فرهنگی


سلامت بنیادی ترین عنوانی است که حیات انسان به آن استوار است. آرامش و سلامت، به عنوان مفهومی اساسی در زندگی انسان از بدو پیدایش بشر و در قرون و اعصار متمادی مطرح بوده و انسان برای رسیدن به آن همه امکانات و نیروهای خود را بسیج کرده ولی هرگاه سخنی از آن به میان آمده بیشتر بعد جسمانی و در چند دهه اخیر بعد روانی ان مورد توجه قرار گرفته است و جنبه اجتماعی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به باور بسیاری از صاحب نظران جامعه شناسی پزشکی و اپیدمولوژیست ها عوامل اجتماعی نقش مهمی در ایجاد، حفظ و یا از میان بردن سلامت انسان دارند. شرایط و موقعیت های اجتماعی نه تنها امکان ایجاد بیماری و یا معلولیت را افزایش می دهند بلکه می توانند افق ویژه ای را از نظر پیشگیری از بیماری و نیز حفظ سلامت ترسیم کنند.

سازمان بهداشت جهانی ضمن توجه دادن کشورها در راستای تامین سلامت روانی، جسمانی و اجتماعی اعضای جامعه بر این نکته تاکید دارد که هیچ کدام از ابعاد سلامتی بر دیگر ابعاد برتری ندارد، رشد و تعامل جامعه در گرو  تندرستی آن جامعه است و شناسایی عوامل تعیین کننده و مرتبط با آن در جهت سیاست گذاری و برنامه ریزی در سطوح خرد و کلان جامعه از دیدگاه سه بعد اجتماعی، روانی و اجتماعی از مسائل اساسی هر کشوری محسوب می شود.

سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامتی انسان نقش مهمی در تعادل زندگی اجتماعی هر انسانی دارد و پوشش فراگیر آن در جامعه می تواند موجبات توسعه اجتماعی را فراهم کند. این امر به ویژه درباره جامعه ما به عنوان یک جامعه در حال توسعه و گذار عینیت زیادی می یابد به طوری که از یک سو جامعه ما یک جامعه دارای جمعیت جوان است و این جمعیت جوان به اصلی ترین سرمایه برای توسعه نیازمند توجه به سلامتی به ویژه سلامت اجتماعی و نحوه تعاملات در شبکه های اجتماعی است، از سوی دیگر جوانی که از سلامت روانی و اجتماعی کافی برخوردار  نباشد، نمی تواند با چالش های ناشی از ایفای نقش های اجتماعی کنارآمده و خود را با هنجار های اجتماعی تطبیق دهد.

از نظر کییز کیفیت زندگی و عملکرد شخصی فرد را نمی توان بدون توجه به معیارهای اجتماعی ارزیابی کرد. عملکرد خوب در زندگی چیزی بیش از سلامت روانی است و تکالیف و چالش های اجتماعی را نیزدر نظر می گیرد. فرد سالم از نظر اجتماعی زمانی عملکرد خوبی دارد که اجتماع را به صورت یک مجموعه معنادار و قابل فهم و بالقوه برای رشد و شکوفایی بداند و احساس کند که متعلق به گروه های اجتماعی خود است و خود را اجتماع ودر پیشرفت آن سهیم بداند. سلامت اجتماعی فردی به چگونگی وضعیت ارتباط فرد با دیگران در جامعه یا همان جامعه پذیری وی اشاره دارد. سلامت اجتماعی بر ابعادی از سلامت تاکید دارد که به ارتباط فرد با افراد دیگر یا جامعه ای که در ان زندگی می کند مربوط می شود.

جامعه شناسان سرمایه اجتماعی را به عنوان یک شاخص ترکیبی و نشانگر سلامت اجتماعی معرفی می کنند و عوامل کاهنده سرمایه اجتماعی را مسبب ایجاد آسیب های اجتماعی می دانند. مطالعات نشان می دهد با افزایش سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از ارزشمندترین محصولات و نشانگرهای سلامت اجتماعی یک جامعه، می توان به اثراتی همچون رشد بهره وری از مداخلات سلامت، کاهش نرخ مرگ نوزادان و کاهش مرگ ناشی از علل اختصاصی، افزایش طول عمر و در نهایت امید به زندگی، ارتقای شاخص توسعه انسانی جوامع، دسترسی بهتر به آموزش و اطلاعات سلامت، دسترسی بهتر به آموزش و اطلاعات سلامت و طراحی بهینه سیستم حمایتی و مراقبتی از بیماران دست یافت.

