فرهنگی


همزمان با آغاز دهه‌ی اول ماه محرم الحرام، مراسم عزاداری به مدت 5 شب در مسجد پردیس دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مراسم سوگواری دهه اول محرم ششم الی 10 مهرماه با حضور جمعی از دانشگاهیان و قشرهای مردمی در مسجد الزهرا (س) واقع درکوی پردیس دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام صادقی (در چهار نخست مراسم) و آیت الله علم الهدی ( درشب پایانی مراسم) و با حضور مداحان میرجلیلی و سیادتی در مسجد پردیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار گردید.  

قیام امام حسین (ع)، انقلاب ارزش ها بود 

آیت الله علم الهدی در مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) و در شب شهادت امام زین العابدین(ع) با بیان اینکه روز دوازدهم محرم نقطه عطفی در انقلاب کربلا و سرآغاز فصل دوم جریان عاشورا است که قیام امام حسین(ع) را به یک انقلاب مبدل می کند، اظهار داشت: در برابر حوادث و جریانات باید واقعیت جدی آن را در نظر بگیریم در غیر این صورت فاقد ارزش گذاری است، انقلاب در اصطلاح معنوی خود تنها به یک قیام و یک حرکت اطلاق نمی شود و هر حرکت در هر نهضتی انقلاب نیست، در هر حقیقت انقلاب سبب دگرگونی جامعه می شود.
وی با بیان اینکه انقلاب اجتماعی و فرهنگی به یک دگرگونی خاص ساختار اجتماعی در بستر یک فرهنگ اطلاق می شود، ادامه داد: امام حسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت در مقابل حکومت غاصبانه اموی قیام کردند که در این قیام نظام حکومتی و جریان اقتصادی و ساختار جامعه که در بستر یک فرهنگ استقرار داشت از بین نرفت در عین حال قیام سیدالشهدا(ع) در کربلا را انقلاب عاشورا می گوییم.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: به این دلیل به قیام و نهضت سیدالشهدا (ع) عنوان انقلاب اطلاق می شود که در واقع این قیام، انقلاب ارزش ها بود و این انقلاب بالاتر از انقلاب در حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ است. انقلابی شدیدتر است که از عمق بیشتری برخوردار باشد و در بین تمام انقلاب ها، انقلاب ارزش ها از هر انقلابی عمیق تر و قوی تر است زیرا عمق جامعه انسان ها را در حوزه بینش و زاویه دین نسبت به زندگی عوض می کند.
وی با اشاره به اینکه انقلاب سید الشهدا(ع) از عمیق ترین و جدی ترین انقلاب ها بود چراکه انقلاب ارزش ها بود و ارزش ها را زیر و رو کرد گفت: اخیرا در فرمایشات مقام معظم رهبری شاهد عباراتی مانند:« جوان انقلابی، جامعه انقلابی، دانشگاه انقلابی و ..» هستیم، این تعبیرات در کلام ایشان متداول است و باید از خود بپرسید منظور مقام معظم رهبری از واژه انقلابی چیست؟
وی با اشاره به اینکه توصیه موکد رهبر معظم انقلاب به جامعه، دانشگاه، عالم، حوزه علمیه و دانشجوی انقلابی نیز، انقلاب ارزشها است، افزود: باید بدانیم جامعه انقلابی در مقابل جامعه ایستا قراردارد، جامعه پویا و متحرک هدفمند است و برای زندگی برنامه دارد و تمام توان موجود خود را از نظر نیروی انسانی و منابع طبیعی و قدرت اقتصادی استخدام کرده در مسیری که جامعه به هدف برسد و این یک جامعه انقلابی است چرا که هدفمند است.
امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه حضرت امام حسین (ع) و یارانشان چون برای خدا قیام کردند از تهدید دشمن به کشتن و ایجاد خطر باکی نداشتند و به این امور در راه خدا تن داد اما هدف خود که تغییر ارزش ها بود را در عمق دلها و مغزها نشاندند، تصریح کرد: مسئله ایستادگی، مقاومت و قهرمانی در زمان قیام امام حسین(ع) ارزش شد.
آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما این است که عمق واقعه کربلا را نمی فهمیم و بیشتر به جنبه های عاطفی واقعه کربلا توجه می کنیم، گفت: باید بینش خود را نسبت به واقعه کربلا افزایش دهیم و به سخنان غیر واقعی که برخی از افراد از آن خاندان می گویند گوش نسپاریم.

 

 


مراسم شب شهادت امام سجاد (ع) و بزرگداشت شهید مدافع حرم محمد جاودانی بافکر در مسجد حضرت زهرا(س) برگزار می شود.

