پزشکی


040.jpg - 19.78 kBمتخصص ریه و عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به کسانی که با مواد شوینده در ارتباط هستند همچون شاغلان در کارخانه‌های تولید این نوع مواد توصیه می‌کنیم که هر 6 ماه یک بار تحت غربالگری سلامت ریه قرار بگیرند.

دکتر مهناز مزدوریان در گفتگو با وب دا ، اظهار کرد: بیماری‌های ریوی ناشی از کار، بیماری‌هایی هستند که در اثر تماس با عوامل حساس‌کننده یا استنشاق مواد مضر در محیط کار ایجاد یا تشدید می‌شوند.

وی اضافه کرد: هر ماده تأثیر متفاوتی روی ریه‌ها دارد و در نتیجه علائم متفاوتی دارد که برخی از آنها می‌توانند عامل بیماری‌های ریوی شوند و در این خصوص باید اشاره کنیم که بیماری‌هایی مانند آسم شغلی، آزبستوزیس، عفونت ریه و سیلیکوزیس از جمله شایع‌ترین بیماری‌های ریوی مرتبط با شغل هستند.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه به کسانی که با مواد شوینده در ارتباط هستند همچون شاغلان در کارخانه‌های تولید این نوع مواد توصیه می‌کنیم که هر 6 ماه یک بار بررسی عملکرد ریوی‌شان را داشته باشند، بیان کرد: ما مواردی را داریم که موجب تغییرات فیبروز سیستیک در ریه می‌شود و ما در محیط‌ها و محل‌های کار پزشکی اجتماعی و پزشکی کار را داریم که این گروه بررسی مواردی همچون تغییرات و کاهش حجم‌های ریوی را دارند و در صورت نیاز آن فرد را به پزشک متخصص ریه جهت بررسی دقیق‌تر و انجام اقدامات درمانی به‌موقع ارجاع می‌شوند.

دکتر مزدوریان تصریح کرد: توصیه من به افرادی که دچار مشکلات ریوی در محیط کار شدند تغییر محل کار و مراجعه به محل ایمن‌تر، تغییر شیفت‌ها و ساعت‌های کاری و فعالیت در فضاهای کاری‌ای که مسقف نیستند و یا اینکه سقف با ارتفاع کوتاه ندارند بوده تا اینکه دچار مشکلات ریوی در محیط کار نشوند.

وی با ذکر این نکته که ما همکاری‌های زیادی را میان متخصصان داخلی و عفونی ریه برای کمک به بیماران ریوی و درمان مؤثرتر آنها داریم که عمده آن در بیماران با مشکلات ذات الریه یا پنومونی بوده که می‌تواند هم باکتریال و هم ویروسی باشد، تأکید کرد: ما در ماه‌های اخیر شاهد افزایش میزان بستری این گروه از بیماران بودیم که با علائمی همچون تب و لرز شدید، سرفه، خلت، درد قفسه سینه و درگیری ریوی به پزشک و بیمارستان مراجعه کردند.


033.jpg - 21.82 kBسرپرست معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اعتبارات 48 میلیارد تومانی ملی و دانشگاهی جهت ساخت پروژه‌ها و خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان قائم(عج) تخصیص یافت.

دکتر علیرضا مسلم در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در طول 2 ماه اخیر هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر درآمدهای بیمارستانی، کمک‌های مالی متعددی را برای توسعه بخش‌های مختلف بیمارستان قائم(عج) در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: در سفرهای مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه به مشهد بر حمایت این مجموعه‌ها در راستای اجرای هرچه بهتر طرح‌ها و پروژه‌های بیمارستان قائم(عج) تأکید شد.

سرپرست معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از زمان آغاز پیگیری‌های صورت گرفته با مسئولان کشوری تا کنون 48 میلیارد تومان اعتبار دولتی و دانشگاهی به بیمارستان قائم(عج) تخصیص یافته است، خاطرنشان کرد: در حوزه دانشگاهی و با موافقت اعضای هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبلغ 30 میلیارد تومان به بیمارستان قائم(عج) اختصاص یافت که این مبلغ شامل 3 میلیارد تومان برای دستگاه ام آر آی، 12 میلیارد تومان بابت تجهیزات پزشکی و 15 میلیارد تومان هم بابت هزینه‌های عمرانی پروژه‌های در حال ساخت در این مرکز درمانی بوده است.

