پزشکی


498.jpg - 11.77 kBسرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:در راستای توسعه خدمت رسانی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی، اقدامات موثری در حوزه تقویت خدمات توانبخشی در مراکز درمانی زیر پوشش صورت گرفته است.

دکتر ایوب توکلیان در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: بخش توانبخشی بیمارستان هاشمی نژاد واقع در ساختمان کلینیک ویژه شامل بخشهای فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی وشنوایی به همت دانشکده پیراپزشکی راه اندازی و در حال خدمت رسانی به مردم منطقه است.

وی با بیان اینکه بیمارستان های قائم(عج) ،امام رضا(ع) واکبر نیز دارای بخشهای توانبخشی با تعرفه دولتی هستند تصریح کرد: بخش بازتوانی قلب بیمارستان امام رضا(ع)  برای بیماران سکته قلبی،بعد از عمل جراحی قلب باز، آنژیوپلاستی قلبی راه اندازی شده است و تنها بخش بازتوانی قلبی با تعرفه دولتی در استان محسوب می شود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا تاکیدبر موفقیت این دانشگاه در ارائه خدمات توانبخشی به کودکان گفت: بخش توانبخشی کودکان بیمارستان اکبر ویژه کودکان وبا محوریت بیماران خاص از جمله sma و اوتیسم است.

دکتر توکلیان با بیان اینکه بخش فیزیوتراپی کلینیک سرور همه روزه فعال است و به طور تخصصی خدمات توانبخشی به  بیماران تالاسمی وهموفیلی ارائه می دهد افزود: در این مرکز خدماتی جهت تقویت عضلات، جلوگیری ازتحلیل عضلانی، افزایش دامنه حرکتی مفاصل و حفظ کارکرد روزمره بیمار با تعرفه دولتی به گروه های هدف ارائه می شود.

وی ضمن اشاره به لزوم دسترسی خدمات توانبخشی به بیماران روان بیان کرد:کاردرمانی وگفتاردرمانی بیمارستان تخصصی ابن سینا نیز بیشتر در زمینه اختلالات اوتیسم وبا تعرفه دولتی ارائه می شود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گسترش بخش بستری توانبخشی با ظرفیت حداقل ده تخت را از برنامه های در دست اجرای این معاونت برشمرد و گفت: این بخش در بیمارستان امام رضا(ع) و یا بیمارستان قائم(عج) ایجاد می شود و در حال حاضر مقدمات و تهیه فضای فیزیکی مناسب در حال بررسی است.

دکتر توکلیان با اشاره به خدمات سرپایی با تعرفه دولتی در کلینیک ویژه و توسعه خدمات اظهار کرد:بخش ارتوپدی فنی وکاردرمانی و فیزیوتراپی کلینیک ویژه زکریا با تعرفه دولتی و همکاری اعضای هیات علمی دانشکده پیراپزشکی از  ماه آینده راه اندازی و به بیماران خدمات ارائه خواهد داد.

 

 

 


سرپرست مدیریت بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی مشهد از برنامه ریزی در راستای راه اندازی "میز ارتباطات مردمی" در تمامی بیمارستان های زیر پوشش خبر داد.

دکتر علی غلامپور در نشست هم اندیشی که در این راستا  با حضور مدیران بیمارستان‌ها، مسئولین روابط عمومی و مدیران معاونت توسعه برگزار شد، با بیان اینکه با توجه به تاکید رییس دانشگاه مبنی بر راه اندازی میز ارتباط مردمی، برنامه ریزی های لازم در این خصوص صورت گرفته است  اظهار کرد: تکریم ارباب رجوع از مهمترین مصادیق میز ارتباط مردمی است و باید به گونه ای باشد که ضمن راهنمایی در همان محل مشکل فرد مرتفع شود.

وی تصریح کرد: افراد مسئول در میز ارتباط مردمی باید آگاهی جامع از استانداردهای اعتبار بخشی با عناوین طراحی نظام کارآمد رسیدگی به شکایات در بیمارستان داشته باشند.

در این نشست ضمن تاکید بر یکپارچه سازی عناوین مربوط به  تکریم ارباب رجوع در راستای تشکیل میز ارتباطات مردمی به بحث و تبادل نظر در راستای شیوه راه اندازی این واحد در بیمارستان ها پرداخته شد.