به گزارش وب دا، این مراسم به همت هیات دانشجویی تشنگان علقمه دانشگاه علوم پزشکی مشهد دهم مهر ماه از ساعت 20 به همراه سخنرانی آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس در مسجد حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد.

شهید مدافع حرم محمد جاودانی بافکر برادر علیرضا جاودانی بافکر دانشجوی سال 5 دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که همزمان با شب عاشورا در سوریه و در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به فیض رفیع شهادت نائل آمد. 


یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسانی که در دنیا صبر واستقامت می کند علاوه بر اثرات مادی و معنوی صبر خود در دنیا از مواهب آخرت نیز بهره مند می شود و خدواند در قرآن کریم جایگاه این افراد را مشخص می کند.

به گزارش وب دا؛ حجت الاسلام دکتر هاشم زهی امروز در مراسم روز ششم محرم در جمع کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که انتهای جاده صبر و استقامت به کجا ختم می شود؟ گفت: خداوند در آیات 30 الی 32 سوره فصلت انتهای کار افرادی که صبر و استقامت در زندگی خود دارند را مشخص می کند و در ابتدا می فرماید« این افراد در زندگی خود خوف و حزنی نخواهند داشت».

 وی ادامه داد: امروزه مردم دچار بیماری های استرس و اضطراب هستند؛ اما خداوند می فرماید« کسی که در زندگی صبر و پایداری دارد آرامش خواهد داشت و خوف را که ترس مربوط به آینده است و حزن را که غم مربوط به حوادث گذشته است را نخواهد داشت».

این استاد حوزه و دانشگاه بشارت به بهشت موعود را از دیگر ثمرات داشتن صبر و پایداری دانست و تاکید کرد: بهشت دنیا خانواده دینی است و اگر در زندگی افراد خانواده صبر و پایداری وجود داشته باشند خانواده ای بهشتی خواهند داشت.

حجت الاسلام دکتر هاشم زهی ابراز داشت: ارتباط محکمی بین عمران و آبادانی و استقامت وجود دارد به نحوی که خداوند در قرآن می فرماید« هر مصیبتی به شما می رسد به دلیل اعمال شما است» که نشان می دهد رابطه مادی بین صبر و پایداری و اتفاقات زندگی وجود دارد.

وی تصریح کرد: فرد صبور و پایدار در دنیا و آخرت عزیز می شود و عاشورا در حقیقت درس عزتمندی استقامت و آزادگی است. امروزه همه آزاد اندیشان و مدعیان آزادی در جهان می توانند درس آزادگی را از امام حسین(ع) بیاموزند.

این استاد حوزه و دانشگاه انتهای مسیر مقاومت را مرگ احلی من العسل دانست و اظهار داشت: امام حسین(ع) در برابر سئوال حضرت قاسم(ع) که آیا ایشان نیز روز عاشورا به شهادت می رسند یا خیر؟ پرسیدند« مرگ نزد تو چگونه است؟ وحضرت قاسم(ع) فرمودند« احلی من العسل» و این انتهای کار استقامت ورزان در راه خدا است.

حجت الاسلام دکتر هاشم زهی عاشورا را مکتب فرهنگ استقامت عنوان کرد و گفت: امام حسن(ع) بسیار حلیم بودند به نحوی که پس از شهادت ایشان مروان بن حکم استاندار مدینه زیر تابوت ایشان را گرفته بود. در این حال امام حسین(ع) فرمودند« تو در دوران زندگی برادرم خون به دل ایشان کردی اکنون این جا چه میکنی؟ که مروان پاسخ داد« من این کار را با کسی انجام دادم که حلمش از کوه های اطراف مدینه بیشتر بود».

وی مهمان بودن انسان پایدار نزد خداوند در بهشت را از دیگر ثمرات داشتن صبر در زندگی دانست و اظهارداشت: افراد صبور در طول زندگی مشمول یاری و امداد الهی هستند و از لغزش ها حفاظت می شوند.

 

 

 


یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: بر اساس دیدگاه اسلام جهاد زنان همسر داری است به نحوی که امام سجاد(ع) همسرداری را شغل زنان دانسته اند و از این جهت باید زنان خانه دار به حضور خود در کنار همسر و خانواده نگاهی از سر ارزش داشته باشند.

به گزارش وب دا؛ حجت الاسلام دکتر حجت هاشم زهی در مراسم روز هفتم محرم در جمع کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: اسلام همراه با جهاد است و جهاد دارای انواعی از جمله جهاد در راه خدا، جهاد اکبر و جهاد کبیر است.

