پزشکی


278.jpg - 14.43 kBعضو هیات علمی گروه سوختگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مهمترین عامل سوختگی در کودکان مایعات داغ مثل آب جوش، چای داغ  غذاهای مایع داغ است که اکثر سوختگی ها قابل پیشگیری هستند .

دکتر علی احمد آبادی، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه علاوه بر سوختگی با مایعات داغ، سوختگی با شعله اتش و مواد شیمیائی و سوختگی الکتریکی نیز گاهی در کودکان دیده می شود خاطر نشان کرد:  کودکان به دلیل جثه کوچک و مقاومت پایین بدنی بسیار مستعد عفونت بعد از سوختگی هستند همچنین به این دلیل کودکان برای مراقبت های بعد از سوختگی همکاری خوبی ندارد، بد شکلی ها بعد از سوختگی درکودکان زیاد دیده می شود، بنابراین پیشگیری از سوختگی در کودکان اهمیت دارد .

وی ادامه داد: اولین نکته پیشگیرانه این است که باید به کودک بیاموزیم  آشپزخانه محیط خطرناکی است و از بازی کردن در آشپزخانه پرهیز شود همچنین  طراحی و چیدمان وسایل آشپزخانه در ایمنی کودکان موثر است به عنوان مثال گذاشتن سماور روی اپن به راحتی می تواند باعث واژگونی سماور شود زیرا کودکان اجسام روی بلند ی را می گیرند و به سمت خود می کشند بنابراین والدین از سماور سه پاسه استفاده نکنند واگر استفاده می کنند جایی دور از دسترس کودکان قرار دهند. 

دکتر احمد آبادی تاکید کرد: خانواده ها برای پخت و پز بهتر از شعله های عقب اجاق گاز استفاده کنند زیرا اگر کودک ظرف داغ را به سمت خود بکشد حجم مایع زیاد داغ زیادی روی او واژگون می شود که درصد زیادی از سطح بدن کودکان را دچار سوختگی می کند و خطر جانی حتی برای کودک می تواند به همراه آورد.  

وی با بیان اینکه خانواده هایی که کودک دارند چایی را با حداقل اب درست کنند و کتری های که قسمت پایین پهن و وسیع دارد را استفاده کنند زیرا  این موضوع باعث می شود که درصد اب کمتری روی کودک بریزد،  خاطر نشان کرد: از اوردن ظروف حاوی مایعات گرم و قرار دادن در مسیر رفت و امد کودکان خودداری کنند  ، همچنین ظرف حاوی مایع داغ مثل قوری و کتری و استکان چای روی رو میزی قرار ندهید زیرا  کودک با کشیدن رو میزی به سمت خود، دچار سوختگی می شود.  

وی با بیان اینکه پخت و پز روی وسایل  گرمایشی مثل بخاری و شوفاژ می تواند موجب واژگونی ظرف داغ روی کودک شود، بیان کرد: از قرار دادن ظروفی که دهانه گشاد دارند مثل قابلمه بزرگ که حاوی مواد داغ مثل رب ،مربا یا آش و... یا اب داغ برای برنج هستند ، در کف زمین خود داری کنند زیرا اگر کودک در درون این قابلمه بیفتد دچار سوختگی های شدید و عمیق می شود و بسیار خطرات جدی برای کودک به همراه دارد.  

وی با بیان اینکه سوختگی با اب داغ ،اب گرم کن یا پکیچ نیز خطراتی برای کودک به همراه دارد، ابراز کرد: برخی از خانواده ها درجه اب داغ اب گرمکن روی 80 یا 90 می گذارند و بعد برای استفاده اب سرد را باز می کنند این در حالی است که درجه آب باید روی 49 درجه باشد زیرا آب داغ برای سالمند و کودک خطر دارد و در دستشویی ویا حمام موجب سوختگی این افراد می شود.  