لذا به طور قطع برنامه ریزی برای" ارتقای سلامت اجتماعی" در ارتقای وضعیت سلامت جسمی و روانی افراد جامعه موثر خواهد بود. از دیدگاه پزشکی اجتماعی نیز رشد آسیب های اجتماعی، بار بیماری های روانی و جسمی را افزایش داده و با کاهش کیفیت زندگی و نشاط جامعه موجب افزایش هزینه های انتظامی، قضایی و خدمات سلامت می شود. آسیب ها و تهدیدهایی از قبیل بیکاری، بحران هویت، خودکشی، افزایش جرایم جنسی، روسپیگری، دختران فراری، کودکان خیابانی، فرار مغزها، فقر، شکاف طبقاتی، نابرابری و بی عدالتی اجتماعی، فساد اداری و مالی، رشوه، خشونت علیه زنان، طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مهاجرت روستا به شهر بخشی از آسیب های اجتماعی را تشکیل می دهد که نتیجه نهایی تعامل دو حیطه شامل رفتارهای اجتماعی افراد با عوامل محیطی و اجتماعی پیرامون می باشد.

بر اساس آمارهای بررسی شده و دیدگاه های خبرگان ، بروز آسیب های اجتماعی به عنوان نتایج منفی از بعد سلامت اجتماعی محسوب شده و علی رغم مداخلات مختلف سازمان ها در سال های گذشته در انواع آسیب ها رو به فزونی بوده است و این مداخلات به تنهایی نتوانسته وضعیت موجود را بهبود دهد. البته به دلیل روند سریع توسعه کشور در دو دهه اخیر جامعه شناسان معتقدند این شرایط عارضه جانبی این رشد سریع و نامتوازن است.

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای بهبود این وضعیت، سند سلامت اجتماعی را  به تدوین رسانده است. این سند بر خلاف اسناد قبلی مرتبط درسطح کشور که آسیب محور بوده است رویکرد سلامت محور دارد و بر رفع ریشه ها تاکید دارد.

این سند مجموعه ای از اقدامات ایجابی است که باید در این حوزه برای ایجاد امید، نشاط اجتماعی و مشارکت مردم به منظور ارتقا وضعیت انجام شوند.

در این سند وظایف تمامی سازمان های موثر از جمله بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، دادگستری،؛آموزش و پرورش، صدا و سیما و ............تعیین و سهم هر یک  مشخص شده است.

بر اساس متون علمی و تجربیات کشورها در زمینه نقش تولیتی بخش سلامت برای بهبود عوامل اجتماعی، سه وظیفه تولید شواهد، جلب حمایت و رهبری تغییرات، در زمینه سلامت اجتماعی وظیفه اصلی وزارت بهداشت است و می بایست به جای ورود به حوزه عملکرد دستگاه های متولی وظایف فوق را به انجام برساند با توجه به اینکه در بهبود شاخص های اجتماعی اثر هم افزایی برنامه ها و خروجی دستگاه ها مطرح است بدون تعیین دقیق تکالیف و تقسیم کار، مداخلات لازم الزاما عملکرد دستگاه ها هزینه اثر بخش نخواهد بود و  ضرورت دارد هر یک از سازمان های متولی در  حوزه سلامت اجتماعی وظایف و تکالیف خود را ذیل یک شورای هماهنگی تعیین کنند.

پس برای رسیدن به جامعه ای سلامت و ارتقاء سلامت اجتماعی همه باید تلاش کنیم و خود را مسئول بدانیم.

 

 

  • دکتر جعفر هزار جریبی، اوقات فراغت و سلامت اجتماعی، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی 1389
  • مریم کنگرلو، بررسی میزان سلامت اجتماعی دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه علامه طباطبایی
  • کییز، کری، ال، ام، شاپیرو، ادام دی،سلامت اجتماعی در ایالات متحده یک همه گیر توصیفی، ترجمه حسینی، انتشارات دانشگاه شیکاگو، 1386
  • عباسعلی ناصحی" برای ارتقای سلامت ایرانیان چه کنیم" مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دوره 11، شماره 1 بهار 1392


مراسم ویژه ایام شهادت امیرالمومنین (ع) و لیالی قدر، همزمان در مسجد حضرت زهرا (س) کوی پردیس دانشگاه علوم پزشکی و مسجد بیمارستان قائم (عج ) برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این مراسم معنوی به مدت سه شب و با حضور قشرهای مختلف دانشگاهی و مردمی همراه با برنامه های ویژه ( از جمله ﻗﺮاﺋﺖ دﻋﺎی ﺟﻮﺷﻦ ﮐﺒﯿﺮ، سخنرانی و احیای شب قدر ( قرآن به سر گرفتن ) برگزارگردید.