وی ادامه داد: در مسیر جهاد در راه خدا زن و مرد هر کدام به نوعی نقش دارند و در این میان می توان نقش زنان را به خوبی مشاهده کرد؛ که چگونه در ظهر عاشورا در برابر لحظات سخت شهادت فرزندان و همسرانشان ایستادگی کرده و این شهیدان را به عنوان هدیه در راه خداوند تقدیم می کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه به شهادت شهید محسن حججی اشاره کرد و ابراز داشت: مادر و همسر شهید حججی نیز خود را مانند مادر وهب در مسیر نحوه به شهادت رسیدن این شهید بزرگوار معرفی کردند و نشان دادند در مسیر اسلام ایستادگی کرده و هرگز ضعف نشان نمی دهند.

حجت الاسلام دکتر هاشم زهی بیان داشت: نحوه شهادت جوانی چون شهید محسن حججی در قرن 21 مانند سید الشهدا در هزار و 400 سال قبل نشان می دهد دشمنان اسلام با همان کینه و کدورتی که از اسلام دارند به مبارزه با این دین آمده اند و این گونه با چاقو سر از بدن مبارز راه خدا جدا می کنند.

وی جهاد زنان را همسر داری عنوان و تاکید کرد: مقام معظم رهبری در خصوص جهاد زن در زندگی به زیبایی تعبیر می کنند که بسیاری از آقایان از زحمات خانم ها در زندگی بی خبر هستند؛ اما این زحمات در پیشگاه خداوند دیده می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: امام سجاد(ع) در این خصوص می فرمایند«همسر داری یک شغل است» که این مهم نشان می دهد زنان نباید نسبت به خانه دار بودن خود حس بدی داشته باشند بلکه خانه داری و همسر داری زنان نه تنها جهاد بلکه شغل زن در زندگی محسوب می شود.

حجت الاسلام دکتر هاشم زهی تصریح کرد: این به معنای بی توجهی به جایگاه اجتماعی زن نیست بلکه در برخی عرصه ها مانند پرستاری، معلمی و... نیاز به حضور زن به جد حس می شود؛ اما در برخی عرصه ها مردان به تنهایی جهت انجام امور کافی هستند.

وی تاکید کرد: جهاد مردان مجاهدت در راه خدا است و در اسلام مردی که در مسیر تهیه رزق و روزی برای خانواده خود در تلاش است همچون مجاهد در راه خدا محسوب می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه به جهاد فرهنگی اشاره کرد و افزود: جهاد فرهنگی جهت ایستادگی در مقابل دشمن بسیار مهم است و تاثیرات بسیار زیادی دارد.

حجت الاسلام دکتر هاشم زهی افزود: امروز مدافعان حرم در مسیر دفاع از حریم اهل البیت(ع) قدم بر می دارند و در این میان عده ای تلاش دارند تا این حرکت جهادگونه مدافعین حرم را به نوعی تلاش در مسیر اهداف دنیوی معرفی کنند.

وی با انتقاد از مروجان حرکت قبیح قمه زنی گفت: افرادی که این حرکت را ترویج می کنند اگر محب واقعی ابا عبدالله هستند در برابر دشمنان اسلام قرار بگیرند و مدافع حرم شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه به معرفی مدافع حرم و مدافع حریم پرداخت و ابراز داشت: فردی که به معرفی مدافع حرم می پردازد؛ اما مردم را با حریم ائمه آشنا نمی کند تلاشی بیهوده انجام می دهد.

حجت الاسلام دکتر هاشم زهی تصریح کرد: نامگذاری مجاهدان خدا در برابر تروریست های داعشی با نام مدافعان حرم از سوی رهبر معظم انقلاب به اندازه ای در ایجاد مقاومت در برابر دشمنان موثر بوده است؛ که تحلیل گران شبکه های انگلیسی این حرکت را موجب ایستادگی و موفقیت ایران در منطقه دانستند.


دکتر حجت هاشم زهی در مراسم روز پنجم محرم در جمع کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: انسان باید در زندگی صبر را به عنوان یک مقوله مهم به کار بندد و همان گونه که در تاکیدات بزرگان دین اسلام نیز وجود دارد با صبر از مشکلات زندگی عبور کند.

به گزارش وب دا،  وی ادامه داد: انسان در هر عرصه ای اگر بتواند پایدار باشد آرامش را در کنار خود خواهد داشت به نحوی که امام زین العابدین(ع) می فرمایند« همه خیر و خوبی در خویشتن داری است» و خویشتن داری به معنای خود کنترلی می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند عقل را در سر انسان به عنوان کنترل کننده غرایز قرار داده است تا از این طریق بتوان غرایز را مدیریت و تعدیل کرد.

