بیولوژی سلولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آزمایشگا بافت شناسی را بعنوان مرکزی مجهز برای آموزش به دانشجویان اناتومی برشمرد و افزود: با استقرار میکروسکوپ های دوربین دار،  ارائه تصاویر بافت ها بر روی مانیتورها و ارائه تعداد لام های میکروسکپی گروه که دارای ویژگی علمی قوی است،  به دانشجویان  فرصت فراگیری بهینه برنامه های آموزشی را داده است.

وی، با اشاره به اینکه در حیطه تحصیلات تکمیلی،  گروه تشریح و بیولوژی سلولی در زمره اولین گروههایی است که در مقطع ارشد و دکترا دانشجو جذب نموده است، تصریح کرد: تحقیقات و پژوهش نیز از برنامه های مهمی است که در این گروه به توسعه علم و تولید  محصولات فناورانه کمک کرده است.

دکتر ابراهیم زاده افزود: در راستای توسعه تحقیقات و برنامه های علمی در حیطه های جنین شناسی، مهندسی بافت، علوم اعصاب و ناهنجاری های مادر زادی و در حیطه آزمایشگاهی مقوله های هیستو شیمی، جنین شناسی، . مهندسی بافت اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.

وی افزود: علاوه بر آن در حیطه انتقال ژن و هسته، کارهای مشترک و موفقی با گروه ژنتیک انجام گرفته است، فریزینگ اسپرم با تخمک و ذوب کردن و نگهداری آن در آزمایشگاه ، کشت بافت تخمدان در افراد دچار مشکل برای افزایش تعداد سلول ها برای کمک به مشکل نا باروری،  و نگهداری سلول های جنسی، انتقال هسته ای از سلولی به سلول دیگر و کشت جنین تا مرحله بلاستوزیس از خدمات ارزشمند و فرصت تحقیقاتی و پژوهشی در این گروه آموزشی است.

مدیر گروه تشریح و بیولوژی سلولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یاد آور شد: اگر چه مهندسی بافت رشته ای بین رشته ای است و 20 نفر از اعضای هیات علمی در دانشگاه در این زمینه همکاری و طراحی های باز ساختی انجام می دهند ولی در گروه تشریح زمینه های کشت سلولی دو بعدی و سه بعدی با مشارکت اعضای هیات علمی وجود دارد.

دکتر ابراهیم زاده از آمادگی و برنامه ریزی این گروه برای جذب بیشتر دانشجویان بین الملل در رشته های مختلف مهندسی بافت و بیولوژی تولید مثل خبر داد و افزود: در حال حاضر 6 دانشجوی بین الملل در این گروه در حال تحصیل هستند که با رایزنی ها و تعامل با معاونت بین الملل تعداد این دانشجویان در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

مدیر گروه تشریح و بیولوژی سلولی،  تبادل تجربیات و توسعه ارتباطات با سایر دانشگاههای کشور را  از برنامه ها و رسالت های مهم گروه تشریح و بیولوژی سلولی عنوان کرد و افزود: امروزه دانشجویان و اساتید زیادی از طریق تکنولوژی "لب نت" که در گروه تشریح مستقر است از خدمات آموزشی و پژوهشی گروه تشریح دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره مند می گردند و پایان نامه ها و طرحهای تحقیقاتی خودشان را با کمک گرفتن از امکانات این گروه به اتمام می رسانند.

وی با اشاره به اینکه عینیت و تجسم رشته پزشکی در گروه تشریح مشهود است، یاد آور شد: پس از بحران کرونا دانش آموزان زیادی از گروه تشریح بازدید بعمل آورده اند که ما هم از این زمینه استقبال کردیم تا بازدید از امکانات و تجهیزات سبب ایجاد انگیزه دانش اموزان علاقه مند  و همچنین خودباوری برای رشد و شکوفایی استعداد دانش آموزان و قرار گرفتن آنان در مسیر رشته های سلامت محور باشد.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image