دکتر مسلم اضافه کرد: همچنین در حوزه اعتبارات ملی تخصیص یافته به بیمارستان قائم(عج) هم باید به حمایت 10 میلیارد تومانی، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای فعالیت مجدد پروژه در حال ساخت کلینیک زنان دبیری و تکمیل کامل آن و حمایت 8 میلیارد تومانی ، مدیرکل امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه برای تجهیزات موردنیاز در بخش آی سی یو این بیمارستان اشاره کرد.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه سلامت تکمیل پروژه‌های ناتمام بوده و ما در یکی از اقدامات صورت گرفته پیگیری تخصیص اعتبارات موردنیاز جهت تکمیل پروژه‌های بیمارستان قائم(عج) را از محل اعتبارات ملی و دانشگاهی داشتیم و توانستیم مبلغ 48 میلیارد تومان اعتبار جذب نماییم که از این میزان 30 میلیارد تومان آن دانشگاهی و 18 میلیارد تومان دیگر آن ملی است.


مدیر بیمارستان دکتر شیخ از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی فرآیند ترخیص از بخش خبر داد.

دکتر سلحشور در گفتگو با وب دا اظهار کرد:  ترخیص بیماران قسمت کلیدی و از مهمترین مراحل تاثیر گذار در رضایتمندی است، فرایند ترخیص آخرین مرحله تماس بیمار و همراهان وی با سیستم بیمارستانی بوده و طولانی بودن زمان ترخیص نه تنها از نظر مالی، روانی، درمانی و سلامتی باعث نارضایتی می شود بلکه با توجه به بالا بودن هزینه های درمانی برای بیمارستان نیز به صرفه نیست.

وی خاطر نشان کرد:  با توجه به بالا بودن بیماران در بخش های بستری ، محدود بودن تعداد تخت های بستری در این مرکز، و نیاز به بازگردانی سریع تخت ها برای پذیرش بیماران جدید و طولانی بودن زمان ترخیص، زمان صرف شده از ثبت دستور ترخیص توسط پزشک تا خروج بیمار از بخش و آماده شدن تخت برای پذیرش بیمار جدید، مورد بررسی قرار گرفت و میانگین این زمان 4ساعت به دست آمد. در واقع بیشتر پرونده ها بدلیل مشغله کاری بالای منشی بخش، مدت زیادی در اتاق منشی می ماندند و با در نظر گرفتن رابط، پرونده ها سریعتر به داروخانه و از آنجا به حسابداری ترخیص منتقل شدند.

مدیر بیمارستان دکتر شیخ گفت:با تشخیص و بررسی مشکل فوق تیم مدیریتی بیمارستان اقدام به تهیه لوازم و نیروی انسانی مخصوص فرآیند ترخیص از بخش نمود و بعد از انجام مقدمات لازم فرایند مذکور برای اولین بار در بخش نفرولوژی راه اندازی گردید که منجر به رضایت بالای بیماران ، صرفه جویی زیاد در وقت آنها و همچنین افزایش درآمدهای بیمارستانی و تکمیل بودن پرونده ها شد.

032.jpg - 74.88 kB


039.jpg - 19.97 kBمعاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توسعه خدمات گردشگری سلامت به تمامی بیماران غیرایرانی در مسیرها و مناطق مرزی خراسان رضوی یکی از مهمترین برنامه های این معاونت محسوب می شود.  

دکتر شاپور بدیعی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در حوزه گردشگری سلامت به دنبال توسعه خدمات در حوزه IPD برای خدمت‌رسانی بهتر و مؤثرتر به بیماران غیرایرانی هستیم.