دکتر احمدآبادی با بیان اینکه غیر از سوختگی با مایعات داغ، سوختگی با آتش هم  برای کودکان اتفاق می افتد، گفت: برخی از کودکان و یا نوجوانان که در فصل سرد سال مشغول بازی در محیط بیرون از منزل هستند، ممکن احساس سرما کنند و اتش روشن کنند و یکی از افراد با ریختن بنزین یا نفت روی اتش و یا اسپری حشره کش باعث شعله ور شدن اتش شود و این اتفاق موجب سوختگی شدید در آنها می شود. 

وی با بیان اینکه نگه داشتن مواد اشتعال زا مثل بنزین ،الکل و تینر می تواند به حالت انفجاری آتش را شعله ور کند بنابراین خانواده ها به هیچ وجه گالن بنزین داخل ماشین نگه ندارند، گفت:

یکی از سناریوهای تکراری در اتش سوزی کودکان این است که خانواده ای به بیرون شهر می روند یکی از والدین برای ایجاد اتش کمی بنزین می اورد و کودک این حرکت را می آموزد در یک لحظه که خانواده غفلت می کند ظرف محتوای بنزین را روی اتش خالی کند و اتفاق بسیار بدی برای کودک رخ دهد که موارد متعدد از این موضوع را شاهد بودیم. 

وی ادامه داد: همچنین استفاده از ژل های اتش زا که به سرعت اتش می گیرند و شعله ابی کمرنگ ایجاد می کند  نیز برای کودکان خطر دارد زیرا  کودک در حال سوختگی است و لی چون شعله دیده نمی شود خانواده متوجه شرایط کودک نمی شوند و چون این ژل ها چسبنده هستند و به سطح پوست می چسبند سوختگی های عمیق و بدی را ایجاد می کنند. 

دکتر احمدآبادی بیان کرد: سوختگی با مواد شیمیائی نیز اسید ها و قلیا ها مانند  مایعات لوله بازکنی و چاه بازکنی نیز در کودکان دیده می شود والدین نباید بعد از استفاده  از این وسایل آنها را در خانه نگهداری کنند زیرا کودکان ممکن است که این مایعات را بخورند و یا روی خود بریزند،  

بدترین اتفاق این مایعات این است که مایعات اسیدی را در بطری نوشابه می ریزند و کودک با نوشیدن آنها دچار سوختگی داخلی می شود و هم روی بدنش بریزد و از بیرون نیز دچار سوختگی می شود. 

وی گفت: سوختگی الکتریکی در کودکان با وارد کردن یک فلز به درون پریزها رخ می دهد از همین رو باید پریزها حافظ داشته باشد که پریزهای قدیمی این حالت را ندارند بنابراین کودکان خیلی راحت دچار برق گرفتگی شدید می شوند همچنین سیم های لخت در خانه می تواند سوختگی عمیق و بدی در کودکان ایجاد کند .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه  در هنگام خروج جریان برق دستها حالت چنگ شده می گیرند و سوختگی ها عمیق ایجاد کند و حتی می تواند باعث ایست قلبی و یا نارسایی کلیه شود ، ابراز کرد: سوختگی عمیق میتواند منجر به قطع عضو شود و متاسفانه هر ساله چندین مورد ان را مشاهد می کنیم . 

وی تاکید کرد: فصل سرما شروع شده خانواده ها باید  مسیر دود کش را تا پشت بام چک کنند که با برگ و  لانه پرندگان بسته نشده باشد و وسایل گرما زا را سرویس کنند که مجبور نشوند در شب سرد از وسایل گرمایشی  سرویس نشده استفاده کنند زیرا می تواند منجر به گاز گرفتگی و نشت گاز و انفجار منزل و اتفاق ناخوشایند برای کل خانواده شود. 

دکتر احمدآبادی گفت: از وسایل بدون دود کش مثل پیک نیک برای گرمایش استفاده نکنید زیرا با مصرف اکسیژن موجب مسمومیت با گاز منواکسید کربن می شود. 

وی با بیان اینکه شلنگ یا بست بخاری را چک کنید، ابراز کرد:  خانواده ها که از کپسول گاز استفاده می کنند اگر این پسول  نشتی داشته باشد میتواند موجب اتفاقات بسیارخطرناک برای کل خانواده شود.