472.jpg - 64.35 kB

473.jpg - 66.54 kB

 


408.jpg - 41.33 kBرییس مرکز آموزشی، پژوهشی درمانی شهید هاشمی نژاد از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای طرح تک نسخه ای ملزومات مصرفی بیماران در این مرکز خبر داد.

دکتر سید محمد موسوی در گفتگو با وب دا اظهار کرد: بیمارستان‌ها به عنوان یکی از  اجزای نظام سلامت، بخش عمده‌ای از منابع بهداشت و درمان را به خود اختصاص می‌دهند و در همین راستا با اصلاح الگوی مصرف دارو و ملزومات، می توان گام مهمی در جهت کاهش هزینه های بیماران و صرفه جویی منابع درمانی و توزیع ایمن و پیشگیری عوارض داروها در مراکز درمانی برداشت.  

وی با بیان اینکه  ارائه خدمات دارویی بصورت تک نسخه ای از سال 95 در این مرکز در حال اجراست و طرح تک نسخه ای ملزومات مصرفی بیماران نیز برای نخستین بار در میان مراکز درمانی به تازگی در این مرکز اجرا شده است تصریح کرد: این طرح در کاهش عوارض دارویی، کنترل و ثبت تاریخ دقیق مصرف به صورت بازدیدهای ادواری و همچنین نظارت بر داروهای مخدر و نحوه صحیح نگهداری داروها در داروخانه و انبار مرکزی و بخش‌ها نقش موثری داشته است.

رییس مرکز آموزشی، پژوهشی درمانی شهید هاشمی نژاد با بیان اینکه این مرکز درمانی با داشتن 25 بخش فعال نقش موثری در خدمت رسانی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی دارد تصریح کرد:  علاوه بر ارائه خدمات دارویی بصورت تک نسخه ای، ملزومات مصرفی بیمار نیز بصورت تک نسخه ای در اختیار بخش ها قرار می گیرد و طبق دستور پزشک وارد سیستم HIS   شده و نسخ بصورت الکترونیکی به داروخانه ارسال می شود.

وی افزود: تکنسین های داروخانه پس از تهیه پرینت نسخه، داروهاو لوازم مصرفی مورد نیاز را در اختیار بخش ها قرار میدهند و این طرح می تواند گام مهمی در ارتقای کمی و کیفی خدمات درمانی و کاهش هزینه های بیمار و صرفه جویی در منابع مصرفی درمانی باشد.  


465.jpg - 16.03 kBمدیر اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در راستای افزایش بهره وری و کاهش مصرف کاغذ، پیاده سازی تبادل الکترونیک پرونده پزشکی با پزشکی قانونی در تمام بیمارستان های دانشگاهی به اجرا در آمده است.

دکتر جواد ملکی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه این طرح از دو ماه گذشته به شکل کامل در تمام بیمارستان های زیر پوشش در حال اجراست خاطر نشان کرد:  ایده این طرح در زمان کرونا، با پیش گامی بیمارستان های شریعتی و کامیاب شکل گرفت.

وی افزود: درطول این مدت، تمام مراکز پزشکی قانونی در استان خراسان رضوی به شبکه ارتباط دانشگاه متصل شده اند و پرونده های بیماران به صورت الکترونیک ارسال می شود.  

مدیر اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیمارستان های ولایت ،شریعتی ،امام رضا(ع)، کامیاب ، طالقانی، و هاشمی نژاد مشهد و اکثر بیمارستان های شهرستان ها در حال اجرای این طرح هستند گفت: با هماهنگی واحد فناوری اطلاعات سلامت بیمارستان ها تا کنون بیش از دو هزار پرونده به صورت الکترونیک و بدون هیچ مبادله کاغذی به پزشکی قانونی ارسال شده است.

دکتر ملکی عدم معطلی ارباب رجوع،دقت بالا در ارائه مدارک، افزایش امنیت داده ها، کاهش هزینه‌ و افزایش بهره وری در مراکز درمانی را از جمله مزایای اجرای این طرح برشمرد و گفت: در هر پرونده حداقل  30 کاغذ کمتر مصرف می گردد وامیدواریم بتوانیم ضمن ادامه و توسعه  این طرح، در ابعاد دیگر الکترونیک نمودن پرونده های پزشکی گام برداریم و با سایر سازمان های مرتبط ارتباط برقرار کنیم.


