آموزش


رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: حضور مداخله گران درمانی در حوزه های مختلف طب سنتی یکی از مهمترین چالش ها و دغدغه های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

به گزارش وب دا، دکتر یوسفی در نشست خبری با اشاره به اینکه عطاری ها، مراکز غیر مجاز درمانی و افراد فاقد صلاحیت با رویکرد طب اسلامی و سنتی اقدام به مداخلات درمانی می کنند و در برخی مواقع مشاهده شده است با برگزاری دوره های آموزشی اقدام به جذب فراگیر و اعطای مدرک می کنند  اظهار داشت: هیچ یک از افرادی که تحت عناوین مختلف اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی و مداخلات درمانی می کنند مجوزی از سوی وزارت بهداشت دریافت نکرده اند و عملا رفتاری غیر قانونی را در پیش گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه تنها رشته های دارای پروانه از وزارت بهداشت حق ارائه خدمات درمانی و یا معاینه بیمار را دارند خاطر نشان کرد: اگر تخلفی از سوی متخصصان رشته های پروانه دار انجام شود می توان با مراجعه به مراکز صنفی همچون نظام پزشکی و نظام پرستاری موارد را پیگیری کرد اما در زمینه مداخله گران طب سنتی از طریق سازمان تعزیرات باید وارد شد که این امر با توجه به تراکم پرونده ها در زمینه های مختلف روند رسیدگی به جرم این دسته از افراد را با کندی روبرو می کند.

دکتر یوسفی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی متولی سلامت جامعه هستند و باید با چالش هایی که سلامت جامعه را تهدید می کند با جدیت برخورد کنند خاطر نشان کرد: گاهی مشاهده شده است افرادی غیر متخصص در زمینه طب سنتی و یا طب اسلامی به دادگاه ها معرفی شده اند اما تبرئه شده اند که این امر یکی از مهمترین چالش ها در زمینه مداخلات درمانی به شمار می رود.

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ با اشاره به اینکه آگاهی مردم باید در این زمینه افزایش پیدا کند و در زمان مراجعه به مراکز درمانی در مرحله نخست پروانه مورد تایید وزارت بهداشت را مشاهده کنند اظهار داشت: در برخی از موارد مداخله های درمانی موجب شده است اثرات زیان باری را بر روی سلامتی فرد داشته باشد و یا حتی شدت بیماری را افزایش داده است.

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که به شکل غیر قانونی فعالیت می کنند از تریبون های عمومی اقدام به تبلیغ می کنند اظهار داشت: حتی مشاهده شده است در برخی از مواقع داروهایی که توسط این افراد و یا حتی عطاری ها به بیمار داده شده حاوی کورتون است که در قالب داروهای گیاهی ارائه شده است.  

وی با تاکید بر اینکه فرایند افزایش دانش، تغییر نگرش، فرهنگ و نوع نگاه مردم نسبت به طب سنتی زمان بر است اظهار داشت: در این میان رسانه های گروهی جایگاه کلیدی در افزایش آگاهی مردم دارند که باید در این زمینه فعال تر و هوشیارانه عمل کنند.

مخاطبان برای دریافت تصاویر این گزارش به اینجا مراجعه کنند. 

طب ایران

 


کارگاه منطقه ای تربیت ارزیاب مراقبت های اولیه سلامت با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان ستادی دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب شمال و شمال شرق کشور به میزبانی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا، دکتر حسین ابراهیمی‌پور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه این کارگاه، ضمن تاکید بر اینکه ارزیابی یکی از پایه‌ای‌ترین اقداماتی است که در هر سیستم باید انجام شود، گفت : هدف از تربیت ارزیاب در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طراحی سیستمی جهت ارزشیابی واحدهای تحت پوشش می‌باشد.

وی گفت : در همین راستا حضور تعدادی ارزیاب که ضمن آشنایی با محیط، تبحر و دانش کافی را در خصوص انجام ارزیابی واحدها داشته باشند ضروری به نظر می رسد.

دکتر ابراهیمی پور اجرای این دوره 3 روزه را یکی از اقدامات وزارت در همین خصوص برشمرد و گفت: در این دوره فراگیران ضمن فراگیری مطالب تئوری به صورت علمی، با حضور در واحدهای بهداشتی به صورت شبیه سازی به عنوان یک ارزیاب اقدام به انجام ارزیابی واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی می‌نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت : با استناد به بند 6 پروژه پشتیبان برنامه تحول سلامت مبنی بر استقرار نظام پایش و ارزشیابی خدمات سلامت در کشور و بنا به تصمیمات وزارتی قرار است 200 ارزیاب در سطح کشور آموزش ببینند که در حال حاضر 35 ارزیاب مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی قطب شمال و شمال شرق کشور در کارگاه 3 روزه ای که در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال اجرا است آموزش خواهند دبد.