 


275.jpg - 24.52 kBمدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای امسال تاکنون 95 مرکز متخلف مداخله‌گر در حوزه سلامت در مناطق زیر پوشش این دانشگاه  شناسایی شدند که بیشتر آنها در بحث زیبایی، تزریق ژل و بوتاکس فعالیت غیرقانونی داشتند.

دکتر سیدکاظم غفاریان در گفتگو با وب دا، افزایش تقاضای جامعه و تمایل به انجام اعمال زیبایی، زمینه را برای فعالیت مداخله گران سلامت بیش از پیش فراهم می کند اظهار کرد: فعالیت مداخله‌گران سلامت که از کارهای ساده آرایشی آغاز شده و تا موارد جراحی و تهاجمی ورود پیدا کرده‌ بر سلامت جامعه آسیب رسان است. 

وی خاطرنشان کرد: ورود مداخله‌گران سلامت به این حوزه تخصصی عوارض بسیار متعددی به همراه داشته و در همین خصوص باید اشاره کنیم که مورد عفونی‌ای بوده که با یک تزریق ساده در ناحیه بینی انجام شده و موجب سیاهی و عفونت بینی و انجام عمل جراحی شده است و موارد دیگر را هم در انتقال عفونت، ایدز، هپاتیت بی و سی، عفونت‌های قارچی و باکتریایی و سیاه شدن صورت، بینی و دیگر اعضای بدن دیده‌ایم.

دکتر غفاریان بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 95 مرکز متخلف مداخله‌گر در حوزه سلامت شناسایی شدند که متأسفانه رشد زیادی به نسبت مدت مشابه سال قبل داشته و بیشتر آنها نیز در بحث زیبایی، تزریق ژل و بوتاکس فعالیت غیرقانونی داشتند که تمامی این مراکز غیرقانونی پلمب شده و متخلفان آن هم به دستگاه قضایی ارجاع شدند.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه فضای مجازی هم مشکلات و آسیب‌های زیادی مشاهده شده که تعداد آن بالا بوده و ما برای رفع مشکلات این حوزه و عدم‌ آسیب‌ به سلامت جامعه از پلیس فتا خواسته‌ایم که شناسایی افراد متخلف در این حوزه را داشته باشد.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: به مردم توصیه می‌کنیم در صورت ایجاد هرنوع بیماری‌ای، بروز هرگونه مشکلی و مشاهده هرنوع علائمی به پزشک متخصص آن حوزه مراجعه نمایند و از حضور در محل‌های نامعتبر در فضاهای حقیقی و مجازی و همچنین مصرف خودسرانه هرنوع دارویی خودداری نمایند تا که دچار مشکلات جدی و بعضاً غیرقابل جبران نشوند.


دکتر مینا اکبری راد متولد ۱۳۶۳ در شهر مقدس مشهد، دانشیار گروه بیماریهای داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و یکی از جوان ترین اساتید هیات علمی که به دلیل علاقه به دو شغل معلمی و پزشکی، کار همزمان تدریس و طبابت را در فضاهای آموزش و درمان دانشگاه دنبال می کند و البته در حوزه‌ی پژوهش نیز، عملکردی درخشان داشته؛ بطوریکه در جشنواره پژوهش سال 1402 به عنوان یکی از پژوهشگران برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