شخصیت امام علی (ع)؛ میزان و شاخص انسان متعالی

در مراسم ویژه‌ ای که به همین مناسبت در مسجد بیمارستان قائم (عج) برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی به اهمیت شب های قدر بواسطه نزول قرآن در آن اشاره و با بیان اینکه در آیات متعددی از قرآن کریم و از جمله آیه یکم سوره مبارکه ابراهیم (...كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ.....) هدف از نزول قران هدایت انسان از تاریکی ها به عالم نور و رستگار شدن او عنوان شده افزود: گذر از تاریکی ها در واقع گذشتن از مادیات، گرایشات و تمامی کشش های نفسانی است که به تعبیر امام علی (ع) در دعای کمیل، همچون غل و زنجیرهایی وجود انسان را در بر گرفته و عبور از عالم ماده به عالم معنا را برای او دشوار ساخته است.

این استاد دانشگاه، سخنی از مرحوم علامه طباطبایی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که « اگر بخواهید خلاصه تمام قرآن کریم را در یک کلمه از آن بیان کنید، این یک کلمه چه خواهد بود؟» فرمودند: تعالوا. ( با اشاره به ایه قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَی كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ.... عمران /64)؛ مفهوم ضمنی این کلمه بالا رفتن و فاصله گرفتن از تعلقات دنیوی است و بر پایه همین سخن علامه طباطبایی می توان گفت که مهمترین اصل در رسیدن انسان به تعالی و رستگاری چشم پوشی از وابستگی های مادی و فاصله گرفتن از نفسانیات است.

وی اضافه کرد: یکی از بارزترین شخصیت هایی که سیره زندگی وی را می توان منطبق با این آیات تفسیر کرد و در واقع میزان و شاخص انسان متعالی به شمار می رود، امام علی (ع) است؛ انسانی کامل که دنیا را با تمامی ظواهر فریبنده و لذت هایش کم ارزش تر از کفش وصله دار و کهنه خویش می داند و مهمترین دغدغه اش به معنای حقیقی تامین رضایت خداوند و پابرجا داشتن اصول دین است.

تقوا؛ محور وصایای انبیای الهی و بزرگان دین

در مراسم ویژه‌‌ی لیالی قدر که در مسجد حضرت زهرا (س) برگزار شد نیز، حجت‌الاسلام دکتر طباطبایی در مقدمه ای به اهمیت توجه به وصایای انبیای الهی و بزرگان دین اشاره و با محور خواندن موضوع تقوا ( خود کنترلی ) در تمامی این وصایا، تحقق این مهم را رمز نجات بشریت از گمراهی و شقاوت دنیوی و اخروی دانست

وی با اشاره به نامه‌ی 47 نهج البلاغه، توصیه‌ی امیرالمومنین (ع) به تقوا در نخستین بند از این منشور اخلاقی- اجتماعی را نشان از اهمیت این موضوع در زندگی انسان دانست و با استناد به آیه 183 سوره بقره ( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‌) یکی از بهترین راه های افزایش تقوا و رسیدن به خودکنترلی را " روزه داری " عنوان کرد.

دکتر طباطبایی در توضیح بخشی دیگر از این نامه، ضرورت تلاش در مسیر کسب و کار و درعین حال پرهیز از دنیاطلبی و اسراف کاری را یادآور و با انتقاد از فرهنگ مصرفی موجود در جامعه و گرایش عمومی به تجملات، بر اهمیت ترویج فرهنگ ساده زیستی به عنوان یکی از آرمان های مهم انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد.

این استاد دانشگاه، از ضرورت " پایبندی به نظم در امور زندگی، تلاش در اصلاح بین دیگران، اهمیت امر به معروف و نهی ازمنکر و توجه به امور نزدیکان و همسایگان، در نامه 47 امیرالمومنین (ع) سخن گفت و بر پرهیز از بی تفاوتی و انفعال در مواجهه با هر یک از این امور تاکید کرد.