شایان ذکر است شرکت کنندگان در این کارگاه پس از گذراندن دوره فوق، گواهی نامه ارزیاب کشوری مراقبت‌های اولیه سلامت را دریافت خواهند نمود. 


مدیر تحصیلات تکمیلی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ ارتقای کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی بر اساس اسناد بالادستی و استانداردهای آموزشی بین المللی را از برنامه های مهم این دانشگاه عنوان کرد.

به گزارش وب دا، دکتر خواجوی راد در مراسم دانشجویان تحصیلات تکمیلی جدید که در تالار رازی دانشکده بهداشت برگزار شد؛ با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مسیر گام های بزرگی را بر داشته است خاطر نشان کرد: در سال جاری نیز 600 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد، Phd  و تخصصی و فوق تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته شده اند.

وی با بیان اینکه این دانشگاه دارای 7 دانشکده، 13 بیمارستان در مشهد، 39 مرکز تحقیقاتی، دو مرکز رشد و یک پژوهشکده است اظهار داشت: تمامی امکانات دانشگاه برای تحصیل و پژوهش دانشجویان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی مهیاست و دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ با اشاره به اینکه این دانشگاه از دانشجویان مقطع  تحصیلات تکمیلی با اعطای گرنت پژوهشی در صورت وجود شرایط لازم حمایت می کند اظهار داشت: در راستای توانمند سازی دانشجویان مقطع phd بورس تکمیلی شش ماه  نیز به دانشجویان اعطا می شود.

دکتر خواجوی با بیان اینکه اعطای بورس به دو روش رقابتی و عادی به دانشجویان تعلق می گیرد تصریح کرد: در دو سال اخیر 15 نفر از دانشجویان  phd به صورت رقابتی برای انجام طرح های تحقیقاتی در راستای پایان نامه به خارج از کشور اعزام شده اند.

 وی با تاکید بر لزوم توجه به انتخاب موضوع و اجرای پایان نامه در زمان مقرر توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی خاطر نشان کرد: رویکرد مهم و اصلی دانشگاه این است که موضوعات پایان نامه دانشجویان کاربردی و محصول محور باشد.

دکتر خواجوی راد تصریح کرد: حرکت به سمت دانشگاه های کارآفرین و گسترش ارتباط با صنعت نسل چهارم دانشگاه هاست که به طور حتم بخش مهمی از دستیابی به این جایگاه به همت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و  اجرای طرح های تحقیقاتی فناورانه محقق می شود. 

مخاطبان برای دریافت تصاویر این گزارش به اینجا مراجعه کنند. 


اخذ مجوز جذب 100 عضو هیات علمی در دانشکده دندانپزشکی مشهدمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در دهه گذشته پذیرش دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی رشد یافته است اظهار داشت: در حال حاضر 30 تا 35 درصد دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

به گزارش وب دا، دکتر محمد رضا دارابی در در مراسم دانشجویان تحصیلات تکمیلی جدید که در تالار رازی دانشکده بهداشت برگزار شد؛ با بیان اینکه در سال های اخیر رشد تحصیلات تکمیلی قابل توجه بوده است و در حال حاضر تمرکز بر روی کیفی سازی است خاطر نشان کرد: هم اکنون دو هزار و 700 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقاطع تحصیلات تکمیلی اعم از کارشناسی ارشد، phd، تخصص و فوق تخصص در حال تحصیل هستند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ به وجه تمایز دانشجویان تحصیلات تکمیلی وزارت علوم و وزارت بهداشت پرداخت و اظهار داشت:  دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کنار آموزش و پژوهش به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بهبود و ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی مردم در ابعاد بهداشتی و درمانی اثر گذار هستند

وی؛ ارتقاء اخلاق حرفه ای را لازمه فعالیت و تحصیل در حوزه سلامت عنوان کرد و اظهار داشت: باید توجه داشت بیش از اینکه پزشک یا دانش آموخته خوبی باشید باید انسانی خوب با وجدان کاری بالایی باشیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن و در بالاترین سطح خدمات به مردم خدمت کنیم.

دکتر دارابی  با تاکید بر اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دلیل تجربه ای که از فضای دانشگاهی دارند متفاوت با دانشجویانی هستند که به تازگی وارد این فضا شده اند تصریح کرد: دانشجویان در این مقطع باید بعد اجتماعی خود را تقویت کنند که در این زمینه معاونت دانشجویی فرهنگی شرایط لازم را در این حوزه مهیا نموده است.

مخاطبان برای دریافت تصاویر این گزارش به اینجا مراجعه کنند. 

 

 


به منظور نهادینه سازی اخلاق حرفه ای و مهارت های ارتباطی در کلان منطقه 9 آمایشی ودر راستای تحقق اهداف طرح  تحول نظام سلامت در آموزش علوم پزشکی برنامه جامع با مشارکت تمامی دانشگاه های این منطقه تدوین شده ودرحال اجراست.