وی تصریح کرد: ما در حوزه گردشگری سلامت رتبه اول کشور را در حوزه گردشگران سلامت در نیمه نخست سال 1402 داشتیم و در 6 ماهه نخست امسال بالاترین تعداد بیماران غیرایرانی در بیمارستان‌‌های دارای مجوز IPD در مشهد پذیرش، بستری و درمان شدند و باید اشاره کنیم که خدمات ارائه شده به این گروه از بیماران  همانند بیماران ایرانی با کیفیت بالا بوده و با رضایت‌مندی بیش از 90 درصدی آنان همراه بوده و همین خدمت مؤثر و باکیفیت موجب شده تا که این بیماران به عنوان سفیر سلامت کشورشان مشوق هموطنانشان برای انتخاب مشهد جهت انجام اقدامات درمانی موردنیازشان باشند.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ما در روزها و هفته‌های اخیر بازدیدی را بیمارستان‌های قوچان، درگز، فریمان، تربت جام و تایباد داشتیم، خاطرنشان کرد: در بازدیدهایی که از این بیمارستان‌ها در این شهرها داشتیم بر توسعه خدمات گردشگری سلامت به تمامی بیماران غیرایرانی، به‌خصوص بیمارانی که از کشورهای دوست و همسایه ترکمنستان و افغانستان جهت درمان به ایران و خراسان رضوی می‌آیند تأکید کردیم.

دکتر بدیعی اضافه کرد: در اینجا جا دارد که از مسئولان دانشکده علوم پزشکی تربت جام که شهرستان در مسیر فریمان و تایباد بوده بابت همکاری صمیمانه با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جهت خدمت‌رسانی شایسته به بیماران غیرایرانی وارد شده از مسیر مرز دوغارون تشکر کنیم.

وی تأکید کرد: در مسیرهای مرزی استان بیمارستان‌های خاتم‌الانبیاء(ص) تایباد، سجادیه تربت جام، حضرت فاطمه زهرا(س) فریمان و امام خمینی(ره) درگز دارای مجوز IPD هستند و بیمارستان موسی بن جعفر(ع) قوچان در حال دریافت این مجوز بوده تا که بتواند پذیرش و درمان بیماران غیرایرانی داشته باشد.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با اضافه شدن بیمارستان‌های دارای مجوز IPD در خراسان رضوی فرصت خدمت‌رسانی بهتر، سریع‌تر و مؤثرتر به بیماران غیرایرانی کشورهای همسایه شرقی فراهم می‌شود و این گروه از بیماران پس از این اقدام کمتر نیاز به حضور در مشهد و بستری در بیمارستان‌های این شهر پیدا می‌کنند و صرفاً جهت موارد خاص که در دیگر شهرها امکان انجام آن دسته از اقدامات خاص وجود ندارد به بیمارستان‌های مشهد مراجعه می‌کنند.

دکتر بدیعی در پایان گفت: ما همچنین اقدام مؤثر دیگری را هم در جهت قطع دست دلالان، واسطه‌گران و سودجویان حوزه سلامت داشتیم و با اقدامات صورت گرفته‌ای که پس از امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با دیگر کشورها داشتیم بیماران این کشورها را مستقیم به بیمارستانی که می‌خواهند پذیرش و درمان شوند متصل کردیم تا که این گروه از بیماران در زمان حضور در خراسان رضوی دچار مشکل نشوند و هزینه‌های اضافی هم بر آنان تحمیل نشود.


بمنظور تسریع و تسهیل فرایند خدمات دهی و کاهش تردد مراجعین به بخش های مختلف مرکز آموزشی ، پژوهشی و درمانی قائم (عج)، واحد تکریم ارباب رجوع و میز خدمت در این بیمارستان راه اندازی شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم(عج) در گفتگو با وب دا ضمن اعلام این خبر، مهم‌ترین مزیت راه‌اندازی این واحد را کاهش تردد مراجعین و نیز تسریع و تسهیل روند خدمات دهی کادر درمان به بیماران عنوان کرد.

دکتر محسن زاده با بیان اینکه واحد تکریم ارباب رجوع و میز خدمت هم اکنون با حضور سه نفر از همکاران پرستار و با درنظرگرفتن فضا و امکانات لازم شروع به کار کرده است افزود: مهم‌ترین کارآیی این واحد آن است که مردم را با همکاری پزشک و سرپرستار به بالین بیمار راهنمایی می‌کند.