این پزشک و استاد جوان که تربیت یافته‌ی خانواده ای فرهنگی و فرهیخته است در گفتگو با وبدا از دوران کودکی و سال هایی می گوید که گاهی مادر را برای حضور در سر کلاس تدریس همراهی می کرد و همین امر سبب علاقه او به شغل مادر یعنی معلمی شده بود، اما ..." در آن سال ها با توجه به آشنایی که با کار مادرم به عنوان معلم داشتم و گاهی با او به سر کلاس درس می رفتم، علاقه خاصی به انتخاب شغل معلمی پیدا کردم، اما بعدها وقتی با رشته پزشکی آشنا شدم، علاقه و گرایش نسبت به این رشته را نیز در خود احساس کردم، از همین رو زمانیکه دوره پزشکی عمومی را آغاز کردم، تصمیم گرفتم به نحوی پیش بروم که در نهایت بتوانم در کنار کار طبابت، تدریس در دانشگاه را نیز داشته باشم، خوشبختانه این امر محقق شد و من توانستم پس از پایان دوره تخصصی در سال 95؛ به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد (دانشگاهی که تمام سال های تحصیلات عالیه را در آن گذرانده بودم)، مشغول به کار در فضاهای آموزشی و درمانی شوم.

دکتر اکبری راد در خصوص فعالیتهای علمی و پژوهشی خود در دوران دانشجویی که سرآغاز طرح های پژوهشی پربارتر در دوران تدریس شد نیز می گوید: " از همان ابتدای شروع به تحصیل در رشته پزشکی با کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه آشنا شدم و در پنجمین همایش دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور که مربوط به کمیته تحقیقات دانشجویی بود با کمک دوستانم و راهنمایی اساتید، به عنوان کادر اجرایی حضور داشتیم  و تجربه های خوبی کسب کردیم و از آن زمان تا کنون با اساتید مختلف در کارهای تحقیقاتی پیرامون حیطه‌های مختلف همکاری دارم. در مقطع دستیاری نیز علاقه به رشته بیماریهای داخلی (به عنوان پایه‌ی پزشکی) باعث شد، از همان سال اول فعالیت های پژوهشی ام را ادامه دهم و اکنون نیز که به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه مشغول به کار هستم تلاش میکنم، دانشجویانم را با این فضا آشنا و در این مسیر راهنمایی کنم، از این رو در گروه‌های تحقیقاتی که تشکیل می دهیم، ابتدا روش تحقیق را به آنها آموزش می دهم و در کنارشان مرحله به مرحله پیش می رویم تا بتوانیم یک پروژه تحقیقاتی را به سرانجام برسانیم و مقاله ی منتج از آن را منتشر کنیم.

دکتر اکبری راد که در جشنواره پژوهش و فناوری سال جاری عنوان پژوهشگر برتر را کسب نموده در این‌باره نیز می گوید: "این جشنواره که هر ساله به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار می‌شود، فضایی است برای سنجش عملکردهای علمی و تحقیقاتی پژوهشگران و مبنای اصلی امتیازدهی و گزینش برترین های دانشگاه، مجموع مقالات چاپ شده پژوهشگران در منابع داخلی و خارجی است."

این عضو جوان هیأت علمی تا کنون موفق به چاپ بیش از ۴۰ مقاله با ایندکس ISI و Scopus و Punbmed در مجلات معتبر بین المللی در حیطه ی بیماریهای داخلی و پژوهش در آموزش گردیده است.

از دیگر حیطه های مورد علاقه این عضو جوان هیأت عملی، پژوهش در آموزش است که موفق به کسب ۲ نوبت عنوان برگزیده در جشنواره آموزشی شهید مطهری در سطح دانشگاهی گردیده است.. این حیطه به نسبت پژوهش‌های بالینی و پایه یک مورد جدیدتر است و با توجه به پیشرفت روزافزون بین المللی در ارائه نحوه های نوین آموزش، تدریس، برخورد با دانشجو، و همچنین نحوه ارزشیابی دانشجو، توجه به پژوهش در آموزش بعنوان یک شاخه جدید می تواند با بهبود بخشیدن روند آموزش، منجر به تربیت پزشکان با استانداردهای به روز جهانی گردد.