وی، توجه به ظلم ستیزی و حمایت از مظلوم را یکی دیگر از توصیه های مهم امام علی (ع) در این نامه عنوان و با اشاره به موضوع اشغال فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی در این منطقه، واکنش قاطع مسلمانان در مقاطع زمانی مختلف و از جمله روز قدس را امری ضروری و واجب دانست

مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با قرائت فرازی دیگری از این نامه تاکید کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت اتحاد در جامعه که میتواند ضامن بقای نظام اسلامی باشد بر همه گروه های سیاسی، اجتماعی و...لازم است که ضمن حفظ الفت و پیوندهای خود، از دسته بندی های سیاسی که موجب دو قطبی شدن جامعه و تفرقه بین گروه های مختلف مردمی می شود اجتناب کنند.

شایان ذکر است؛ این مراسم با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معاونت فرهنگی- دانشجویی و هیأت دانشجویی تشنگان علقمه برگزار شد.

 

 

 


  مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در امور شاهد و ایثارگران به همراه جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با خانواده شهید مدافع حرم"محمد جاودانی" دیدار کردند.

به گزارش وب دا، دکتر موسوی؛ مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران به همراه مهندس هاشمی نژاد مدیر شاهد و ایثارگر دانشگاه و دکتر صالح مقدم؛ مدیر دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور در منزل شهید مدافع حرم محمد جاودانی ضمن تجلیل مقام شامخ شهیدان، یاد و خاطره شهداء انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و مدافع حرم را گرامی داشتند.

در ابتدای این دیدار "زهرا سزاوار "مادر شهید جاودانی؛ با اشاره به خصوصیات فرزند شهید خود، گفت: محمد در بسیج دانشجویی بسیار فعال بود و در اردوهای جهادی حضوری جدی داشت.

وی ادامه داد: محمد به دلیل فعالیت زیاد در برنامه های بسیج در دانشگاه پیام نور مشهد تحصیلات خود را دنبال کرد و برای  اینکه وقت بیشتری داشته باشد فوق لیسانس خود را به شکل مجازی در تهران ادامه داد.

مادر شهید جاودانی ابراز داشت: در حال حاضر نبود محمد را حس نمیکنم و حضورش برایم هیج فرقی با زمانی که زنده بود ندارد؛ زیرا رفتن و شهادت آرزویی بود که محمد به دستش آورد.

وی بیان داشت: برخی این سوال را از من میپرسند که چرا اجازه دادی پسرت به سوریه برود؟ من در پاسخ میگویم هر فردی علاقه ای دارد، بسیاری علاقه دارند که فرزندشان به خارج از کشور برود و برای این امر اقدام جدی میکنند و رضایت میدهند تا فرزندشان سالیان دراز در غربت زندگی کند. محمد نیز علاقه داشت برای دفاع از اسلام و مردم مظلوم به سوریه برود و در این راه بسیار خرسند بود.

خانم سزاوار خاطر نشان کرد: محمد بسیار علاقه داشت گمنام باشد و به همین خاطر ما از نقش و جایگاه وی در بسیج و در سوریه  اطلاعی نداشتیم.

در ادامه برادرشهید محمد جاودانی گفت: محمد از ابتدا به آموزش های نظامی و بسیج علاقه نشان می داد و تلاش داشت بیشتر در این مسیر حرکت کند.

وی ادامه داد: در زمان آغاز نبرد در سوریه تلاش کرد چندین بار با دوستانش به سوریه برود و حتی  در این مسیر یکی از دوستان وی شهید جواد کوهساری به مقام شهادت رسید.

برادر شهید جاودانی اظهار داشت: محمد زندگی خود را وقف خدمت به اسلام و جامعه کرد و یکی از فعالان اردوهای جهادی بود. فوق لیسانس را گرفته و دوره سربازی را تمام کرده بود و از سر احساسات به سوریه نرفت بلکه کاملا آگاهانه و از روی اعتقاد در این مسیر حرکت کرد.

وی تاکید کرد: محمد در اوج درگیری ها شرکت داشت و در هنگام شهادت مسول تخریب قرارگاه بود؛ در حالی که به ما می گفت منطقه امن است و خبری نیست.

برادر شهید جاودانی به هنگام شهادت برادر خود اشاره کرد و افزود: شهادت محمد در غروب تاسوعا اتفاق افتاد دقیقا زمانی که مادرم در هنگام عزداری در هیت سید الشهدا به شهادت وی رضایت دادند. ایشان در انفجار ماشین با موشک دوش پرتاب در حالی که تلاش داشتند ماشین را از مسیر شلیک دشمنان داعشی دور کند به شهادت رسید.

در پایان این دیدار دکتر موسوی به رسم تکریم لوح تقدیر و هدیه ای را به مادر شهید اهدا و از خداوند برای خانواده شهید محمد جاودانی آرزوی صبر و موفقیت روز افزون داشت.