به گزارش وب دا، دبیر کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای کلان منطقه 9 آمایشی گفت : در جلسات کلان منطقه 9 مقرر شد با توجه به تفاوت های زیاد و ابعاد مختلف موضوع در دانشگاه ها و دانشکده های عضو کلان منطقه ، فرمت کلی برنامه بطور یکسان تهیه و سپس دانشگاه های عضو در آن چارچوب برنامه خودشان را تنظیم کنند.به همین منظورطی جلسات متوالی ، ابتدا برنامه ای جامع که تمام محورها و اهداف کلی بسته اخلاق حرفه ای ارسالی را در برمی گرفت تدوین شد و باتوجه به گستردگی ابعاد این برنامه مقرر شد در فاصله زمانی 3 تا 5 ساله اجرا گردد.

وی در رابطه با بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای که یکی از بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به شمار می‌رود، اظهار داشت:‌ این بسته ناظر به دو سیاست، نهادینه‌سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت و نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای است.

وی افزود: در صورت تحقق بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای انتظار می‌رود الزامات ساختاری و برنامه‌ای به منظور اعتلای اخلاق حرفه‌ای همچنین شاخص‌های تحقق اخلاق حرفه‌ای در محیط‌های آموزشی مرتبط با علوم پزشکی تدوین شود.

دبیرکارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای کلان منطقه 9 آمایشی ادامه داد: تدوین برنامه‌های اعتباربخشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در حوزه اخلاق حرفه‌ای و شفاف‌سازی وظایف و اختیارات حوزه‌های ستادی و محیطی در زمینه اعتلای اخلاق حرفه‌ای همچنین طراحی الگوی بهره‌مندی از آموزه‌های دینی در راستای اعتلای اخلاق حرفه‌ای می‌تواند موارد یکی از مواردی باشد که در صورت تحقق بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای به آن دست یابیم.

مدبر بیان داشت: ارتقای دانش و انگیزش اعضا هیات‌ علمی دانشگاه‌ها در زمینه اخلاق حرفه‌ای از مجرای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت آکادمی از دیگر خروجی‌های مورد انتظار بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای است.

وی طراحی و اجرای مدل بومی برنامه درسی مبتنی بر ارزش را یکی از محورهای بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای عنوان داشت و گفت:‌ طراحی و استقرار نظام دیده‌بانی، نیازسنجی، آسیب‌شناسی و ارتقا ارزش‌ها و اخلاق حرفه‌ای پزشکی در نظام آموزش عالی سلامت از دیگر محورهای این بسته به شمار می‌رود.

دکترمدبر اظهار داشت:‌تدوین و اجرای برنامه جامع مدیریت کوریکولوم پنهان برای نهادینه سازی ارزش‌ها و اخلاق حرفه‌ای در موسسات آموزش سلامت، همچنین ترویج و توسعه زیرساخت‌های اخلاق‌های حرفه‌ای در مراکز آموزش عالی نظام سلامت از محورهای بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای محسوب می‌شود.

مسئول دبیرخانه جذب هیات علمی و دبیرکارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای گفت: حمایت از تاسیس و فعالیت‌های انجمن‌های علمی و دانشجویی مرتبط با اخلاق حرفه‌ای، شبکه‌سازی موسسات و متخصصین حوزه اخلاق حرفه‌ای همچنین ارتقا گفتمان بین‌رشته‌ای اخلاق پزشکی و حمایت از نظریه‌پردازی در این حوزه از اهداف محور ترویج و توسعه زیرساخت‌های اخلاق حرفه‌ای در مراکز آموزش عالی نظام سلامت است.

وی افزود: استقرار نظام پایش رعایت استانداردهای اخلاق حرفه‌ای در حوزه‌های آموزش، پژوهش،‌ درمان و امور اداری همچنین لحاظ نمودن شاخص رعایت استانداردهای اخلاق حرفه‌ای در رتبه‌بندی و اعتباربخشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی علوم پزشکی از اهداف محور تدوین و اجرای برنامه جامع مدیریت کوریکولوم است.

مدبر گفت: هدف گذاری ارزشی در برنامه‌های آموزشی، تدوین محتوای ارزش مستقیم و غیرمستقیم برای برنامه‌های آموزشی، استفاده از روش‌های آموزشی متناسب برای انتقال ارزش‌ها نیز از اهداف محور طراحی و اجرای مدل بومی برنامه درسی مبتنی بر ارزش در بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای است.

وی افزود : پس از تدوین برنامه جامع ، ابتدا برنامه عملیاتی سال 1395 با 19 فعالیت تنظیم و در همان سال اجرا شد ودر پایان هم برنامه عملیاتی سال 1396 با 29 فعالیت تدوین شده ودرحال اجرا می باشد. وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال 1397 بتوان تمامی برنامه جامع را عملیاتی و اجرا نمود.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image