70---Copy.jpg - 18.43 kBرئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افرادی که مدام غر میزنند نه تنها به بدن خود بلکه به سایرین نیز آسیب می زنند وارتباط با آنها شانس ابتلا به برخی از بیماریها را افزایش می دهد، گفت: تحقیقات متعددی نشان داده‌که  ارتباط با افرادی که مدام غر میزنند باعث بر هم زدن سیستم هورمونی و ایمنی فرد شده و نه تنها وی را مستعد بیماری‌های بدنی و روحی- روانی متعدد نظیر فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌کند بلکه شانس مرگ و میر افرادی را که مدام در معرض این‌گونه تنش‌ها هستند را نیز به شدت بالا می‌برد.

پروفسور علی گرجی، در گفتگو با وب دا اظهار کرد: نق زدن، شکوه و شکایت در بعضی از انسان‌ها به‌صورت یک اخلاق و رویة دائمی در ارتباط با سایرین و یا حداقل افراد خاصی در می‌آید؛ این  افراد از زمین و زمان ناراضی هستند و از هر وضعی و در هر شرایطی شکایت دارند؛ تحقیقات متعدد نشان داده‌ که این گونه روابط تنش‌زا باعث بر هم زدن سیستم هورمونی و ایمنی فرد شده و نه تنها وی را مستعد بیماری‌های بدنی و روحی- روانی متعدد نظیر فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌کند بلکه شانس مرگ و میر افرادی را که مدام در معرض این‌گونه تنش‌ها هستند را نیز به شدت بالا می‌برد.

وی ادامه داد: آدم‌هايي در زندگي همه ما هستند كه در كنارشان بودن، صحبت كردن با آن‌ها و حتي فكر كردن در مورد آن‌ها به ما احساس آرامش و امنيت مي‌دهد؛ اما در مقابل افرادي نيز هستند كه ديدن يا صحبت كردن با آن‌ها آرامش را بهم مي‌ريزد و باعث مي‌شود كه تنش وجود انسان  را در بر گيرد.

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه  شاید هيچ فردي به اندازه آدمي كه مدام غر مي‌زند و از همه چيز شكايت مي‌كند، به خصوص اگر مدام در تماس با  ما باشد، باعث بهم خوردن آرامش و ايجاد تنش نمي‌شود، ابراز کرد: افرادی که تحت شرایط تنش‌زای غرولند دیگران قرار می‌گیرند شانس ترک اعتیاد الکل یا سیگار در آن‌ها بسیار کمتر است و اغلب از ورزش و تحرک بدنی فراری هستند.

وی با بیان اینکه راهکارهایی برای مدیریت این تنش وجود دارد، اظهار کرد:  اين افراد در قدم اول بايستي سعي كنند تا با آرامش در مورد توقعات و احساسات خود فكر كنند و به اين درك برسند كه در پس اين شکایت کردن ها چه هدفي را دنبال مي‌كنند؛ علاوه براین يادگيري مهارت‌هايي نظير گوش كردن به صحبت‌هاي ديگران بسيار مهم است؛  اگر دوست داريم كه حرف‌هاي ما شنيده شود بايستي ياد بگيريم تا به حرف‌هاي ديگران گوش كنيم و به آن‌ها بيانديشيم.

پروفسور گرجی با اشاره به اینکه گاهي اگر خواسته‌تان پس از يكي دو بار گفتن بر آورده نشد مي‌توانيد از روش‌هاي ديگري نظير نوشتن نامه استفاده كنيد؛ در بسياري از موارد تشكيل يك جلسه خانوادگي و دوستانه و صحبت كردن در مورد دلايل نق زدن مي‌تواند خيلي كمك كننده باشد، گفت: اگر فردي شروع به نق زدن بي مورد مي‌كند و شما ريشه مشكل را مي‌دانيد، آن را در حد امكان حل كنيد؛ با حل مشكل زمينه‌اي، شكوه‌هاي بي مورد وي نيز قطع يا كمتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: گاهي اوقات هم، فرد نق زننده را براي مدتي با خودش تنها گذاشتن باعث مي‌شود تا قدري به رفتار غير منطقي خود بيانديشد و شما هم فرصتي براي بازسازي اعصاب خردشده‌تان داشته باشيد.

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image