 

 

گفتنی است بسیجی تخریبچی «محمد جاودانی» با نام جهادی «میثم» بعد از چهار نوبت اعزام به سوریه و عراق و هشت  ماه حضور در جبهه مقاومت در شب تاسوعای حسینی در منطقه دیرالزور به فیض شهادت نائل آمد.

 

این شهید والا مقام متولد بهمن ۱۳۶۷ بود؛ که در هشت مهر ماه سال ۱۳۹۶ به دست اعضای گروه تکفیری تروریستی  داعش به فیض شهادت نائل آمد.

 

در پایان این مراسم دکتر موسوی در گقت و گو با وب دا؛ اظهار داشت: شهدای مدافع حرم شهدای خاصی هستند و از مظلومیت ویژه ای برخوردار هستند. بر این اساس در وزارت بهداشت یکی از برنامه های ما تکریم و تعظیم از خانواده معظم ایثارگران است.

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران گفت: در وزارت بهداشت در سراسر کشور خانواده ای بزرگ از ایثارگران یعنی قریب به ۴۱ هزار ایثارگر وجود دارند؛ که سهم دانشگاه مشهد از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر است.

دکتر موسوی بیان داشت: یکی از برنامه های ما در وزارت بهداشت به همراه وزیر بهداشت سرکشی از خانواده های شاهد و ایثارگر است.

وی بیان داشت: در همین راستا و در شب قدر که یکی از عبادات آن همین سرزدن به خانواده شهدا است به دیدن خانواده شهید محمد جاودانی رسیدیم.

 

دکتر موسوی در پایان بر ادامه دادن  راه شهدا تاکید کرد.


مسئولان، اعضاء هيات علمي،پزشكان، دانشجويان و كاركنان روزه دار دانشگاه علوم پزشكي مشهد با حضور در راهپيمايي با شكوه روز قدس، بار دیگر بر محوريت مسئله فلسطين به عنوان موضوع مهم جهان اسلام تاكيد كردند.

به گزارش وب دا ،‌دراين راهپيمايي دكتر محمد رضا دارابی رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد، معاونان و مديران دانشگاه ، پزشكان، استادان ،اعضاي هيات علمي دانشگاه ،دانشجويان و كادرهای درماني و اداري مراکز زیر پوشش، ‌بسيج كاركنان دانشگاه، مراكز بهداشتی درمانی و ساير واحدهاي تابعه دانشگاه علوم پزشكي مشهد با حضوري پرشور و گسترده ضمن حمایت قاطعانه از مردم مظلوم فلسطین، نابودی رژیم جنایتکار صهیونیستی را فریاد زدند.

در این راهپیمایی شرکت کنندگان با شعار "مرگ بر آمريكا" و "مرگ بر اسراييل" انزجار خود را از رژيم غاصب و جعلي اسرائيل و همه حاميان آنها اعلام نمودند و ضمن اعلام حمايت از مردم مظلوم فلسطين بار ديگر با آرمانهاي امام راحل و مقام معظم رهبري بيعت كردند.

راهپيمايي روز جهاني قدس هم‌زمان با سراسر كشور از ساعت ۱۰ صبح در مشهد آغاز شد و دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد همگام با دیگر قشرهای مختلف مردمی از ميدان بسيج  تا حرم مطهر رضوی يك گام و يک صدا از مردم مظلوم فلسطين حمايت كردند.

همچنین در شهرستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز مدیران، مسئولان و پرسنل شبکه های بهداشتی و درمانی با حضوري گسترده در راهپیمایی روز قدس بار دیگر حمایت همه جانبه خود را از آرمانهای ملت مظلوم فلسطین اعلام کردند.

 


همزمان با فرا رسیدن ایام شهادت امام علی (ع)، مراسم سوگواری و احیای شب های قدر در مسجد حضرت زهرا(س) واقع در کوی پردیس دانشگاه علوم پزشکی و مسجد بیمارستان قائم (عج) برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مراسم معنوی " احیای شب‌های قدر"  نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان از ساعت 21:30 الی 1 بامداد در قالب برنامه های قرائت دعای جوشن کبیر، سخنرانی ( سخنران مسجد پردیس؛ حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی و مسجد بیمارستان قائم (عج)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی)، مداحی و مراسم احیاء برگزار خواهد شد.             

گفتنی است؛ این مراسم، با همکاری هیات دانشجویی تشنگان علقمه، معاونت فرهنگی- دانشجویی و دفتر نهاد دانشگاه برگزار می شود.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image