وی در رابطه با سایر فعالیتهای علمی، آموزشی و پژوهشی خود نیز می گوید: "در حال حاضر به موازات اینکه عضو هیئت علمی هستم، در مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه نیز فعالیت دارم و به عنوان مسئول کمیته دانشجویی توسعه آموزش هم فعالیت می‌کنم؛ وظیفه این کمیته ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش دانشگاه به کمک دانشجویانی است که در واقع دریافت کننده خدمت آموزش هستند. در این حیطه من به واسطه مسئولیت هایی که دارم و نیز به واسطه علاقه خودم، و به پشتوانه اخذ مدرک کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، تحقیقاتی در زمینه پژوهش در آموزش هم دارم که امیدوارم به یاری خدا، بتوانیم سطح آموزش در دانشگاه را ارتقا دهیم؛ هم به صورت کمی و هم کیفی و روش‌های نوین آموزشی را پایه گذاری کنیم."

از کارهای دیگر می‌توان به تصویب شیوه‌نامه شورای دانشجویان مشاور آموزش در شورای آموزشی دانشگاه اشاره کرد که به دنبال همان پژوهش در آموزش‌هایی بود که انجام دادم. بر اساس این شیوه نامه و همانند اکثر دانشگاههای مطرح دنیا، نماینده دانشجویان در شورای آموزشی دانشگاه، که بالاترین مرجع تصمیم گیری های آموزشی است، حضور می یابد و از نظرات آنها به عنوان مهمترین گیرندگان خدمت استفاده می کنیم. در سایر حیطه های فرهنگی هم در حال حاضر با معاونت فرهنگی دانشگاه در بخش شورای نظارت بر تشکل‌های دانشجویی همکاری دارم.

این استاد جوان درباره فضای دانشگاهی که سال ها در آن تعلیم یافته و اکنون به امر تدریس و طبابت در آن مشغول است می گوید: دانشگاه ما به عنوان یک دانشگاه تیپ ۱ امتیازات و امکانات خوبی دارد و برای انجام پژوهش‌های بالینی و همچنین حیطه علوم پایه اساتید ما به عنوان یک سرمایه محسوب می‌شوند و می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. در اینجا بر یک نکته مهم نیز باید تاکید کنم: ضرورت تقویت ارتباط بین علوم بالینی و علوم پایه. واضح است که من به عنوان یک عضو هیئت علمی بالینی، دید اساتید علوم پایه را ندارم و همین طور بالعکس. ما کمک و راهنمایی متقابل را در پژوهش‌ها نیاز داریم و اگر یک ارتباط مستمر فی مابین برقرار شود، سطح پژوهش‌های دانشگاه ارتقا خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین به دانشجویان خود توصیه می‌کند: "در کنار درس خواندن که مهمترین وظیفه آنهاست همیشه این نگاه و دغدغه را داشته باشند که چگونه می‌توانند روند تشخیص و درمان بیماران را هموارتر و موثرتر کنند؟ حقیقت آن است که از دیدگاه سطح علمی و نیروی انسانی خلاق و توانمند، ما چیزی از کشورهای دیگر کم نداریم و چرا ما نتوانیم یک روش تشخیصی و درمانی نوین را با پژوهش به دنیا ارائه نمائیم؟ به عنوان مثال بسیاری از بیماران دیابتی با عوارض پیچیده‌ای مراجعه می‌کنند که منجر به زندگی سخت و مرگ زودرس می شود. ما می توانیم با پژوهش در روش های تشخیص نوین و درمان‌های مرتبط و نوآورانه به کیفیت بهتر زندگی و افزایش طول عمر مفید این دسته از بیماران کمک کنیم. بنابراین به دانشجویان می‌گویم که در کنار درس و تحصیل، فکر ارتقاء تشخیص و درمان بیماری‌ها را هم همیشه در ذهن خود داشته باشند."

وی در سخن پایانی خود، از حامیانی قدردانی می کنند که وجودشان در طول سال ها هموار کننده مسیر پیشرفت علمی استاد جوان بوده است: " قطعاً بدون حمایت و پشتیبانی خانواده و همسرم ادامه این مسیر سخت و چه بسا ناممکن بود و وجود این عزیزان در پیشرفت من موثر بوده که از این بابت سپاسگذار آنها هستم. همینطور اساتید بزرگوارم که هم در دوره دانشجویی و هم در شرایط کنونی راهنمای من بودند و نسبت به آنها احساس دین دارم. در پایان از درگاه خداوند متعال برای تمامی اساتید زحمتکش و دلسوز این سرزمین، آرزوی سلامتی و بهروزی دارم."