دکتر هاشم زهی ابراز داشت: انسان صبور فرد عبوس و نا امید نیست بلکه در برابر مشکلات ایستادگی می کند و از مشکلات گله و شکوایه ای ندارد.

وی استقامت را دارای حوزه های متفاوتی دانست و به هفت حوزه در این خصوص اشاره و تصریح کرد: در ابتدا استقامت در راه عقیده است که خداوند در توصیف این گونه افراد می فرماید«  قَالُوا رَ‌بُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ» یعنی افرادی که مانند حسین بن علی(ع) در راه عقیده خود تا پای جان ایستادگی می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حسین بن علی(ع) در راه خدا استقامت می ورزد تا این عقیده و مرام الهی را در عرصه زندگی مردم تثبیت کند به نحوی که شهید مطهری نیز به زیبایی در تعریف استقامت در زندگی می فرماید« مشکلات زندگی با دادگاه ها حل نمی شود بلکه استقامت و صبر می تواند این مشکلات را حل کند».

دکتر هاشم زهی تاکید کرد: در صورتی که زن و شوهر و مردم در زندگی خود به آیات 34 سوره فصلت و آیه 40 سوره شورا عمل کنند 90 درصد از مشکلات زندگی امروزه مردم حل می شود.

وی ابراز داشت: باید در مسیر اسلام با بدعت ها مبارزه کرد و خرافه ها را از میان برد. بدعت ها در دوران معاویه به اوج خود رسید و تا کنون نیز ادامه دارد که تنها راه مبارزه با این مشکل استقامت در مسیر حقیقت است.

این استاد حوزه و دانشگاه بدعت را شکننده کمر دین دانست و گفت: به فرموده امام زمان(عج) در آخر الزمان افزایش خرافه و بدعت یکی از آسیب هایی است که مردم را گرفتار می کند و بر اساس اصل آرامش بخشی دین باید نسبت به هر آن چه که در دین آرامش دهنده نیست مراقبت کرد.

دکتر هاشم زهی استقامت در درستی کارها را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: نباید در زندگی کارها با بی توجهی و از سر گذراندن انجام دهیم بلکه باید مانند انبیاء و امامان خود کار را در صورت انجام به نحو احسن و با استقامت و صبر انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: استقامت در برابر مصیبت نیز بسیار مهم است به نحوی که مولا علی(ع) فرمودند« صبر دوگونه است صبر در مصیبت و بلا که زیبا است و زیباتر صبر در برابر گناهان است».

این استاد حوزه و دانشگاه به استقامت در برابر طاعت اشاره کرد و افزود: دین مبین اسلام در قانون گذاری ساده است؛ اما در اجرا دقیق و درست می باشد.  اسلام در احکام و قواعد خود بر بندگان سخت نگرفته است؛ اما بدون استقامت و صبر اجرای دین اسلام کار دشواری خواهد بود.

دکتر هاشم زهی به شهادت شهید محسن حججی اشاره کرد و افزود: استقامت در دیگر بعدش به حوزه امامت و ولایت باز می گردد و حرکتی که شهید مدافع حرم محسن حججی انجام داد از این دست می باشد. این شهید با اقتدا به امام خود نوع بی نظیری از استقامت را نشان داد.

وی افزود: زندگی غلام امام حسین(ع) جون در تاریخ نیز نشان دهنده نوع بی نظیری از استقامت است که از زمان غلامی این فرد نزد ابوذر غفاری آغاز شد و با هشت سال زندگی نزد مولا علی(ع) 10 سال زندگی در حضور مبارک امام حسن(ع) و در نهایت در محضر امام حسین(ع) سپری شد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: این غلام در نهایت در صحرای کربلا در راه امام حسین(ع) در حالی که به سن پیری  رسیده بود به شهادت رسید و از جمله شهیدانی بود که امام حسین(ع) در هنگام شهادتش بر بالین وی حاضر شد و سر وی را به دامن گرفت.

دکتر هاشم زهی خاطر نشان کرد: استقامت جون باعث می شود تا امام زمان(عج) به ایشان سلام کند و امام سجاد(ع) در توصیف پیکر این شهید بفرماید« در هنگام دیدن پیکر شهدای کربلا دیدیم شهیدی فضا را بسیار عطر آگین کرده در حالی که بدن سفیدی دارد و هنگامی که نزدیک شدم دیدم این شهید همان جون است».

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image