وی در توضیح بیشتر خدمات این واحد افزود: بیماری که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده همراهان و خانواده او از طریق ارتباط تصویری که همکاران میز خدمت  فراهم می‌کنند میتواند با خانواده خود ارتباط بگیرد و یا بیماری که ترخیص شده و احتمال دارد کسر مدرک دارد ( مثلاً خلاصه پرونده پزشکی خود را و یا گزارشی از رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی، آزمایشات و غیره نیاز دارد) به راحتی می‌تواند این اطلاعات را از میز خدمت تحویل بگیرد و نیاز نیست که به بخش مدارک پزشکی و واحدهای مربوطه مراجعه کند.

دکتر محسن زاده ادامه داد: بواسطه خدمات این واحد، سرعت دریافت اطلاعات بیمار برای مراجعه به پزشک جهت ادامه فرایند درمان نیز افزایش یافته و همچنین تردد مکرر افراد که خطرات مختلفی از جمله انتقال عفونت به بیماران و مراجعین را سبب می‌شد اکنون  کاهش یافته است و کشت‌های مثبت نیز کمتر شده است.

وی افزود:همچنین در میزان استهلاک وسایل مصرفی بیمار صرفه‌جویی شده و از همه مهمتر پرستاران و سرپرستاران فرایند رسیدگی به بیماران را راحت‌تر انجام می‌دهند؛ چرا که شلوغی و تجمع مراجعان در بخش‌های مختلف، کار پرسنل پرستاری را سخت می‌کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تمامی امکانات سمعی و بصری و نوشتاری در اختیار همکاران ما در میز خدمت قرار گرفته و از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف اعم از ایمیل، فضای مجازی، تماس تلفنی و... اطلاعات درخواستی را در اختیار مراجعین و بیماران قرار می‌دهند.

سعادتی مدیر خدمات پرستاری بیمارستان قائم نیز در این خصوص اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم ما, تردد بیش از حد و حضور همراهان بیماران در بخش‌های مختلف بیمارستان بود که اغلب خطر بروز عفونت‌های بیمارستانی و انتقال آن را افزایش می‌داد، سلب آرامش و آسایش بیماران و نیز اختلال در خدمات رسانی کادر درمان از دیگر چالش‌های ناشی از تردد زیاد مراجعین در بخش‌های مختلف بیمارستان بود.

 از این رو و پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدیم که واحدی به نام تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به مراجعان تشکیل شود، در این واحد پاسخگویی همکاران پرستار مستقر شدند و با توجه به شناخت خوبی که از بالین و نیازهای آن داشتند فرایند به گونه‌ای پیش رفت که اکنون هم رضایت بیمار و هم پرسنل تامین شده است و در خیلی از موارد نیاز نیست که مراجعین یا بیماران برای طرح هر سوال یا درخواستی به بیمارستان مراجعه حضوری داشته باشند، بلکه از طریق تماس تلفنی یا تصویری به ویژه درمورد بیماران شهرستانی خدمات رسانی انجام می‌شود، این طرح از زمان آغاز تاکنون نتایج بسیار خوبی داشته و توانسته رضایت مراجعین و بیماران و پرسنل را تامین کند.

حسن‌زاده مدیر حراست بیمارستان قائم نیز در این خصوص گفت: با توجه به آمار بالای تردد مراجعان که بر اساس بررسی‌های میدانی ( شمارش افراد مراجعه کننده توسط نیروهای حفاظت ) و دوربین‌های مداربسته بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر در هر روز بود بر آن شدیم تا واحدی را دایر کنیم که ضمن تکریم و پاسخگویی به مراجعین و اجرای درخواست‌های آنها، از انبوه جمعیت مراجعین نیز کاسته شود و در عین حال امورات مراجعین در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود و نتیجه مطلوب این اقدام آن شد که در حال حاضر تعداد تردد افراد در یک شیفت مراجعین از ۱۵۰۰ نفر به کمتر از ۲۰۰ نفر رسیده است .

حسن‌زاده در خصوص محدودیت فضایی این واحد نیز گفت در طرح تکریم ارباب رجوع یک سالن انتظار کم داشتیم و مراجعان باید در فضای آزاد در هوای گرم و سرد منتظر می‌ماندند که این طرح را به مجمع خیرین ارجاع دادیم و یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان اعتبار برای ساخت سالن انتظار جدید جمع آوری شد و هم اکنون این سالن در حال ساخت است.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image