273.jpg - 78.53 kB


276.jpg - 15.11 kB

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در طرح همیار اورژانس از ظرفیت آموزش همگانی به صورت تئوری وعملی به افراد علاقمند استفاده می‌شود.

دکتر علی یزدانی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: طرح همیار اورژانس از نیمه دوم دی ماه امسال در حال اجرا است، در این طرح از ظرفیت آموزش همگانی در حوزه‌های تخصصی و غیرتخصصی استفاده می‌شود و علاقه‌مندان به مشارکت در طرح همیار اورژانس می‌توانند به سایت اورژانس ١١۵ مشهد (مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه مشهد )مراجعه کرده و اطلاعات لازم را  در فرم الکترونیک ثبت کنند.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح از توان نیروهای غیرمتخصص در موارد خانگی و محلی همچون طرح های تابستانی و زمستانی و دهه اخر صفر و عید نوروز و از توان نیروهای تخصصی هم در بلایای طبیعی و غیرطبیعی همچون سیل، زلزله، حادثه و طرح کاهش تلفات حوادث ترافیکی  استفاده می‌شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:داوطلبان ثبت‌نام‌کننده در طرح همیار اورژانس پس از ارزیابی و سازماندهی لازم  از آموزش‌های به‌روز برخوردار می‌شوند و از افراد برتر دوره ها در آینده  همیاران اورژانس  به عنوان بازویی قوی برای نیروی امدادی تبدیل خواهند شد.


نخستین نشست شورای هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور اعضای حقوقی این شورا برگزار شد.

به گزارش وبدا، در ابتدای این نشست، حجت الاسلام مهدوی نسب، در سخنانی به اهمیت مقوله‌ی فرهنگ و همپوشانی آن با امر آموزش اشاره و تاکید کرد: موضوع آموزش جدا از فرهنگ نیست و ما نباید از قشر جوان جامعه و وجود تاثیر گذار اساتید در این حوزه غافل شویم.

وی افزود: بر همین اساس از اعضاي شورا بخصوص رياست و معاونت های دانشگاه، درخواست حمایت های لازم جهت ارتقاء و برگزاري هرچه بهتر شوراي هم انديشي و برنامه هاي دفترهم انديشي را داریم.

 دکترخواجوی راد، دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه هم در این جلسه، ضمن بیان اهداف شورای هم اندیشی و مرور آئين نامه مربوطه، اَهّم اقدامات انجام شده دفتر هم انديشي را گزارش نموده و نکته نظرات اعضای محترم جلسه اخذ گردید.

 دکتر محمود شبستری نیز در این نشست، بر ضرورت بهره گیری از حضور همه‌ی اساتید با رویکردهای مختلف فکری در فضای هم اندیشی تاکید کرد و گفت: هم اندیشی باید چتری باشد که ذیل آن بتوانیم از حضور تمام اساتید، نهادها و ارگانها، با رویکردهای فکری مختلف و تمام پتانسیل ها در جلسات بهره مند شویم.

درادامه، سایر اساتيد حاضر در جلسه نظرات خود را در خصوص مباحث مرتبط با این نشست بیان کردند که اهّم نظرات به شرح زیر می باشد؛

آگاه سازي واطلاع رساني درمورداهداف و محتواي جلسات هم انديشي ،|بررسي انتقادات مختلف و شنيدن تمام ديدگاهها و دعوت از اساتيد با رويکردهاي فکري مختلف بررسي تمام نظرات وظرفيتهاي موجود نه تنها درحوزه سلامت بلکه درتمام حوزه ها ازجمله حوزه هاي شغلي،اقتصادي،جوانان،مهاجرت،خانوادگي و ديگر مسائل مهم.

272.jpg - 101.91 kB

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image